goeroe schreef:joyce B schreef:Sorry Goeroe, maar ons voedsel is niet zo duur omdat de grond zo duur is, omns voedsel is zo duur omdat de voedselindustrie en de handel en de winkels er zo veel op verdienen...
Er zijn zoveel redenen waarom voedsel duur is. Jij noemt er eentje, maar natuurlijk hebben ook grondprijzen invloed. Mede daardoor hebben Nederlandse boeren zo'n moeite om te concurreren met boeren in het buitenland waar de grondprijzen (en daardoor schuldenlasten) lager zijn dan in Nederland.joyce B schreef:Weet je wat echt helpt voor het milieu? Minder vlees eten!
Helemaal voor!Ik eet dan ook geen vlees, maar wat dat met deze discussie te maken heeft ontgaat mij.
De boeren hebben veel grond nodig voor de productie van veevoer. Dat maakt de grond ook duurder.
Er wordt veel grond onttrokken aan de landbouw voor natuurontwikkeling, natuurgrond is minder waard dan landbouwgrond. Dit gebeurd ook vrijwillig, blijkbaar hebben veel boeren niet meer al hun grond nodig dat ze hun waardevolle landbouwgrond om laten zetten naar minder waardevolle natuurgronden.
Ik snap niet zo goed waarom je de problemen van de boeren wilt afschuiven op paardenhouders. Die kopen tegen hoge prijzen het overschot aan ruwvoer op omdat ze vaak zelf te weinig grond hebben voor een jaarvoorraad. Ze kopen het stro tegen eerlijke prijzen en er zijn boeren die bijverdienen met stalling van paarden als extraatje en die schrijven de kosten af op de koeien.
Dat oogsten slecht zijn en boeren onvoldoende verdienen komt door het weer en de lage inkoopprijzen die afgedwongen worden door kartelvorming van de grote fabrikanten en supermarkten. De aankoopprijs is echt niet het grootste probleem, dat is namelijk ook het pension van de boeren. Vele boeren hebben daar een heel mooi vervroegd pension aan overgehouden toen ze de waardestijging van hun grond uit gekeerd kregen bij verkoop van het bedrijf of de gronden.
Misschien is het in de randstad anders dan hier in het noorden, maar hier hoor ik de boeren niet klagen over een gebrek aan grond.
En op papier hebben ze er vaak nog wel wat ha gratis bij van particulieren die niets et hun grond doen, particulieren met hobbydieren of paarden (zoals wij) waar zij de subsidies over vangen en de mestrechten van mogen verbruiken en onderling verdienen ze zo ook geld door mestoverschotten van een andere boer, bij ons over het land uit te rijden...
Ik zie geen enkele reden waarom de paardenhouders de zwarte piet toegespeeld zouden moeten krijgen.
En die paardenbelastingen qua hoogte zijn uit verhouding, zeker als je kijkt naar wat men in Duitsland betaald aan wegenbelasting voor een auto... Men zoekt gewoon een melkkoe, maar dan de verkeerde.

Nodig die mod maar uit hoor.