Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:11

vaxie schreef:
Frietje stoof is ook vaak 'frietje paard'. iets waar ik laatst ook pas achter kwam.
Ik denk dat er meer dingen zijn waar paardenvlees in zit dat dat we denken. Maar eigenlijk is het heel krom om het bij een paard wel erg te vinden, en bij een koe niet. Ik merk het bij mezelf ook hoor, dat ik het misschien toch wat erger vind bij een paard, maar een koe en een kip zijn ook dieren, en dat vinden we wel allemaal normaal. eigenlijk zou ik het liefst vlees eten van een dier wat midden in zijn goede leven is neergeschoten. klinkt misschien heel cru, maar is het beste voor het dier. Dit is misschien niet haalbaar, maar we kunnen wel met z'n allen proberen het leven voor dieren in ieder geval beter te maken vóórdat ze sterven. Het filmpje over paarden (linkje in dit gesprek) vind ik vreselijk om te zien. Een deur dichtduwen met paardenbeen ertussen, ik zou het niet kunnen. Bah, vreselijk.. Maar een schattig kuikentje dat door zijn pootjes zakt omdat hij zo vetgemest is, (doorlig)wonden heeft en ongeveer wordt doodgepikt door andere kippetjes, vind ik ook niet kunnen. Natuurlijk, dieren vermoorden en verscheuren elkaar ook in de natuur. Dit is voor ons soms ook hartverscheurend om te zien. Maar wij als mens gaan hier soms wel heel ver in, we misbruiken onze kennis. Ik denk dat dit best wat minder kan.

Dat filmpje en vooral wat daar gebeurt in dat filmpje is het gevolg van het verbod op slachten.
Maak slachten van paarden in Amerika legaal, maak er procedures voor en controleer hierop... je zult zien dat het er veel netter aan toe gaat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:33

Ik heb er een dubbel gevoel over.
Enerzijds denk ik; boeiend dat er paard in zit, anderzijds mag het niet.

Zelf ben ik allergisch voor melk, gluten en soja en zou het dus niet waarderen als dat in mijn voeding zit terwijl het er niet op vermeld staat.
Je zou maar allergisch zijn voor één van die dingen..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:38

Ach een hamburger zou rund of iig half om half moeten zijn .
Maar het overgrote deel is kippen seperaat .
Je weet tegenwoordig gewoon niet wat je eet . Zeker als het vlees betreft .
Zal dat wel de reden zijn dat vlees me echt tegen gaat staan .

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:47

Sja slordig dat ze het niet vermelden op de verpakking. Maar paardenvlees is wel erg lekker :Y)

roosje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:26

nee die vind ik zo lekker -O-

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:43

eh he :) in de UK nog wel waar paarden uit heiliging niet worden gegeten...Oh well :)

dots83

Re: Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:51

wij eten eigenlijk alleen onze eigen koeien weet je iig zeker wat er mee gebeurd is :D

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:00

Zal wel aan mij liggen, maar het maakt mijn geen worst uit wat ik eet. Zolang ik het maar lekker vind.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:20

En nu word al dat gezonde, goede vlees weggegooid.
Dood-zonde 8)7

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:44

Nicolletje schreef:
Ik maak me eerder zorgen om het feit dat er zoveel hahal geslacht wordt (tussen de 30 en 80% van al het (export)vlees) zonder dat het op het etiket staat en ik geen hahal vlees wil eten als het niet hoeft.

Dat is iets wat ik dus absoluut niet wil eten, alle dieren die reguleer geslacht worden moeten verdoofd en hun leggen een schaap op zn rug en snijden de keel door (onverdoofd) terwijl dat schaap al ligt te spartelen omdat ie op z'n rug ligt. Van mij mogen ze het echt verbieden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:48

als halal correct wordt geslacht, worden direct de zenuwen en beide slagaderen door gesneden wat dus betekend dat het dier direct hersendood is...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:53

En daarom blaat een schaap nog door . En spartelt een koe nog even .
Omdat ze al dood zijn .
Maak dat de kat maar wijs , maar mij niet .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:55

Ik wil het niet eten en de keuze hebben, zo simpel is dat.

Ongeveer net zoiets als dat nu allemaal hamburgers in de prullenbak liggen omdat er mensen zijn die geen enkel spoortje DNA van varkens willen, blijkbaar. En dat liever hadden geweten.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:56

eenitraM schreef:
Zal wel aan mij liggen, maar het maakt mijn geen worst uit wat ik eet. Zolang ik het maar lekker vind.

Ik ook hoor, vind 't alleen wel kwalijk dat het niet op de verpakking staat..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:17

WendyBZ schreef:
Zoolgangster schreef:
Zal vast niet alleen bij de winkelketens uit de OP voorkomen dat er "alternatief" vlees in zit...
Maar in Engeland en Ierland loop je nu kans dat de pleuris uitbreekt vanwege het "paardenvlees". Want gezonde paarden mag je daar alleen doodmaken dmv een grote paardenrace over halsbrekende hindernissen... }:0

Citaat:
In Ireland, it is not in our culture to eat horsemeat and therefore, we do not expect to find it in a burger.

Net als Nederland dat niet is. Dat heeft niets met racen te maken.

Mijn opmerking over het racen maakte ik omdat het daar absoluut not done is paarden te slachten en op te eten maar je mag ze wel laten verongelukken bij risicovolle wedstrijden... daar kraait geen haan naar.

In Nederland is (was) het veel normaler om paardenvlees te eten, het was in de vorige eeuw het rundvlees van de armen... Het kwam voor dat artsen zelfs aanraadden om paardenvlees te eten omdat het zo gezond was.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:21

eenitraM schreef:

Dierenleed interesseert jou dus helemaal niks :\

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:24

Nicolletje schreef:
Ik wil het niet eten en de keuze hebben, zo simpel is dat.

Ongeveer net zoiets als dat nu allemaal hamburgers in de prullenbak liggen omdat er mensen zijn die geen enkel spoortje DNA van varkens willen, blijkbaar. En dat liever hadden geweten.

Mensen die om religieuze redenen geen varkensvlees willen/mogen eten kunnen een lijst van betrouwbare producten en leveranciers krijgen van hun leiders... juíst om te voorkomen dat er toch verkeerd vlees in zit. Is met name in het Jodendom heel normaal. En islamitische slagers zullen vanzelfsprekend ook geen vlees verkopen dat tegen hun geloof in gaat.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:51

unamie schreef:
eenitraM schreef:

Dierenleed interesseert jou dus helemaal niks :\

are you serieus? :') }:0 Paardenvlees is dierenmishandeling? Echt waar?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:07

eenitraM: op mij kwam het ook over van, ach, al eet ik levend gevilde hond; als het lekker is, so what :7

Er is heel veel geknoei met halal. De meningen zijn ook verdeeld wat halal is (op varkensvlees na dan).
Er zijn zelfs moslims die met een stalen gezicht een broodje (varkens)shoarma aan hun medemoslims verkopen hoor.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Engelsen het dan in Nederland doen.

Hier is 'hamburger' geen beschermd product dus er mag van alles inzitten. Zelfs 'rundvleeskroket' hoeft niet uit 100% rundvlees te bestaan.
Waarchijnlijk hebben hórdes Engelsen paardenvlees zitten eten hier, in de vorm van kroketten, frikandellen, hamburgers en bitterballen.

Even wat twitter grapjes volgens deze site :=

Citaat:
Those Aldi horse burgers were nice, but I prefer My Lidl Pony

Citaat:
HSE confirm that all who ate #horseburgers are in a stable condition

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:20

Nicolletje schreef:
eenitraM: op mij kwam het ook over van, ach, al eet ik levend gevilde hond; als het lekker is, so what :7

Aap smaakt ook lekker, echt waar. Als je het niet weet en het smaakt goed, so what?

Vind het alleen bizar dat vlees wat onbekend is in onze maatschappij meteen wordt bestempeld als dierenleed. Tjongejonge :roll:

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:13

Halal slachten in Nederland gebeurt gewoon netjes hoor. Kennis van ons slacht ook halal, de schapen en koeien worden wél eerst verdoofd/hersendood gemaakt ook gewoon door een pin, daarna wordt de hals doorgesneden. Misschien zijn er sommige slagers die het anders doen maar deze doet het gewoon volgens de regels van 'normaal' slachten maar dan met een halal tintje. Dus weer jammer dat ze allemaal over 1 kam worden gescheerd..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 07:53

Door de pin is er toch geen sprake meer van halal?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:06

CK88 schreef:
Halal slachten in Nederland gebeurt gewoon netjes hoor. Kennis van ons slacht ook halal, de schapen en koeien worden wél eerst verdoofd/hersendood gemaakt ook gewoon door een pin, daarna wordt de hals doorgesneden. Misschien zijn er sommige slagers die het anders doen maar deze doet het gewoon volgens de regels van 'normaal' slachten maar dan met een halal tintje. Dus weer jammer dat ze allemaal over 1 kam worden gescheerd..

Euh.. niet om het een of ander, maar dat is toch geen halal slachten... dan zou de paardenslachterij ook in zijn geheel halal zijn, want daar is het gewoon standaard om met een pin te schieten en daarna te laten verbloeden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:06

CK88 schreef:

Citaat:
Is verdoving van dieren tijdens het slachten Halal?
De basis bij het islamitisch slachten is dat het dier wordt geslacht zonder enige vorm van verdoving. Maar veel islamgeleerde geven aan dat bepaalde verdoving toegestaan is in bijzondere gevallen waarin sprake is van onmacht en / of dat de kwaliteit of dierenwelzijn van het dier in het geding is.
In alle gevallen dient de verdoving REVERSIBEL te zijn, een waarborg waarin het leven van het dier na de verdoving keerbaar moet zijn.

Bron: http://www.halalcorrect.com/articles/halal/2/1/ Dus denk dat ik die wel kan geloven aangezien hun een keurmerk/garantie geven.

Volgens mij is een pin door de kop niet reversibel, dus dan zou dat ook niet onder halal moeten vallen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 17-01-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:07

eenitraM schreef:
Nicolletje schreef:

Aap smaakt ook lekker, echt waar. Als je het niet weet en het smaakt goed, so what?

Vind het alleen bizar dat vlees wat onbekend is in onze maatschappij meteen wordt bestempeld als dierenleed. Tjongejonge :roll:

En dan maakt het niets uit hoe die aap is gevangen/gedood?

Jij zou ook gewoon uit zo'n levend apekoppie de hersentjes eten want je ziet de rest van het diertje toch niet en het is lekker?