Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

frutsels

Re: Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:40

Listiglistje en Roxxiejj: Daar ben ik het niet mee eens! Als je zo zenuwachtig bent dat je helemaal van slag op je paard zit en dus niet meer kan rijden dan rijd je ook in de B geen winst! Door de zenuwen rijd ik soms ineens verkeerd of raffel ik dingen af en kan ik gewoon niet meer paardrijden. En een goede jury moet dit zien, maar gaat dan echt geen winst geven. Ook niet in de B!

Misschien met een heel braaf paard wat nergens van op kijkt en die het niet uit maakt of je achterstevoren of ondersteboven zit en zelf die proef uit zijn hoofd rijdt, maar niet met een paard wat onzekerder is en vertrouwt op de ruiter.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:29

Frutsels: maar als jij door de hoeken rijdt, je figuren mooi afwerkt, constant tempo, op de letter en op goeie been lichtrijdt en stelling vraagt heb je je al basis er iig al inzitten. Dat je door spanning vergeet eraan te rijden, zodat er niet een helemaal stabiele aanleuning is, dat is dan slechts een kleine aftrek.

Bach helpt overigens ook maar matig, maar ademhalingsoefeningen en Valdispert waren helemaal niks voor mij :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:35

hier een ruiter die altijd erg slechte punten haalde op wedstrijd :))
en ik ben toch wedstrijden blijven rijden en zo doe ik het nu nog steeds :)
zowel mijn paard als ik raken altijd erg gespannen op wedstrijdterrein, dat is iets waar we beide doorheen moeten, wij gaan dus sowieso 2x in de maand op concours zodat wij weer in het "wedstrijdritme" kom en we weer wennen aan het vreemde terrein :)
helaas ben ik erg vaak geblesseerd geweest dus hebben wij ook vaak opnieuw moeten beginnen en het is altijd hetzelfde, hoe lang ik thuis ook door train, de eerste paar wedstrijden zijn echt een hel gewoon, voor ons beide dus thuis trainen is voor ons gewoon geen optie...
ik heb daarnaast een moeilijk paard die thuis ook niet altijd even fijn te rijden is, maar dat hoort bij hem, zodra we weer in ons wedstrijdritme zijn dan halen we wel vaak de punten weer binnen :)

ik vind dan ook dat je het per paard moet beoordelen en dat ruiters in jou omgeving hier gewoon niet over kuunen oordelen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:44

listiglistje schreef:
Maar als je in het B nog geen winst kan rijden (zelfs met spanning van de ruiter) dan is er toch wat mis hoor :o

Waarom zou je ook zenuwen hebben, het is maar B, geen olympische spelen :+ je mag ff rijden (hetzelfde als thuis) en dan mag je paard gewoon weer mee naar huis :Y)

Vroeger had ik ook zenuwen en tegenwoordig gezonde spanning, maar dan nog rij ik winst hoor...

Er zijn mensen die het tot zich door kunnen laten dringen dat het de olympische spelen niet zijn maar het is juist een kenmerk van mensen met faalangst dat ze die proporties niet meer zien. Het moet en zal goed gaan want tja....het is maar B en als dat al niet goed gaat is dat wel heel erg kneuterig..... ;)

Ik ben overigens voor thuis doortrainen....maar soms moet je ook testen hoe het gaat en gwoon maar een keer starten.

Maar niet week na week thuiskomen zonder winst....dan gaat de lol er wel heel snel vanaf.
Mar dan zou ik ook eens bij mezelf te raden gaan waarom ik blijkbaar niet op de goede weg ben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:57

NatasjavE schreef:
Maar niet week na week thuiskomen zonder winst....dan gaat de lol er wel heel snel vanaf.Mar dan zou ik ook eens bij mezelf te raden gaan waarom ik blijkbaar niet op de goede weg ben.

ik zie het anders, van mij hoeft het echt niet meteen winst zijn, als ik maar wel stijgende lijn in de punten zie...
als ik dat niet zie dan blij ik inderdaad weer een tijdje thuis om te trainen, maar zolang ik dat wel zie blijf ik gewoon lekker naar wedstrijden toe gaan :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:59

listiglistje schreef:
Maar als je in het B nog geen winst kan rijden (zelfs met spanning van de ruiter) dan is er toch wat mis hoor :o

Waarom zou je ook zenuwen hebben, het is maar B, geen olympische spelen :+ je mag ff rijden (hetzelfde als thuis) en dan mag je paard gewoon weer mee naar huis :Y)

Vroeger had ik ook zenuwen en tegenwoordig gezonde spanning, maar dan nog rij ik winst hoor...

hier wil ik nog wel even op reageren :)
ik ben een onverbeterlijke perfectionist dus zelfs een B-proef moet er gewoon goed uit zien, klaar.
aangezien mijn paard daarnaast een ontzettende stresskip en heethoofd is match mijn spanning niet goed met zijn spanning :+
dus wij staan de eerste paar keren dat wij op concours gaan ook relatief vaak in de lucht... en eerlijk is eerlijk je basis kan nog zo goed zijn een paard wat omhoog komt in de proef, daar scoor je echt geen punten mee :n zelfs niet in een B proef :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:08

Voor de lol rijden als je geen winstpunten rijdt, tsja als je daar lol aan hebt prima toch ;)
Het is maar net met wel doel je op wedstrijd gaat, ik ben niet blij zonder winstpunten, maar moet zeggen dat ik nu veel minder op wedstrijd ga dan zeg maar 2 jaar geleden. Dus de tijd om tussendoor te trainen is wel ruimer geworden.

Met 10 winstpunten stap ik over naar een volgende klasse, mocht het dan nog niet helemaal bevestigd zijn, so be it, dan maar wat minder vaak weg. Maar winstpunt 11 en hoger is ook betalen voor niks ;)
En voor de prijzen hoef je het ook niet meer te doen, de tijd van vette enveloppen is voorbij ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:49

Het probleem van " doorstarten" is vaak dat de ruiter gefrustreerd wordt als het niet lukt.
Samen in een negatieve cirkel komen en steeds verder weg zakken qua punten en motivatie.
Je gaat twijfelen aan jezelf en je paard.
Je focus word minder en je durft bijna niet meer te starten als je " die ene jury" weer in dat hokje ziet zitten.
Kortom niet fijn meer kunnen presteren.
Dan is het in mijn ogen echt tijd om even thuis door te trainen.
Dingen onder de loep te nemen en een pas op de plaats te maken.
Sommige paarden hebben inderdaad dat wedstrijdritme nodig maar dat ritme kun je pas goed bereiken als je basis oké is!

Ik ben pas ook nog 3,5 maand thuis gebleven omdat ik ook in zo een cirkel zat.
Veel trainen.
Back to basic en langzaam stap voor stap weer opbouwen.
Vorige week weer voor het eerst op wedstrijd gegaan en tjakka!! Winst!

Dus mijn advies, lukt het even niet? Take a break! ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:20

Ik blijf thuis als het echt niet lukt op wedstrijd. Maar ik merk wel dat ik soms nieuwe proeven ook moet leren rijden. De eerste paar keer M1 moest ik wennen en nu in het M2 ook. Dus ik rij nu bewust een aantal wedstrijden achter elkaar. Uitzoeken hoe de proef het fijnst gaat, hoe de jury het wil zien etc. Dan niet met het doel om winst te halen, maar om wat zekerder in een bepaalde klasse te zijn.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:37

Ik heb dit heel erg gehad met springen. Mocht bijna over naar het M, toen het paard een keer stopte door een fout van mij. Daarna elke week op concours gegaan en uiteindelijk zover in de min gekomen dat ik opnieuw moest beginnen in het B. Thuis, op stage en in de lessen ging het springen wel erg goed, maar ook in het B op concours reed ik steeds super slecht.

Ben meer dan een half jaar gestopt met springen en van het L1 naar het M1+5 dressuur gereden en daarna SGW gaan starten. Dat ging vorig jaar erg goed, tot ze 7 maand drachtig was.

Nu dus weer 4 maanden geen wedstrijd met dit paard. In december helaas het veulen verloren en zelf 4 weken bedrust gehad, dus mijn conditie en spieren waren helemaal weg.
Nieuwe ronde, veel hulp 'nieuwe' stal, veel nieuwe kansen!

Even toevoegen: Fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben. Iedereen heeft zo hun ups en downs.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:36

Tja Roxxiejj dat is nu net het probleem. Door de wedstrijdspanning lukt het mij juist niet om mijn figuren netjes te rijden en door de hoeken te rijden en in constant tempo. Door mijn spanning stuiteren zowel mijn paard als ik ongecontroleerd door de baan. Je basis kan nog zo goed zijn als je echt een soort van faalangst hebt dan komt ook daar niks van terecht. En moet je dus juist op wedstrijd gaan om het ook daar net zo voor elkaar te krijgen als thuis. Want dan kan je thuis oefenen tot je een ons weegt maar het wordt op wedstrijd niet beter.

Ik denk wel dat het mij niet geholpen heeft dat ik een keer een hele nare jury had (166 ofzo) toen ik 2 fantastische proeven reed. Mijn paard liep superfijn, ik reed mijn giguren netjes en had een mooi constant tempo en dito aanleuning in alle gangen. Er zat toen een zeikjury die mij een zeer niet motiverende protocol meegaf (zelfs dat mijn paard te diep liep, hallo het is B!). Nu had iedereen hetzelfde hoor, volgens mij had ook niemand winst of nr 1 180 punten ofzo maar ik kon dat blijkbaar niet hebben. Alles klopte en dan nog geen winst? De dag erna moest ik weer en toen ben ik dus helemaal van slag geraakt. Dat is dus niet meer goed gekomen.