Het leed van het paardenvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:17

ik eet ook alleen maar biologisch vlees. is wel duurder maar je weet dat de dieren een goed leven hebben gehad. eet zelf ook maar 1x per week vlees.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:24

Jinks schreef:
Citaat:
Er zit geen verschil tussen een paard en een koe
.

Hier ben ik het niet mee eens, tegenwoordig is een paard meer huisdier als boerderij dier. Je eet je hond of kat ook niet op. Voor mij valt dit in dezelfde categorie.

Of een dier met respect behandeld moet worden, ligt volgens mij niet aan het labeltje, huisdier of voedsel?

En daar gaat het hier toch om? Dat het oooooooo zo zielig is als een paard een hel doorgaat voor hij geslacht word, terwijl duizenden (meer nog) koeien hetzelfde ondergaan en niemand daar wakker van ligt?

Maar je zegt eerst dat een paard en een koe niet hetzelfde zijn, en daarna dat een koe net zo goed met reespect behandeld moet worden.... Dan snap ik niet waarom je mijn bericht quote en er op reageerd dat een koe en een paard niet hetzelfde zijn? Je zegt toch hetzelfde als ik, dat een paard én een koe met respect behandeld moeten worden en er dús geen verschil is tussen een paard en een koe?

En het kat/hond verhaal... Het gaat er toch niet om óf de dieren gegeten/geslacht worden, maar om hoe ze behandeld worden dáárvoor? Zouden katten en honden geslacht worden, zou ik ook zeggen dat ze met respect behandeld moeten worden. Maar ook daar weer, een koe net zo goed.

Huisdier of geen huisdier.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:32

Nessah schreef:
Daarnaast kan je paardenvlees weldegelijk zien als een ander vleessoort in mijn ogen. Paarden worden, in Nederland etc, niet gefokt voor het vlees. Vaak, uitzonderingen daar gehouden, komt het vlees van bijvoorbeeld particulieren die een paard(en) hadden. Veel paarden hebben heel wat medicijnen gehad in hun leven omdat je er, vaak dus niet altijd, meer voor over hebt het dier in leven te houden dan bijvoorbeeld een koe. Voor mij dus redenen genoeg waarom ik geen paard eet.

Idd, heel veel paarden krijgen medicijnen in hun leven waardoor ze levenslang uitgesloten horen te worden van de slacht, dit soort medicijnen horen in het paspoort te staan. Maar uit eigen ervaring weet ik dat dit niet altijd gebeurd.

Ik eet geen paardenvlees (ook geen frikandellen, kroketten of van die andere troep), puur emotie mijn hond eet ik ook niet op als die oud en versleten is. Ik ga mijn paard na jaren trouwe dienst niet tot biefstuk laten verwerken.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:41

Ook ik deel de mening dat álle dieren met respect behandeld dienen te worden maar ik zou graag zien dat niet iedereen over de zelfde kam wordt geschoren en dat niet álle dieren op respectloze wijze op transport of geslacht worden. Wij verkopen geen koeien naar de markt maar gaan rechtstreeks naar het slachthuis, soms zelfs alleen in een trailer!! En ik lees hier meer berichten van mensen met dieren die ze met respect behandelen en vervolgens humaan (laten) slachten.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:47

Giolli schreef:
[ Video ]

Filmpje kan als schokkend ervaren worden.
Misschien wel informatief voor dit topic

Filmpje had ik niet moeten kijken, ben blij dat ik vegetariër ben :)

CK88

Re: Het leed van het paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:54

Vreemd? Hier krijgen we regelmatig transporten die op door reis zijn uit verschillende EU landen. De paarden MOETEN van de wagen af en komen in weides of schone boxen te staan om te eten en te bewegen. De paarden zijn vaak wild daarom worden ze in de weides gedreven maar ze zien er prima uit! Goed doorvoed, tuurlijk zit er welleens een enkeling tussen die mager is maar het transport is prima verzorgd en ze gaan met respect met de dieren om.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:01

ben ik dan de enige die wel vlees eet, maar geen paardenvlees
het is niet zo dat ik vindt dat bv een koe het niet beter moet hebben, integendeel zelfs
maar ik vindt n paard tegenwoordig meer n huisdier en je gaat toch ook geen hondenvlees eten

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:56

Ilsaaaa schreef:
Giolli schreef:
[ Video ]

Filmpje had ik niet moeten kijken, ben blij dat ik vegetariër ben :)

ik eet ook vegetarisch en ben heel blij dat ik geen vlees eet!
ik zou hier echt niet aan mee willen doen..
het filmpje is echt verschrikkelijk, maar waarschijnlijk zijn er te weinig mensen die weten hoe er met deze dieren (ook
koeien, varkens enz) worden omgegaan. ik kan niet verder dan 5 minuten kijken naar dat filmpje, blij wordt je er in elke geval niet van!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:08

Betreft het filmpje... ze laten nu alleen de erge dingen zien he. Ik kan me niet voorstellen dat alle paarden er zo slecht uitzien, daar zit geen vlees aan. Voor een goede steak heb je toch echt een gezond/gevuld paard nodig. Natuurlijk zal het allemaal niet zuiver gaan, en ik vind het ook heel sneu hoe sommige dingen gedaan worden... Maar alsnog hebben deze paarden in mijn ogen een beter leven dan de gemiddelde varken die op het bord eindigt :)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:11

op welke bron steunt de inhoud van dit artikel?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:14

veronique100 schreef:
het is niet zo dat ik vindt dat bv een koe het niet beter moet hebben, integendeel zelfs
maar ik vindt n paard tegenwoordig meer n huisdier en je gaat toch ook geen hondenvlees eten

zullen we nog eens praten als er oorlog uitbreekt <<)

ik eet dus wel paardenvlees; schat van een beest of niet...
ik discrimineer niet. of je hebt de ballen om toe te geven dat je vlees eet en dat daarom dieren dood moeten of je wordt vegie.
dingen als 'die niet want die ziet er lief uit' daar doe ik niet aan mee. Kalfjes en biggen zijn ook lief!

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:20

kynshiri schreef:
veronique100 schreef:

zullen we nog eens praten als er oorlog uitbreekt <<)

ik eet dus wel paardenvlees; schat van een beest of niet...
ik discrimineer niet. of je hebt de ballen om toe te geven dat je vlees eet en dat daarom dieren dood moeten of je wordt vegie.
dingen als 'die niet want die ziet er lief uit' daar doe ik niet aan mee. Kalfjes en biggen zijn ook lief!

Ben ik met je eens, alle dieren zien er lief uit biggetjes, kalfjes ga zo maar door. Maar om onderscheidt te maken omdat iets er lief uit ziet? Elk dier moet met respect behandeld worden, ongeacht welk dier.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:26

Een gemiddelde koe of varken heeft het echt niet beter + dat gaat om veel grotere aantallen.

Dat er veel misstanden zijn weet ik als geen ander, "gelukkig" kunnen ze hier in duitsland op de stoep (aan huis) slachten toch een prettiger idee.

Mbt medicijnen dat is zo de eigen schuld! Ik weet niet hoevaak ik medicijnen mee krijg, ja nu mag paard niet meer weg voor consumptie maar GEEN EEN! Zegt hier dat paspoort dat ik het erin schrijf... Dan gaan onze paarden (niet dat we wekelijks slachten ;) maar soms een oud of zieke) niet weg voor menselijke consumptie maarja de mensen die dat wel doen kunnen dus gewoon verkopen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:39

Giolli schreef:
[ Video ]

Dat paard met dat been gewoon tussen de deur, ene levend meegesleurd 't slachthuis in.
Weet je wat ook een oplossing is voor de nederlandse paarden? Meer paardenvlees eten in nederland ;)
Paarden worden nu verkocht naar het zuiden want daar worden ze meer gegeten. Paarden die hier naar het slachthuis gaan, worden vaak uit de box gehaald (waar ze nog lekker stonden te eten, drinken), in de trailer gezet, naar het dichtsbijzijnde slager gebracht en weg is ie, geen gemep, geen lange reis, geen ondervoeding, geen last van hitte etc...

Of heb ik het bij het verkeerde eind?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:59

Kendra schreef:
Een lichtelijk tendentieus verhaal van een organisatie die niet al zijn beweringen baseert op feiten en onderzoek. Geheel onterecht wordt de indruk gewekt dat het vervoeren en slachten van paarden per definitie een wrede en ongeorganiseerde bezigheid is, terwijl in NL wordt bewezen dat het ook anders kan. En dan nog een stukje over de medicatie; op zich een onderwerp dat aandacht verdient, maar ook hier wordt gesproken in termen van 'een grote kans dat...' en 'steeds meer bewijzen ...' zonder dat het wordt gestaafd met deugdelijk bewijsmateriaal.
Jammer dat het voorpainga-nieuws is, daarmee wordt de suggestie gewekt dat het nieuws is dat wáár is en de aandacht verdient.

PS De vertaling en opmaak van de tekst laten trouwens ook te wensen over...

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Wat dierenwelzijn betreft lopen wij praktisch ''voor'' op de rest vd wereld. Daarom vind ik het ook zo zonde dat ze het fokken van nertsen hier willen verbieden. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Verder ben ik het ook eens met reacties van lifaya, melanie5, silverbrumby en xSlvna.

Ik heb ook een hele film gezien over hoe er aan de andere kant vd wereld katten op elkaar gepropt worden en worden vergast. Hoe een hond in Turkije levend en wel in een vuilniswagen gestopt wordt en zo geplet wordt en ga zo maar door. En wat dat betreft ben ik wel blij dat ik, en mijn dieren, in Nederland leven. Alhoewel ik waarschijnlijk ook niet veel beter zou weten als ik er zo mee op zou groeien als dat het daar gaat. Maar daarom heb ik ook zo'n ''hekel'' aan organisaties als Wakker Dier en PVDD. Veel filmpjes, van zowel slacht- als proefdieren, die worden gebruikt in de media zijn grotendeels óf al jaren oud (en is er inmiddels al veel verbeterd) óf zijn afkomstig van de andere kant vd wereld (of beide natuurlijk).
En ergens vind ik het ook wel jammer dat er op de verpakking niet vermeld wordt waar het dier vandaan komt. Je zou zo wel veel selectiever vlees kunnen kopen, en er daardoor ook vanuit kunnen gaan dat dat paard, koe, varken of kip uit Nederland die je op je bord hebt liggen waarschijnlijk een beter leven heeft gehad als zijn Argentijnse buurman. Ben ook zeker niet tegen vlees eten, maar wanneer je zeker weet dat je een Nederlands paard op je bord hebt liggen kan je ook wel bijna zeker zeggen dat deze een beter leven hebt gehad als die koe die je morgen gaat eten.

Mathilda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:06

Ik weet heel zeker dat het slachten van oa koeien en varkens veel rustiger verloopt, ook het transport van deze dieren.
Dit is absoluut niet te vergelijken met het vervoeren en slachten van paarden.
Op het criollo forum staat een filmpje over het vervoeren van slachtpaarden, tranen schoten mij in de ogen...
Een paard met een gebroken been wat er nog maar aan een stuk huid aan vast hing, die met zweepslagen de vrachtwagen in werd gejaagd.
Een paard dat in het prikkeldraag viel, een ander paard dat te zwak was om nog te staan waarvan zijn hoofd helemaal kapot was getrapt door de in paniek geraakte paarden.
Als dit niet genoeg is ga dan maar eens naar you tube en bekijk maar eens een filmpje over het slachten van paarden.

Een paard is een edel dier dat liefde en respect verdient.

Heb zelf twee paarden in een jaar tijd verloren, maar naar de slacht...??? NOOIT !!!
Moet er niet aan denken dat iemand vlees eet van mijn vriend die me heel dierbaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:17

Ja maar zo kan je van elk transport van dieren wel gruwelijke filmpjes op youtube vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ELK transport van die dieren zo slecht is. Om jou idee dat het transport van koeien rustig verloopt itt tot in het filmpje van de paarden te ontkrachten is 3 seconde zoeken nodig:

http://www.youtube.com/watch?v=EjDlr8nLuxA
*beelden hierin getoond zijn ook niet voor de gevoelige mensen onder ons*

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:25

minajtje schreef:
ik eet ook alleen maar biologisch vlees. is wel duurder maar je weet dat de dieren een goed leven hebben gehad. eet zelf ook maar 1x per week vlees.

Dit is onzin. Biologische dieren hebben nauwelijks een beter leven gehad dan ''gewoon'' vlees. Zoek het verschil maar eens op.

Mathilda10 schreef:
Ik weet heel zeker dat het slachten van oa koeien en varkens veel rustiger verloopt, ook het transport van deze dieren.
Dit is absoluut niet te vergelijken met het vervoeren en slachten van paarden.
Op het criollo forum staat een filmpje over het vervoeren van slachtpaarden, tranen schoten mij in de ogen...
Een paard met een gebroken been wat er nog maar aan een stuk huid aan vast hing, die met zweepslagen de vrachtwagen in werd gejaagd.
Een paard dat in het prikkeldraag viel, een ander paard dat te zwak was om nog te staan waarvan zijn hoofd helemaal kapot was getrapt door de in paniek geraakte paarden.
Als dit niet genoeg is ga dan maar eens naar you tube en bekijk maar eens een filmpje over het slachten van paarden.

Een paard is een edel dier dat liefde en respect verdient.

Heb zelf twee paarden in een jaar tijd verloren, maar naar de slacht...??? NOOIT !!!
Moet er niet aan denken dat iemand vlees eet van mijn vriend die me heel dierbaar was.

Ik neem voor het gemak even aan dat je in NL woont. Ooit wel eens op een boerderij bij varkens/kippen/koeien geweest? Ooit wel eens bij een (paarden)slager geweest? Ooit überhaupt wel eens verdiept in de regels omtrent slacht?
En ik ben dan wel benieuwd waarom jij denkt dat het slachten van koeien en varkens veel rustiger verloopt? Volgens mij is het principe kogel door de kop bij zowel koe als paard ongeveer gelijk en doen ze het bij varkens volgens mij wel net iets anders (correct me if I'm wrong, varkens zijn net de dieren waar ik zo ongeveer het minst vanaf weet).
Helaas zijn dit soort dingen idd wel realiteit in andere landen, maar daar zullen ze hetzelfde omgaan met koeien en varkens en zal het er bij hun echt niet rustiger aan toe gaan.
Overigens is het in NL zo dat een gewond dier dat niet op 4 poten kan staan niet vervoerd mag worden naar de slager. Dit geldt in ieder geval voor vee, maar wat ik van de paarden''rechten'' weet in verhouding tot ''vee'' neem ik aan dat dit voor paarden net zo geldt. Een paard met een gebroken been zal dan dus niet de trailer/vrachtwagen in gejaagd mogen worden of je wil een hele hoge boete riskeren (in Nederland in ieder geval).

Ik vind het jammer dat dit stuk zo generaliserend overkomt en het ''in het buitenland'' eigenlijk maar een ''klein'' detail is wat veel mensen niet (willen) lezen. Gelukkig gaat het in NL anders maar dit soort dingen en al die ''leuke'' filmpjes van bijv Wakker dier, PVDD en andere organisaties scheppen en scheef beeld van hoe het er in Nederland echt aan toe gaat.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 19-12-12 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:31

Een paard is een dier als een ander, behalve het paard waarmee je een band hebt, daar heb je een andere kijk op. :)
Ik deins er niet van terug om paardenvlees op het menu te zetten, 't is lekker en gezond!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:33

idinn schreef:
Ja maar zo kan je van elk transport van dieren wel gruwelijke filmpjes op youtube vinden. Maar dat wil niet zeggen dat ELK transport van die dieren zo slecht is. Om jou idee dat het transport van koeien rustig verloopt itt tot in het filmpje van de paarden te ontkrachten is 3 seconde zoeken nodig:

http://www.youtube.com/watch?v=EjDlr8nLuxA
*beelden hierin getoond zijn ook niet voor de gevoelige mensen onder ons*

Interessant filmpje. Moet zeggen dat de meeste dingen die ik zie ik die nog vrij mild vind vergeleken met andere filmpjes die ik wel eens voorbij heb zien komen...

Voor degene met een hele sterke maag heb ik nog wel een link naar een documentaire waar ook die filmpjes inzitten van wat ik hierboven al beschreef van katten die bij bosjes vergast worden en een hond die levend in een vuilniswagen wordt gestopt. Uiteenlopende docu over zowel honden, katten, vee, gevogelte en pelsdieren. Moet wel eerlijk zeggen dat ik de docu zelf na een half uur gestopt heb omdat ik de meeste dingen zelf al wel wist en gezien had en hem daardoor een beetje saai vond maar het is zeker interessant, mits je er tegen kan.
Of zoek maar even op Youtube naar ''earthlings docu'' en dan staat er vanzelf wel ergens een tussen met de titel ''Earthlings (COMPLETE MOVIE) animal cruelty treatment fur meat vivisection'' die bijna 1,5u duurt (je moet wel minimaal 18 jaar oud zijn en doorklikken dat je zeker weet dat je wil kijken). Nadat je dat gezien hebt denk ik dat je wel heel blij mag zijn dat dieren het hier in NL zo goed hebben.
Hij is er overigens ook met NLse ondertiteling maar den moet je zelf ff zoeken op youtube omdat je hem dan wrs in delen moet bekijken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 02:01

Wat ben ik toch blij in nederland man.

Heb meerdere filmpjes gezien van het slachten, paard staat vooraf met wat ruimte tussen rekken met een stel andere paarden, kalm, en wordt even later rustig 'het hok' in geleid, word even aangekeken of krijgt een stel geruststellende woorden toegezegd, en in een knip is die dood, weg. Veel paarden worden alleen vervoerd, als ik mijn paard weg breng als particulier, word deze niet eerst naar een opslag gebracht, waarna ze met tich tegelijk naar het slachthuis gaan.

Heb een half uur de film aangekeken, het enige wat ik echt gruwelijk vond waren de biggetjes en koeien, nu heb ik daar ook het meest mee. Gatverdamme hey, ik ben zelf soms vreselijk voor mijn hond, soms ook voor mijn paard, maar dat? Mn maag draaide, kippen tegen de muur slaan en erop springen, sorry wat? Brandijzer tegen het hoofd aan, en letterlijk 10 keer langer als dat het bij paarden gebeurd. Wreed, ze moeten niks doen aan de regels, nee ze moeten doodstraf zetten op het leuk-vinden-van, zo een mensen moeten gestenigd worden als ze het oke vinden om eraan mee te doen. Gruwelijk.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 02:58

Paarden zijn allemaal wreed geslacht en mishandeld maar mensen stoppen er wel medicatie in... Volgensmij klopt dit niet helemaal. Buiten dat vind ik het voor de koeien kippen en varkens even triest..

Amanda010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:17

Daarom eet ik zelf al jaren helemaal geen vlees meer, ben dus ook vegatarier.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:25

ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.
maar ik heb ooit een lezing van een fotograaf bij gewoond en die heeft in polen de laatste paardenslacht op de foto mogen zetten daarna zijn de deuren gesloten van het laatste paardenslachthuis.
ze gaan daar ook allemaal de grens over.

daarnaast in polen mag je je huis dier niet laten inslapen als er nog een behandelmethode is voor het dier

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:33

Verbieden heeft geen zin. Vegatarier worden ook niet. De vraag naar vlees is onwijs groot en word groter naar mate meer mensen (china, india) geld hebben om vlees te kopen.
Laten we er gewoon voor zorgen dat het slachten zo humaan mogelijk wordt gedaan. Hoewel de meeste slachthuizen zich goed aan de regels houden. Er gebeuren in een slachthuis zowiezo dingen die al en toe niet goed gaan (b.v. dat de verdoving niet goed ging), maar een goede slachter weet dan hoe je dat zo snel mogelijk moet oplossen (b.v. altijd een schietmasker bij de hand). Een dier in de stress is slechtvlees... en een slachter wil dat altijd voorkomen. Je wilt niet dat je slachthuis een naam krijgt dat je slecht vlees verkoopt.

Wereldwijd goede en strenge regels omtrent het slachten van dieren is volgens mij stap 1.

En dan nog iets, laat je niet gek maken door deze beelden. Ze gebeuren, maar het is altijd van een groeping die als doel heeft VERBIEDEN.
PETA is dit ook gelukt in Amerika, maar heeft nooit gekeken naar de gevolgen hiervan. Ja, die mensen houden van dieren........ zucht.