Derde kloon van Jazz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:11

nenchyislief schreef:
MamaMiesje schreef:
Misschien wel minder pijnlijk... Dat valt nog te bezien inderdaad. Weliswaar geen prikdngen in hun ogen, maar misschien wel nare pijnlijke afwijkingen...

en dan vind ik het wel degelijk vergelijkbaar met een proefdier :j

Proefdier, ja natuurlijk. Hier leert iedereen weer van. Het proces volgen van 3 dezelfde klonen is een geweldige kans om verbeterpunten duidelijk te maken.
Het hoeft trouwens niet per se pijnlijk te zijn voor een dier om hem tot proefdier te bestempelen. Proefdieren heb je in zoveel ''takken van onderzoek/wetenschap'' dat ze echt niet allemaal noodzakelijkerwijs pijn lijden. Maar dat ter zijde.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:12

DaisyB94 schreef:
terlygert schreef:

Edit: ze hebben "geluk" gehad dat er 3 geboren zijn, het is namelijk zeer experimenteel allemaal.

Dat was het probleem bij het klonen van Dolly ook. Dolly was een resultaat uit 277 pogingen. Er werden toen maar 29 embryo's ouder dan zes dagen en Dolly was de enige die het hele proces overleefde en geboren werd. Nu zijn ze met de technieken wel wat verder dan toen met Dolly, maar toch zal het vast nog niet erg rendabel zijn..

ja ik weet nog dat bij mijn biologie les werd verteld dat klonen de cellen net zo oud zijn als de cellen van het gekloonde iets... en dat ze dus niet oud worden ofso...[/quote]

ja, en daarom vraag ik me ook af waarom ze nu al zo klonen, of dat ze er iets op gevonden zouden hebben.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:14

nenchyislief schreef:
Urbiezira schreef:
Ik vind inderdaad dat zodra je gaat klonen je ook naar genetische afwijkingen moet speuren. Als ze genoeg geld hebben om dat te doen hebben ze waarschijnlijk Jazz zijn genoom (gehele DNA plaatje laat maar zeggen) ook onderzocht. Bij de mens weten we echter inmiddels waar alles zit (dus waar bijvoorbeeld het gen voor blond haar zit) maar bij paarden nog niet.

Dat is dan wel weer een voordeel, je leert hoe het werkt. In principe zou klonen dus ook van invloed kunnen zijn op medische vooruitgang zowel voor mens als paard.

Maar weten ze ook zeker of Jazz geen afwijkingen heeft die pas later tot uiting komen en ze dus niet makkelijk aan je chromosomen kunt zien. Omdat er bijv. meerdere factoren in meespelen (ouderdom ect.)

Afwijkingen door ouderdom komen net zoals kanker door fouten waarin de cellen die kopieren een fout opleveren en die "uitzaaien" of dat de buurcellen dat overnemen. Als hij dus gecheckt is op erfelijke afwijkingen voordat ze hem gingen klonen zijn dat de genen die ze doorkrijgen, dus niet de nog later gemuteerde.

Als ze echter gezien hebben dat er bijvoorbeeld een ouderdomsziekte zou kunnen ontwikkelen (die DNA codering zou dan dus al aanwezig moeten zijn) kunnen ze dat veranderen. Hoop dat het nog een beetje duidelijk is. :P

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:15

@nenchyislief: Haha jij hebt creatief gequote :P

Als ik het goed heb is daar inderdaad iets op gevonden.. stamcellen wellicht? Ik zal het even nazoeken

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:16

Urbiezira schreef:
Maar weten ze ook zeker of Jazz geen afwijkingen heeft die pas later tot uiting komen en ze dus niet makkelijk aan je chromosomen kunt zien. Omdat er bijv. meerdere factoren in meespelen (ouderdom ect.)

Afwijkingen door ouderdom komen net zoals kanker door fouten waarin de cellen die kopieren een fout opleveren en die "uitzaaien" of dat de buurcellen dat overnemen. Als hij dus gecheckt is op erfelijke afwijkingen voordat ze hem gingen klonen zijn dat de genen die ze doorkrijgen, dus niet de nog later gemuteerde.

Als ze echter gezien hebben dat er bijvoorbeeld een ouderdomsziekte zou kunnen ontwikkelen (die DNA codering zou dan dus al aanwezig moeten zijn) kunnen ze dat veranderen. Hoop dat het nog een beetje duidelijk is. :P[/quote]

haha oké :)
dus ze kunnen eigenlijk al in de toekomst kijken wat voor afwijkingen je krijgt ?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:16

terlygert schreef:

Als ik het goed heb is daar inderdaad iets op gevonden.. stamcellen wellicht? Ik zal het even nazoeken

Dit zou heel goed kunnen. :j anders lijkt het me sterk om Jazz te klonen, dan zouden de paarden niet oud genoeg worden om ook echt wat te betekenen in de sport, Jazz is immers de jongste niet meer.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:17

terlygert schreef:

ik kan nog niet zo goed quoten :o :=

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:17

nenchyislief schreef:
Urbiezira schreef:

Als ze echter gezien hebben dat er bijvoorbeeld een ouderdomsziekte zou kunnen ontwikkelen (die DNA codering zou dan dus al aanwezig moeten zijn) kunnen ze dat veranderen. Hoop dat het nog een beetje duidelijk is. :P

dus ze kunnen eigenlijk al in de toekomst kijken wat voor afwijkingen je krijgt ?[/quote]

Bij de mens kan dit inmiddels ja, als het erfelijk is dan. Je moet het dan dus al vanaf je geboorte "bij je dragen". :) Kost geloof ik 15.000 om dit in kaart te brengen, dan weet je onder andere je kans op Alzheimer of iets in die trant.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:19

Urbiezira schreef:
Bij de mens kan dit inmiddels ja, als het erfelijk is dan. Je moet het dan dus al vanaf je geboorte "bij je dragen". :) Kost geloof ik 15.000 om dit in kaart te brengen, dan weet je onder andere je kans op Alzheimer of iets in die trant.

Maar als de ziekte niet erfelijk is, staat het dus niet in je genotype? en dus hebben de klonen het ook niet? (ik probeer het even netjes voor me te zien :) )

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:21

nenchyislief schreef:
Urbiezira schreef:

dus ze kunnen eigenlijk al in de toekomst kijken wat voor afwijkingen je krijgt ?[/quote]

Nou, tot op zekere hoogte. Een bepaald gen kan een risicofactor zijn, maar het hoeft nog steeds niet 100% zeker te zijn dat die ziekte of wat dan ook zich echt gaat vertonen.
Denk aan het ''borstkankergen'' bij mensen. Dit geeft een sterk verhoogd risico op borstkanker, maar het is nooit 100% zeker te zeggen. Uit voorzorg, omdat het risico zo groot is, kiezen vrouwen met dit gen (+ familieleden met borstkanker) er vaak voor om alvast maatregelen te treffen, zoals een borstamputatie.
Sorry, ik dwaal een beetje af, maar zo kan ik mijn punt duidelijker maken.

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:22

Een ziel is niet te klonen!

En wat is er mis met diepvriessperma????

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:23

nenchyislief schreef:
Urbiezira schreef:

Maar als de ziekte niet erfelijk is, staat het dus niet in je genotype? en dus hebben de klonen het ook niet? (ik probeer het even netjes voor me te zien :) )

Ja, maar was een aanvulling vergeten. Ze kunnen je genoom (al je genen) bekijken. Ze zullen dan o.a. erfelijke ziektes zien, maar bijvoorbeeld ook dingen die tijdens de bevruchting (syndroom van Klinefelter, XXY) of tijdens de embryonale ontwikkeling bekijken.

Als ze toevallig een cel pakken waar nog een mutatie inzit van een later gedeelde cel heb je geluk, maar tenzij je een stukje kankergezwel weghaalt is deze kans heeeeel klein.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:24

terlygert schreef:
Urbiezira schreef:

dus ze kunnen eigenlijk al in de toekomst kijken wat voor afwijkingen je krijgt ?

Nou, tot op zekere hoogte. Een bepaald gen kan een risicofactor zijn, maar het hoeft nog steeds niet 100% zeker te zijn dat die ziekte of wat dan ook zich echt gaat vertonen.
Denk aan het ''borstkankergen'' bij mensen. Dit geeft een sterk verhoogd risico op borstkanker, maar het is nooit 100% zeker te zeggen. Uit voorzorg, omdat het risico zo groot is, kiezen vrouwen met dit gen (+ familieleden met borstkanker) er vaak voor om alvast maatregelen te treffen, zoals een borstamputatie.
Sorry, ik dwaal een beetje af, maar zo kan ik mijn punt duidelijker maken.[/quote]

Bedankt voor je uitbreiding. Hier heb je gelijk in. :j

Edit: zie net dat je biologie studeert! :D Dan zal je mij in heel veel nog kunnen aanvullen met m'n VWO bovenbouwbiologie. :D

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:24

aah okee (bedankt voor het geduldig uitleggen! ik leer echt nieuwe dingen nu! :D )
dus de kans op ziekte is niet zó groot ?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:25

Charique schreef:
Een ziel is niet te klonen!

En wat is er mis met diepvriessperma????

Wat dacht je van het klonen van een goedpresterende ruin, daar hebben ze geen sperma van...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:26

nenchyislief schreef:
aah okee (bedankt voor het geduldig uitleggen! ik leer echt nieuwe dingen nu! :D )

Dat ligt er dus aan. :')

Het gevaar zit 'm denk ik in dat je het niet kan weten. Klonen op zich is niet eens zo kwalijk, maar het fokken ermee vind ik toch wat...nou ja, not done.

Weenck

Re: Derde kloon van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:28

haha :')

nee idd, maar je weet ook niet hoe het dier zich nog verder ontwikkeld in zijn leven, maar anders zou het toch wel erstige afwijkingen kunnen veroorzaken bij nakomelingen van de kloon...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:30

Misschien op het gebied van bloedlijnen en de fokkerij niet het meest logische en interessantste, want er loopt al aardig wat Jazz-bloed rond in de paardenwereld, maar op wetenschappelijk gebied vind ik dit erg interessant. Juist omdat ze nu meerdere klonen van hetzelfde paard hebben. Dan kun je goed zien wat de verschillen zijn en wat de invloeden van 'nature' en 'nurture' nu werkelijk zijn. Verder is klonen nog lang niet geferfectioneerd, dus ook op dat gebied kan gekeken worden waar het mis gaat/kan gaan bij deze klonen. Ik ben wel benieuwd hoe deze drie gaan opgroeien.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:31

Dribbel schreef:
Misschien op het gebied van bloedlijnen en de fokkerij niet het meest logische en interessantste, want er loopt al aardig wat Jazz-bloed rond in de paardenwereld, maar op wetenschappelijk gebied vind ik dit erg interessant. Juist omdat ze nu meerdere klonen van hetzelfde paard hebben. Dan kun je goed zien wat de verschillen zijn en wat de invloeden van 'nature' en 'nurture' nu werkelijk zijn. Verder is klonen nog lang niet geferfectioneerd, dus ook op dat gebied kan gekeken worden waar het mis gaat/kan gaan bij deze klonen. Ik ben wel benieuwd hoe deze drie gaan opgroeien.

Vanuit wetenschappelijk oogpunt is dit inderdaad een primeur. Ik vind het ook machtig interessant!

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:32

Op een erfelijke ziekte niet. Maar door kopieerfouten (van het klonen) kunnen wel weer nieuwe probleemgebieden ontstaan. Een kloon kan een ziekte ontwikkelen die nu, met het blote oog, nog niet te zien is. Ze kunnen wel met DNA van de kloon en dat van Jazz zelf kijken waar het eventueel is misgegaan. Het DNA moet overeenkomen en als dat ergens niet het geval is, dan is dit een kopieerfout. Natuurlijk hoeft dit niet te betekenen dat hier direct een ziekte uit voortkomt, maar het zou in theorie wel kunnen. Het afwijkende witte voetje is, zoals eerder gezegd, namelijk ook een kopieerfout.

Edit: Ho ik zie net dat ik ben vergeten om op ''quote'' te drukken en ik heb nu geen flauw idee meer op wie ik reageer..

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:33

nenchyislief schreef:

HIER reageerde ik op ;)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:34

terlygert schreef:
Op een erfelijke ziekte niet. Maar door kopieerfouten (van het klonen) kunnen wel weer nieuwe probleemgebieden ontstaan. Een kloon kan een ziekte ontwikkelen die nu, met het blote oog, nog niet te zien is. Ze kunnen wel met DNA van de kloon en dat van Jazz zelf kijken waar het eventueel is misgegaan. Het DNA moet overeenkomen en als dat ergens niet het geval is, dan is dit een kopieerfout. Natuurlijk hoeft dit niet te betekenen dat hier direct een ziekte uit voortkomt, maar het zou in theorie wel kunnen. Het afwijkende witte voetje is, zoals eerder gezegd, namelijk ook een kopieerfout.

Edit: Ho ik zie net dat ik ben vergeten om op ''quote'' te drukken en ik heb nu geen flauw idee meer op wie ik reageer..

Altijd handig. :')

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:35

ze zien er mischien het zelfde uit ma ze zullen tog nie t zelfde karakter hebben??
in mijn beleving lijkt mij dat erg saai! :(

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:39

Ellis_1990 schreef:
ze zien er mischien het zelfde uit ma ze zullen tog nie t zelfde karakter hebben??

Nee, karakter heeft ook voor een deel met omgeving te maken.
Het is deels wel erfelijk, maar een deel komt door ''vorming'' in het latere leven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:39

Ellis_1990 schreef:

Het karakter van een Jazz is alles behalve saai :D