Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:31

tiger27 schreef:
...en het verbetert echt niet de prestaties

Denk toch dat een paard dat geen maagpijn heeft een stuk meer ontspannen door de baan gaat dan eentje met pijn door een maagzweer. In principe het zelfde idee als pijnstilling naar mijn mening.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:36

Jasmijn159 schreef:
tiger27 schreef:
...en het verbetert echt niet de prestaties

Denk toch dat een paard dat geen maagpijn heeft een stuk meer ontspannen door de baan gaat dan eentje met pijn door een maagzweer. In principe het zelfde idee als pijnstilling naar mijn mening.

Maagbeschermers zijn er om te voorkomen dat een paar maagpijn krijgt. :+
Het bestrijdt het niet...

Maargoed, het lijkt me toch best aannemelijk dat als je paard een gebroken bekken heeft veel pijnstillers krijgt en dus ook een maagbeschermer.

Nikka

Re: Isabell Werth moet voor tuchtcommissie verschijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:39

Enige lastige is wel dat dit geen maagbeschermer is, maar een middel tegen maagzweren. Dit wordt dus gebruikt als het kwaad al geschied is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:43

Nikka schreef:
Enige lastige is wel dat dit geen maagbeschermer is, maar een middel tegen maagzweren. Dit wordt dus gebruikt als het kwaad al geschied is.

Goh ja, je hebt gelijk!
Toch vreemd dat het overal in de nieuwsberichten wordt genoemd als maagbeschermer.
Heb het gisteren wel tien keer opgezocht en luister alleen maar naar het bericht :P

Maargoed, niet heel erg verwonderlijk dat een paard dat krijgt, lijkt me. Pijnstillers zijn aardig bekend als veroorzakers daarvan.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:20

Stalmanagement zal niet anders zijn als iedere andere stal. Dat wil zeggen dat emmertjes en voerscheppen voor meerdere paarden gebruikt wordt. Paarden die vaak reizen staan sowieso vaak op andere locaties, dus daar is qua toezicht vanuit de ruiter sowieso niet veel over te zeggen.

De reizende paarden die wij op doorreis op stap krijgen reizen vaak zelfs zonder groot. De internationale wedstrijdpaarden hebben meestal wel een groom bij zich, maar de ruiters zelf reizen bijna nooit met die paarden mee. Overigens staan die paarden ook gewoon in stallen waar de dag daarvoor gewoon nog andere paarden in gestaan hebben, poloponies, dravers, noem maar op.

Volgens mij is er een beetje verkeerd beeld over hoe die paarden gehouden worden. Ook daar staat geen 24/7 toezicht op.

Dit zal hier geen betrekking ophebben, maar dat een spuit of iets dergelijke uitgewassen wordt in een verkeerd drinkbakje, of er nog een restantje slobber in een emmer zat is ook daar niet onaannemelijk.

Ik hoop dat Isabel zich nergens schuldig aan gemaakt heeft, maar tegelijk denk ik dat ook de paardensport niet dopingvrij is. Maar goed, we zullen zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:37

manic schreef:
Stalmanagement zal niet anders zijn als iedere andere stal. Dat wil zeggen dat emmertjes en voerscheppen voor meerdere paarden gebruikt wordt. Paarden die vaak reizen staan sowieso vaak op andere locaties, dus daar is qua toezicht vanuit de ruiter sowieso niet veel over te zeggen.

De reizende paarden die wij op doorreis op stap krijgen reizen vaak zelfs zonder groot. De internationale wedstrijdpaarden hebben meestal wel een groom bij zich, maar de ruiters zelf reizen bijna nooit met die paarden mee. Overigens staan die paarden ook gewoon in stallen waar de dag daarvoor gewoon nog andere paarden in gestaan hebben, poloponies, dravers, noem maar op.

Volgens mij is er een beetje verkeerd beeld over hoe die paarden gehouden worden. Ook daar staat geen 24/7 toezicht op.

Dit zal hier geen betrekking ophebben, maar dat een spuit of iets dergelijke uitgewassen wordt in een verkeerd drinkbakje, of er nog een restantje slobber in een emmer zat is ook daar niet onaannemelijk.

Ik hoop dat Isabel zich nergens schuldig aan gemaakt heeft, maar tegelijk denk ik dat ook de paardensport niet dopingvrij is. Maar goed, we zullen zien.

Ik denk dat het een illusie is, om te denken dat een sport, in dit geval de paardensport, dopingvrij is.
Maar in dit geval, vind ik het discutabel. Ten eerste omdat het niet verboden is door de FEI en ten tweede omdat het middel niet bekend staat om prestatiebevorderend, voor zover ik dat kan beoordelen. Het lijkt mij, in dit geval, dan ook zoeken om te slaan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:38

manic schreef:

Als we nu eens beginnen met eerst de ruiters op "doping" te controleren
en dan pas de paarden. Dan kan het best zijn dat het "welzijn" ( of wat men daaronder wil verstaan ) van de paarden beter wordt..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:13

Tot zover ik weet worden de (FEI) ruiters worden al gecontroleerd en krijgen die onaangekondigde bezoeken, waarbij verzocht wordt om maar even in een potje te piesen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:12

manic schreef:
Tot zover ik weet worden de (FEI) ruiters worden al gecontroleerd en krijgen die onaangekondigde bezoeken, waarbij verzocht wordt om maar even in een potje te piesen.

Volgens mij, gebeurt dit bij alle internationale topsporters. Steekproeven en melden waar je bent en wanneer. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:26

Nikka schreef:

Het is ook ter voorkoming van.... het is een maagzuurremmer, dit zorgt dat maagzweren genezen en voorkomt het ontstaan van nieuwe.
Mijn arabier had hier helaas chronisch last van.....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:46

Ja dat kan als er sprake is van recidiverende maagzweren die ontstaan onder invloed van maagzuur. Dat is ook een indicatie Het verhaal in de openingspost is anders. Voor bescherming bij het geven van een NSAID kan je beter een middel als Ulcogant gebruiken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:48

Nikka schreef:
Ja dat kan als er sprake is van recidiverende maagzweren die ontstaan onder invloed van maagzuur. Dat is ook een indicatie Het verhaal in de openingspost is anders. Voor bescherming bij het geven van een NSAID kan je beter een middel als Ulcogant gebruiken.

Ik neem aan, dat het middel is voorgeschreven door een DA, immers het paard had een gebroken bekken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:00

Ach dierenarts zegt zus, leek vertaalt het als zo, nog een paar personen verder en het verhaal is heel anders. Kan best dat het dier last van zijn maag had door de Bute en het hiervoor kreeg. Dan klopt het verhaal wel.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:30

Ik lees dat veel mensen niet geloven dat het in de waterbak van El Santo terecht heeft kunnen komen, maar wat als Warum Nicht en El Santo een waterbak delen? Zo is dat bij ons op stal in ieder geval. Per 2 paarden is er één waterbak.. En er staat dat het buurpaarden zijn dus het zou best kunnen toch?
Maar goed ik denk dat niemand weet hoe het er daar aan stal aan toe gaat dus conclusies trekken zonder dat je ergens iets echt vanaf weet is ook niet erg handig.
Lijkt mij dat het aan de tuchtcommissie is om te bepalen of ze schuldig is of niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 06:22

Ik vind het al super dat een paard met een gebroken bekken nog een kans krijgt en het genoemde filmpje vind ik echt super. Niet perfect, maar ik ken maar weinig gp ruiters die zoiets plaatsen. Ik vraag me af hoeveel bokkers/mensen een paard met zo'n gebrek houden en hoeveel oude sportpaarden er aangehouden worden. Als je ziet wat er op bokt allemaal te koop en gratis op te halen staat.

Daarbij denk ik dat als ze weet dat er doping controle is ze niet gewoon was gaan rijden als ze wist dat haar paard doping binnen gekregen had. Dus of ze wist niet dat het doping was, of ze wist niet dat het paard het binnen had gekregen.

Een spuit spoelen in de waterbak is niet slim misschien, maar wel iets wat in de praktijk gebeurt. Ik gooi ook niet al mijn spuiten weg. Een grote spuit kan soms best handig zijn dus vraag ik altijd of ik het kan hergebruiken na schoonmaken aan de dierenarts. En ja dan spoel ik het ook onder de kraan schoon. Dit komt in het riool en wordt uiteindelijk weer drinkwater.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:37

Vooropgesteld: ik ken het hele mens niet, anders dan van een afstandje op wedstrijden.
Voor degenen onder ons met ietwat intellect en enig begrip van de Engelse taal wil ik het volgende inbrengen:

http://www.fei.org/sites/default/files/ ... 202009.pdf

Dit betreft haar paard Whisper. Hier blijkt ze haar verklaring omtrent de reden van het aanwezig zijn van de verboden stof (in dit geval fluphenazine, een middel dat helemaal niets te maken heeft met de behandeling van 'shivering syndrome' = krampentrekken, maar gewoon ter vervanging van het sedert de jaren '90 detecteerbare 'wondermiddel' reserpine, ook een extreem langwerkend kalmerend middel, te zien als het epo van de dressur- en springsport) steeds aan te passen nadat de FEI haar 'logica' onderuit haalt.
Na het lezen van dit verslag mag en kan iedereen denk ik wel zelf een gefundeerde mening vormen over hoe e.e.a. met een zekere waarschijnlijkheid in elkaar steekt.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:01

lailapri schreef:
Ik vind het al super dat een paard met een gebroken bekken nog een kans krijgt en het genoemde filmpje vind ik echt super. Niet perfect, maar ik ken maar weinig gp ruiters die zoiets plaatsen. Ik vraag me af hoeveel bokkers/mensen een paard met zo'n gebrek houden en hoeveel oude sportpaarden er aangehouden worden. Als je ziet wat er op bokt allemaal te koop en gratis op te halen staat.

Daarbij denk ik dat als ze weet dat er doping controle is ze niet gewoon was gaan rijden als ze wist dat haar paard doping binnen gekregen had. Dus of ze wist niet dat het doping was, of ze wist niet dat het paard het binnen had gekregen.

Een spuit spoelen in de waterbak is niet slim misschien, maar wel iets wat in de praktijk gebeurt. Ik gooi ook niet al mijn spuiten weg. Een grote spuit kan soms best handig zijn dus vraag ik altijd of ik het kan hergebruiken na schoonmaken aan de dierenarts. En ja dan spoel ik het ook onder de kraan schoon. Dit komt in het riool en wordt uiteindelijk weer drinkwater.

Mijn paard heeft een tijdje metacam gekregen, maar toen moesten we dit in een spuit doen en dan toedienen zoals een wormenkuur.
Voor het hele flesje metacam gebruik je 1 spuit, deze spoel je dan tussendoor natuurlijk af :j

Wij spoelde hem thuis, binnen af, maar ik lees hier soms reacties, dat je m na gebruik weggooit, maar dit is zeker niet in elk geval toepasbaar :P

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 03:04

Even iets anders: hoe kan het dat Warum Nicht een gebroken bekken heeft? Dat is ook geen kleinigheidje zeg. Heb er op gezocht maar kan het niet vinden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 03:20

Vastgelegen in de stal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:29

Die kwaadwillende Isabell heeft hem natuurlijk regelrecht een bekkenfractuur inge-appuyeerd :+ , en daarna volgestopt met medicatie en de restjes aan de buurman gevoerd.
Lekker he dat speculeren, ik zal zo tijdens het stofzuigen mijn fantasie eens op de loop laten gaan, kijken of ik nog iets smeuigers kan bedenken dan de meesten van ons.
Je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen toch?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:33

Vala schreef:
Die kwaadwillende Isabell heeft hem natuurlijk regelrecht een bekkenfractuur inge-appuyeerd :+ , en daarna volgestopt met medicatie en de restjes aan de buurman gevoerd.
Lekker he dat speculeren, ik zal zo tijdens het stofzuigen mijn fantasie eens op de loop laten gaan, kijken of ik nog iets smeuigers kan bedenken dan de meesten van ons.

vind ik leuk! _/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:50

Vala schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

_O-

:')

GEWELDIG!!!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:44

Vala schreef:

Eindelijk iemand, die gewoon zegt, hoe het gros erover denkt ;) :D