Kittel niet aanwezig op Duits Forum vanwege kritiek rijstijl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:52

sanne1221 schreef:
ik vind het echt jammer dat mensen nog steeds denken dat LDR/ rollkur/ Kittel/ v Grunsven etc ok rijden..
In deze tijd van steeds meer aandacht voor paardenwelzijn is dit niet ok!
Bovendien kan een paard veel beter "berg op gereden worden" als hij niet met zijn neus tussen zijn benen getrokken wordt..
Verder vind ik dat mensen best verantwoordelijk gehouden kunnen/ mogen worden voor hun acties: een Kittel en een Armstrong bijvoorbeeld..

Ben benieuwd wat je hier precies onder verstaat en waarmee je het kunt onderbouwen?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:21

Jannepauli schreef:
femiaans schreef:
Filmpje 2 is om te huilen zo slecht,

Uitleg graag waarom jij dat vindt?

Even verder terug lezen aub.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:53

sporten schreef:
De Zweedse dressuurruiter Patrik Kittel vind ik vreselijk rijden :r :n 8)7 _-:(

Je zou maar /3 zijn met zo ruiter %)

Ik vraag me echt af hoe vaak je Patrick Kittel in levende lijve hebt zien rijden dat je hier zoiets post?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:55

Ailill schreef:
Janine1990 schreef:

Aanleg??

Wat bedoel je met aanleg?

Lijkt me duidelijk, hoe meer aanleg een paard heeft voor piaffe of passage, hoe beter die zal zijn ONDANKS een slechte basis. Wat mij betreft is het tweede filmpje daar een prachtig voorbeeld van. Of vind jij dat in dat tweede filmpje zoals jij stelt de basis wel heel goed in orde is en hij daarom wel zo'n goede piaffe zal doen?

Ik vind het wel apart dat men telkens weer appels met peren gaat vergelijken (misschien uit onwetendheid?). Het ene paard heeft nu éénmaal meer talent voor piaffe dan de andere. Je kunt niet zeggen dat een paard wat niet goed piaffe kan dus duidelijk geen goede basis heeft, maar omgekeerd is het ook niet vanzelfsprekend dat als een paard een goede piaffe kan, dat paard automatisch wél de juiste basis heeft.
Als je werkelijk de trainingsmethode en het resultaat wilt vergelijken, dan zul je hetzelfde paard moeten gebruiken en dat kan nu éénmaal niet. Dus al dit soort discussies zijn water naar de zee dragen en dragen niet bij tot een groter begrip van mensen voor de africhting van een paard en wat dat allemaal met zich meebrengt. Integendeel, zou ik juist willen zeggen, want het merendeel van de mensen die hier reageren lijkt nu echt te denken dat een paard bij een juiste training altijd een geweldige piaffe laat zien. Ook opvallend dat de voorbeelden van een goede piaffe altijd weer barokke paarden zijn. Misschien moet je dan toch eens gaan nadenken of het misschien met de bouw en het talent van het barokke paard te maken heeft, ipv met de training?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:47

Inderdaad Horseyfries. Ik ben gek op barokke paarden maar heb ook met eigen ogen kunnen zien op de grote jaarlijkse PRE show in Sevilla dat er paarden waren die hun rug heel strak hielden, hardstikke scheef waren en over de schouder wegliepen maar toch een vrij acceptabele piaffe toonden. Maar de overgang voorwaarts naar passage lijkt dan meestal weer nergens op. Maar die knippen ze er ook altijd uit in filmpjes zoals "filmpje 2" hier. Die topruiters die worden altijd maar gefilmd zonder geknip. ;)

@Ailill
Heb twee verschillende ruiters die bij Balkenhol trainen met tongproblemen in de ring gezien, maar niemand valt dan gelijk zijn trainingsmethode aan, sterker nog hij is zelfs voorzitter van een vereniging die goed rijden promoot. En daarmee zeg ik niet dat tongproblemen goed zouden zijn maar ik constateer gewoon dat het af en toe wel voorkomt bij diverse ruiters.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:08

femiaans schreef:
Over afbranden gesproken, bij dit soort onderwerpen komen de voor en tegenstanders gelijk in opstand. Toevallig wordt er dan een bizar slecht voorbeeldfilmpje neergezet waarop in mijn ogen terecht commentaar komt. Daarbij is de doel van de dressuur de harmonische samenwerking tussen paard en ruiter. En die is in het filmpje heel ver te zoeken. Paard is bang voor de hulpen. Afbranden? Nee, het is gewoon héél erg slecht gereden. En om dan gelijk beginnen dat we ons bek maar moeten houden? Ik hoop dat er met wat meer respect wordt paard gereden..
Daarbij blijf ik het in het algemeen toch wel "bijzonder" vinden dat er op bokt zoveel experts zitten, die vooral op de mensen die heel wat bereikt hebben zoveel commentaar hebben, terwijl ik zeker weet dat het gros van de tegenstanders niet eens weet wanneer ze op het verkeerde been lichtrijden. (Uitzonderingen daargelaten!) Steek eerst eens hand in eigen boezem, hoeveel van jullie hebben ooit een wedstrijd gereden, hoeveel van jullie hebben ooit een wissel gereden? Hoeveel van jullie weten écht waar jullie het over hebben? Kom op zeg, laten we gewoon eens genieten van een fijn gereden paard waar het plezier en harmonie van afstraalt.

Dat is altijd zo jammer dat je niks mag zeggen als jezelf geen wedstrijden hebt gereden of hoger dan de B bent gekomen.
Ik kan je zeggen sinds ik naast het paard sta ik veel meer dingen zie dan in de tijd dat ik nog paard reed in het bos. Ik sta sinds dien 90% van de tijd met kromme tenen te kijken hoe paarden aan alle kanten in ekaar getrokken worden en vooral niet begrepen worden. Om nog maar te zwijzen over het commentaar van de ruiter die dan maar beweert dat paard stout is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:12

Cowgirl schreef:
Dat is altijd zo jammer dat je niks mag zeggen als jezelf geen wedstrijden hebt gereden of hoger dan de B bent gekomen.
Ik kan je zeggen sinds ik naast het paard sta ik veel meer dingen zie dan in de tijd dat ik nog paard reed in het bos. Ik sta sinds dien 90% van de tijd met kromme tenen te kijken hoe paarden aan alle kanten in ekaar getrokken worden en vooral niet begrepen worden. Om nog maar te zwijzen over het commentaar van de ruiter die dan maar beweert dat paard stout is.

Oh ja in het bos rijden, dan heb je wel je ervaring met de serieuze sport zeg!!

Ik wil niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb ofzo, maar je opmerking is er eentje waar ik geen waarde aan kan hechten.
Was het nu een serieuzere ruiter met een leuk verleden in de sport (hoeft echt geen subtop te hebben gereden, wel een hoop verschillende paarden) die zoiets zegt, tsjah... dan zou ik er toch iets meer waarde aan hechten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:25

Ik enk dat het heel veel over je zegt als je de dressuursport van belang vind voor kritiek..... klinkt niet echt objectief, want een groot deel van de paarden die al in het Z zitten worden bedroevend slecht gereden, en om dat te zien hoef je zelf echt geen wedstrijden te rijden. :n

Het is bijna hetzelfde als dat je geen kritiek zou mogen hebben op iemand die zijn kinderen en dieren slaat en schopt... want ja dat heb je immers zelf ook niet gedaan dus dan mag je er ook geen oordeel over vormen.

Zolang er mensen zijn die zeggen dat iets mooi is, heeft niemand een reden om te zeggen dat de mensen die het niet mooi vinden dat niet mogen zeggen. Dan voel je jezelf wel errug belangrijk en vind je dus dat jij wel een mening mag hebben en iemand anders niet.
Maargoed, dat blijkt over het algemeen het bekrompen gedeelte van bokt te zijn, als schapen achter elkaar aan lopen en het zwarte schaap wordt er uit gekickt.

timokyana

Re: Kittel niet aanwezig op Duits Forum vanwege kritiek rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:29

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er werkelijk bokkers zijn die deze manier van rijden bewust goedkeuren.Waar is de harmonie gebleven??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:35

Air schreef:
Ik enk dat het heel veel over je zegt als je de dressuursport van belang vind voor kritiek..... klinkt niet echt objectief, want een groot deel van de paarden die al in het Z zitten worden bedroevend slecht gereden, en om dat te zien hoef je zelf echt geen wedstrijden te rijden. :n

Het is bijna hetzelfde als dat je geen kritiek zou mogen hebben op iemand die zijn kinderen en dieren slaat en schopt... want ja dat heb je immers zelf ook niet gedaan dus dan mag je er ook geen oordeel over vormen.

Zolang er mensen zijn die zeggen dat iets mooi is, heeft niemand een reden om te zeggen dat de mensen die het niet mooi vinden dat niet mogen zeggen. Dan voel je jezelf wel errug belangrijk en vind je dus dat jij wel een mening mag hebben en iemand anders niet.
Maargoed, dat blijkt over het algemeen het bekrompen gedeelte van bokt te zijn, als schapen achter elkaar aan lopen en het zwarte schaap wordt er uit gekickt.

Ik zeg nergens dat niemand een mening mag hebben over iets dat hij of zij zelf nooit heeft bereikt.

Ik vind de uitspraak van Cowgirl alleen eentje waar ik geen waarde aan kan koppelen. Omdat zij slecht haar blik heeft verlegd van eigen paard en hobbelen in het bos naar de sport.
Wanneer je eigen achtergrond recreatief rijden is en weinig ervaring daarmee en je vervolgens gaat roepen dat dat je meer ziet nu je er naast staat (en blijkbaar naar serieuzere ruiters gaat kijken), nah, sorry... Dan kan ik je niet serieus nemen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:41

timokyana schreef:
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er werkelijk bokkers zijn die deze manier van rijden bewust goedkeuren.Waar is de harmonie gebleven??

Ga eens kijken als ie aan het rijden is en baseer je mening niet op een ingekleurd filmpje. Praten we daarna verder.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:43

wat betekent LDR?

nav wat ik heb gezien op het plaatje... hoe loopt het af met de mond van dat paard? volgens mij is dit ook typisch een voorbeeld van het 'achter de loodlijn' lopen :+
ik vind het er akelig uitzien -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:44

juliedo24 schreef:
wat betekent LDR?

nav wat ik heb gezien op het plaatje... hoe loopt het af met de mond van dat paard? volgens mij is dit ook typisch een voorbeeld van het 'achter de loodlijn' lopen :+
ik vind het er akelig uitzien -O-

Google is your best friend...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:48

Wat zeg je volgens jezelf dan wel? Ik kan er namelijk echt niks anders van maken. :)
Je bevestigd het nu nog een keer.

Je hoeft niet je dier te slaan om te kunnen zien dat iemand anders dat doet.... sterker nog, op het moment dat je het zelf doet zie je dat waarschijnlijk nieteens omdat je het niet als abnormaal beschouwt.
En dat is wat er in de sport ook gebeurt. Dingen die niet de normale stempel behoren te krijgen worden opeens wel gezien als normaal. De grens van wat diervriendelijk is wordt te hoog.

En dan heb ik het niet over LDR, want het is nogsteeds rollkur. Maar omdat dat illegaal is plakken we we er een andere naam op, wat wel legaal is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:00

Air schreef:
Wat zeg je volgens jezelf dan wel? Ik kan er namelijk echt niks anders van maken. :)
Je bevestigd het nu nog een keer.

Je hoeft niet je dier te slaan om te kunnen zien dat iemand anders dat doet.... sterker nog, op het moment dat je het zelf doet zie je dat waarschijnlijk nieteens omdat je het niet als abnormaal beschouwt.
En dat is wat er in de sport ook gebeurt. Dingen die niet de normale stempel behoren te krijgen worden opeens wel gezien als normaal. De grens van wat diervriendelijk is wordt te hoog.

En dan heb ik het niet over LDR, want het is nogsteeds rollkur. Maar omdat dat illegaal is plakken we we er een andere naam op, wat wel legaal is.

Eerst heb je het over mensen die kinderen slaan, nu over mensen die dieren slaan.

Wat jij vindt van LDR/Rollkur, moet jij weten. Daar ga ik niet met je over in discussie.

Rijden is meer dan slaan, ook in de wedstrijdsport is dat nog altijd zo.
Ik ben het absoluut met je eens dat iedereen kan zien wanneer een paard wordt geslagen. En dan hebben we het neem ik aan serieus over slaan, niet over een tikje.
Echter ziet de helft van de toeschouwers niet wat een ruiter aan het doen is, maar bedenken ze dat voor de ruiter.

Nogmaals wat ik wilde zeggen, want volgens mij was dat de aanleiding van de vele onderwerpen die je ineens aanhaalt...
Cowgirl zegt dat ze meer is gaan zien toen ze naast haar paard ging staan, in plaats van er op te zitten.
Daaruit maak ik op dat Cowgirl meerdere combinaties is gaan bekijken, zo af en toe op wedstrijd komt etc.
Ook geeft ze aan dat ze vooral paarden ziet die in elkaar getrokken worden en nog meer van die (in mijn ogen) blabla.
Gezien de achtergrond van Cowgirl (boshobbelen) zie ik geen redenen om de 'feiten' die zei constateert van enige waarde te voorzien.
Simpel gezegd, ik kan Cowgirl niet serieus nemen.

Zou iemand die in het verleden vele paarden heeft gereden en serieus is geweest in de wedstrijdsport (al is het maar op basisniveau) dit zeggen, zou ik toch eens gaan nadenken.

Neemt niet weg dat Cowgirl die mening aangedaan mag zijn hoor... Dat mag prima... Ze was alleen geloofwaardiger overgekomen wanneer ze wegliet dat ze in het bos aan het hobbelen was.

Maargoed, eigenlijk zeg ik nu al twee keer hetzelfde en volgens mij ben jij intelligent genoeg om er in één keer uit op te kunnen maken wat ik nu al twee keer zeg.

Als we het gaan hebben over diervriendelijkheid en natuurlijk en al die blabla... Dan zeg ik: Ban alle paarden uit Nederland, stuur ze naar hun natuurlijke habitat, zonder omheiningen en zonder mensen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:37

Dat ligt dan echt helemaal aan jezelf en ik vind het nogal bekrompen van je. Ik had je hoger ingeschat.
Niveau kun je niet meten aan de hand van wel of geen wedstrijden rijden, ik ken mensen die meer boshobbelen en geen wedstrijd rijden die heel wat beter weten hoe een paardenlijf werkt dan iemand die fanatiek wedstrijd aan het rijden is.
Ik vind het behoorlijk naief om te denken dat je aan de hand van wedstrijden kan meten hoe begaan iemand is met het paardenlichaam, en hoeveel ze er van weten.
Blijkbaar kan je volgens jou alleen oefeningen doen als je wedstrijden rijdt, want buiten dat wereldje bestaat vast alleen boshobbelen, en niemand die boshobbelt wil zijn paard fijn hebben lopen, logischerwijs. :+

Je / tussen de LDR en rollkur snap ik ook niet, nogal verkeerd geplaatst aangezien het twee verschillende dingen zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:45

Air schreef:
Dat ligt dan echt helemaal aan jezelf en ik vind het nogal bekrompen van je. Ik had je hoger ingeschat.
Niveau kun je niet meten aan de hand van wel of geen wedstrijden rijden, ik ken mensen die meer boshobbelen en geen wedstrijd rijden die heel wat beter weten hoe een paardenlijf werkt dan iemand die fanatiek wedstrijd aan het rijden is.
Ik vind het behoorlijk naief om te denken dat je aan de hand van wedstrijden kan meten hoe begaan iemand is met het paardenlichaam, en hoeveel ze er van weten.
Blijkbaar kan je volgens jou alleen oefeningen doen als je wedstrijden rijdt, want buiten dat wereldje bestaat vast alleen boshobbelen, en niemand die boshobbelt wil zijn paard fijn hebben lopen, logischerwijs. :+

Je / tussen de LDR en rollkur snap ik ook niet, nogal verkeerd geplaatst aangezien het twee verschillende dingen zijn.

Ik geloof niet dat jij mij kent, dus dat je mij wilt inschatten snap ik niet helemaal. Dat kan je beter laten ;)

Ik heb nergens gezegd dat ik aan de hand van wedstrijden meet hoe begaan iemand is met het paardenlichaam. Evenals dat ik nergens heb gezegd dat je alleen oefeningen kunt doen als je wedstrijden rijdt.

Je vult dingen in die ik niet heb gezegd. Dus lijkt het me behoorlijk nutteloos om verder te discussiëren.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:45

Ailill schreef:
mimp3 schreef:
Het valt mij altijd op dat als er een topic is wat verwijst naar LDR. Er altijd door de tegenstanders word gepraat over hoe slecht piaffes van de door LDR gereden paarden zijn en dan word er altijd een filmpje geplaatst van (in hun ogen) een geweldige piaffe gereden met een PRE, Andalusier etc. Daarna word er altijd een slecht filmpje geplaatst van iemand die bekend staat om zijn/haar moderne dressuur. De grand prix dressuur bestaat uit meer dan alleeen piaffe en passage..

Klopt helemaal, maar de piaffe/passage zijn wel onderdeel van het einddoel, daar gaat jaren training aan vooraf. Je basis MOET goed zijn om de PI/PA goed uit te kunnen voeren, als die niet goed worden uitgevoerd kan je maar tot een conclusie komen: de basis is niet goed.

Dat snap ik,daar heb je ook gelijk in...maar de filmpjes die ik vaak tegenkom van de Barokke rassen zijn vaak filmpjes waar alleen een Piaffe word getoond,want dat is zo geweldig gereden. Maar deze paarden hebben natuurlijk een bijzondere aanleg voor de verzamelde oefeningen,en juist bij deze filmpjes ben ik vaak geneigd te zeggen dat de lossigheid van deze paarden ver te zoeken is. Niet bij allemaal natuurlijk.Maar de meeste filmpjes die ik op bokt tegenkom wel...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:56

Janine1990 schreef:
Air schreef:

p
Ik geloof niet dat jij mij kent, dus dat je mij wilt inschatten snap ik niet helemaal. Dat kan je beter laten ;)

Ik heb nergens gezegd dat ik aan de hand van wedstrijden meet hoe begaan iemand is met het paardenlichaam. Evenals dat ik nergens heb gezegd dat je alleen oefeningen kunt doen als je wedstrijden rijdt.

Je vult dingen in die ik niet heb gezegd. Dus lijkt het me behoorlijk nutteloos om verder te discussiëren.

Zeg dan eens hoe je de dingen wel bedoelt, want ik kan er echt niets andes van maken. Je zegt toch zelf dat als Cowgirl wel wedstrijden had gereden je haar posts wel van waarde had geschat :?
En jij schat iemand anders toch ook in nav. posts? Of heb je dat uit eerste hand real life dat Cowgirl geen wedstrijden heeft gereden, nu vast en zeker veel wedstrijden bezoekt en je kan haar niet serieus nemen, vanwege haar eerlijkheid.

Als je niet wil dat iemand je inschat, doe het dan zelf ook niet :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:57

Mimp3: Ook bij barokke paarden is het voor een getraind oog echt wel te zien als de basis niet klopt. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:03

Air schreef:
Zeg dan eens hoe je de dingen wel bedoelt, want ik kan er echt niets andes van maken. Je zegt toch zelf dat als Cowgirl wel wedstrijden had gereden je haar posts wel van waarde had geschat :?
En jij schat iemand anders toch ook in nav. posts? Of heb je dat uit eerste hand real life dat Cowgirl geen wedstrijden heeft gereden, nu vast en zeker veel wedstrijden bezoekt en je kan haar niet serieus nemen, vanwege haar eerlijkheid.

Als je niet wil dat iemand je inschat, doe het dan zelf ook niet :+

Ik geloof niet dat jij mij zovaak tegen bent gekomen dat jij mij in kunt schatten.

Ik zeg niets over Cowgirl persoonlijk, ik zeg iets over haar bericht. En dat ik zo'n bericht persoonlijk niet serieus kan nemen.
In tegenstelling tot genoeg mensen die ik persoonlijk ken die geen wedstrijden rijden of hebben gereden, waarvan ik een beoordeling van de sport wel op waarde schat (natuurlijk variërend van persoon tot persoon).

Eerlijkheid is goed hoor, dat waardeer ik absoluut in de post van Cowgirl. Zoals ik al zei, ik heb ook totaal geen moeite met het feit dat Cowgirl die mening is aangedaan. Ik kan haar mening echter niet serieus nemen. Ik zie alleen de sport en het rijden van tegenwoordig een heel stuk anders. Ik zal niet ontkennen dat er misstanden zijn en ik zal niet zeggen dat ik nooit iets zie dat niet door de beugel kan. Maar dat zijn uitzonderingen op de regel.
En zoveel verschil zal er van provincie tot provincie niet zitten lijkt mij.

Maargoed, uitleg 3 of inmiddels 4? Over hetzelfde bericht.

Overigens heb ik ook niet gezegd dat je mij niet in mag schatten hoor, enkel dat ik niet snap aan de hand waarvan jij mij wilde inschatten?

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:35

Scandic wordt LDR getraint maar er zijn ook filmpjes dat ie piaffeert voor 9 en tienen.... Kijk t filmpje maar van florida vorige week en dan met name de laatste A C lijn! Zijn maar weinig paarden die dit zo kunnen en WILLEN doen IN de ring in plaats van op een knollen veld of bak!!!!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:02

timokyana schreef:

Ook voor jou de vraag: heb jij Patrick Kittel ooit in het echt zien rijden?

Wat is het toch jammer dat mensen een mening baseren op hetgeen ze horen en lezen, en er niet eens over nadenken dat ze misschien eerst eens zelf moeten kijken voor ze een mening vormen...
Ik hoop echt van ganser harte dat degenen die dit doen zelf nooit op die manier onheus bejegend worden en in een kwaad daglicht gezet worden door anderen, of misschien zou het ze beter wel een keer overkomen om voor eens en altijd te beseffen dat als je met een vergrootglas gaat kijken en je wilt iemand ergens op pakken, er altijd wel iets te vinden is waarmee je dat kan.

Ik geloof dat iedereen onderhand wel weet hoe de Story en de Privé verhalen uit de duim zuigt door een foto van een moment te vergezellen van een verhaal wat compleet uit de duim gezogen is. Wanneer gaan jullie eens beseffen dat dit in de paardensport ook gebeurt?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 07:49

Het gaat me niet om hoe hij altijd rijd,ik kijk enkel alleen naar dit filmpje en dat vind ik niet correct.
Ik geef geen oordeel mee voor de rest van zijn leven,iemand kan best veranderen.
Wat ik in het filmpje zie,die momentopname vind ik echter helemaal niets.Ik vind het niet normaal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:01

Janine1990: Wat dacht je van op dezelfde manier waarop jij Cowgirl inschat? :)*
Er is geen uitleg voor je mening, hij slaat namelijk echt kant noch wal. Komen we dus gewoon weer uit bij mij eerste post, als je iets mooi vind maakt het geen zak uit wat je kan of wat je kan zien, maar als je iets niet mooi nou poeh dan moet je zelf wel heel wat kunnen voordat je dat mag zeggen.
Het bekrompen gedeelte van bokt. :)

Ik vind het best knap als je met droge ogen kunt beweren dat iets een foto of momentopname is... really? :')
Een blauwe tong komt vast door een foutje van een paar seconden.

Al die excuses altijd.... wordt geloof ik altijd vergeten dat de zogenaamde momentopnames wel de momentopnames van de 'top' zijn, momentopnames die gewoon niet horen voor te komen.
Want je kan geen foto maken, van een moment wat er niet was. En al helemaal geen filmpje.
Wat is er dan zo top aan ze als ze basisfouten maken?

Horseyfries: Dus al het filmmateriaal en fotomateriaal wat wij van de 'top' zien, is gefotoshopt?
Is dat het doel van de dressuursport? Je mag alleen zien hoe het echt zit als je er zelf bij bent? Sinds wanneer dat?
Of is dat toch niet helemaal waar en kunnen we vaststellen dat er ook zat combinatie's zijn waarbij je zulke foto's gewoon niet zal kunnen maken, puur omdat dat hun rijstijl niet is.