Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:42

Molfre schreef:
Ik moet zeggen dat veel mensen hier makkelijk praten hebben, vooral als je er zelf geen last van hebt.
Ik neem aan dat jullie allemaal dus ook je paarden minstens 8 uur buiten hebben staan? Of valt dit niet onder dezelfde noemer als "maar ik heb geen ruimte dus 1 uur per dag in de paddock is genoeg"?

Ik denk juist dat het heel goed is dat dit soort zadels ontwikkeld worden, mits dat goed gebeurt en met het paard als rode draad. Al die mensen met veel te grote derrières die nu op een 17" zadeltje kruipen zijn volgens mij veel slechter voor een paard dan wanneer dezelfde mensen op hetzelfde paard kruipen met een, zowel voor zichzelf als voor het paard, goed passend zadel.

Daarnaast wordt maar 40-42 al groot genoemd :wow: Ik pas met mijn 40-42 nog makkelijk in een 17" zadel en als het moet en de pasvorm is goed ook nog in een 16" zadel. Confectie maten zeggen dus lang niet alles over of je wel of niet in een zadel past.

Wat een aparte vergelijking, daar gaat dit hele topic toch niet over ..?

Molfre

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:04

Nee, maar dat is ook zo'n onderwerp waar iedereen altijd een mening over moet hebben maar als puntje bij paaltje komt...

En nu geldt het voor een ander en dan zijn we ineens allemaal heilig.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:15

Kan wel zijn dat sommigen met een grote maat niet meteen de dik zijn, maar die drukverdeling lijkt me toch niet ideaal hoor. Paarden met een lange rug, hoeveel zijn er?
Dan zal het toch maar voor een erg beperkt publiek zijn.
En hoop idd niet dat het een aanzet is tot dikke mensen op gewone rijpaarden zetten, want dat zou echt nefast zijn. Dat mensen dik zijn vind ik hun eigen probleem, om wat voor reden dan ook. Maar paarden er mee lastigvallen zou jammer zijn.

Kan wel begrijpen dat sommigen een grote broekmaat hebben, maar 22", das echt groot hoor.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:21

Arme dieren, ik zeg ook zelf lijnen. Al weet ik best dat sommige mensen er niks aan kunnen doen, maar ja dan nog mag dat geen excuus om dan toch maar op een paard te stappen.

Zelf rij ik op een 18" zadel, heb maatje 38/40, weeg 67kg, alleen ben ik vrij lang, waardoor ik voor de hoek bekken-boven een zadel nodig heb met een grotere zit, enkel vanwege mijn lengte. Nu moet ik er wel bij zeggen dat al mijn paarden een schofthoogte hebben van minimaal 1.75m en de grootste is 1.87m dus ik denk dat zij niet heel veel last zullen hebben van een iets groter zadel.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:31

Molfre schreef:
Ik moet zeggen dat veel mensen hier makkelijk praten hebben, vooral als je er zelf geen last van hebt.

Mee eens... niet iedereen die "zwaar is" (en wanneer ben je zwaar?? met 1.50 mtr 75 kilo wegen of 1.87 mtr en 110 wegen - je kunt niet iedereen zomaar in een hokje zetten) is verslaafd aan McDonalds en cola..

Er bestaat ook nog zoiets als medische problemen (Schildklier, etc. etc.) waardoor je niet het 'standaardmaatje' 40-42 kunt hebben zoals zovelen hier blijkbaar wel hebben. En dan ligt het er ook nog aan op wat voor een paard je rijdt; een iel Arabiertje van 1.57 of een flinke Tinker of Fries..

En dan zeggen; die moeten maar effe gaan lijnen?!? Kom op zeg.. even iets meer tact.
Laatst bijgewerkt door Tafje op 29-01-13 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:33

Ik heb gewoon een 17,5 inch zadel een Kieffer en ben zelf ongeveer 1,77 m en weeg rond de 70 kg. Maatje 40/42. Of het nog verstandig is om boven de 100 kg op een paard gaan te zitten is een discussie die ik niet aan wil gaan. Het is wel zo dat iemand van 100 kg die fatsoenlijk kan rijden en mee gaat met de bewegingen van het paard, minder hinder veroorzaakt dan iemand van 50 kg die maar een partijtje zit te hobbelen.

Dus of een 22" zadel slecht is voor een paard, nee denk ik niet. Denk dat over het algemeen de ruiters slechter/hinderlijker zijn voor het paard. Hoeveel kg de ruiter dan ook weegt.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:37

Ben benieuwd of er paarden zijn met zo'n lange thoracale wervelkolom dat een 22" gaat passen... Zie heel veel problemen door te lange zadels.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:39

Ik ben van mening dat er maar heel weinig paardenruggen zijn waar een 22 inch zadel op past. En iemand die zo'n zitvlak nodig heeft, moet niet willen rijden. Klinkt mss hard, maar das mijn mening. Het lijkt erop dat 'men' gewoon een gat in de markt heeft ontdekt en dat de paarden er de dupe van zijn.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:47

Lange bovenbenen los je niet op met een langer zitvlak zoals 20 inch of meer, maar met een meer naar voren gebouwd zweetblad. Ik heb extreem lange dijen, maar pas prima in een 18 inch zadel met iets naar voren gebouwde zweetbladen omdat bij de recht afgesneden zweetbladen, vooral met veel wrong, mijn knie op of over de wrong komt.
Dan moet je niet je kont meer naar achteren zetten, maar je been naar voren. Probleem opgelost.
Als je zó dik bent dat je een 22 inch zitvlak nodig hebt, hoor je niet op een paard. Ga mennen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:05

In Groot Brittannië is de gemiddelde maat inderdaad 44, maar dat wil niet zeggen dat vrouwen met maat 44 ook paardrijden.

Het is hier namelijk ontzettend taboe om met overgewicht op een paard te gaan zitten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:06

Taboe?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:08

Dat gaf mijn online spelling check aan in plaats van "not done".

Paardrijden word hier altijd neergezet als een sport voor slanke mensen.
Mensen met overgewicht op een paard worden hier echt scheef aangekeken en veel stallen hebben ook een gewichtslimiet van 80 kilo.

Persoonlijk heb ik geen probleem met mensen met een maatje meer die paardrijden, zolang het wel eerlijk blijft tegenover het paard.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:09

Ik zou wel foto's willen zien, voordat ik er een mening over kan vormen.
Ik heb zelf 18 inch zadels wegens mijn lengte maar een groter zadel zou prettiger zijn wegens mijn lange bovenbeen, maar bij 22inch kan ik mij niets voorstellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:15

Raponsje schreef:
Dat gaf mijn online spelling check aan in plaats van "not done".

Paardrijden word hier altijd neergezet als een sport voor slanke mensen.
Mensen met overgewicht op een paard worden hier echt scheef aangekeken en veel stallen hebben ook een gewichtslimiet van 80 kilo.

Persoonlijk heb ik geen probleem met mensen met een maatje meer die paardrijden, zolang het wel eerlijk blijft tegenover het paard.

Taboe is gewoon het juiste woord hoor, heel erg gangbaar hier in Nederland en België.

Ik ben wel benieuwd hoe ze daar tegenover langere mensen staan dan? Toegegeven, mijn 85 kilo is eigenlijk teveel bij 1.85m. Maar om nu te zeggen dat ik te dik ben om op een paard te zitten?
En zo las ik onlangs hier op Bokt ook nog een dame die 90 kilo woog bij 1.88m, maar die er in haar profiel echt slanker uit zag dan ik.

En nu zijn dat twee voorbeelden van dames... Maar mannen zijn al snel wat langer en over het algemeen ook een stuk zwaarder...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:25

Ging mij niet om de spelling, maar ik ben van mening dat er geen taboe op rust.

Een taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken.

Het wordt gedaan, er wordt over gesproken. Dus geen taboe ;)

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:26

Tafje schreef:
Molfre schreef:

Mee eens... niet iedereen die "zwaar is" (en wanneer ben je zwaar?? met 1.50 mtr 75 kilo wegen of 1.87 mtr en 110 wegen - je kunt niet iedereen zomaar in een hokje zetten) is verslaafd aan McDonalds en cola..

Er bestaat ook nog zoiets als medische problemen (Schildklier, etc. etc.) waardoor je niet het 'standaardmaatje' 40-42 kunt hebben zoals zovelen hier blijkbaar wel hebben. En dan ligt het er ook nog aan op wat voor een paard je rijdt; een iel Arabiertje van 1.57 of een flinke Tinker of Fries..

En dan zeggen; die moeten maar effe gaan lijnen?!? Kom op zeg.. even iets meer tact.

bij mij is het ook medisch door gebruik van prednison , kwam ik ineens heel erg veel aan, maar heb toen wel voor mijn paard zijn gezondheid gekozen en ben er niet meer opgestapt Totdat ik meer vochtafname en andere dingen had, en ook me medicijnen kan je er wat aan doen, vind dat geen excuus, heb 14 jaar lang aan de prednison gezeten ben er nu jawel 2 weken vanaf, maar ook met het gebruik van prdnison , was bewegen, en in vorm proberen te blijven de manier om een eerlijk gewicht te creeeren wat eerlijk was tegenover mijn paarden vriend..kortom hij heeft ruim een jaar geen ruiter op zijn rug gehad, maar lekker gelongeerd, of gewandeld ect ect. das al wel jaaaren geleden, maar toch wou het ff melden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:26

Molfre schreef:
Ik neem aan dat jullie allemaal dus ook je paarden minstens 8 uur buiten hebben staan? Of valt dit niet onder dezelfde noemer als "maar ik heb geen ruimte dus 1 uur per dag in de paddock is genoeg"?

Ik denk juist dat het heel goed is dat dit soort zadels ontwikkeld worden, mits dat goed gebeurt en met het paard als rode draad. Al die mensen met veel te grote derrières die nu op een 17" zadeltje kruipen zijn volgens mij veel slechter voor een paard dan wanneer dezelfde mensen op hetzelfde paard kruipen met een, zowel voor zichzelf als voor het paard, goed passend zadel.

Daarnaast wordt maar 40-42 al groot genoemd :wow: Ik pas met mijn 40-42 nog makkelijk in een 17" zadel en als het moet en de pasvorm is goed ook nog in een 16" zadel. Confectie maten zeggen dus lang niet alles over of je wel of niet in een zadel past.

sterker nog, ze staan 24/7 buiten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:27

Zelf heb ik 3 eigen paard dus heb ik weinig met gewichts limieten te maken en ben ook zeker niet te zwaar.

Maar de andere helft van de stal is een manege en daar worden ruiters bij twijfel wanneer ze lid worden zonder pardon op de weegschaal gezet.

Wat ik persoonlijk goed vind want je wilt zuinig op je paarden zijn. Maar ik snap ook heel goed dat het kwetsbaar is voor mensen die op de weegschaal moeten gaan staan.

Wat een groot verschil is hier is dat vrouwen hier erg klein zijn in tegenstelling tot Nederland.
Een vrouw van 1.80 zul je hier niet tegenkomen.
Ook mannen zijn hier gemiddeld 1.70 tot 1.85 dus 80 kilo is voor die lengte ook een prima en gangbaar gewicht.

Wat ze zouden doen als er een lange Nederlandse vrouw zou komen met een gezond gewicht weet ik niet.
Zal het eens vragen morgen, ben wel nieuwsgierig.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:27

Citaat:
Als je zó dik bent dat je een 22 inch zitvlak nodig hebt, hoor je niet op een paard. Ga mennen

nounou, we vinden onszelf heel wat of niet, met zo'n uitspraak :roll: wat minder mag ook wel :n wie ben jij om zo iets voor een ander te beslissen?
je kan het beste voor hebben met paarden maar dit soort reacties gaat gewoon te ver en iedereen praat hier maar mee zonder tegenargumenen ook maar te overwegen....
gelukkig mag nog iedereen zelf beslissen wat en hoe hij/zij doet met het eigen paard

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:33

Ibonn schreef:
Citaat:
Als je zó dik bent dat je een 22 inch zitvlak nodig hebt, hoor je niet op een paard. Ga mennen

nounou, we vinden onszelf heel wat of niet, met zo'n uitspraak :roll: wat minder mag ook wel :n wie ben jij om zo iets voor een ander te beslissen?
je kan het beste voor hebben met paarden maar dit soort reacties gaat gewoon te ver en iedereen praat hier maar mee zonder tegenargumenen ook maar te overwegen....
gelukkig mag nog iedereen zelf beslissen wat en hoe hij/zij doet met het eigen paard

Zoals eerder gezegd is op deze pagina zou het voor mensen met lange benen ook een uitkomst zijn.
Dan zeg je ook niet "Jij hebt zo'n lange benen ga jij maar hordelopen".

Vind dat inderdaad erg respectloos.

Wel vind ik dat er wat onderzoek moet komen naar de ligging van 22 inch zadels.
Op een hoop paarden zal het te groot zijn en op erg grote paarden wil je eigenlijk juist minder gewicht op de rug hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:34

aslo schreef:
Ging mij niet om de spelling, maar ik ben van mening dat er geen taboe op rust.

Een taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken.

Het wordt gedaan, er wordt over gesproken. Dus geen taboe ;)

Moet je even lezen wat ze zegt, ze woont in Schotland.... :+
Daar wordt er dus heel anders met zwaardere mensen en paardrijden omgegaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:36

Raponsje schreef:
Zelf heb ik 3 eigen paard dus heb ik weinig met gewichts limieten te maken en ben ook zeker niet te zwaar.

Maar de andere helft van de stal is een manege en daar worden ruiters bij twijfel wanneer ze lid worden zonder pardon op de weegschaal gezet.

Wat ik persoonlijk goed vind want je wilt zuinig op je paarden zijn. Maar ik snap ook heel goed dat het kwetsbaar is voor mensen die op de weegschaal moeten gaan staan.

Wat een groot verschil is hier is dat vrouwen hier erg klein zijn in tegenstelling tot Nederland.
Een vrouw van 1.80 zul je hier niet tegenkomen.
Ook mannen zijn hier gemiddeld 1.70 tot 1.85 dus 80 kilo is voor die lengte ook een prima en gangbaar gewicht.

Wat ze zouden doen als er een lange Nederlandse vrouw zou komen met een gezond gewicht weet ik niet.
Zal het eens vragen morgen, ben wel nieuwsgierig.

Ik ben heel erg nieuwsgierig!!

Vind het overigens een goed ding dat men op de weegschaal wordt gezet!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:39

Ik vind wegen ook een goede zaak. Volgens mij wordt er heel wat af gelogen over gewicht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:41

Er zijn ook mensen die een enorm !!! achterwerk hebben maar verder niet dik zijn. Maar volgens mij is dat een smalle markt, waar je niet speciaal een zadel voor gaat ontwikkelen. Ik heb maat 42 (44 boven) maar pas in een 17" moet ook wel want mijn paard is niet erg groot (ik ook niet). Ik ben dus niet 1 van de slanksten (er mag wel wat van af) Ik kan me dus niet voorstellen dat iemand die in een 22" zadel moet passen niet te zwaar is voor het paard. En dan denk ik idd "arme paarden"

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:54

Weet je, men kan me wrs best een hoop wijs maken, maar beweringen als : ik heb maat 42 en pas in een 17" zadel, sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Ik zie deze opmerkingen vaker, ook in andere topics. Maar ik zie ook heel veel bipsen in te kleine zadels. De praktijk heeft me dus anders geleerd.