Popke schreef:Daar heb ik ook aan gedacht Cer...
Een paard wat bekend is met de koers is veel sneller weg, een jockey die serieus is gaat zo ook niet tekeer. Wat is ie toch aan het doen op de rug van dat paard? Jammer dat 'die show' dan zorgt voor een minder leuke stempel op de rensport welke het al zo zwaar heeft om positief in het nieuws te komen.
Maar de beste man kan wel hard lopen!
Wrong, maserati is geboren in 2008 in de USA en is helemaal nog niet op de renbaan geweest. En zelf kom ik ook tussen de arabische renpaarden en ook ik wordt misselijk als ik de beelden bekijk van die jockey, hij zou zich diep moeten schamen.
Juangi schreef:Van achter op deze manier slaan met een springzweep is niet te doen, 8/10 keer mis je het paard en raak je wel het paard dan zit er nauwelijks kracht in, vaak schiet je zweepje langs t paard of raakt het even aan. De ruiter zit voorovergebogen, dus kan niet helemaal naar achter reiken om goed bij de paard zn kont te komen. Én een springzweep komt veel minder hard aan dan een dressuurzweep waar jullie als dressuurmiep mee rijden.

Het moge duidelijk zijn dat het paard dus écht niet afgeragd word, hooguit wat geaai van het zweepje.
Ik doelde op het zweepgebruik aangezien daar nog het meest over gemiept word in dit topic. Het naslaan met het touw is idd oneerlijk, maar aangezien het paard (waarschijnlijk) is gewend om te starten vanuit een startbox ipv open snap ik ook dat het paard even in de war is. Ze trainen daar vaak al vanaf het begin mee, dus als ze ineens zonder startbox een vliegende start moeten maken kan verwarrend zijn. Die man zijn naam staat waarschijnlijk op het spel (racepaard waarmee extra naambekentenis gemaakt kan worden) dus waarschijnlijk probeerde hij het zo te redden toen het paard in de war was.
Niet slim, maar die man zal ook onder druk/stress hebben gestaan en dan doen mensen wel eens gekke dingen.
Als je dan toch over het zweepgebruik begint is het misschien wel handig om de juiste info te geven. Een jockey zal nooit of te nimmer van start mogen gaan met een springzweep namelijk. Het is een karwats en ik moet eerlijk bekennen, ik heb daar zelf eens een klap mee gehad op volle kracht en die heb ik liever dan een spring of dressuurzweep. En een arabier is iets korter als een volbloed dus kont ligt wel degelijk binnen handbereik waar de jockey ook gericht op slaat.