Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
AnnebelleVD schreef:Telpeva: ik weet niet of hij zijn moeder nog heeft eigenlijk...?
123Simone: uit mijn aldaar weet ik dat paarden het wel snel vergeten, want ze leven echt in het moment. Lichamelijke mishandeling bijvoorbeeld slaat grotere gaten en dat vergeten ze minder snel als zoiets. Daarbij weten ze ook niet beter, in de vorm van, een paard denkt niet: potjandrie, vroeger had ik het beter en kreeg ik beter eten.
En dat is maar goed ook. Op het moment dat ze veilig zijn zie je er weinig psychische sporen meer van.
En dat is denk ik ook hetgeen dat ze in leven houdt...leven in het moment. Ik heb het NU goed. Punt.
maar ja, dat is mijn mening 123Simone schreef:AnnebelleVD schreef:Telpeva: ik weet niet of hij zijn moeder nog heeft eigenlijk...?
123Simone: uit mijn aldaar weet ik dat paarden het wel snel vergeten, want ze leven echt in het moment. Lichamelijke mishandeling bijvoorbeeld slaat grotere gaten en dat vergeten ze minder snel als zoiets. Daarbij weten ze ook niet beter, in de vorm van, een paard denkt niet: potjandrie, vroeger had ik het beter en kreeg ik beter eten.
En dat is maar goed ook. Op het moment dat ze veilig zijn zie je er weinig psychische sporen meer van.
En dat is denk ik ook hetgeen dat ze in leven houdt...leven in het moment. Ik heb het NU goed. Punt.
Ja weet ik veel. Waarom zeg je op het laatst Ik heb het NU goed. Punt. Heb je andere keren het fout gehad dan?! Leuk hoor , was men vierde berichtje en heb nu al commentaar. Wauw hoor![]()
maar ja, dat is mijn mening
K snap niet dat mensen dat kunnen doen Telpeva schreef:Tof dat mensen blijkbaar precies weten wat er aan de hand is en een straf kunnen verzinnen voor die man. We hebben geen rechter of onderzoek meer nodig johwaar zijn we beland, de middeleeuwen? Het wilde westen?
Citaat:Bijna 200 dieren in beslag genomen
Nieuwsbrief, 30 januari 2013.
http://www.horseprotection.it
Colleferro (Rome) noodsituatie: op dit moment wordt één van de grootste wettelijke inbeslagnames van paarden uitgevoerd die Italië ooit gezien heeft. De inbeslagname vindt plaats in samenwerking met medewerkers van het Ministerie voor Gezondheid en de tak van de Carabinieri (Italiaanse militaire politiemacht) die zich bezighoud met gezondheid en veiligheid. In verschillende gebieden is hulp nodig om de uitgehongerde dieren te voeren en noodzakelijke medische verzorging te geven, voordat ze naar locaties elders vervoerd kunnen worden.
Een afschuwelijk geval van mishandeling van paarden, ezels en muildieren is aan het licht gekomen na een melding bij de autoriteiten door de Italian Horse Protection Association (IHP), en mede dankzij steun van het TV programma Striscia La Notizia. De inbeslagname wordt momenteel uitgevoerd. Het aantal betrokken dieren is ontstellend en spreekt voor zich.
De procedure wordt gecoördineerd door de afdeling van de overheid die verantwoordelijk is voor dierenwelzijn. Het is een internationale operatie waarbij vrijwilligers van de IHP, de Italiaanse ezelopvang (Rifugio degli Asinelli) en de Britse ezelopvang (Donkey Sanctuary) betrokken zijn. Op dit moment zijn al 104 paarden, ezels en muildieren geëvacueerd sinds 24 januari. De dieren zijn weggehaald uit verschillende gebieden in de streken Colleferro en Segni. Voorlopig worden ze opgevangen op een boerderij in Paliano, in de provincie Frosinone.
De dieren zijn voorzien van voer en medische zorg, en worden geregistreerd en gechipt. Velen van hen zijn echter nog steeds in extreem slechte staat; bijna alle dieren zijn zwaar ondervoed (extreem vermagerd) en uitgedroogd. Velen hebben gezondheidsproblemen in de luchtwegen en ingewanden. In een aantal gevallen lijden de paarden aan hoefbevangenheid en geïnfecteerde open wonden. Wormbesmetting is wijdverbreid, waaronder een aantal besmettingen met lintworm. Veel van de merries zijn drachtig, wat de aantallen natuurlijk nog zal verhogen.
Een hengstveulen, letterlijk uit diepe modder getrokken gedurende het eerste deel van de operatie, is met grote spoed naar de dierenkliniek van de Universiteit van Perugia gebracht. Het vervoer is verzorgd door leden van de drie betrokken organisaties. Eenzelfde spoedvervoer was nodig voor een merrieveulen dat maandagochtend op de grond gevonden werd – zij zou binnen enkele uren overleden zijn als de reddingsteams haar niet net op tijd hadden bereikt. Helaas kwam de hulp voor tientallen andere dieren te laat: tijdens een eerste inspectie van het gebied werden drie recent overleden paarden en ezels gevonden, en een jong paard met zware koliek overleed kort nadat hij werd aangetroffen. In alle gebieden zijn beenderen aangetroffen van dieren die achtergelaten waren om een hongerdood te sterven. In sommige gevallen lagen de botten slechts enkele passen van de weg en van huizen verwijderd. Beide veulentjes reageren goed op de behandeling, momenteel is hun toestand stabiel en zijn ze in staat om te staan. De lange-termijn vooruitzichten zijn echter nog onzeker.
Veel andere dieren moeten nog gevonden en overgebracht worden, in de districten Paliano en Valmontone. Op dit moment zijn de specifieke aantallen nog niet bekend, aangezien de gebieden nog niet doorzocht zijn. Er wordt echter geschat dat het om minstens 50 paarden en 30 koeien gaat; de daadwerkelijke aantallen kunnen nog veel hoger zijn.
Mogelijkheden om te helpen
IHP, Rifugio degli Asinelli, ENPA (de Italiaanse dierenbescherming) en de Donkey Sanctuary dragen momenteel de kosten voor hooi, medicijnen en het transport van de twee veulens naar Perugia en hun behandeling daar. Financiële ondersteuning is dringend nodig, zelfs de kleinste bedragen helpen veel!
Het is mogelijk om geld over te maken naar één van de volgende twee rekeningen, vermeld daarbij ‘Colleferro Emergency’ zodat de organisatie weet dat het geld specifiek hiervoor is bestemd. Beide rekeningen zijn van de IHP, het geld komt dus altijd op dezelfde plaats terecht.
* Een internationale storting naar Poste Italiane: IBAN: IT66 B076 0102 8000 0009 9980 120 (BIC-Swift code: BPPIITRRXXX), ten name van IHP – Italian Horse Protection Association.
* Een internationale storting naar Banca di Credito Cooperativo di Cambiano: IBAN: IT43 P084 2537 9500 0001 0359 230 (BIC-Swift code: CRACIT33), ten name van IHP – Italian Horse Protection Association
We vragen alle hooihandelaren en producenten in de regio’s Rome en Frosinone om goed, fris hooi aan ons te leveren tegen redelijke prijzen. Aangezien het ministerie en de plaatselijke gemeentes niet in staat zijn om fondsen ter beschikking te stellen, moet alles betaald worden door de hiervoor genoemde vrijwilligersorganisaties.
Om deze reden vragen we ook alle farmaceutische bedrijven, dierenartsen en leveranciers van medische materialen om zaken te doneren zoals infuusvloeistof, antibiotica, wormenkuren, ontstekingsremmers, verbanden, watten (zowel gamgee als gewone watten), ontsmettingsmiddelen en injectienaalden.
Om zaken aan te leveren, kunt u direct contact opnemen met de afgevaardigden van het Ministerie: tutela.animale@sanita.it of 06-599 440 35. Zij zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag, tussen 9:00 en 13:00 en tussen 14:00 en 17:00. Donaties van hooi, ander voer, of medische voorraden zullen openbaar benoemd worden.
Op dit moment is het om organisatorische en veiligheidsredenen niet mogelijk voor vrijwilligers om toegang te krijgen tot de in beslag genomen dieren. Ze worden verzorgd door de boerderijen waar ze zijn opgevangen en door de organisaties die betrokken zijn bij de reddingsoperatie.
Adoptie
Zodra de eerste fase van de reddingsactie is afgerond, zullen er beslissingen genomen worden rondom de toekomstige plaatsing van de dieren. Verdere berichten hierover zullen in de komende dagen worden vrijgegeven. Stuur op dit moment liefst geen aanvragen voor adoptie naar de instanties zelf; je kunt je wens om te adopteren aangeven via email naar tutela.animale@sanita.it. Op termijn zullen deze aanvragen bekeken worden.
Het spreekt vanzelf dat er officiële klachten zullen worden ingediend over deze zaak, deze worden geleid door de IHP en ondersteund door de Italiaanse ezelopvang en ENPA. Deze zullen worden doorgezet tot de verantwoordelijken hiervoor voor het gerecht zijn gebracht.
Meer informatie?
Meer informatie is te vinden op http://www.horseprotection.it. Een Engelse versie van de website is beschikbaar door rechts bovenin op het Britse vlaggetje te klikken.
Foto’s zijn te zien op http://www.horseprotection.it/dett_foto ... a=579&pg=1, of via ‘Photo Gallery’ op de Engelse pagina van de IHP. Let op, een aantal foto’s zijn zeer schokken.
De IHP heeft een facebook-pagina waar updates geplaatst worden: http://www.facebook.com/pages/IHP-Itali ... sociation/
De meeste updates zijn in het Italiaanse, maar over het algemeen wordt er een Engelse vertaling toegevoegd aan de berichten.