Mechelen: rijtuig Chardon kantelt [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:36

Billy schreef:
Nee, maar ik sta al wel jaren op stal bij de Ronde, en daar zie ik een hele andere manier van rijden en met paarden omgaan dan bij Ijsbrand... gelukkig maar.
Heb wel jaren gemend en ook indoors gereden met een enkelspan.

Billy schreef:
Cayenne schreef:
Billy heeft wel vaker commentaar op IJsbrand gehad, dus niet al te serieus nemen ;)

Ik vind dat er heel kordaat en netjes werd gereageerd. Naderhand zijn ze ook helemaal nagekeken in de andere hal en ja, ook door IJsbrand :)

Pardo? Omdat ik het niet normaal vind dat hij omslaat ben ik niet serieuste nemen? Ik heb hm zels om zien slaan op een lokaal paardenmiddagje.
Volkomen belachelijk....
Ik snap nooit dat paardenmensen op bokt zich drukker maken over een kleuter die zn handjes nog niet stil kan houden op een pony en het heel normaal vinden dat een ervaren menner omslaat met het span, terwjl er eigenlijk niks meer op het spel staat dan een paar rotcenten....

Echt Billy ik komt niet meer bij van het lachen om jou trieste redeneringen wat betreft Chardon. Lachwekkend. Je lijkt wel een politicus, je praat wat krom is recht maar dit dit geval andersom.
Ik kom niet vaak op bokt maar als mensen jou geschiedenis bekijken(zoals ik zojuist heb gedaan) ben je simpelweg een Chardon hater, is overigens op dit topic in iets andere bewoordingen ook al vermeld.
Leuk trouwens dat je hem met zijn voornaam aanspreekt! Je kent hem vast goed!? Echt je bent gewoon lachwekkend met je reactie.

Het feit dat je zegt de man nauwelijks te kennen maar wel bij Koos de Ronde op stal staat wil niet zeggen dat je er verstand van hebt. Of ikzelf de wijsheid in pacht heb? Nee. Maar ik kan wel een filmpje bekijken en beoordelen zonder dat ik daarvoor iemand volkomen onterecht neersabel.
Als ik het filmpje zie: grooms hangen goed, koets doet niets raars, paarden trekken niet in één keer heel hard aan. Bovendien omdat jij een Koos-de-Ronde-fan bent en Chardon verwijt dat hij te hard heeft gereden/te veel risico's nam, heb ik de filmpjes van de Ronde en Chardon even naast elkaar bekeken. Ze gingen beide met een verwaarloosbaar klein verschil van snelheid van de start naar de eerste poort richting de 2de. Ooit gehoord van pech? Maar goed dat zal jij vast wel weer anders zien.

Ik vraag me nog iets anders af: jij staat bij de Ronde op stal. Een absolute wereldtopper zowel indoor als outdoor(mijn mening). Jij vind kennelijk dat je, door bij hem op stal te staan, het recht hebt om ongelofelijk hoog van de toren te mogen/kunnen blazen richting een van zijn grootste concurrenten/teamgenoot/voormalig voorbeeld(eigen woorden van Koos) en vriend. Denk je nou echt dat een klant van Van Grunsven, Dubbeldam, Timmerman noem ze maar op, automatisch het zelfde analytische verstand heeft als de persoon zelf? (voor vele zal dit een retorische vraag zijn;))

Laatste vragen: ooit een indoor gereden met die snelheid? ooit gereden omdat het je werk is en je geld wilt/moet verdienen?

Ik ben er niet om het op te nemen voor Chardon, hij kan verschrikkelijk en onterecht uit zijn dak gaan tegen personeel. Maar het is een op-en-top vakman naar mijn mening, waarbij het welzijn van zijn paarden hoog in het vaandel staat. Waar ik dat op baseer?? Het feit dat verschillende paarden bij hem letterlijk met pensioen gaan(jarenlang) "normale" manegepaarden maandenlang rust krijgen om ergens van te revalideren e.d.

sambagirl

Re: Mechelen: rijtuig Chardon kantelt [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:45

AMEN 2 span... ha ha, ben benieuwd of Billy nog in de lucht komt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:11

Oh ja hoor.
Paarden zijn niet mijn werk. Ik heb idd wel indoors gereden, niet met deze snelheid, dat is ook helemaal mijn ambitie niet.
Maar ik heb wel heel veel gezien,naar heel veel menwedstrijden geweest, en ik heb vaak dingen gezien die me niet aanstonden. Maar dat mag blijkbaar niet gezegd worden omdat Ijsbrand een vakman is? Kom nou.....
Ik blaas niet hoog van de toren, ik vertel gewoon wat ik vind.
Mag toch, op een discussieforum?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:18

Het is nu wel duidelijk hoe je over Chardon denkt, Billy.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:23

Ik mag toch gewoon antwoord geven aan 2span? Wie dat dan ook mag zijn?

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:25

Ja hoor Billy dat mag op een discussie forum, geen probleem!

Probeer alleen je ogen en oren open te houden. Je zaltoch bij andere sportmensen ook dingen tegenkomen die je niet 'aanstaan' het wordt een beetje langdradig als je alleen maar negatief kan doen over Chardon. Ik hoef hem verder niet te verdedigen, het is geen heilig boontje, verruim je blik en laat je obsessie voor Chardon los

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:45

Ik ga volledig mee mat Sambagirl en Monica24, er valt een hoop te zeggen over Chardon, maar hij (en de hele familie) hebben echt een hart voor de paarden en die komen niets te kort! Ik heb er ook 8 jaar op stal rondgelopen en het verhaal van dilayla? lijkt me klinklare onzin. Zodra een paard ook maar iets mankeert wordt daar voor gezorgd en die laten ze echt niet wegkwijnen onder een deken in de stal.

Dilayla en Musiess, dat jullie persoonlijk problemen heb gehad (met de mensen of) op de stal van Chardon kan ik me wel voorstellen, maar de paarden, nee hoor die komen niks te kort!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:36

Over de paarden zal je me ook niet horen, over ijs persoonlijk is een ander verhaal en hier ook niet van belang.
hij en zn team (en omstanders) hebben nu de situatie mooi opgelost en super goed en snel gehandeld.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:10

Gelukkig dat alles heel is gebleven en het belangrijkste dat de paarden rad de ring uit liepen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:39

Ijsbrand kan een hork zijn, net als de meeste topondernemers en sportmannen. Juist die felheid hebben hun steentje bijgedragen aan zijn succes. Noem het gepassioneerd! Want passie voor zijn sport heeft hij!
Paarden met etterende wonden zonder verzorging? Absoluut uitgesloten. Zijn bedrijf komt niet aan vijf sterren met het mishandelen/verwaarlozen van paarden! Sterker nog, ieder 'knullig' wondje/schaafje word door hemzelf nagekeken! Niet behandeld nee, hij heeft een bedrijf, delegeren is net zo prima. Zijn (wedstrijd-) paarden zijn zijn alles; zijn trainingsmaatjes, zijn werk, zijn inkomsten, zijn liefdes en (daar heb je het woord weer) zijn passie!
Wat stagiaires betreft geld mijn inziens, werk je hard en laat je zien dat je verantwoordelijkheid hebt kan en mag er een hoop en is het een super fijne man waar ze veel van kunnen leren! Heb je niet de juiste instelling? Welkom in de echte wereld; dan kom je er niet!

Niets dan respect voor hem en zijn team en de manier van handelen op dit filmpje. Vooral de beste man in pak, wat een held! Ik geloof dat ik even drie keer na zou denken voor ik mezelf voor een losgeslagen vierspan inclusief kar zou gooien! (zoals op dat andere filmpje van al die karretjes waar een man finaal overlopen word)

Gibbylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:45

zoo hee das wel even schrikken :O dat links achterste paard z'n been zat even vast :P wat gek zeg !

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:50

Gibbylover schreef:
zoo hee das wel even schrikken :O dat links achterste paard z'n been zat even vast :P wat gek zeg !

Het lijkt er naar mijn idee niet echt op alsof het been vastzit, maar meer dat het been op de riem lag waarbij het paard niet zo goed wist waar hij zijn been nu moest neerzetten.
Enfin, een hele opluchting dat het zo is afgelopen en dat er accuraat is opgetreden door de omstanders. Het had ook heel anders kunnen aflopen. Zo blijkt maar weer dat ook de menners en grooms er goed aan doen om een cap te dragen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 01:46

Wat grappig dat een willekeurig persoon op bokt pagina's lang afgezeken mag worden op basis van een paar foto's, maar dat men bij een bekende rijder geen woord verkeerd mag zeggen over hem want ze kennen hem niet.

Wat een aparte val trouwens, zag hem op dat moment totaal niet aankomen. Dit is echt grote pech zoals ik het zien.
Gelukkig is het goed afgelopen en hebben de paarden en mensen niks!
Ben benieuwd of de koets nog heel en bruikbaar is? Weet iemand dat?

ronnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 02:52

Mh Billy ben benieuwd wat Koos hier van vind zoals jij over zijn collega/vriend praat.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:00

jeetje...... wat een pech zeg.
Mijns inziens geeft snelheid e.d geen aanleiding tot het omslaan van de koets.

Petje af dat iedereen zo adequaat heeft ingegrepen, super!

En wat Ronnet zegt, ik ben ook zeer benieuwd, het zijn geen "concurenten" maar vooral collega's /vrienden.
Die vallen elkaar niet zomaar af.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:13

Dat is echt vette pech,als ik Chardon zie rijden krijg ik kippevel,wat kan hij tering hard!
Naar mijn idee heeft hij in iedergeval altijd zijn paarden goed onder controle.
Dat vallen is erg vervelend maar échte wedstrijd mentaliteit overwint álles!
Als je enigzinds kunt ga je gewoon door en daarna zie je wel weer ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:54

ronnet schreef:
Mh Billy ben benieuwd wat Koos hier van vind zoals jij over zijn collega/vriend praat.

Wat moet Koos daar van vinden dan? Ik ben zijn kloon niet?
Dat van die etterende wonden wat ik hier les, waag ik te betwijfelen. Kan me niet voorstellen dat Chardon zo met zn paarden omgaat.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:15

Er heeft nog een paard van Koos in de manegelessen van Chardon gelopen. Die heette ook Koos trouwens... Maar dat even terzijde. Geeft wel de betrokkenheid bij elkaar aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:31

Billy schreef:
ronnet schreef:

Maar blijkbaar verspreid jij (als iemand die bij hem op stal staat) wel een hele hoop onzin over een vriend van hem.
Daar zal hij vast niet blij van worden wanneer hij dat te horen krijgt :)

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:54

Ania schreef:
Wat grappig dat een willekeurig persoon op bokt pagina's lang afgezeken mag worden op basis van een paar foto's, maar dat men bij een bekende rijder geen woord verkeerd mag zeggen over hem want ze kennen hem niet.

Wat een aparte val trouwens, zag hem op dat moment totaal niet aankomen. Dit is echt grote pech zoals ik het zien.
Gelukkig is het goed afgelopen en hebben de paarden en mensen niks!
Ben benieuwd of de koets nog heel en bruikbaar is? Weet iemand dat?

Ania, de mensen die Chardon kennen bevestigen in hun berichten dat hij zeker niet de makkelijkste is, eea komt voort uit zijn gedrevenheid en daar mag iedereen een mening over hebben, maar om op Bokt te zetten dat er paarden met etterende wonden staan en andere negatieve uitlatingen die nergens op slaan, roept bij de Chardon 'aanhangers' weerstand op.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe het kan dat die gekanteld is, snelheid was hoog, maar iedereen hing goed volgens mij en hij gaat wel vaker plat door de bocht

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:56

Billy schreef:
ronnet schreef:

Dat van die etterende wonden wat ik hier les, waag ik te betwijfelen. Kan me niet voorstellen dat Chardon zo met zn paarden omgaat.

Hé een lichtelijk positieve opmerking!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:57

Wat een gespeculeer over iemand die gewoon zijn vak uitoefent. Zijn paarden zullen vast zo verkeerd niet behandeld worden als hier beweerd word, paarden met wonden verstopt onder deken? misschien hebben ze idd wondjes en dienen de paarden gewoon een deken te dragen....dat zegt niets over het wel of niet behandelen van deze wondjes.

Ik heb zelf op een handels/sportstal gewerkt waar de eigenaar niet altijd even vriendelijk was, dit zegt echter niets over de verzorging van de dieren....die stonden er namelijk op en top bij en kwamen niets te kort. Personeel werd behandeld als personeel, je diende gewoon je werk te doen en kreeg zelden tot nooit een compliment of vriendelijk praatje....die mensen runnen een bedrijf en hebben geen tijd voor sociale kletspraatjes.
Als je geen commentaar kreeg dan functioneerde je prima....dat was dan een compliment zonder dat deze werd uitgesproken.

Wat betreft het omslaan, in mijn ogen kan dat iedereen gebeuren en heeft dat niets met de prestatiegerichte houding van Chardon te maken.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:01

Jolien87 schreef:
Gibbylover schreef:

Het lijkt er naar mijn idee niet echt op alsof het been vastzit, maar meer dat het been op de riem lag waarbij het paard niet zo goed wist waar hij zijn been nu moest neerzetten.
Enfin, een hele opluchting dat het zo is afgelopen en dat er accuraat is opgetreden door de omstanders. Het had ook heel anders kunnen aflopen. Zo blijkt maar weer dat ook de menners en grooms er goed aan doen om een cap te dragen.

Ik vond het zo grappig om te zien dat Magus (volgens mij het paard wat l.a. staat) uiteindelijk losgemaakt werd door Dobrovitz, de vorige eigenaar van de paarden. Fijn dat die vierspanners elkaar de helpende hand bieden

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:33

Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en iedereen die het filmpje ziet kan zien dat er niet erg hard gereden werd toen ze omgingen. Het enige wat me verbaast is dat er 2 redelijk lichte grooms achterop staan, terwijl ik me kan voorstellen dat je juist in een indoor, waar snelheid en korte bochten vaak samen gaan, wat meer gewicht achterop de kar zou willen.

Zelf kom ik uit een oorspronkelijk men gezin, mijn vader samen met min stiefopa hebben jaren lang op nationaal nivo met 2 span gement, hij was groom bij het aller eerste pony vierspan in nederland. Mijn vader is gestopt toen er profs binnen de sport kwamen kijken en het rijden steeds harder en gevaarlijker werd, de materiale werden steeds beter waardoor de paarden de dupe werden van de fouten van de koetsier.
Mijn stiefopa is toen als eerst begonnen met tandemrijden.

Zelf ben ik een tijdje eerste groom geweest bij een vierspan, maar de laatste wedstrijd in Breda was voor mij de druppel, het was niet meer leuk, winnen werd zo belangrijk.
Maar om Ijsbrand nou af te branden als slechte koetsier, nee die man kan echt super sturen en er zijn in mijn optiek zoveel slechtere en hardere koetsiers, een van de toppers van nu was in de tijd dat ik nog meeliep in de men wereld echt levengevaarlijk en nu wordt hij in het rijtje toppers genoemd.

Maar ja ik stam uit de tijd dat er nog een presentatie was op de menwedstrijden en ik als 4 jarige van bok naar bok ging als dametje, indoor nog niet bestond en dat we een aantal bepaalde vierspanrijders altijd als laatste lieten starten omdat het anders te veel werk was voor de parcourbouwers, Daan Modderman nog met zijn witte handschoen tussen de kaken ging om te kijken of de paarden wel echt goed schoon waren.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:09

Zahlina schreef:
Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en iedereen die het filmpje ziet kan zien dat er niet erg hard gereden werd toen ze omgingen. Het enige wat me verbaast is dat er 2 redelijk lichte grooms achterop staan, terwijl ik me kan voorstellen dat je juist in een indoor, waar snelheid en korte bochten vaak samen gaan, wat meer gewicht achterop de kar zou willen.

Is dat misschien ook een bewuste keuze? Omdat je grooms moeten hebben die heel snel kunnen zijn, hoe zwaarder de groom hoe lastiger dat misschien is. Nou staan er niet de eerste de beste grooms achterop, Bram stond achterop en Martijn, die ging al mee met de wedstrijden toen Bram nog in de luiers liep, dus er stond wel een brok ervaring achterop.