Paard uit wak gered [video]+[fotos]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:54

cynthia5 schreef:
En mensen die zeuren op de brandweer: stuur hun dan een mail over hoe het dan wél moet

Dat heb ik toch al gedaan ! Als je terugleest kun je dat vinden.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:22

zoww dat paard heeft geluk gehad dat ie igg optijd uit het water is gered..en geen eten omdat de boer niet bij het paard kon komen: mensen hou toch het weerbericht in de gaten en zorg dat paard optijd binnen of in de buurt staat!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:40

cynthia5 schreef:
Ik vind iedereen ontzettend negatief reageren. Als die brandweermannen geen oefeningen of weinig oefening hebben gehad in dit soort dingen moet je toch wat?
Ik zeg niet dat dit de juiste manier is, maar om die brandweermannen nu de schuld te gaan geven?

En die dierenarts komt niet standaard, die moet je zelf bellen.
Mijn paard is een poos geleden ook in de sloot gevallen door een uitval, en kwam de brandweer ook met ideeën die je bij een paard beter niet kan doen. Doordat mijn dierartsen erbij waren is dit toch goed gekomen. http://www.youtube.com/watch?v=VEjOFpmEquM

En mensen die zeuren op de brandweer: stuur hun dan een mail over hoe het dan wél moet

ik vindt dit een veel betere manier om een paard uit de sloot te halen :j
heb ze een mailtje gestuurd, gister al.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:45

Dit is ook wel een mooie redding :j
http://www.youtube.com/watch?v=6X7N7W2dIPU

Ik mag alleen toch wel hopen dat ze zulke mensen de rekening laten betalen zeg!

Hartstikke aardige vrouw lijkt me, maar als dit meerdere keren gebeurt en je zet de sloot nog steeds niet af...lekker makkelijk om het de brandweer maar op te laten lossen, de gemeenschap betaalt wel weer 8)7

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:47

pmarena schreef:

Hartstikke aardige vrouw lijkt me, maar als dit meerdere keren gebeurt en je zet de sloot nog steeds niet af...lekker makkelijk om het de brandweer maar op te laten lossen, de gemeenschap betaalt wel weer 8)7

helemaal mee eens, de paarden die naast ons staan zijn ook al regelmatig ontsnapt en rennen hier dan over de weg..
de buurt die vangt de paarden en de eigenaren zetten de paarden gewoon weer in de wei zonder iets te veranderen _-:( kan daar dus echt niet tegen..

CP5

Re: Paard uit wak gered [video]+[fotos]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:11

De mensen die al een mail hebben gestuurd, top! Mijne is in de maak!
Misschien dat ze de ideeën meenemen met oefeningen. Alleen denk ik wel dat er voor ieder paard een andere methode moet toegepast worden.

Toen mijn paard daar zo lag en er niet meer uitkwam was ik 17 en had ik geen idee wat het beste was.
Mijn paard is bijna 24 en het was geen simpel iets om haar eruit te krijgen, ook mede door hoe ze was gevallen.

Maar beter iets doen dan niets!

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:17

Hé dat is hier dicht bij, mn tante en familie wonen daar..
Arm dier.. inderdaad hopen dat hij er niet iets ergs aan over heeft gehouden. toch goed dat ze iets hebben gedaan! :)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:29

Aan de manier hoe het paard ook eigenlijk niet met de boer mee wil lopen.....vrees ik dat die warme douche ook niet waar is. Vreselijk om een paard zo uit een sloot te trekken. Totaal gevoelloos!

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:36

Voor iedereen die twijfeld aan de kundigheid van de brandweer.
Deze eigenaar is een bekende paardenman, ik denk dat de brandweer daarom op zijn advies gehandeld heeft.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:50

Met deze temperatuur heeft het paard ongeveer 10 minuten nodig in de sloot en dan overlijd hij aan onderkoeling. Een mens ongeveer 3 minuten. Vandaar dat de brandweerlieden zelf de sloot niet ingingen neem ik aan. Anders overlijden ze zelf. Normaal doen ze altijd een band om de buik maar dan moeten ze wel zelf het water in.
Ik denk niet dat het goed is voor de benen maar op zo,n moment telt alleen overleven. Je mag als brandweerman nooit het leven van je personeel op het spel zetten. Het duurt meestal heel wat langer om een band onder een spartelend paard te krijgen en als het niet koud is is dit geen probleem. Omdat de benen al naar voren lagen is het hoofd ook geen optie want dan breek je de benen zeker.
Het kan zelfs zijn dat als het paard te lang heeft gelegen hij als nog overlijd als het bloed weer gaat stromen.
Maar ik ben het eens dat het er erg zielig uit ziet en ik hoop dat het paard het overleefd en niets over houdt.

nikiet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:53

altijd sneu zoiets..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:54

Wiske2 schreef:
Met deze temperatuur heeft het paard ongeveer 10 minuten nodig in de sloot en dan overlijd hij aan onderkoeling. Een mens ongeveer 3 minuten. Vandaar dat de brandweerlieden zelf de sloot niet ingingen neem ik aan. Anders overlijden ze zelf. Normaal doen ze altijd een band om de buik maar dan moeten ze wel zelf het water in.
Ik denk niet dat het goed is voor de benen maar op zo,n moment telt alleen overleven. Je mag als brandweerman nooit het leven van je personeel op het spel zetten. Het duurt meestal heel wat langer om een band onder een spartelend paard te krijgen en als het niet koud is is dit geen probleem. Omdat de benen al naar voren lagen is het hoofd ook geen optie want dan breek je de benen zeker.
Het kan zelfs zijn dat als het paard te lang heeft gelegen hij als nog overlijd als het bloed weer gaat stromen.
Maar ik ben het eens dat het er erg zielig uit ziet en ik hoop dat het paard het overleefd en niets over houdt.

ze hebben van die speciale pakken om in het water te gaan, zag laatst ook mensen duiken met een laagje ijs..
dat paard zag er niet uit alsof hij nog ging spartelen, dan had hij dat ook wel gedaan als hij de sloot uitgetrokken werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:38

pmarena schreef:

Nou inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:41

FindingJack schreef:
Aan de manier hoe het paard ook eigenlijk niet met de boer mee wil lopen.....vrees ik dat die warme douche ook niet waar is. Vreselijk om een paard zo uit een sloot te trekken. Totaal gevoelloos!

Misschien heeft dat dier al uren in het ijskoude water gelegen en voelt het gewoon rot om te lopen, met van die gevoelloze koude beentjes. Om gelijk nou weer te suggestie te wekken dat de boer weer niets zou zijn, is wat voorbarig.

Misschien brengt zo'n boer wel een baal voordroog en had daarom zijn trekker nodig.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:42

Wauw dit paard lijkt op een paard dat in Onnen heeft gestaan die ik uit het oog ben verloren!
Wie weet, wie weet...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:45

Mindim schreef:
http://rhft.nl/?p=1294

Kijk dit is pas idioot een paard redden. Paard is nadien overleden, ik weet niet hoeveel tijd daar nog tussen zat. Maar de plaatselijk brandweer aldaar zou ik dus niet bij mijn paard willen hebben.

en die DA....

Akhal_Teke

Maar een paard aan z'n benen op een operatietafel takelen mag dan weer wel.

Als je onderkoeld bent loop je nu eenmaal niet meer zo lekker. Beetje lullig om nu te suggereren dat het paard niet met de boer mee zou "willen" FindingJack! Waarom zou die warme douche niet waar zijn??

SuzanH

Ik vind dat de brandweer erg goed met het paard omgaat,dekentje, paard gerust stellen.
Okee, dat eruit trekken was wat minder. Maar dat deed de boer met z'n tractor..

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:47

Mindim schreef:

Kijk dit is pas idioot een paard redden. Paard is nadien overleden, ik weet niet hoeveel tijd daar nog tussen zat. Maar de plaatselijk brandweer aldaar zou ik dus niet bij mijn paard willen hebben.

:oo

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:48

Veel korpsen krijgen we trainingen met paarden wat te doen met brand, sloot, wildrooster enz.
Er is in de randstad een stal die trainingen geeft in heel nederland.
Ik weet de naam even niet meer maar iets met resque.......
Door daar (aan de voorbenen gelijk boven de hoef)te trekken werkt het paard vaak ook mee door met zijn achter benen te gaan maaien.
Er zijn ook korpsen die een speciale takel hebben waardoor het paardvriendelijk gedaan wordt.
Snap wel dat het filmpje er niet prettig uitziet!!
Er zelf bij in gaan kan ook fout gaan want je moet goed oppassen dat het paard jou niet naar beneden haalt omdat hij in paniek kan raken........

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:49

Dieuwkee schreef:
Mindim schreef:

:oo

Op advies als de veearts? :n Bah...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:50

Akhal_Teke schreef:

Ja, aan 4 benen en niet aan 2...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:51

setteke schreef:
Akhal_Teke schreef:

Ja, aan 4 benen en niet aan 2...

Dan nog, het zwaarste gedeelte hangt aan de voorbenen. Ik vind de reacties van sommigen erg overdreven en onterecht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:53

Een paard aan 4 voeten midden boven zich, met het lijf recht eronder, op een operatietafel tillen vind ik toch wel iets heel anders dan de 2 voorbenen helemaal naar voren toe trekken en de rest van het gewicht van het paard er achteraan slepend.... sowieso lijkt het me ook wel handig om die voorbenen mee te laten helpen met uit de sloot "klimmen".

Maargoed, de brandweermannen zullen best hun best hebben gedaan, alleen die boer komt gewoon heel erg lomp over vind ik.

- paard zo lomp uit de sloot trekken
- lomp mee naar stal trekken
- sowieso al dat het dier daar in de sloot terecht komt, komt toch ook nalatig over

Het hele plaatje van de boer komt gewoon over zo van "schiet eens op ik heb nog meer te doen", er spreekt geen enkel gevoel voor het paard uit.

Kan best zijn dat dat er wel is en net allemaal buiten beeld valt hoor, maar dit filmpje geeft gewoon een hele lompe indruk, arm paard :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:54

Nou akhal _teke, als jij je paard zo uit de sloot zou laten halen, moet je dat vooral doen.