Bad Sooden-Allendorf schrijft geschiedenis: UPDATE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:20

goeroe schreef:
joyce B schreef:
Sorry Goeroe, maar ons voedsel is niet zo duur omdat de grond zo duur is, omns voedsel is zo duur omdat de voedselindustrie en de handel en de winkels er zo veel op verdienen...

Er zijn zoveel redenen waarom voedsel duur is. Jij noemt er eentje, maar natuurlijk hebben ook grondprijzen invloed. Mede daardoor hebben Nederlandse boeren zo'n moeite om te concurreren met boeren in het buitenland waar de grondprijzen (en daardoor schuldenlasten) lager zijn dan in Nederland.

joyce B schreef:
Weet je wat echt helpt voor het milieu? Minder vlees eten!

Helemaal voor! +:)+ Ik eet dan ook geen vlees, maar wat dat met deze discussie te maken heeft ontgaat mij.

De boeren hebben veel grond nodig voor de productie van veevoer. Dat maakt de grond ook duurder.
Er wordt veel grond onttrokken aan de landbouw voor natuurontwikkeling, natuurgrond is minder waard dan landbouwgrond. Dit gebeurd ook vrijwillig, blijkbaar hebben veel boeren niet meer al hun grond nodig dat ze hun waardevolle landbouwgrond om laten zetten naar minder waardevolle natuurgronden.

Ik snap niet zo goed waarom je de problemen van de boeren wilt afschuiven op paardenhouders. Die kopen tegen hoge prijzen het overschot aan ruwvoer op omdat ze vaak zelf te weinig grond hebben voor een jaarvoorraad. Ze kopen het stro tegen eerlijke prijzen en er zijn boeren die bijverdienen met stalling van paarden als extraatje en die schrijven de kosten af op de koeien.

Dat oogsten slecht zijn en boeren onvoldoende verdienen komt door het weer en de lage inkoopprijzen die afgedwongen worden door kartelvorming van de grote fabrikanten en supermarkten. De aankoopprijs is echt niet het grootste probleem, dat is namelijk ook het pension van de boeren. Vele boeren hebben daar een heel mooi vervroegd pension aan overgehouden toen ze de waardestijging van hun grond uit gekeerd kregen bij verkoop van het bedrijf of de gronden.

Misschien is het in de randstad anders dan hier in het noorden, maar hier hoor ik de boeren niet klagen over een gebrek aan grond.
En op papier hebben ze er vaak nog wel wat ha gratis bij van particulieren die niets et hun grond doen, particulieren met hobbydieren of paarden (zoals wij) waar zij de subsidies over vangen en de mestrechten van mogen verbruiken en onderling verdienen ze zo ook geld door mestoverschotten van een andere boer, bij ons over het land uit te rijden...

Ik zie geen enkele reden waarom de paardenhouders de zwarte piet toegespeeld zouden moeten krijgen.
En die paardenbelastingen qua hoogte zijn uit verhouding, zeker als je kijkt naar wat men in Duitsland betaald aan wegenbelasting voor een auto... Men zoekt gewoon een melkkoe, maar dan de verkeerde.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:16

geerke schreef:
Eirikur schreef:
Goeroe wil zó graag overal belasting voor invoeren, dat ik nog maar tot 1 conclusie kan komen: ik denk dat ze bij de belastingdienst werkt en voor eigen parochie zit te preken. :)* :D

:')

*mompelt iets over op de bal spelen in plaats van op de man* :)

Black_Pine schreef:
Nou heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Vallen mijn 2 paarden op bijna een hectare weiland en een stal onder de negatieve gevolgen van paardenhouderij?

Nou vooruit dan, als jij erop staat wil ik mijzelf best nog een keer herhalen. Ja, ook jouw paarden nemen ruimte in beslag die niet efficiënt wordt gebruikt, ook jouw weiland draagt bij aan de versnippering, ook jij maakt (neem ik aan) gebruik van het ruiterpad als je in het bos rijdt, ook voor jouw paarden wordt voer geproduceerd, ook jouw paarden produceren mest en ook jouw paarden maken deel uit van een te grote populatie met verhoogde risico's. Hoewel jouw aandeel in het totale probleem erg klein is zijn het alle paardenhouders bij elkaar die grote negatieve gevolgen afwentelen op de samenleving.

Black_Pine schreef:
Als het zover komt dat ik moet gaan betalen wil ik toch even na gaan vragen wat ze met dat geld gaan doen.
Ik heb toen ook nagevraagd wat ze met het geld van de hondenbelasting doen. Dan krijg ik ook alleen maar een wazig antwoord over en blijkt dat dat geld in de pot algemene middelen gaat.

Die belasting moet je dan ook niet zien als een aankoop van extra voorzieningen, maar als een financiële compensatie voor de negatieve gevolgen die jij (mede)veroorzaakt. Als het geld gebruikt kan worden om die negatieve gevolgen te verzachten is dat mooi meegenomen, maar dat is niet altijd mogelijk. Het geld kan dan gebruikt worden in het algemeen belang en jij kunt op jouw beurt gebruikmaken van actief en passief stemrecht om aan te geven waar dat geld volgens jou aan besteed moet worden. Ik ben ook niet altijd te spreken over de manier waarop belastinggeld wordt gespendeerd, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom geen belasting hoef te betalen.

Black_Pine schreef:
En wat jij verstaat onder het vernietigen van het landschap zie ik toch heel anders.
Ik zie liever een mooi Hollands landschap dan een industrieel gebied. Dus daar valt over te twisten.

Er zijn meer smaken dan een landschap gedomineerd door de paardenhouderij en industrieel gebied.

joyce B schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je de problemen van de boeren wilt afschuiven op paardenhouders.

Ik snap niet zo goed waarom jij de problemen die de paardenhouderij veroorzaakt wilt (blijven) afschuiven op de samenleving. Wat mij betreft hoeven de boeren helemaal niet betrokken te worden in deze discussie. De kern van mijn eerste argument is dat de paardenhouderij de schaarse ruimte op een inefficiënte manier benut en de prijs van die ruimte opdrijft. Door die grond op een andere manier te benutten zouden veel meer mensen daarvan kunnen profiteren.

joyce B schreef:
Misschien is het in de randstad anders dan hier in het noorden, maar hier hoor ik de boeren niet klagen over een gebrek aan grond.

Ik durf te zeggen dat ik vrij veel boeren spreek en die boeren zouden op een enkeling na allemaal graag willen uitbreiden. Ik woon trouwens ook in het noorden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:17

In tijden van "crisis" zijn er altijd mensen of groeperingen die anderen beschuldigen om zichzelf te verrijken..

Die hele belasting komt er in Nederland op nationaal nivo niet, alleen bij gemeentes waar de nieuwe rijken cq. verkapte decadenten de dienst uit maken.
Alleen maar om een genoegdoening te krijgen voor hun mislukte cariere, anders gezegd de loosers regeren de nog grotere loosers..
Daar weerstand niet te verwachtte is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:26

goeroe schreef:
[Ik durf te zeggen dat ik vrij veel boeren spreek en die boeren zouden op een enkeling na allemaal graag willen uitbreiden. Ik woon trouwens ook in het noorden.

Je klets een berg onzin..zeker als je probeert , de suggestie te wekken, je als deskundig uit te geven.

ANP Gepubliceerd:
Laatste update: 30 november 2012 19:22

Zeven boeren per dag stoppen ermee

DEN HAAG - Steeds meer boeren houden het voor gezien. Elke dag weer trekken zeven landbouwers voorgoed de deur achter zich dicht.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Nederland telde in 2000 97.389 landbouwbedrijven. Dit jaar staat de teller op minder dan 69.000. In 12 jaar tijd zijn 28.579 boerengezinnen gestopt, een daling van bijna 30 procent Belangrijke oorzaak van de achteruitgang is vergrijzing. Boeren gaan met pensioen en hun kinderen staan lang niet altijd te springen om de boerderij of kwekerij over te nemen. Anderen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen, zegt LTO Nederland, de land- en tuinbouworganisatie.

Geen regio in Nederland ontkomt aan de malaise. De problemen zijn het grootst in het Westland, het belangrijkste kassengebied ter wereld. Van elke tien landbouwbedrijven die daar in 2000 waren, zijn er nu nog maar vier over. LTO verwacht voorlopig geen verandering.

De daling zal waarschijnlijk doorgaan. Daardoor blijven er steeds minder landbouwbedrijven over, maar die zullen ongeveer evenveel produceren als nu.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:31

Ik ontken niet dat er boeren zijn die stoppen, maar de boeren die willen doorgaan willen maar al te graag uitbreiden, juist om te kunnen blijven bestaan. Het door jouw gequote artikel onderbouwt dat indirect ook:

Citaat:
De daling zal waarschijnlijk doorgaan. Daardoor blijven er steeds minder landbouwbedrijven over, maar die zullen ongeveer evenveel produceren als nu.

De productie blijft gelijk omdat de boerenbedrijven die overblijven steeds groter worden.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:41

Black_Pine schreef:
Nou heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Vallen mijn 2 paarden op bijna een hectare weiland en een stal onder de negatieve gevolgen van paardenhouderij?

goeroe schreef: Nou vooruit dan, als jij erop staat wil ik mijzelf best nog een keer herhalen. Ja, ook jouw paarden nemen ruimte in beslag die niet efficiënt wordt gebruikt, ook jouw weiland draagt bij aan de versnippering, ook jij maakt (neem ik aan) gebruik van het ruiterpad als je in het bos rijdt, ook voor jouw paarden wordt voer geproduceerd, ook jouw paarden produceren mest en ook jouw paarden maken deel uit van een te grote populatie met verhoogde risico's. Hoewel jouw aandeel in het totale probleem erg klein is zijn het alle paardenhouders bij elkaar die grote negatieve gevolgen afwentelen op de samenleving.

Ik bepaal zelf wel of mijn eigen weiland wel of niet efficiënt gebruikt wordt, dat gaat jou of wie dan ook helemaal niet aan. Zoals ik al schreef, als ik zou stoppen met paardenhouderij is er niemand die van mijn weide gebruik mag maken. Het is MIJN eigendom.
Ik maak ook gebruik van het ruiterpad, net als de mountainbikers zonder belasting gebruik maken van het mountainbike pad, en de wandelaars zonder daar belasting voor hoeven te betalen voor de wandelpaden. Waarom ik als ruiter alleen betalen voor de recreatievoorzieningen in een bos?
Voor mensen met dieren wordt altijd voer geproduceerd, dus ook belasting voor de oma met de kanariepiet of het kind met het konijn zou ik zeggen.
De mest van de paarden wordt hier hergebruikt in samenwerking met een boer die het graag wil hebben.
Mijn paarden komen met geen enkel ander paard in contact, dus waar haal jij het verhoogde risico vandaan.

Zoals ik al zei, kom met GOEDE argumenten. Hier kan ik helemaal niets mee.

Black_Pine schreef:
Als het zover komt dat ik moet gaan betalen wil ik toch even na gaan vragen wat ze met dat geld gaan doen.
Ik heb toen ook nagevraagd wat ze met het geld van de hondenbelasting doen. Dan krijg ik ook alleen maar een wazig antwoord over en blijkt dat dat geld in de pot algemene middelen gaat.

goeroe schreef: "Die belasting moet je dan ook niet zien als een aankoop van extra voorzieningen, maar als een financiële compensatie voor de negatieve gevolgen die jij (mede)veroorzaakt. Als het geld gebruikt kan worden om die negatieve gevolgen te verzachten is dat mooi meegenomen, maar dat is niet altijd mogelijk. Het geld kan dan gebruikt worden in het algemeen belang en jij kunt op jouw beurt gebruikmaken van actief en passief stemrecht om aan te geven waar dat geld volgens jou aan besteed moet worden. Ik ben ook niet altijd te spreken over de manier waarop belastinggeld wordt gespendeerd, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom geen belasting hoef te betalen."

Ook hiervoor geldt weer, ik woon helemaal buitenaf, en niemand maar dan ook niemand heeft op wat voor manier dan ook maar last van mijn honden of hun ontlasting. Ik betaal het trouw maar ik vind dat je geen belasting moet innen voor iets waar vervolgens niets mee wordt gedaan wat met datgene te maken heeft waarvoor belasting wordt betaald.

Black_Pine schreef:
En wat jij verstaat onder het vernietigen van het landschap zie ik toch heel anders.
Ik zie liever een mooi Hollands landschap dan een industrieel gebied. Dus daar valt over te twisten.

goeroe schreef: "Er zijn meer smaken dan een landschap gedomineerd door de paardenhouderij en industrieel

Dat is jou mening, maar geen reden voor het innen van belasting. Zoals ik al eerder schreef is dat een kwestie van smaak.

joyce B schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je de problemen van de boeren wilt afschuiven op paardenhouders.

goeroe schreef: "Ik snap niet zo goed waarom jij de problemen die de paardenhouderij veroorzaakt wilt (blijven) afschuiven op de samenleving. Wat mij betreft hoeven de boeren helemaal niet betrokken te worden in deze discussie. De kern van mijn eerste argument is dat de paardenhouderij de schaarse ruimte op een inefficiënte manier benut en de prijs van die ruimte opdrijft. Door die grond op een andere manier te benutten zouden veel meer mensen daarvan kunnen profiteren."

Zoals ik hierboven als schreef: Het is MIJN weiland, en ik bepaal ZELF wel wat ik efficiënt vind. Dat hoeft niemand anders voor mij te doen. En MIJN weiland wordt door niemand anders gebruikt als ik zou stoppen met paardenhouderij, omdat IK dat niet wil.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:54

goeroe schreef:
De productie blijft gelijk omdat de boerenbedrijven die overblijven steeds groter worden.

De bedrijven worden in omvang niet veel groter, maar door technologie wordt de productie groter met als doel de kostprijs te beheersen.
en dat doe je niet door areaal uitbreiding..die tijd hebben we gehad..Dat akkerbouwers teren op de EU-pot.
In de melkveehouderij wordt het areaal aan oppervlakte niet hard uitgebreid..Land dat vrij komt, komt eerder ten diensten van "voedsel"verbouwing voor derde (mais).
In de varkenssector blijft het areaal het zelfde of wordt verplaats naar het oosten van europa.
Citaat:
Probleemloze turbo-varkens in 2022

http://www.boerderij.nl/Varkenshouderij ... -1128039W/

En de tuinbouwsector kan financieel de eigen broek niet ophouden en produceert in derde landen..

Het landverhaal gaat niet op..Zeker als je ziet hoeveel 1000-de ha. braak liggen van Vinex projekten die de eerste 20 jaar niet uitgevoerd gaan worden.

En om het laatste daar gaat het juist om..Door wanbeleid wil men de kas proberen te spekken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:58

Goeroe, hoewel ik me gedeeltelijk wel kan vinden in jouw argumenten voor een belasting ben ik benieuwd hoe jij efficiënte landbouw in een klein land als Nederland zou willen toepassen. Waar vind je in godsnaam 1000 aangesloten hectares in Nederland? Nergens. Overal liggen wegen, bebouwing, waterwingebieden vogelbroedplaatsen en ga zo maar verder. Intensieve en efficiënte landbouw zoals die toegepast kan worden in landen als Canada, Australië of de VS is hier onmogelijk. Nederland staat hoog, zeer hoog op de ladder van bevolkingsdichtheid, zo ongeveer bovenaan op Europees niveau. Met zulke cijfers is versnippering vrijwel niet te voorkomen. Tenzij natuurlijk allerlei science finction nieuwe mega steden worden gebouwd waar niemand meer uit mag, zodat het landschap zo efficiënt mogelijk ingedeeld wordt.

Als ik dan kijk op lokale schaal, in ons dorp is nog 1 boer, hij zit hier vast. Hij wil uitbreiden of verkopen, maar door bestemmingsplannen en 'ontwikkelingen' die nu al een jaar of 15 spelen kan hij niets. De andere boeren hebben hun land verkocht of aan staatsbosbeheer of aan een collectief of particulier. Nee sorry daar kan je de particuliere paardenhouder niet de schuld van geven.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:07

ladydarkness schreef:
Is de paardenbelasting alleen voor particulieren of ook voor bedrijven? Hiervoor gelden verschillende regels neem ik aan?

Kan iemand dit beantwoorden?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:13

Dat is n.v.t. daar het over een individueel geval (gemeente) gaat in Hessen-Duitsland die hun Stamboek ook al verloren hebben..
Het zijn daar een stel simpele sukkels. :D

Voor de niet kundige en dat zijn er blijkbaar zeer veel..Hessen is een Deelstaat van Duitsland. ;)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:19

Peterina schreef:
Veel geklaag maar ik ben HEEL benieuwd wat de paardeneigenaren in Nederland en Belgie eraan gaan doen om dit tegen te houden?!

Ze hebben NIET op het invoer van het chippen reageert of geprotesteert ... en er was hier ook waarschuwing genoeg.

Denk niet dat het Groep Nijhof (Nederland) of het BWEI (Belgie) zich hier moeite aan gaan besteden.

dit staat los van chippen...chippen meer voor het slachten van gestolen paarden denk daarom niemand het erg vond.
denk dit heel ergens anders over gaat :j
Citaat:
Is de paardenbelasting alleen voor particulieren of ook voor bedrijven? Hiervoor gelden verschillende regels neem ik aan?

denk je hetzelfde moet zien als met auto`s handelaren betalen geen belasting...zoiets zal er voor paarden ook wel komen denk ik.
bedrijven zoals manege zullen hun klanten erop moeten wijzen gok ik dat ze belasting moeten betalen neem aan dat de manege dat niet gaat doen, gok ieder voor zich.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:23

frangelica schreef:
[denk dit heel ergens anders over gaat :j

Een gebiedje in Duitsland waar paardenhouderij weinig opgang heeft..
Ze hebben niks met paarden..Deze Deelstaat heeft als deelstaat en niet als gemeente ook hun Hessische stamboek naar de klote laten gaan..(Fokkers moesten zelf hun onderkomen maar zoeken bij een ander stamboek)
Dus ik begrijp de totale opwinding niet..als het gaat over Nederland.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:25

@Black_Pine: Ikke, ikke, ikke en de rest kan... Jouw reactie is tekenend voor de gemiddelde paardeneigenaar en eigenlijk sowieso voor veel Nederlanders. Ik heb hard mijn best gedaan om uit te leggen hoe de paardenhouderij in zijn huidige omvang negatieve gevolgen heeft voor onze samenleving. Vooraf had ik niet verwacht veel mensen te kunnen overtuigen, maar wie na mijn geduldige uitleg nog steeds niet begrijpt wat ik bedoel (zonder het per se met mij eens te zijn) heeft dat denk ik ook gewoon niet serieus genoeg geprobeerd.

ceasario schreef:
De bedrijven worden in omvang niet veel groter, maar door technologie wordt de productie groter met als doel de kostprijs te beheersen.

Knappe technologie die een krimp van 30% kan opvangen. Klinkt te mooi om waar te zijn en is dat ook. Ik heb ook een bron voor jou: klik.

ceasario schreef:
Het landverhaal gaat niet op..Zeker als je ziet hoeveel 1000-de ha. braak liggen van Vinex projekten die de eerste 20 jaar niet uitgevoerd gaan worden.

Vergeet niet dat die grond duur is betaald. Veel gemeenten en projectontwikkelaars hebben gespeculeerd en weten nu niet meer wat ze met de grond aan moeten. Ik verwacht dat veel van die grond binnenkort weer beschikbaar komt voor de landbouw, hetzij door verkoop, hetzij door pachtconstructies. Gemeenten en projectontwikkelaars hebben er geen belang bij om de grond braak te laten liggen en de boeren nemen de grond graag weer in gebruik. Op die manier kunnen de verliezen tenminste nog een klein beetje worden beperkt. Dat is tenminste wel het beeld wat ik in mijn omgeving zie.

Depende schreef:
Goeroe, hoewel ik me gedeeltelijk wel kan vinden in jouw argumenten voor een belasting ben ik benieuwd hoe jij efficiënte landbouw in een klein land als Nederland zou willen toepassen. Waar vind je in godsnaam 1000 aangesloten hectares in Nederland? Nergens. Overal liggen wegen, bebouwing, waterwingebieden vogelbroedplaatsen en ga zo maar verder. Intensieve en efficiënte landbouw zoals die toegepast kan worden in landen als Canada, Australië of de VS is hier onmogelijk. Nederland staat hoog, zeer hoog op de ladder van bevolkingsdichtheid, zo ongeveer bovenaan op Europees niveau. Met zulke cijfers is versnippering vrijwel niet te voorkomen. Tenzij natuurlijk allerlei science finction nieuwe mega steden worden gebouwd waar niemand meer uit mag, zodat het landschap zo efficiënt mogelijk ingedeeld wordt.

Als ik dan kijk op lokale schaal, in ons dorp is nog 1 boer, hij zit hier vast. Hij wil uitbreiden of verkopen, maar door bestemmingsplannen en 'ontwikkelingen' die nu al een jaar of 15 spelen kan hij niets. De andere boeren hebben hun land verkocht of aan staatsbosbeheer of aan een collectief of particulier. Nee sorry daar kan je de particuliere paardenhouder niet de schuld van geven.

Ik ben het met je eens dat efficiënte landbouw in Nederland lastig is, maar ook inefficiënte landbouw is nog altijd efficiënter dan een weiland met paarden. Waar het mij om gaat is dat de grond niet maximaal benut worden door er paarden op te laten grazen. Dat geeft niet, moet ook kunnen, maar daar mag wel een hoger prijskaartje aan hangen dan grond die voor bijvoorbeeld landbouw wordt gebruikt.

Het voorbeeld wat jij noemt is erg triest en inderdaad niet de schuld van de paardenhouderij. In zulke gevallen vind ik dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen en die man een goed aanbod moet doen. Helaas ligt dat in de meeste gemeenten niet zo eenvoudig op dit moment.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:27

Wat je bij ons veel ziet zijn bouwgrondstukken.
Deze zijn gewoon verdeeld over het dorp.

Ze zijn te klein voor de boeren en worden dan weer verpacht aan paardeneigenaren.
Als dit weg gaat vallen omdat er veel paarden verkocht, geslacht of in de vrijheid worden gelaten krijg je braakliggend terrein.
Het is hier dus niet zo dat paardeneigenaren de grondstukken van de boeren overnemen.
Ik heb ook nog een stukje van 1500m2 en dit jaar krijg ik er nog een stukje van 2500 bij

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:30

De bio verbrandingsoven hier in de buurt heeft contracten afgesloten met boeren uit de omgeving zodat ze aan hun 90.000 ton stro p.j voor verbrandig komen.
Is dat dan geen verkeerd gebruik van het land?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:31

goeroe schreef:
ceasario schreef:

Vergeet niet dat die grond duur is betaald. Veel gemeenten en projectontwikkelaars hebben gespeculeerd en weten nu niet meer wat ze met de grond aan moeten. Ik verwacht dat veel van die grond binnenkort weer beschikbaar komt voor de landbouw, hetzij door verkoop, hetzij door pachtconstructies. Gemeenten en projectontwikkelaars hebben er geen belang bij om de grond braak te laten liggen en de boeren nemen de grond graag weer in gebruik. Op die manier kunnen de verliezen tenminste nog een klein beetje worden beperkt. Dat is tenminste wel het beeld wat ik in mijn omgeving zie.

Waar heb je nu eigenlijk over..Je begint inmiddels een eigen topic in een topic..om je eigen aktie te voeren..
Het wordt tijd dat er eens een mod naar kijkt.

Die mod was ook maar uit op sensatie

Dinopino schreef:
bokt.nl

Het wordt spannend vandaag voor de paardenliefhebbers en eigenaren van paarden in heel Duitsland.
Zal de omstreden wet in Bad Sooden-Allendorf worden aangenomen, waardoor paardenbezitters in deze Hessische gemeente vanaf januari 2013, paardenbelasting zullen moeten gaan betalen?

De FN, de DOSB (Duits Olympisch comite), de Bayerisch boerenbond kijken belangstellend mee. Zij steunen degene die tegen deze belasting protesteren en vrezen met ze mee dat meerdere gemeentes deze financiële mogelijkheid zullen gaan toepassen.

Bad Sooden-Allendorf weet zich nu wel op de kaart te zetten. Nooit stonden ze zo in het middelpunt als vandaag waarop ze gaan besluiten om in hun gemeente paardenbelasting te gaan invoeren. Ze zullen hiermee de eerste gemeente in Duitsland zijn, maar andere gemeentes lopen al met het idee rond en hebben hun plannen al klaar liggen.

De paardenbelasting die geheven zal worden staat nu op 200,00 euro per paard maar zal tot 750,00 euro per paard kunnen worden verhoogd.

Paardenvrienden in heel Duitsland zijn daarom opgeroepen om vanavond vanaf 18:30 uur massaal te gaan demonstreren op de Rathausplatz in Bad Sooden-Allendorf.
Via internet hebben al 38.000 paardenfans een petitie ondertekend, waarmee ze tegen de invoering van de paardenbelasting in Bad Sooden-Allendorf demonstreren.

Vrijdagavond is helaas besloten de paardenbelasting in Bad Sooden-Allendorf per 1-1-2013 in te laten gaan.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 15-12-12 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:32

zigranta schreef:
De bio verbrandingsoven hier in de buurt heeft contracten afgesloten met boeren uit de omgeving zodat ze aan hun 90.000 ton stro p.j voor verbrandig komen.

Dat probleem hebben wij hier ook. Alles (veel) gaat naar belgie.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:36

ceasario schreef:
Waar heb je nu eigenlijk over..Je begint inmiddels een eigen topic in een topic..om je eigen aktie te voeren..
Het wordt tijd dat er eens een mod naar kijkt.

Wie begint er nou over Vinex-projecten? := Nodig die mod maar uit hoor. :) De laatste keer dat ik de regels er op nasloeg was het nog gewoon toegestaan om een mening te verkondigen zolang die netjes wordt onderbouwd en er geen andere gebruikers mee aangevallen worden.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:37

[quote="goeroe"]@Black_Pine: Ikke, ikke, ikke en de rest kan... Jouw reactie is tekenend voor de gemiddelde paardeneigenaar en eigenlijk sowieso voor veel Nederlanders. Ik heb hard mijn best gedaan om uit te leggen hoe de paardenhouderij in zijn huidige omvang negatieve gevolgen heeft voor onze samenleving. Vooraf had ik niet verwacht veel mensen te kunnen overtuigen, maar wie na mijn geduldige uitleg nog steeds niet begrijpt wat ik bedoel (zonder het per se met mij eens te zijn) heeft dat denk ik ook gewoon niet serieus genoeg geprobeerd.

Nee hoor, dat heet voor jezelf opkomen en voor je hobby en ik heb nog geen goede redenen gekregen vind ik.

Ik ben egoïstisch terwijl je zelf schrijft dat boerenbedrijven verdwijnen, maar anderen dan groot kunnen worden (dus de kleine boer mag weg, en de grote rijke boer mag blijven).

Hoe je het ook wendt of keert het blijft mijn land, en ik vind het zeer egoïstisch als anderen dat van mij willen gebruiken voor hun doeleinden en ik mijn hobby er voor op moet zeggen. En dat is niet ikke, ikke, ikke? Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Misschien kloppen je overtuigingen ook niet helemaal en begrijpen de mensen het daarom niet.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:42

ojee ik heb er een potje van gemaakt, ik was de persoon die het niet snapte en er uitleg van wilde waarom belasting waarvoor. {:)-:
ik was hier eigenlijk al een beetje bang voor sorry 8)7

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:46

goeroe schreef:
Depende schreef:

Ik ben het met je eens dat efficiënte landbouw in Nederland lastig is, maar ook inefficiënte landbouw is nog altijd efficiënter dan een weiland met paarden. Waar het mij om gaat is dat de grond niet maximaal benut worden door er paarden op te laten grazen. Dat geeft niet, moet ook kunnen, maar daar mag wel een hoger prijskaartje aan hangen dan grond die voor bijvoorbeeld landbouw wordt gebruikt.

Het voorbeeld wat jij noemt is erg triest en inderdaad niet de schuld van de paardenhouderij. In zulke gevallen vind ik dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen en die man een goed aanbod moet doen. Helaas ligt dat in de meeste gemeenten niet zo eenvoudig op dit moment.

Misschien wel efficiënter, onder het motto iets is beter dan niets, maar niet beter. Uiteindelijk moet er gewoon winst gemaakt worden in de landbouw en dat is niet altijd mogelijk op deze schaal. Niet alle grond in Nederland is geschikt voor akkerbouw of er moeten enorme investeringen gedaan worden om dat mogelijk te maken. Mijn oom (melkveehouder) heeft de mest rechten van een stuk van ons weiland, we hebben hem ook wel eens aangeboden om maïs (als voedsel voor de koeien) aan te planten op dat stuk. Het gaat om een stuk van 1,5 hectare aaneengesloten (geen ponyweitje of zo) maar hij durfde dat niet aan, de grond is te slecht (potklei) en het risico op een mislukte oogst te groot, dan liever voer moeten kopen dan geld achter een mislukte oogst aangooien.

Die boer uit het voorbeeld heeft zijn land al vele malen aangeboden aan de gemeente (er heeft hier op bijna al het land een Wet Voorkeursrecht Gemeente gelegen) maar kopen ho maar. De gemeente en de provincie geeft niet om de boeren, alleen om hun geliefde bestemmingsplannetjes (die uiteindelijk toch niet door gaan) daar hoef je echt geen omslag van te verwachten of investeringen in landbouw. Die willen alleen maar land terug geven aan de natuur en goede landbouwgrond onder water zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:46

Efficiënte landbouw?
Cijfers die ik in dit geval voor Afrika tegen kom (helaas bron kwijt)
20% van het land (bewerkt met simpel handgereedschap) geeft 80% van het voedsel. De andere 80% van de grond de overige 20%, maar dat is veelal voor het buitenland en monocultuur + weinig arbeidsplaatsen + grond onteigening = geen voedsel voor de lokale bevolking.

Kijken we om het helemaal interessant te maken naar een bostuin in een permacultuur systeem dan komen we uit op het kunnen voeden van 25 mensen per ha en 2 dagen per week werk (oogsten) en nog iets van 2 weken per jaar groot onderhoud! En dat is dan in een brits dus vergelijkbaar klimaat. Monocultuur trekt net zo goed als de schaalvergroting in de veehouderij ziektes aan, wat het gebruik van allerlei vergif noodzakelijk maakt. Als we de wereld leefbaar willen houden zullen we naar een heel andere manier van voedsel verbouwen moeten en dus een heel ander dieet. Dat is stukken gezonder voor ons, de dieren en het land zelf, maar de hele chemische industrie gaat daardoor veel inkomen mislopen.

De kennis is er al lang, maar zolang er geen overheid is die voorop wil lopen gebeurt er niks. In elk geval niet op een groot genoege schaal om bekend te worden bij het grote publiek en dus vraag te creëren.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:16

ladydarkness schreef:
ladydarkness schreef:

Kan iemand dit beantwoorden?

particulier ,fokker en zelf de bijrijder! die ervoor betaalt zijn belastingplichtig
dat met de bijrijder is helemaal leuk bedacht

voorbeeld ontwerp
https://ris.rodgau.de/sitzungsdienst/ge ... 5B1%5D.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:37

Als ze de boeren hier willen steunen hadden ze vorig jaar maar niet talloze hectares moeten onteigenen. Er zitten flink wat boeren met koeien hier in de buurt en die zijn stuk voor stuk hun terrein kwijtgeraakt door onteigening want er kwam een europees project op die percelen.
Wat voor project? Begrazig... door een of ander brits koeienras.

Daar lijden de plaatselijke boeren en loonwerkers dan onder omdat ze tientallen hectares grond verliezen, ze kunnen hun beesten niet meer zetten of niet meer voldoende grondstoffen kweken omdat de gemeente subsidies krijgt van Europa om er de koeien uit een ander land overheen te laten lopen. Hoe krom is dat dan?

In de Pyreneeën krijgen de boeren subsidies als ze hun dieren op de bergflanken laten grazen voor natuurbehoud. Er zijn plaatsen waar je via natuurpunt in België stukken weiland kan huren voor begrazing, alleen is maaien 1x/jaar verplicht en een absoluut verbod op sproeien van verdelger, bemesten of kalken van het stuk grond. Hooien mag maar je mag niets bijvoeren (ook niet wat van dat land zelf komt!), je moet de mest regelmatig weghalen en een schuilhok is verboden. Valt toch aardig mee dan qua "impact op de samenleving"?

Ik had geluk met mijn stukje grond dat die ene organisatie net het budget niet meer had. Ik kies er bewust voor om mijn spullen in de buurt te halen: hooi van plaatselijke boeren, voer via mijn stalbaas en plaatselijk voerbedrijf, hoefsmid uit de regio, DA zit paar km verderop. Vlas komt via mijn stalbaas van een plaatselijk verkoper en ook lesgeefster is iemand uit de buurt. Mijn wilgen worden geknot door de vader van een vriendin en iedereen uit de buurt mag gratis de dunne takken en twijgen ophalen om aan zijn beesten te voeren. Zij zijn blij dat ik probeer regionaal te werken en ik ben blij dat ik ook via hun weer dingen bijleer en soms eens een prijsje krijg :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 08:40

hotchocolat schreef:
zigranta schreef:

Dat probleem hebben wij hier ook. Alles (veel) gaat naar belgie.

Hier gaan de houtsnippers naar zo'n ding, een boer heeft een vergistingsinstallatie, onze vaste mest en die van andere hobbyboeren gaat op het bouwland van de ene boer en een andere boer haalt de strooiselmest op bij paardenbedrijven en particulieren en gooit dat in de ligboxen van de koeien. Dat schijnt te helpen tegen uierziekten of zo.

Ik hoor zowel in media als in onze omgeving geen klachten over paardenbedrijven. Hier heeft een boeren bedrijf in ruste vanwege gebrek aan opvolging twee jaar te koop gestaan. Ver onder de prijs verkocht aan een paardenhandelaar uit het westen, die er een handelsstal van wilde maken. Mislukt en weer vier jaar met milieuvergunning en vijf ha land te koop gestaan, meerdere keren verhuurd geweest, maar geen boer die er belang bij had... Het land verwilderde en nu lopen er schapen en shetlanders op die het weer een beetje bijhoude en fatsoeneren.

En wij zitten in natura 2000 gebied. Heel veel landbouwgronden die worden omgezet in natuur... Dan zou dat prijsopdrijvender zijn. Verder nog een bedrijf dat opgekocht is voor natuur en afgebroken. de grond wordt nu af en toe gehooid en er lopen wel eens wat koeien of schapen op.

Mijn buurboer heeft gras genoeg. Wil mijn gras niet hebben...

Dus sorry Goeroe, jouw verhaal wordt hier echt niet herkend

fatsoeneren en is hetweer verkocht aan een paardenliefhebber