Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:57

Teven verwijderd de slacher zelf de chips.
Maar als ze er een echt niet kunnen vinden word daar niet moeilijk over gedaan...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 01:00

ceasario schreef:
Wilawander schreef:
. Nu is de één daar heel streng op, maar een grote kliniek hier in de buurt schrijft zo van alles voor en heeft nog nooit naar een pas gevraagd.

De eigenaar heeft ook zijn verantwoordelijkheid.

Hebben we hier ook want al onze paarden staan als niet slachtpaard geregistreerd in de pas maar daar vraagt niemand naar.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 09:22

Als het paard ooit in zijn leven eens behandeld is met buut mag hij nooit meer de voedsel productie in?

Hoe zit dat dan eigenlijk met paarden die hiermee behandelt zijn voordat buut ineens niet meer mocht (of alleen in het uiterste geval) en paarden nog geen inlegvel hadden?

Overigens denk ik dat als je hier een steekproef zou doen onder paarden, het percentage paarden wat wel behandeld is met buut, maar geen aantekening hebben wel eens schrikbarend hoog zou kunnen zijn.

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 12:05

Er word hier gewoon gesuggereerd dat bij koeien en paarden veel gedoogd word qua antibiotica, waar betaal ik dan de slachtkosten voor bij een dier? (koe) lijkt me nogal sterk dat t nvwa nogal wat dingen door de vingers ziet, heb wel af en toe te maken met die mensen,en kan je verzekeren, zo makkelijk zijn ze niet!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:03

Zelf heb ik 2 paarden gehad die naar de slager zijn gebracht. Allebei hadden ze pijnstillers gehad in hun leven,maar ik weet niet meer welke,het is ook al een aantal jaren geleden. Kan heel goed Bute zijn geweest,geen idee. Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel rotzooi zit er in onze voeding? Ik denk dat het maar goed is dat we niet alles weten,en wat nu mondjesmaat aan het licht komt is idd pas het topje van de ijsberg denk ik...Helaas zijn grote concerns die veel verdienen met onze voeding meer bezig met geld dan met de gezondheid van de mensen die hun producten consumeren. Het is gewoon een behoorlijk verrotte wereld helaas,het is niet anders.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:06

Daar ben ik het helemaal mee eens portroyal

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:06

Ach... ik vraag me af of die bute nou zoveel schadelijker is dan koeien die worden gevoerd met slachtafval, varkens vol antibiotica en plofkippen die van de medicijnen en water uit elkaar spatten....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:50

Ik vraag me af, waarop je je post baseert, Liezel.
Ooit een boerderij bezocht?

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:54

Liezel1 schreef:
Ach... ik vraag me af of die bute nou zoveel schadelijker is dan koeien die worden gevoerd met slachtafval, varkens vol antibiotica en plofkippen die van de medicijnen en water uit elkaar spatten....

volgensmij weet jij niet echt waar je t over hebt!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:23

Om over de rotzooi in drinkwater maar te zwijgen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:42

bartissimo schreef:
Liezel1 schreef:

volgensmij weet jij niet echt waar je t over hebt!

Wat jij wil ;)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:54

Ben wel benieuwd of je zelf uit de veehouderssector komt of wel eens mee hebt gelopen Liezel1. Dieren (vee) mogen namelijk geen dierlijke eiwitten (m.u.v. Vismeel):

"Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitbronnen die in diervoeder kunnen worden gebruikt. Nadat in Groot-Brittannië de BSE-uitbraak (gekke koeienziekte)  bleek terug te voeren naar verkeerde verwerking van dierlijke eiwitten tot voer voor runderen, is gebruik van dierlijk eiwit verboden.
Sinds 1989 mag in Nederland geen diermeel van herkauwers (runderen, schapen en geiten) worden verwerkt in voer voor herkauwers. In 1994 is dit verbod uitgebreid tot een verbod van de verwerking van alle eiwitten van zoogdieren. Sinds eind 2000 is dit verbod ook van toepassing op ander diervoer.
Uiteindelijk leidde het tot een algeheel verbod op het gebruik van dierlijk eiwit in alle veevoer in de EU. Ook voor varkens en pluimveevoer moest overgestapt worden naar plantaardige eiwitbronnen. Vóór het verbod werd in Nederland circa 1,1 miljoen ton dierlijke eiwitten in diervoer gebruikt. In Europa was dat zo'n 15 miljoen ton. Dit moest worden vervangen door plantaardige bronnen. 
Anno 2011 werkt de EU aan versoepelingen van het diermeelverbod. Het aantal BSE-gevallen neemt af en de mogelijkheden om het gebruik van dierlijke eiwitten in diervoer te controleren zijn fors verbeterd.
Het Europese Parlement heeft besloten dat het diermeelverbod wordt versoepeld. Voorlopig betekent dit het (beperkt) toestaan van vismeel in voer. Verder denkt het Europees Parlement er aan weer diermeel van varkens, kippen en eventueel koeien toe te laten."

Bron: http://www.vlees.nl

Als dat niet klopt in je veronderstelling, dan is het best moeilijk om te vertrouwen op de feiten die je verder aandraagt. Volgende keer even je feiten checken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:00

Het bovenstaande stukje zegt genoeg... en als iets niet mag... wil dat niet zeggen dat het ook niet zal gebeuren of al gaande is.... ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:01

Verklaar je nader, Liezel, wat zijn de feiten waarop jij je oordelende posts baseert?

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:53

Ik ben ook enorm benieuwd Liezel waar je dat op baseert?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:16

Liezel, jij hebt het daar over diermeel. Dat is wat anders dan dierlijke eiwitten. Varkensvoer wordt gemaakt van onder andere koekjes, slagroomsoesjes enz. die niet meer te verkopen zijn. Daar zit dus wel dierlijk eiwit in, lijkt mij zo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:17

Koper schreef:
Daar zit dus wel dierlijk eiwit in, lijkt mij zo.

Edoch wel geschikt voor de menselijke consumptie dus geen restafval.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:23

vertel mij dan eens waarom je regelmatig naar vis smakende kip aantreft? Komt omdat ze kippen veelal vismeel voeren.

Heb een documentaire gezien over hoe varkensvoer wordt gemaakt, en laten we het zo zeggen...taartbodems en gummibeertjes zitten in elk soort varkensvoer...is werkelijk afval zonder uitzondering. wat overblijft bij de haribo fabrieken gaat daarheen namelijk...Is dat dan werkelijk zoveel slechter dan een paard dat een pijnstiller heeft gehad 100 jaar van te voren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:29

Gummibeertje = gelatine. Maar verder is het varken geen kannibaal hoor :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:31

welnee, het is overigens ook bekend dat ze elkaar opvreten...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:20

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 02:26

Dus... als je paard (langdurig) pijnstillers heeft gehad, kun je hem in feite beter laten inslapen en het kadaver laten vernietigen in een crematorium, om 100% zeker te weten dat hij niet stiekem toch in de voedselkringloop terecht komt...

Tja, in opa's tijd gaven dokters nog advies om paardenvlees te eten omdat dat het zuiverst was.
Tijden veranderen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 03:05

QuietWater schreef:
Dierenartsen zijn VERPLICHT dit af te tekenen op het paspoort als ze het toedienen, het paard mag dan niet meer naar de slacht (btw: als een paspoort kwijt raakt dan krijgt een paard sowieso een voor de slacht ongeschikt paspoort). Dus ook een dierenarts treft blaam als dit niet goed is gebeurt.

Bute is verboden in Nederland. Mijn merrie heeft via mijn vorige dierenarts ook Bute gehad, maar hij weigerde dit in het paspoort te zetten, omdat hij daarmee zou toegeven dat hij een verboden stof had voorgeschreven. Ook het zinnetje niet geschikt voor menselijke consumptie wilden ze niet in het paspoort zetten. Zal dat nog eens aan mijn huidige dierenarts vragen, die zal daar niet zo moeilijk over doen schat ik in.

Mijn andere merrie is vorig jaar opgehaald voor de slacht, maar er is niet gevraagd naar een medisch verleden en ik heb ook geen verklaring hoeven tekenen waar Jolliegirl het over heeft.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 10:20

Bij mijn weten is Bute niet verboden, ja bij gebruik tijdens wedstrijden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:16

Bute is niet verboden, maar wel een "laatste middel".
Het mag alleen gegeven worden als andere middelen niet beschikbaar zijn of niet werken. Het is niet geregistreerd in Nederland, hier om moet er eerst gekeken worden naar een wel in Nederland geregistreerd middel wat geschikt is. Is dat er niet, dán mag je bute toedienen.

Echter is Bute erg goedkoop vergeleken met andere middelen, waardoor dus snel naar bute gegrepen wordt.