Friese paard blijft erg populair ondanks crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:25

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:31

Wat pas echt eng is dat jij die vergelijking hier durft te trekken. Dus volgens jou moeten alle honden en paardenrassen nu ophouden te bestaan want al die fokkers zijn niet beter dan Hitler? Toe maar!

Ik weet niet hoe je erbij komt dat dragers paren aan niet dragers het probleem niet oplost maar in de toekomst een nog groter deel drager maakt. In mijn wiskunde lessen heb ik geleerd dat de helft van 20 tien is, en als die tien dan weer gehalveerd worden het nog maar vijf is, die vijf vervolgens gehalveerd 2 1/2 worden, zie je de trend? Dat is niet echt een stijgende lijn naar de toekomst toe te noemen lijkt me?

Stamboeken die systematisch vreemd bloed toestaan zijn er al in overvloed, en dit zijn geen van allen rasstamboeken, maar sportpaardenstamboeken.
Waar jij dus voor pleit is gewoon alle rassen af te schaffen. Ik neem aan dat je zelf ook geen Golden Retriever of iets dergelijks als hond hebt, maar een vuilinisbakkenras? Want je wilt natuurlijk niet een produkt van zo'n enge rassenfokkerij zoals een man ooit ook probeerde te doen.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:37

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:15

Japke_Z schreef:
Nee hoor, ik heb alleen uit mijn genetica lessen opgepikt dat "bloed zuiver houden" in alle opzichten fout is, niet alleen etisch, maar ook biologisch.

Jouw wiskundeleraar had vast geen rekening gehouden met populaire (drager)dekhengsten, die in hun uppie een groot deel van de gehele populatie aan hun dna kunnen helpen. Je kunt niet voorspellen welke hengsten fokkers gaan gebruiken als je ze geen volledige informatie geeft, zoals of de hengst wel of niet drager is van erfelijke, fatale afwijkingen. Als je die hengsten uitsluit weet je zeker dat er niet meer dragers bijkomen. Is dat ook niet de reden van al die dragers, een hengst die zo nadrukkelijk zijn stempel op de hele populatie heeft gedrukt?

Een raspaardenstamboek kan ook best open zijn, dan moet je alleen selecteren op raskenmerken en niet op sportprestaties. En wat voor hond ik heb doet er hier niet zo toe, maar als je het echt wilt weten; een stamboomloze appenzeller sennen. Die is trouwens gezonder dan mijn stamboekfriezen.

Het feit dat ik bij iedere Fries (verkoop/dekhengst) een inteelt-percentage tegenkom zegt toch eigenlijk al genoeg? Inteelt is nou eenmaal zwakke plek nummer 1 binnen het Friesch Paardenstamboek, dan kan je gaan wachten op fok-fouten. En laten we eerlijk zijn, die komen binnen dat stamboek net wat vaker voor dan binnen andere stamboeken.

horseyfries

Re: Friese paard blijft erg populair ondanks crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:40

Dat zegt idd genoeg over de openheid van het Friese stamboek daarin Ailill ;)
Heb jij al ooit ergens in de informatie van bijv. de Arabofriezen tegengekomen dat de populaire dekhengst Dark Ynte een produkt is van een zoon met zijn eigen moeder te kruisen? Weet je wat dat voor inteeltpercentage geeft? Dat iets niet gepubliceerd wordt, wil niet zeggen dat het niet bestaat. Zie jij bijv. bij KWPN tuigpaarden hoeveel inteelt ze hebben op Cambridge Cole, of nu bijv. op Manno?

Juist doordat we bij het KFPS daarover constant alle informatie voorhanden hebben, zijn we nu beneden de norm gekomen die internationaal als "veilig" wordt gezien. De fout die jij en veel andere mensen maken, is dat men iets leest en er conclusies aan verbindt die gebaseerd zijn op eenzijdige kennis.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:55

Japke_Z schreef:
Nee hoor, ik heb alleen uit mijn genetica lessen opgepikt dat "bloed zuiver houden" in alle opzichten fout is, niet alleen etisch, maar ook biologisch.

Jouw wiskundeleraar had vast geen rekening gehouden met populaire (drager)dekhengsten, die in hun uppie een groot deel van de gehele populatie aan hun dna kunnen helpen. Je kunt niet voorspellen welke hengsten fokkers gaan gebruiken als je ze geen volledige informatie geeft, zoals of de hengst wel of niet drager is van erfelijke, fatale afwijkingen. Als je die hengsten uitsluit weet je zeker dat er niet meer dragers bijkomen. Is dat ook niet de reden van al die dragers, een hengst die zo nadrukkelijk zijn stempel op de hele populatie heeft gedrukt?

Een raspaardenstamboek kan ook best open zijn, dan moet je alleen selecteren op raskenmerken en niet op sportprestaties. En wat voor hond ik heb doet er hier niet zo toe, maar als je het echt wilt weten; een stamboomloze appenzeller sennen. Die is trouwens gezonder dan mijn stamboekfriezen.

Dus volgens jouw geneticalessen zijn eigenlijk bij voorbaat alle rasfokkers fout? Of het nu om honden, katten of konijnen gaat, alles moet gemixt worden anders is het per definitie "fout"? Ik denk dat je maar een beperkt deel van je lessen gevolgd hebt als ik het zo hoor. Natuurlijk is een "vuilnisbakkenras" altijd de meest gezonde versie van een dier, dat weet iedereen. Maar aan de andere kant heb je op deze wereld heel wat unieke rassen, en ik geloof niet dat er veel genetici zijn die vinden dat je die allemaal maar moet verbasteren omdat dat gezonder zou zijn.

In je tweede argument maak je weer een grote denkfout. Wij weten immers wél welke hengsten de dragereigenschap hebben doorgegeven, en kunnen zien in welke bloedlijnen van onze merries en hengsten die zitten. Die paren wij dus niet met elkaar als dat dichter dan de vierde generatie bij elkaar zit, om zo de kans op een afwijkend veulen verwaarloosbaar klein te maken.
Het maakt dus helemaal niet uit of het om een populaire hengst gaat of niet, het gaat om de combinatie. Ik kan die populaire vermoedelijke drager hengst bijv. gebruiken bij drie van onze zes merries, dus kies ik voor de drie anderen gewoon een andere hengst.
Ook ga je totaal voorbij aan het feit dat er door alle dragerhengsten uit te sluiten een groter inteeltprobleem ontstaat. Elke geneticus raad het stamboek aan om de dragerhengsten NIET uit te sluiten om die reden, wie ben jij om het beter te weten? Heb je ook een goed argument?

Een raspaardenstamboek wat open is en toch alle raskenmerken behoudt? Noem me eens één voorbeeld waar dat gelukt is?

Mijn stamboekfriezen zijn net zo gezond als mijn rashond, dus misschien ligt het niet persé aan het ras dat jouw paarden niet gezond zijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:04

Horseyfries zoon met moeder kruisen of vader op dochter gebeurt binnen "mijn" stamboek regelmatig, en de dieren lopen vooraan op keuringen.
Ik zou niet met een drager willen fokker omdat je het gen in stand houdt, ik fok dan misschien wel selectief en nauwkeurig maar wie zegt dat de hypothetische koper het met het hypothetische dwerg-drager veulen ook doet? Ik zal mn hengst goed uitzoeken en laten testen maar degene na mij hoeft dit niet te doen en voila zo zitten we weer op mogelijkheden waar dragers x dragers gefokt worden. Imo wil je zo'n probleem eruit fokken, met de inteelt en gesloten populatie in het achterhoofd houdende. Daarnaast is een beetje bloedspreiding niet erg en zou het stamboek meer open moeten staan voor het gebruik van andere hengsten. Dit om de populatie gevarieerd te houden en andere problemen die Friezen hebben (ben niet bekend in de friezen maar zie nog altijd veel slecht ontwikkelde lange weke ruggen) te verbeteren. Uiteindelijk willen alle fokkers maar een ding, een gezond sterk paard fokken voor een bepaald doeleinde. Mijn inziens horen paarden die een gebrek dragen daar niet bij, het gebrek is dan wel niet zichtbaar maar kan wel effect hebben op nakomelingen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:13

Sappos schreef:
Horseyfries zoon met moeder kruisen of vader op dochter gebeurt binnen "mijn" stamboek regelmatig, en de dieren lopen vooraan op keuringen.
Ik zou niet met een drager willen fokker omdat je het gen in stand houdt, ik fok dan misschien wel selectief en nauwkeurig maar wie zegt dat de hypothetische koper het met het hypothetische dwerg-drager veulen ook doet? Ik zal mn hengst goed uitzoeken en laten testen maar degene na mij hoeft dit niet te doen en voila zo zitten we weer op mogelijkheden waar dragers x dragers gefokt worden. Imo wil je zo'n probleem eruit fokken, met de inteelt en gesloten populatie in het achterhoofd houdende. Daarnaast is een beetje bloedspreiding niet erg en zou het stamboek meer open moeten staan voor het gebruik van andere hengsten. Dit om de populatie gevarieerd te houden en andere problemen die Friezen hebben (ben niet bekend in de friezen maar zie nog altijd veel slecht ontwikkelde lange weke ruggen) te verbeteren. Uiteindelijk willen alle fokkers maar een ding, een gezond sterk paard fokken voor een bepaald doeleinde. Mijn inziens horen paarden die een gebrek dragen daar niet bij, het gebrek is dan wel niet zichtbaar maar kan wel effect hebben op nakomelingen.

Dus volgens jou is het volkomen verantwoord om te fokken met moeder en zoon of vader en dochter omdat de dieren vooraan op keuringen lopen?

Waarom zou je problemen hebben met een gen als je weet dat je door juiste combinaties te maken dat gen zich helemaal niet meer manifesteert en je al weet dat de populatie paarden al zo klein is dat je zeker niet meer paarden wilt uitsluiten voor de fok dan écht noodzakelijk is? Van het dragerschap op zich voelt een paard niets, en met de kennis die nu voorhanden is kunnen we al risicocombinaties uitsluiten. Jij gaat me toch niet vertellen dat jij de gezondheid van een heel ras minder belangrijk vind dan het risico dat een nieuwe fokker een verkeerde combinatie maakt, waarbij de kans dat het dan werkelijk mis gaat dan nog maar één op vier is én die fokker daarna zijn les ook op een heel harde manier wel geleerd zou hebben?

Ik heb al eerder gezegd wat het probleem is van zgn "bloedspreiding", het houdt niet op bij één of twee hengsten, dat zou het probleem juist verergeren, dus het is alles of niets. En dan kies ik als liefhebber van het FRIESE RAS voor niets.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:21

FriesWytske schreef:
Jij wilt alleen maar horen wat je wilt horen. Want wat jij zegt is totaal niet waar. Een van de grootste klinieken werkt mee aan deze onderzoeken. En die publiceert ze ook. En die laatste zijn echt niet alleen friezenproblemen. Bij de Friezen wordt er luid en duidelijk over gepraat. Laat andere stamboeken daar een voorbeeld aan geven. Afgelopen jaar nog is er een luid en duidelijk rapport hierover naar buiten gekomen. Dus het stamboek houd niks binnen over ziektes die bij de friezen kunnen spelen. Laat dat vooral een les zijn voor andere stamboeken zoals het KWPN, waar veel meer op inteelt gefokt wordt als bij de friezen.

Idd luid en duidelijk over gepraat, door een professor, alleen was het KFPS hier op zijn zachts gezegt niet blij mee... Heb je het bewuste artikel gelezen? Dan had je er uit op kunnen maken dat de resultaten van de onderzoeken en bijbehorende conclusies niet echt waren wat het KFPS had willen horen...

Hier enkele quotes van HF:

horseyfries schreef:
Zolang er geen markertest is is het onmogelijk om 100 % zeker te zeggen dat een hengst drager is.

en:
horseyfries schreef:
Verder is het ook zo dat we als stamboek heel graag bloedspreiding willen, en hoe meer hengsten je uitsluit van de fokkerij, hoe groter onze inteeltproblemen worden waarmee de kans op nieuwe gebreken toeneemt. Het is ook helemaal niet nodig om hengsten voor dragerschap uit te sluiten van de fokkerij, als je zorgt voor een juiste combinatie met een niet-drager merrie dan is dat net zo goed een oplossing, en dat is dus wat momenteel gebeurt.

en:

horseyfries schreef:
Van het dragerschap op zich voelt een paard niets, en met de kennis die nu voorhanden is kunnen we al risicocombinaties uitsluiten.

Spreekt elkaar wel heel erg tegen......

En over de openheid van het stamboek. Echt openheid is de lijst plaatsen in de Phryso waarop de hengsten staan met een verhoogde kans op veulens met dit soort afwijkingen. Niks raars aan. Bij rundvee gewoon de gebruikelijke gang van zaken.
Daarbij vind ik dat hengsten waarbij "het algemeen bekend is" dat ze meer afwijkingen geven, idd uit de dekdienst moeten worden gehaald. Dit om niet alleen veulens met afwijkingen te voorkomen, maar zeker ook om niet nog meer dragers te creëeren! Want dat is meer problemen vooruit schuiven. Nu misschien minder problemen, maar in de toekomst meer problemen doordat er steeds meer dragers bijgekomen zijn.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:27

Oke... Ik heb een vraag. Misschien heel stom en sla ik de plank volledig mis maar ik ben er benieuwd naar.

Er is nu gekruist met een hackney, 1e was niks 2e (bruine?) was beter en verder nooit meer wat van gehoord. Daarna een bont paard en een heel nieuw stamboek dus dat liep dood. Daarna de arabo-friezen wat ook weer gesloten en dus ook weer dood loopt.
Wat ik mij afvraag is waarom er zo ver buiten het boekje gekeken?
Mijn inziens (en er zullen wel weer beren zijn die ik niet zie) zijn anda's en lusi's veel geschikter. Qua bouw, kleur (zijn leverbaar in het zwart naar mijn weten) en karakter zou dat denk ik niet eens misstaan.
Waarom is zoiets niet mogelijk? Blijf je rastypisch, bouw, kleur, karakter, gangen.
En waarom houden ze die dingen niet open?? Anders heeft het toch nog geen nut?

Ik snap dat je "zuiver bloed" wilt houden. Maar je wilt toch ook je ras (gezond) houden? Op deze manier fokt het toch dood? Iedereen is het ermee eens dat zoals het nu gaat het niet (voor lang) door kan gaan.
Op den duur heeft elk paard het op de een of andere manier het met elkaar gedaan.

En sommige dragers zijn ook niet te zien, of misschien zijn het niet altijd de hengsten maar kan het ook van de merrie komen.
Mijn inziens is een merrie niet voor niks onvruchtbaar of iig na ontelbaar veel pogingen, dekkingen, hengsten, hormonen, alternatieve circuit en dan uiteindelijk maar op een bepaalde manier insemineren en de hele rataplan.... Natuur geeft toch al aan "Dit kan niet!!".... Waarom in vredesnaam zo ver gaan?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:29

Er heeft in de Phryso gestaan welke voorouders in de bloedlijn kans geven op dragerschap, de combinatie van deze hengsten dien je dus te vermijden. Ik spreek mezelf daarin niet tegen, je begrijpt alleen blijkbaar niet wat ik bedoel. Het is niet nodig om dragers uit te sluiten, als je weet als je hengsten X of Y niet in zowel de hengst als de merrie in de eerste vier generaties mag terugvinden kun je daarmee al risicocombinaties uitsluiten.
Wat jouw voorstel zou doen is dat iedereen de hengsten zou gaan mijden die op zo'n lijst staan, waardoor je hetzelfde effect krijgt als ze afkeuren: een enorme inteelttoename doordat iedereen naar dezelfde hengsten gaat rennen die niet op de lijst staan, hengsten waarvan niet eens zeker is dat zij geen drager zouden zijn, en waardoor de kans op een foute combinatie alleen maar weer zou toenemen.
Je laatste zin is dus van toepassing op je eigen "oplossing": je creërt véél meer problemen dan je oplost.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:31

Famke160301 schreef:

En over de openheid van het stamboek. Echt openheid is de lijst plaatsen in de Phryso waarop de hengsten staan met een verhoogde kans op veulens met dit soort afwijkingen. Niks raars aan. Bij rundvee gewoon de gebruikelijke gang van zaken.
Daarbij vind ik dat hengsten waarbij "het algemeen bekend is" dat ze meer afwijkingen geven, idd uit de dekdienst moeten worden gehaald. Dit om niet alleen veulens met afwijkingen te voorkomen, maar zeker ook om niet nog meer dragers te creëeren! Want dat is meer problemen vooruit schuiven. Nu misschien minder problemen, maar in de toekomst meer problemen doordat er steeds meer dragers bijgekomen zijn.

Idd! Openheid? Als je goed zoekt kan je het idd wel ergens vinden ja. Maar zo'n lijst kom je idd niet zomaar tegen.

Maar ik vind niet dat ze zich tegenspreekt. Zelfs in de papieren zitten gaten die je niet kan zien.
Sommige dingen zijn niet te testen. Maar desondanks kan je wel onderzoek doen naar de hengst (en merrie) zijn of haar afkomst en wat eruit is gekomen (voor zover iedereen daar eerlijk over is).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:32

Succubi schreef:
Oke... Ik heb een vraag. Misschien heel stom en sla ik de plank volledig mis maar ik ben er benieuwd naar.

Er is nu gekruist met een hackney, 1e was niks 2e (bruine?) was beter en verder nooit meer wat van gehoord. Daarna een bont paard en een heel nieuw stamboek dus dat liep dood. Daarna de arabo-friezen wat ook weer gesloten en dus ook weer dood loopt.
Wat ik mij afvraag is waarom er zo ver buiten het boekje gekeken?
Mijn inziens (en er zullen wel weer beren zijn die ik niet zie) zijn anda's en lusi's veel geschikter. Qua bouw, kleur (zijn leverbaar in het zwart naar mijn weten) en karakter zou dat denk ik niet eens misstaan.
Waarom is zoiets niet mogelijk? Blijf je rastypisch, bouw, kleur, karakter, gangen.
En waarom houden ze die dingen niet open?? Anders heeft het toch nog geen nut?

Ik snap dat je "zuiver bloed" wilt houden. Maar je wilt toch ook je ras (gezond) houden? Op deze manier fokt het toch dood? Iedereen is het ermee eens dat zoals het nu gaat het niet (voor lang) door kan gaan.
Op den duur heeft elk paard het op de een of andere manier het met elkaar gedaan.

En sommige dragers zijn ook niet te zien, of misschien zijn het niet altijd de hengsten maar kan het ook van de merrie komen.
Mijn inziens is een merrie niet voor niks onvruchtbaar of iig na ontelbaar veel pogingen, dekkingen, hengsten, hormonen, alternatieve circuit en dan uiteindelijk maar op een bepaalde manier insemineren en de hele rataplan.... Natuur geeft toch al aan "Dit kan niet!!".... Waarom in vredesnaam zo ver gaan?

Heb je wel eens een kruising gezien met Anda's en Lusi's? Kan je vertellen dat ze in niets op een Fries lijken. Dus "blijf je rastypisch"? Niet dus!

Ik heb geen idee waarom je denkt dat we zouden moeten kruisen. Mijn merries worden gewoon drachtig, krijgen gezonde veulens en de natuur geeft dus volgens jou aan "dit kan gewoon"....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:33

Succubi schreef:
Famke160301 schreef:

Idd! Openheid? Als je goed zoekt kan je het idd wel ergens vinden ja. Maar zo'n lijst kom je idd niet zomaar tegen.

Maar ik vind niet dat ze zich tegenspreekt. Zelfs in de papieren zitten gaten die je niet kan zien.
Sommige dingen zijn niet te testen. Maar desondanks kan je wel onderzoek doen naar de hengst (en merrie) zijn of haar afkomst en wat eruit is gekomen (voor zover iedereen daar eerlijk over is).

Het heeft in de Phryso gestaan dus ja, openheid....

Zo, en nu ga ik slapen, ik hoop dat iedereen nu eerst even nadenkt voor ze weer zomaar iets gaan roepen, want alle "oplossingen" die jullie hier aan dragen worden door alle genetici afgeraden, mensen die weten waarover ze praten en generaties vooruit denken. Vind het interessant om goede voorstellen te lezen, maar dezelfde non-oplossing tienduizend keer verveeld op den duur...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:48

Jij leest dingen die je wil lezen horseyfries. Nergens zeg ik dat ik t goedkeur, ik ben namelijk geen jurylid! Daarnaast voel je je op alles wat ik zeg persoonlijk aangesproken. Ik blijf bij; dwergdragers, prima in de sport maar niet in de fokkerij...

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:11

zoooo jeetje net het gehele topic gelezen..
waarbij ik me ernstig afvraag of de mensen (diegene die hier van de daken schreeuwen hoe het volgens hun wel zou moeten) wel lezen wat horseyfries hier allemaal neerzet?
Ze legt alles hier zo logisch en goed onderbouwd uit hoe de friese fokkerij in elkaar zit, en zij weet hoe het hele stamboek in elkaar zit.
LUISTER EN LEER BIJ .. zou ik zo zeggen
Het is geen schande om toe te geven dat je fout zat, het zit ook best allemaal ingewikkeld in elkaar die genetica en er gaan idd vaak misleidende foute artikels rond waardoor mensen een verkeerd beeld krijgen van hoe het er bij het kfps aan toe gaat, maar laten we nu die leugens uit de wereld helpen.
Dank u HF voor de haarscherpe uitleg elke keer weer :j

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:14

Benno08 schreef:
zoooo jeetje net het gehele topic gelezen..
waarbij ik me ernstig afvraag of de mensen (diegene die hier van de daken schreeuwen hoe het volgens hun wel zou moeten) wel lezen wat horseyfries hier allemaal neerzet?
Ze legt alles hier zo logisch en goed onderbouwd uit hoe de friese fokkerij in elkaar zit, en zij weet hoe het hele stamboek in elkaar zit.
LUISTER EN LEER BIJ .. zou ik zo zeggen
Het is geen schande om toe te geven dat je fout zat, het zit ook best allemaal ingewikkeld in elkaar die genetica en er gaan idd vaak misleidende foute artikels rond waardoor mensen een verkeerd beeld krijgen van hoe het er bij het kfps aan toe gaat, maar laten we nu die leugens uit de wereld helpen.
Dank u HF voor de haarscherpe uitleg elke keer weer :j

Ik ken het hier alleen maar mee eens zijn.
Veel mensen hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt waardoor er veel onzin als zijnde waarheid verteld wordt...

HF is een expert als het op het friese paard aankomt en ze kan het eigenlijk niet duidelijker brengen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:26

Precies ik ben ook aan deze discussie begonnen en heb mij er bij neer gelegt, ik heb er neer gezet wat ik weet, en mn laatste bericht aangepast het woord is automatische door gegeven aan horseyfries.
Ze weet alles goed te onderbouwen, en geeft duidelijk commentaar!. _/-\o_

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:34

Bedankt ;)

Ik geef graag uitleg maar wordt soms wel wat moedeloos van mensen die achterhaalde principes honderdduizend keer herhalen.

Sappos, kun jij me uitleggen waarom een dwergdrager die gekruist wordt met een nietdrager niet in de fokkerij zou mogen dienen? Wat voor last zou jij daarvan hebben, of ons stamboek eigenlijk?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:41

horseyfries schreef:
Heb je wel eens een kruising gezien met Anda's en Lusi's? Kan je vertellen dat ze in niets op een Fries lijken. Dus "blijf je rastypisch"? Niet dus!

Ik heb geen idee waarom je denkt dat we zouden moeten kruisen. Mijn merries worden gewoon drachtig, krijgen gezonde veulens en de natuur geeft dus volgens jou aan "dit kan gewoon"....

Excuse me, het was gewoon een vraag. Ik was benieuwd of daar wel eens aan gedacht of geprobeerd was.
En jouw merrie's zijn misschien wel drachtig te krijgen maar ik ken genoeg friezen die dat NIET kunnen of andere afwijkingen hebben en waar mensen kosten wat het kost mee doorgaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:47

Dus omdat jij een merrie kent die niet drachtig wil worden is het hele stamboek verrot? Ik ken ook KWPNers die niet drachtig willen worden, of die gebreken hebben, maar ik haal het niet in mijn hoofd om dan te gaan roepen dat alle KWPNers niet goed zijn, zo werkt het toch niet?
Als je de drachtigheidspercentages bekijkt die rond de tachtig procent liggen, dan weet je toch al dat het daarmee niet zo slecht gaat als jij hier voorstelt?

Roep alsjeblieft niet zomaar iets, dat je zelf ergens iets ziet wil nog niet zeggen dat het een algemeen feit is, dat begrijp je toch hopelijk ook wel?

Er is al van alles geprobeerd met kruisingen. Ik weet niet hoeveel je kent van genetica, maar als je kruist is de eerste generatie het F1 produkt, en mensen die dat gedaan hebben weten dat het F1 produkt meestal heel erg lelijk is en niet bepaald een "verbeterd produkt". Om dus weer de raseigenschappen terug te krijgen moet je terugkruisen met het ras wat je in stand wil houden. Waardoor je inteeltprobleem dus helemaal niet opgelost wordt, je hebt alleen een "lelijke generatie" gehad.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:04

1 merrie kent? Hallo, jij voelt je aangevallen wat ik helemaal niet doe en nu ga je mij aanvallen? Beetje jammer.
Maar het is duidelijk. Het Friese stamboek is open en eerlijk, ook alle onderzoeken, niemand liegt en iedereen duikt net zo diep in de papieren en onderzoeken als jij doet en het Friese ras en alle fokkers leven nog lang en gelukkig....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:57

Hoe verklaar je dan drachtigheidspercentages van meer dan tachtig procent?

Ik vind het prima als je het hebt over smaak of andere subjectieve meningen, maar als je gaat doen alsof er geen Friese merrie drachtig wil worden terwijl er jaarlijks duizenden veulens geboren worden, dan is dat toch op zijn zachtst gezegd vreemd?
Verder hoop ik dat we een normale discussie op basis van argumenten kunnen voeren, persoonlijk aanvallen wil ik jou helemaal niet, je bent vast een heel leuk mens.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:45

Ik kan niet gaan vertellen wat mijn ervaringen etc zijn want het zijn niet mijn paarden en niet mijn stallen.
Ook kan ik niet alles zo mooi verwoorden als jij dat kan (en dat bedoel ik als een compliment).
Verder wilde ik alleen maar zeggen dat niet iedereen zo goed op de hoogte is zoals jij dat bent.
Dat de meeste mensen gewoon fokken, leuke merrie, leuke hengst, maakt leuke baby...
Hoor je dat Mexico dik betaald voor een fries paard? Dan maak je er snel nog een paar extra om een graantje mee te kunnen pikken. Niet wetende dat niet écht niet zulke hoge bedragen zijn.
Het zal jou verbazen hoeveel friese (hobby) fokkers hier NIET van op de hoogte zijn en zij ontvangen en lezen ook altijd het frieze blaadje.
Dit betekend niet alleen dat niet iedereen zo bewust fokt als jij doet maar óók dat zij niet bewust zijn van de risico's EN niet weten dat ze dat kunnen/moeten melden.
Daarnaast als jij een hengst van 3 ton op stal hebt staan ga je niet altijd vertellen dat er wat mis is, dat kost je bakken met geld. Je investeert duizenden euro's in dat beest en je wilt dat het wat oplevert.
Dus niet iedereen meld de doodgeborenen of zwakke veulens of merrie's, of uit winstoogmerk en reclame óf simpelweg uit onwetendheid.
(En nee, dat is niet omdat ik dat 1x heb gezien)

Ik vind het wel heel goed dat jij er zoveel vanaf weet en dat zo duidelijk kan en wilt delen.
Ook diep respect hoe je je erin verdiept en hoe bewust je ermee bezig bent!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:31

Maar als je weet dat Mexico dik betaald voor volwassen hengsten, dan weet je toch ook dat je met nu een veulentje fokken niet binnen een jaar je geld hebt want dat is nog lang geen volwassen hengst (als je veulen al als hengst geboren wordt!!!).
Echt, ik ken veel Friezenfokkers maar niemand die zo paarden fokt als jij het hier voorstelt. Er is een tijd geweest dat er idd heel veel mensen maar wat aan fokten omdat Friezen duur waren, en wat mij betreft godzijdank is daar nu wel een heel grote kentering gekomen, omdat juist die (mindere) produkten nu aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn en die mensen er het dekgeld niet meer mee terugverdienen en nu dus stoppen met "fokken" (vermeerderen is het betere woord voor dit soort fokken). Dat komt alleen het ras maar ten goede.

Voor wat betreft de melding van afwijkende veulens: ik heb het met opzet al steeds gehad over het percentage "risicoparingen". Want melden zal idd niet altijd gebeuren, maar het stamboek kan wel heel goed bekijken hoeveel risicoparingen er gemaakt worden en berekenen wat dus ongeveer het aantal afwijkende veulens zou zijn. En dat aantal risicoparingen is dus zienderogen gedaald sinds de publicatie van de hengsten die zeker niet twee keer in de vader en moederlijn mochten voorkomen.