Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:10

Dat ze het positief bekijken, zo krijg je wel dé bomproof paarden. Laat nog 2 helicopters over vliegen, een laagvliegend vliegtuig of 2 ... :)

Snap gewoon niet dat om alles een probleem gemaakt moet worden, weet zeker dat me mijne even duf zou opkijken en weer verder ging met niks doen.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:11

lifaya schreef:
Tijdens mijn buitenritten nooit last van enige vorm van vervoer gehad, paard is bomproef en zo handel ik ook. Maar zodra er een hert in de buurt is is opeens de hele wereld gevaarlijk en word die gek :+ herten ook maar afschaffen? Want ja, hij zal niet de enige zijn die bang is voor herten :+ (grapje natuurlijk voor de mensen zonder humor)

_O- goed plan ga ik iedereen even melden als ik eraan kom om dr koeien uit de wei te halen, want dat is voor die van mij ook altijd erg spannend. :=

Sprintje

little_king schreef:
Misschien had de filmer daar dan beter kunnen gaan staan, want hier gebeurd helemaal niets.
Zoals andere al opmerken, die aan de longeerlijn verdraaid nog geen oor, die los in de bak rennen een keer op en neer. Meer niet.
Iemand die zadelmak maakt heeft meestal wel een goede zit en kan een keer wegrennen en een bok ook wel uitzitten.

:roll: Tuurlijk iemand die een paard zadelmak maakt kan ook wel direct helicopter mak maken in 1x keer.... en als dat niet goed gaat ligt het aan de ruiter en niet aan de helicopter zeker? Want dat moet maar kunnen?

Laten we het er maar op houden dat we hier van mening verschillen.
Ik vind het gevaarlijk, en het lijkt mij verstandig dat ze omvliegen en/of waarschuwen.
Jij vind dat het gewoon moet kunnen en paarden hier maar tegen moeten kunnen.

Tiggs

Misschien was dit laagvlieggebied er trouwens eerder dan de stal? Dan moeten ze al helemaal niet zeuren.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:13

Ben het volkomen eens met little king. Die paarden lopen wat rond. Dat is echt niet op hol slaan. Ook het paard aan de longe loopt gewoon door. Ze zullen de helicopters wel weg willen hebben.
Nederland is een dichtbevolkt land. Dat wel. Dus als er geoefend wordt dan is dat al gauw ergens waar mensen wonen. Of een stal hebben. Maar je weet toch als je ergens gaat wonen of werken, dat er in de buurt gevlogen wordt?
Ga ook mee met lifaya en tiggs. Er was al een laagvlieggebied.

little_king

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:17

@sprintje.
De paarden zijn daar al helimak, rent een paard met zadelmak maken net zo weg als dat ze in dat filmpje doen ligt de ruiter er niet naast. Anders is het inderdaad de ruiter zijn schuld, want dan ligt die er ook meteen af als een paard zo een keer weg galoppeert.
Ik weet niet of jij allemaal van die kuikenmakke paarden hebt, maar er zijn genoeg paarden die van een bakkabouter een keer wegspringen en aan galopperen.
Beetje ruiter kan dat gewoon uitzitten, dus met zadelmak maken geen probleem.
Er wordt hier drama gemaakt om niets.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:21

Nou Nou ik had schokkende beelden verwacht van in blinde panieke paarden, maar deze rennen enkel wat heen en weer. Het paard dat gelongeerd wordt blijft netjes doordraven... Niks aan de hand dus. Weer typisch gevalletje van "heel-nederland-moet-zich-maar-aanpassen-want-wij-hebben-paarden"

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:24

FlyAway schreef:
Wat dacht je van de militaire oefenterreinen of de noordzee? Nederland oefent regelmatig in het buitenland, waar wel de ruimte is voor dit type oefeningen. Mogelijkheden genoeg om dit niet boven de dichtbevolkte gebieden in Nederland te doen.

Klein beetje offtopic maar wat heb jij een toepasselijke gebruikersnaam :+ :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:36

Ze vliegen inderdaad wel heel laag over zou ik ook niet blij mee zijn maar ik zie geen paarden in paniek. Ik zie wel wat onrust maar geen gevaarlijk eigenlijk.
Inderdaad wel een "goede" oefening voor de paarden.
Maar goed ik vindt het niet kunnen. Ze kunnen toch ook wel hun route een stukje omleggen. Of van te voren aankondigen zodat mensen rekening kunnen houden wanneer de oefening is en hoe laat zodat men niet gaat rijden of eventueel de paarden op stal zet of verder weg. Als dit 1 x in de maand is en ze doen dat op een vaste tijd bv dan kun je daar goed rekening mee houden als paardenhouder en dus maatregelen nemen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:41

Tsja ze vliegen laag over, maar die reactie van de paarden vind ik echt niet schokkend.. Als je dat al ' op hol' noemt, moet je maar niet te maken krijgen met een paard dat ECHT op hol is :=

Wij wonen hier vrij dicht naast een militaire basis, helikopters, F16's, vrachtvliegtuigen komen hier geregeld ( met enorm veel kabaal) heel laag over..
Je ziet de piloten zitten en als je op je paard gaat staan kun je ze 'aanraken' (bij wijze van..)
De paarden wennen er wel aan hoor..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:49

Tigra_ schreef:
Maar goed ik vindt het niet kunnen. Ze kunnen toch ook wel hun route een stukje omleggen.

En de koeien van de buurman of de bouvier van de buurvrouw dan?

Sorry, maar ik verbaas me er echt over hoe simpel mensen in dit topic erover denken.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:52

Cayenne schreef:
FlyAway schreef:
Wat dacht je van de militaire oefenterreinen of de noordzee? Nederland oefent regelmatig in het buitenland, waar wel de ruimte is voor dit type oefeningen. Mogelijkheden genoeg om dit niet boven de dichtbevolkte gebieden in Nederland te doen.

Klein beetje offtopic maar wat heb jij een toepasselijke gebruikersnaam :+ :D

_O-

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:54

Tiggs schreef:
Tigra_ schreef:
Maar goed ik vindt het niet kunnen. Ze kunnen toch ook wel hun route een stukje omleggen.

En de koeien van de buurman of de bouvier van de buurvrouw dan?

Sorry, maar ik verbaas me er echt over hoe simpel mensen in dit topic erover denken.

Ik zeg anders niet dat het simpel is maar ze hebben die route ooit verzonnen en alles is anders geworden, meer gebouwd end dus misschien wel tijd voor een update en dan vooral wat betreft het laagvliegen. Als het niet een geschikt stuk is moet je wat anders zoeken. Als manege kun je daar ook rekening mee houden maar dan moet je wel communiceren met de luchtmacht als deze aankondigt wanneer er zulke oefenen zijn los je al een groot deel op. Moet van 2 kanten komen. De stalhouder hoeft ook niet te overdrijven net zo goed als hun de manege niet hoeven verplaatsen moeten ze gewoon gaan praten.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:55

roxiie schreef:
Tsja ze vliegen laag over, maar die reactie van de paarden vind ik echt niet schokkend.. Als je dat al ' op hol' noemt, moet je maar niet te maken krijgen met een paard dat ECHT op hol is :=

Wij wonen hier vrij dicht naast een militaire basis, helikopters, F16's, vrachtvliegtuigen komen hier geregeld ( met enorm veel kabaal) heel laag over..
Je ziet de piloten zitten en als je op je paard gaat staan kun je ze 'aanraken' (bij wijze van..)
De paarden wennen er wel aan hoor..

:j :j Paarden wennen er gewoon aan, net als ze langs het spoor staan..

Daarbij... je woont in een gebied die aan word gegeven als laagvlieggebied.
De luchtmacht in het buitenland oefeningen laten doen, lijkt me geen optie. We betalen momenteel genoeg belasting lijkt me zo.
Dus de hele handel naar de Noordzee, waar dan waarschijnlijk een vogelbescherming gaat klagen. :=

Wat een debielen :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:57

Dat paard dat wordt gelongeerd is gewoon koel, beetje overdreven hoor allemaal. Een beetje paard moet daar best tegen kunnen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:57

Van 2 kanten komen? Ik vind het landsbelang belangrijker dan de rust van een manegehouder... Maar daarover verschillen de meningen blijkbaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:59

Hadden ze het dan eerst moeten vragen aan de manege?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:07

Ik heb ze vrijdag ook gezien ( EN GEHOORD), ik werk zelf ook in de hoeksche waard en zag ze op nog geen 100m afstand van onze stal,
zeker 15 min lang vlak boven woonhuizen aan een dijk hangen...

En even later vlogen ze over onze stal, en ja je kon inderdaad de mannetjes erin zien zitten.

Ik snap best dat ze ergens moeten oefenen, maar ze kunnen op zijn minst rekening houden met mensen en dieren.
Doe het dan in een gebied waar je geen overlast veroorzaakt. En daar moet je zeker over na gaan denken op een moment dat er
mensen en/ of dieren gewond door gaan raken. En er al duidelijk een aantal jaar over gediscussieerd wordt bij de gemeente omdat ze het eigenlijk niet vinden kunnen.

Diegene van het filmpje ken ik trouwens ook, en het is naar mijn weten geen manege.
Maar als je paarden er niet aan gewend zijn en er komt zoiets boven je hoofd langs, snap ik dat je schrikt. Dat is een logische reactie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:09

Tiggs schreef:
Van 2 kanten komen? Ik vind het landsbelang belangrijker dan de rust van een manegehouder... Maar daarover verschillen de meningen blijkbaar.

Wat nou landsbelang? Dat kan niet ergens anders? Dat moet perse daar want ander plek is niet goed genoeg? Het gaat hier niet alleen over de manege houder ik ben zeker van mening dat deze wel wat overdrijft maar ik vindt niet dat de luchtmacht alles zo maar kan of mag. Je woont in een land die behoorlijk vol gebouwd is en ja dan moet je daar rekening mee houden. En wat is er mis mee om dingen van te voren aan te geven, dat is namelijk wel heel simpel, kost je een belletje dus zo moeilijk is dat niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:14

Sorry dat ik het zeg maar defensie maakt bekend op welke dagen waar en hoelang oefeningen gehouden worden, dus dan kun je daar ook rekening mee houden. Ik vind daarnaast niet wij hier in ons veilige landje zo moeilijk moeten doen. Door die oefeningen worden mensen die hun leven niet zeker zijn in bijvoorbeeld Afghanistan beschermd. Als defensie dus niet kan oefenen dan betekend dat indirect dat het mensenlevens elders kost... Een beetje tolerantie wellicht?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:17

magda_90 schreef:
Sorry dat ik het zeg maar defensie maakt bekend op welke dagen waar en hoelang oefeningen gehouden worden, dus dan kun je daar ook rekening mee houden. Ik vind daarnaast niet wij hier in ons veilige landje zo moeilijk moeten doen. Door die oefeningen worden mensen die hun leven niet zeker zijn in bijvoorbeeld Afghanistan beschermd. Als defensie dus niet kan oefenen dan betekend dat indirect dat het mensenlevens elders kost... Een beetje tolerantie wellicht?

Tigra_, het wordt dus ruim van te voren aangegeven. ;)

Dat wist ik niet. Als inderdaad van te voren aangegeven wordt hoor je zelf de maatregelen te treffen als je er een probleem mee hebt en heb je m.i geen recht tot klagen. Zelfde als jij ergens over een strand weet ik veel rijdt en er komt er een over. Je kunt niet verwachten dat ze alles afblazen omdat wij/jij/ik daar rijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:20

Daarom dus. Nederland is een dicht bevolkt land en als er geoefend wordt dan gaat dat altijd over steden en dorpen heen. Een beetje tolerantie kan dus ook echt geen kwaad. Dat is zelfs goed voor je bloeddruk. :Y)

kitbits

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:30

Op het filmpje was het wel dichtbij. Als het vaker gebeurd zullen ze hier wel aan wennen. Alleen dat zal niet zo vaak precies langs dezelfde plek zijn, dus moeilijk te oefenen. Ik moet zeggen dat ik ook twee keer toe een laagvliegende helikopter had terwijl ik op mijn jonge paard zat. Een keer een politiehelikopter en de tweede keer een chinook. Kon zwaaien naar de piloot. Maar ik schrok harder dan het paard. Het is wel leuk als er over tolerantie wordt gesproken terwijl je er niet eens bij ben geweest ik denk dat het voor het slachtoffer toch een ander verhaal is en ik weet dat er meer mensen tegen het laagvliegen hier in Strijen zijn. Of het wat helpt? Ik weet niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:32

Wat is lezen toch ook moeilijk voor velen. :)
In de openingspost staat duidelijk dat hier regels voor zijn en dat de piloten mens en dier zoveel mogelijk moeten vermijden.

En in de winter is dat echt niet al te moeilijk, met al die paarden die binnen staan.

De regels zijn hier gewoon niet goed genoeg nageleefd.
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:34

Hoezo is het leuk als er over tolerantie gesproken wordt? Je weet dat je in een gebied woont waar oefeningen gehouden worden, die oefeningen zijn bedoeld om mensenlevens te redden. Je weet ook wanneer ze vliegen, defensie maakt dat bekend, dus je had maatregelen kunnen nemen.

Ik ben opgegroeid tussen de straaljagers etc en heb zat paarden rondom de vliegbasis Leeuwarden gereden. Als je weet dat er een oefening wordt aangekondigd dan houd je daar rekening mee. Dus ja, ik weet dat het schrikken is als ze laag voorbij komen, maar die paar uur herrie tegenover mensenlevens? Maak zelf je keus maar.

Air schreef:
Wat is lezen toch ook moeilijk voor velen. :)
In de openingspost staat duidelijk dat hier regels voor zijn en dat de piloten mens en dier zoveel mogelijk moeten vermijden.

Zo veel mogelijk vermijden in een dichtbevolkt land als Nederland is haast onmogelijk. Ze zullen altijd over dorpen/steden heen moeten so be it.