België: Paard overleden door sneeuw en kou

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:38

Shirley schreef:
Dat weet ik, we hebben zelf ook enkele dertigplussers :D

Maar zelfs die leven echt niet van maaltijd naar maaltijd ...

Hier hebben we grote kwpn paarden van die leeftijd en die hebben echt constant goede voeding nodig, zet je die een dag zonder eten, kun je het gelijk zien aan de flanken. En nee, die zijn niet graatmager. Alleen is bij die dieren niet altijd de vacht optimaal zoals bij een jong paard en moeten ze meer hun best doen om het warm te houden. Hetzelfde bij een paard die al enige tijd zorg is onthouden, de vacht zal niet altijd optimaal zijn en de weerstand ook niet. En dat kan heel wat schelen, als je ze een dag zonder eten zet. Dus om te zeggen dat dat grote onzin is, daar zou ik niet niet procent op durven spelen. Niet dat ze dan gelijk aan het eind van hun latijn zijn, maar je kunt het soms wel degelijk zien. Net zoals zieke paarden soms in zeer korte tijd erg veel afvallen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:41

geerke schreef:
erg voor dit dier, in de oostvaardersplassen sterven er zo`n 1000 dieren deze winter... mag niet bijgevoerd worden...

Dat is een andere discussie en totaal anders dan deze "huisdieren"

een andere discussie maar wel hetzelfde onderwerp....dood laten gaan van de honger.
Maar daar heet het 'natuur'????Voor mij is het hetzelfde :(

Zou hier nog aan toe willen voegen, zelfde situatie. Er staat een HEK omheen, er is geen beschutting op deze totaal voor deze dieren ongeschikte gronden. Ondanks die ellende worden de kuddes groter en groter en het voedselaanbod nihil. Als je natuur wilt MAKEN, dan ZORG er ook voor. Dit is een DIERENTUIN geen Nnatuur.

Hebben jullie wel eens een luchtfoto gezien van de populatie aldaar en het is kennelijk nog niemand opgevallen dat het behoorlijk en meer dan over bevolkt. Zal kijken of ik die fot hier kan plaatsen later.

Net als nu in de waterleidingsduinen, waar de damherten bij bosjes verrekken. De beesten zwierven van de honger door de stedelijke gebieden. Wat hebben ze er aan gedaan i.p.v. afschot, zodat er nog een stuk fatsoenlijk vlees ergens op een bord kwam te liggen en het dier nog nut had, nee, men plaatste een HEK erom heen, zodat ze niet meer wegkonden, met ellendige sterfte als gevolg.

Weet jullie, ik haat lui die mensen op deze wijze natuur te kunnen maken. Dat zijn in mijn ogen geen liefhebbers , maar betweters, egotrippers en dierenbeulen.
Als je namelijk al natuur wilt maken, neem er dan ook de consequenties van. Houdt de populatie in een geschikt gebied, zorg dat de populatie niet te groot wordt en dat er voldoende voedsel en water aanwezig is. Daar men hekken erom heen plant, is men ook verplicht voor de gezondheid van de dieren te zorgen. Dat beteknt dus, ja, helaas ook DA kosten.

Als er iets is waar ik me zo kwaad om kan maken, is het dat wel.

En die Belg met z'n overgebleven 7 paarden, mag van mij flink aangepakt worden.

PS: sorry, even de quotes samnegevoegd, mocht maar 1 quote aanhalen.

little_king

Re: België: Paard overleden door sneeuw en kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:43

Zeer korte tijd is anders dan 1 voer beurt.
Dan hebben ze mijn inziens die eerste voer beurt te weinig gekregen, juist met koud weer omdat ze dan de hele dag of in ieder geval bijna de hele dag ruwvoer tot de beschikking moeten hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:50

Mindim schreef:
Shirley schreef:
Dat weet ik, we hebben zelf ook enkele dertigplussers :D

Maar zelfs die leven echt niet van maaltijd naar maaltijd ...

Hier hebben we grote kwpn paarden van die leeftijd en die hebben echt constant goede voeding nodig, zet je die een dag zonder eten, kun je het gelijk zien aan de flanken. En nee, die zijn niet graatmager. Alleen is bij die dieren niet altijd de vacht optimaal zoals bij een jong paard en moeten ze meer hun best doen om het warm te houden. Hetzelfde bij een paard die al enige tijd zorg is onthouden, de vacht zal niet altijd optimaal zijn en de weerstand ook niet. En dat kan heel wat schelen, als je ze een dag zonder eten zet. Dus om te zeggen dat dat grote onzin is, daar zou ik niet niet procent op durven spelen. Niet dat ze dan gelijk aan het eind van hun latijn zijn, maar je kunt het soms wel degelijk zien. Net zoals zieke paarden soms in zeer korte tijd erg veel afvallen.

Maar is het dan in zo'n geval ook niet bijzonder onhandig om zonder voorraad te komen en de zorgen voor een dergelijk paard toe te vertrouwen aan een onbetrouwbaar persoon ?
Ik zorg dat mijn "zorgenkindjes" minimaal vier voerbeurten per dag hebben en aangepast voer ...
die krijgen de kans niet een dag zonder eten te zitten :D
En zo hoort het ook :j
Zou het niet uit willen proberen ... ;)

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:10

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:29

10y schreef:

staat nog redelijk wat, eind december met de trein er door gekomen en toen was het echt mm gras, boomskeletten en grote kuddes grazers. Meer soortenvariatie leek er zo gauw te zien niet te zijn trouwens.

Hier hooi/goed voordroog (niet onbeperkt, pony's worden nu al dikker ondanks de vorst), water heeft ondanks isolatie vaak ijslaag, maar toch krijgen ze de bak leeggedronken. Ik vraag me dus ook af hoe lang die dieren zonder hebben gestaan om nu zo slecht te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:30

Shirley schreef:
Maar is het dan in zo'n geval ook niet bijzonder onhandig om zonder voorraad te komen en de zorgen voor een dergelijk paard toe te vertrouwen aan een onbetrouwbaar persoon ?
Ik zorg dat mijn "zorgenkindjes" minimaal vier voerbeurten per dag hebben en aangepast voer ...
die krijgen de kans niet een dag zonder eten te zitten :D
En zo hoort het ook :j
Zou het niet uit willen proberen ... ;)

Weet je wat het is, sommige eigenaren zijn overal te belabberd voor. Ook al hebben ze een schuur vol hooi, dan nog zijn sommigen te belabberd om het te brenegen, ook al hebben ze genoeg centen op de bank, vinden ze het zonde om het te besteden aan zorg voor hun dieren. Dat bedoel ik.

Bij ons krijgen de paarden zelfs 5 voerbeurten per dag en staat de schuur vol hooi en is er goed krachtvoer in de ton. Onze paarden mogen blij zijn daar mee, het is heel sneu voor de paarden van eigenaren zoals de paarden van de eigenaar in het OP. Ik weet niet hoe die eigenaar er voor staat, maar kreten van dat men maar een deken op moet doen of de paarden maar op een stal moet zetten of er schandelijkheden zoals de oostvaardersplassen er bij te halen, helpt geen sodemieter, als deze dieren in dat belgische weitje een belabberde eigenaar hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:32

Misschien kan er over de oostvaardersplassen een ander topic geopend worden? Dat heeft toch helemaal niets te maken met dit topic.
Vorig jaar en het jaar daarvoor zijn er hele discussies gevoerd over dat onderwerp, om dat dit topic voor deze paarden te laten ondersneeuwen, doet de paarden in het OP geen recht.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:35

Ik kan me zo boos maken over mensen die hun paarden aan hun lot overlaten.. Ik bedoel, het lijkt me dat je wel weet of je paard een deken of niet nodig heeft, of niet op de wei kan blijven of wel..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:38

nee, we kunnen beter zorgen dat de situatie van deze paarden wat aandacht krijgt!! hoe kunnen we daar wat aan doen?
voor wie hier is het wat minder ver om even langs te gaan? (voor mij 406km :7 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:40

Shirley, heb jij ponies of paarden boven de 30?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:41

Amalarab schreef:
nee, we kunnen beter zorgen dat de situatie van deze paarden wat aandacht krijgt!! hoe kunnen we daar wat aan doen?
voor wie hier is het wat minder ver om even langs te gaan? (voor mij 406km :7 )

Voor mij nog een stuk verder.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:43

Is het nou zo moeilijk om het water ijsvrij te maken? In mijn ogen niet, als het er dagelijks allemaal uit word gehaald is het makkelijk bij te houden.

Over het voer precies hetzelfde.......
Bij ons staan ze ook dag en nacht buiten met toegang tot loopstal hebben altijd voer en ijsvrij water tot hun beschikking. Maar spijtig dat dit moest gebeuren en de overige paarden er dus nog staan.....

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:55

spicegirl schreef:
nu staan ze 24/7 buiten met maatjes, is het nog niet goed...(sarcastisch bedoeld )
zoals ik vaker zeg ; goed eten en drinken, en stalling is belangrijker..

Belangrijker dan wat precies?
Het probleem was hier toch niet dat ze buiten met maatjes stonden, maar dat ze gewoon geen eten en drinken hadden. Denk niet dat ze het op stal dan wel overleefd hadden hoor..

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:24

Hoe kun je een dier laten verhongeren niet te geloven

Obersthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:25

Als het aan mij ligt halen we de tv erbij, hart van Nederland, of iets dergelijks, ermee confronteren, die hoge pieten die in hun keurige kostuumpje achter een verwarmd buro tafeltje zitten en die moeten beslissen over het wel en wee van Arme, hulpeloze, wegkwijnende dieren? Mensen waar gaat dit in Godsnaam naar toe, zijn er gegadigden, pakken we ons met een paar mensen samen en ondernemen iets in deze zaak!!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:32

ja Obersthof, dat bedoel ik. maar als er een bokker uit die buurt even heen fietst, ook gaat bellen en evt foto's plaatst en we een FB actie beginnen kunnen we mss ook wat bereiken voor deze 7 dieren?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:59

@tamary: dit was in het seizoen, dat het gras eigenlijk kniehoog had moeten staan, dus niet van nu. Het ging om de populatie.

En voor de info, ik houd hier 6 paarden, Amerikaans ras, op 4,5 ha grasland. Komen 's morgens eruit, en gaan 's avonds op stal, met een bak gemengd hardvoer en muesli, en als nodig supplementen, en onbeperkt hooi totdat ze er weer uit gaan.
Het hooi wordt gekocht, grasland is voor de paarden. En in de stallen staan ze op stro. En de nodige wortels en appels.
In het seizoen als het gras zo veel en zo rijk is, krijgen ze alleen een kwart schepje muesli en een paar appels., en het hooi natuurlijk. Paarden eten namelijk altijd met kleine tussenpauzen. Voor de rest in het wedstrijdseizoen wordt voer aangepast zoals nodig is.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 03:43

jesus.. nemen ze die paarden niet eens in beslag en ff aan laten sterken en warme dekentjes op met veel hooi? laten ze die dieren daar gewoon in de kou staan? :brr: |( niemand doet iets?
weet niemand het adres zodat er wat bokkers heen kunnen?

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:41

Ja hoor zo gaat dat. Ook hier in Nederland. Het interesseert sommige mensen gewoon niet dat die dieren het niet zo fijn hebben met -17 graden, zonder schuilstal, volop in de ijswind, nauwelijks iets te eten of te drinken. Als zij op het eind van de rit maar geen kosten hebben. Dit zijn mensen die alleen maar pakken van de dieren, misbruik maken van alles wat leeft, dus ook van de paarden. Zo gaat dat... ik heb het gezien...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:46

En hopelijk ook iets aan gedaan ?

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:23

Amalarab schreef:
ja Obersthof, dat bedoel ik. maar als er een bokker uit die buurt even heen fietst, ook gaat bellen en evt foto's plaatst en we een FB actie beginnen kunnen we mss ook wat bereiken voor deze 7 dieren?

Amalarab, ik heb je oproep gezien in mijn topic. Helaas woon ik niet in de buurt.
In het originele artikel van het Nieuwsblad staan er wel 2 foto's: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130124_00445157

Ik hoop dat die dierenarts er zal blijven achterzitten en dat er iets voor die overige paarden gedaan wordt!
Er staat wel niet bij of er sancties/waarschuwingen zijn uitgedeeld door de inspectie dierenwelzijn?? Ik mag hopen van wel.
Er staat alleen dat ze zeiden dat de dieren er nog goed uitzien... (wat wil dat zeggen? dat ze er nog goed uitzien onder de omstandigheden? ) Pfff, alleszins een verkeerde uitspraak van de inspectie!!
Iedere zichzelf respecterende inspecteur zal toch die eigenaar verplichten van die hoeven te bekappen en eten en drinken te geven? Waarschijnlijk volgt dan pas na de 1e waarschuwing een sanctie...? Uit dit artikel is echt niet op te maken of er iets gebeurd is :(:) .

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:33

die inspectie moet zich doodschamen, zo kun je alles wel goedpraten!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:37

Alleen die hoeven zijn voor mij al een reden de hele boel in beslag te nemen.

Tenzij je een paard met zulke hoeven net een uur daarvoor ergens gered hebt en de hoefsmid onderweg is, is er geen excuus dat een paard er zo bij staat.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:54

spicegirl schreef:
nu staan ze 24/7 buiten met maatjes, is het nog niet goed...(sarcastisch bedoeld )
zoals ik vaker zeg ; goed eten en drinken, en stalling is belangrijker..

Wat een... nutteloze opmerking :=

Ik vind het heel vreemd dat er kennelijk een paard het loodje legt door verwaarlozing en er voor de rest niks gebeurt. Hoe kan het ook dat een dierenarts genegeerd wordt? Ik vraag me echt af wie er in dit soort organisaties zitten...

enomis123 schreef:
erg voor dit dier, in de oostvaardersplassen sterven er zo`n 1000 dieren deze winter... mag niet bijgevoerd worden...

Ja, dat krijg je als je grote grazers loslaat op een postzegeltje zonder natuurlijke vijanden en die vervolgens laat doodhongeren. Als je ze wel bijvoert komen er teveel en dan moeten we ze afschieten, dat is immers de natuur, maar ik lees nu dat ze toch wel afgeknald gaan worden dus ik snap het punt niet helemaal.