Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:59

Hangt er beetje van af. Denk niet dat ze er erg veel problemen over gaan maken, nu ik bedenk dat mijn overbuur op zijn weiland ook een fikse stal heeft voor zijn koeien. Ding is ook groter dan 20m²...

Shirley

Re: Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:05

Dat zal wel bedrijfsmatig en vergunningsplichtig zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:10

Geen idee, het is een hok met ook 1 zijde volledig open en helemaal in hout.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:55

Varekaj schreef:
Dat is dus 4x5m en 3m hoog. Maar is dat niet per hectare geteld? Want dan zit ik al in de problemen. Heb 60 are maar die is wél in 2 verdeeld door een losweg die open moet blijven van een buurtbewoner. Of hij knipt de draden door en da's niet handig met 2 hengsten op je stukje land en merries verderop :))
Dan mag ik in theorie maar 1 stalletje zetten OF 2 stalletjes van 2x5 of 3x3,5. Vind ik best krap voor 2 paarden en 2 shetjes.

En het is alleen voor agrarisch gebied, maar niet voor de paarden die in natuurgebied staan. Daar mag immers geen schuilhok gezet worden, hoe gaan ze dat dan oplossen?

Natuurgebieden is heel anders, meer beschutting door struiken/bomen etc. en kudde bij elkaar staan is ook beschutting, als een kaal weilandje met niks anders dan open ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:11

Hier anders flink wat weilanden in de buurt waar amper voldoende beschutting is, in natuurgebied. Het weilandje met die populieren en 8 wilgen dat ik beschreef was er zo eentje. Het aangrenzende stuk had een deel dat omzoomd was door een bos, maar tussen 10u en 15u30 had je daar in de zomer door de stand van de zon helemaal geen schaduw. Wel enorm veel insecten door de beek die er liep -O-
Die liep ook tussen dat bosje en ons weiland, dus de paarden konden ook niet onder/tussen de bomen gaan staan. Was ook allemaal natuurgebied.

Je kan je paard dan wel met een dek buiten zetten maar een droge plek hebben ze dan nog steeds niet. Zelfs met vliegendekens stonden ze nog helemaal vol bulten. 1x zijn ze uitgebroken naar het aanpalende stuk waar wel een schuilhok stond, en toen hebben we ze daarin aangetroffen.

DuoZiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:32

Ik vind het wel een goede regel. Zomers beschutting tegen de zon s'winters tegen regen hagel ijs enz.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:13

heb niet het hele topic doorgelezen
maar er is hier in België wel wat heisa rond
gisteren een interview gezien met iemand van de bcp en eigenlijk is de titel niet correct

het is niet zo dat vanaf heden op elke wei een schuilhok moet staan :n

ofwel moet je over de mogelijkheid beschikken je paarden op stal te zetten bij swlecht weer (of je dat dan ook doet is jouw zaak :+ )
ofwel moet je weide over beschutting beschikken, hetzij in de vorm van een hok, hetzij in de vorm van natuurlijke beschutting door bomen of struiken
in principe is 1 boom op of aan je weide eigenlijk voldoende om in overeenkomst te zijn met de wet :+

an sich verandert er dus niet echt veel :n
overigens: ze kùnnen mensen helemaal niet gaan verplichten om overal een schuilhok te plaatsen, want dan zijn ze weer niet in regel met bouwkundige toelatingen en wetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:43

1 boom is toch lang niet voldoende? Had het zelf ook al aangehaald, het is niet omdat je een half bos naast je weiland hebt, dat je paarden er ook beschutting vinden.
Op zich verandert er dus gewoon niks.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:47

Zoveel verschilt België dan helaas ook weer niet met Nederland :D

Zo'n wet zou hier ook zo maar kunnen worden aangenomen ... lijkt heel wat, stelt dus weer geen drol voor :n

De mensen die het goed willen doen, worden tegengewerkt door de gemeentelijke bepalingen, de mensen die het niks kan schelen, komen gewoon weer met een rotsmoesje weg :+

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:00

Weet iemand hoe dit in Nederland geregeld is? Hier in de buurt staan twee paarden dag en nacht buiten en staan niet eens in de wei, maar in de modder van de paddock.
Ik vraag me af of ze nog geen mok hebben, want een droge schuilplaats hebben ze ook niet.

Graag zou ik 144 bellen, maar misschien kent iemand de wet op paarden houden in Nederland.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:04

Ik vraag me af of dit ook voor paarden in opfok geldt? Grote percelen land met groepen jonge paarden....moeten die dan ook allemaal een schuilstal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:41

je mag per hectare maar een hok zetten van 20m². Of er 1 shetlander rondloopt of 50 shires dat van dat stalletje gebruik moet maken, dat maakt niks uit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:48

Varekaj schreef:
je mag per hectare maar een hok zetten van 20m². Of er 1 shetlander rondloopt of 50 shires dat van dat stalletje gebruik moet maken, dat maakt niks uit.

50 shires zullen ook niet op een hectare passen :+
ik vind het alvast een prima begin ..en een schuilstal van 6 op 3 of 4 op 5 is prima ...ja kan ook altijd nog wat "spelen " met het dak wat verder uit te laten komen etc ..
en idd
"Een bezoeker van galop.be maakte de redactie er op attent dat er een belangrijke nuance in de wetgeving is opgenomen. 'Ofwel moet ze op stal kunnen worden gezet, ofwel moet er een 'natuurlijke beschutting' zijn, ofwel een schuilhok. Indien er dus voldoende bomen en struikgewas aanwezig is, is een schuilhok niet verplicht

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:00

Ik hoop ook niet dat die wet in frankrijk komt. Ik heb zo'n 6 weides, met in 1 een schuilstal. Ik ben wel van plan om in de zomer een extra schuilstalletje te maken (momenteel staan ze niet in de wei waar ik dat wil doen), want met veel regen zijn de ezeltjes een beetje sip. Maar het jonge ezeltje van 1,5 staat al zijn hele leven zonder schuilstal (met bomen), en is niet ongezond (soms een beetje mager dus voer ik hem wat bij met zijn moeder).
En mijn fjordje? Die gaat al is er een schuilstal er vooral 's winters bijna nooit in. En weer of geen weer, hij blijft even energiek!

Trouwens, hoe zit dat met de konniks? Moeten ze in de Oostvaardersplassen dan ook schuilstallen plaatsen :+ als die wet in nederland komt? Of dan weer niet, terwijl daar ook amper beschutting staat.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:34

Geldt dit gebod dan ook voor koeien, schapen en wat je nog meer in een weiland kan houden?
Ik ben benieuwd hoe de handhaving gaat verlopen. Het lijkt me lastig voor de paardeneigenaren in Belgie om daar een mouw aan te passen. Het idee is wel goed.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:45

DeMolenhoek schreef:
Nou ik loop hier niet warm van! Op dit moment staan 3 van de 7 paarden op een paddock zonder stal. Waarom? 1 hengst die bij zijn eigenares niets anders gewoon is, en een veulen dat word gespeend en daar staat dus uiteraard een maatje bij. Die 2 kan ik nog bij de rest steken met shuilhok. Maar de hengst... Hij heeft 3 gigantische bomen waar hij onder kan. En volgens de gemeentewet mag ik geen schuihok meer bijzetten. En nu? Een boete van de gemeente wegens bouwen zonder toestemming of een boete wegens geen schuilhok?

Het is ook goed om alleen natuurlijke beschutting te hebben. Als er al controleurs komen, en ze zien dat ze door bomen/heg/... goed kunnen schuilen, is dat ook goed genoeg hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:00

Moesten ze lastig doen, even navragen of je tussen die bomen een heg mag planten die dan een "muur" vormt tegen wind en regen? Is geen bouwwerk maar je voldoet wél aan de vereisten. Helemaal als hij verder gewoon een waterdicht deken op heeft. In de zomer vormen de bladeren van de bomen ook gewoon een dak voor schaduw.

Beetje creatief zijn :Y)

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:34

Ik vind dit maar een overdreven regel. Er zou eerder een verbod moeten komen voor paarden die nooit buiten staan...
Een paard is toch van nature een steppe dier, en op de steppe groeit toch ook niet om de zoveel meter een beschutting biedende boom :roll:
En als het echt noodweer is zet je je paard toch even op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 23:11

Niet iedereen heeft een stal, ik heb bijvoorbeeld alleen maar 2 schuilhokken: 1 op elk lapje weiland. Afsluitbare stal mag niet.
We zitten in België en Nederland. Dat is nog wat anders dan de steppe. Daar heb je ook geen draad staan waarbinnen elke cm² is veranderd in blubber en kunnen de paarden zelf kiezen om op drogere grond te staan.
Het is een eerste stap in de goede richting naar paardenwelzijn. Er zijn genoeg mensen die nu denken "het is te guur/te modderig buiten/ schuilhok mag niet voor droge plek" en dus de paarden maar 23/24 op stal houden.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:34

marleen_usar schreef:
Als de gemeente toestemming geeft is het wat anders, geven ze dat niet dan heb ik een probleem.

Positief nieuws voor mensen met paarden in Vlaanderen: De Vlaamse Regering heeft op 16 juli 2010 het Besluit van de Vlaamse Regering tot Bepaling van Handelingen, waarvoor geen Stedenbouwkundige Vergunning nodig is, goedgekeurd.

Hierin wordt o.a. voorzien dat er in agrarisch gebied in de ruime zin geen stedenbouwkundige vergunning nodig is voor het plaatsen van een schuilhok voor weidedieren. Dit schuilhok moet houten wanden, een oppervlakte van ten hoogste 20 vierkante meter, een hoogte van maximaal 3 meter en minstens één volledig open zijde hebben.
Dit besluit treedt in werking op 1 december 2010. Vanaf 1 december kan men dus, onder de in het besluit gestelde voorwaarden, dergelijk schuilhok plaatsen zonder stedenbouwkundige vergunning.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:01

Geweldig !
Nu dezelfde wet ook nog graag in Nederland aannemen :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:31

Geen excuus dus om geen hok te bouwen.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 06:54

Fenny schreef:
Hoe gaan ze dit in natuurgebieden doen, waar paarden zo veel mogelijk 'wild' gehouden worden?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 07:28

Van mij mogen ze die wet in NL ook aannemen. NL wil geen verrommeling van het buitengebied dus daarom is het op veel plaatsen verboden om een schuilhok te plaatsen.

Gevolg: mensen gaan aan de slag met 'mobiele' tenten/stallen, containers etc. Dat is pas verrommeling.

Kies er dan voor om een landelijke standaard wet aan te nemen (zoals bijv, schuilstal van ...m2 verplicht) waarbij elke gemeente nuances mag aanbrengen in het bouwwerk zodat het bij de bijbehorende streek past. Bijv. in de zaanstreek alleen bouwwerken die voldoen aan zaanse stijl of iets dergelijks en in bosachtig gebied schuilstallen die daar weer beter 'passen'.

In mijn ogen heb je dan geen verrommeling. Maargoed, dat is een andere discussie.

Ik vind het een goede zaak dat in BE dit al is ingenomen. Al had het van mij wel wat stelliger mogen zijn. Een schuilhok verplicht, punt. Niet in de zin van bomen of muurtjes of iets dergelijks.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:14

Fenny schreef:
Fenny schreef:
Hoe gaan ze dit in natuurgebieden doen, waar paarden zo veel mogelijk 'wild' gehouden worden?

Volgens mij gaat het alleen om huisdieren. Wilde dieren zijn uiteraard niet aan dezelfde wetten onderhevig.
Verder betwijfel ik of we wel zoiets hebben als een natuurgebied. Ik weet dat er wel Prezwalskipaarden op het domein van Han leven, maar dat is in mijn ogen een groot wildpark en zal dus ook aan een bepaalde set regels moeten voldoen. Daarvoor zou je alle wetteksten betreffende wildparken/dierentuinen moeten uitpluizen.