Hardloper Pistorius neemt het op tegen Arabier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:17

WendyBZ schreef:
kyrkelover schreef:
Voor je zegt helemaal geen zwepen meer leer alstjeblieft waar het allemaal voor gebruikt wordt, en leer wat over de zwepen die wij gebruiken.
er zit een sort cushing laag op waardoor het eigenlijk helemaal geen zeer doet.
We slaan zelfs elkaar er mee voor de grap(niet onder het rijden) en het doet niet eens echt zeer om je eerlijk waar te wezen.
Wij hebben geen benen om te sturen en dingen duidelijk te maken en we gebruiken ze dus ook als een hulpmiddels zoald bij het dameszadel rijden, en om ze door te laten gan want harder gaan ze niet door een zweep.

Zullen we alsjeblieft de cane (een stok die als been wordt gebruikt, waarbij tegen de flank wordt gedrukt om de kuit te imiteren) niet verwarren met een zweep waarmee wordt geslagen, hoe zacht dat ding ook is?

Jolliegirl

Re: Hardloper Pistorius neemt het op tegen Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:13

Triest.....
Verziek de rensport...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:25

Cer schreef:
Ik denk dat alleen de "tere zieltjes" en de "paarden-deskundigen" zien dat er geslagen wordt. De mensen die aan de kant staan te gillen voor de meneer zonder benen zien het niet eens..

En de tere zieltjes zijn sowieso van het overdrijven en het 'ach en wee'...

Vandaag even getest op mijn collega's, die allemaal niks met paarden hebben, maar wel mij dagelijks met mijn prothese zien werken.
Zwaar onder de indruk van de loper. Maar nog tijdens het filmpje kwam het eerste commentaar op het gemep op het paard, en dat werd behoorlijk pittig richting paardensport in het algemeen.

En 'tere zieltjes' is eeehhhhh... Niet de eerste term die in me opkomt als ik aan mijn team denk zeg maar :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:14

Saar88 schreef:
WendyBZ schreef:

Voor je zegt helemaal geen zwepen meer leer alstjeblieft waar het allemaal voor gebruikt wordt, en leer wat over de zwepen die wij gebruiken.
er zit een sort cushing laag op waardoor het eigenlijk helemaal geen zeer doet.
We slaan zelfs elkaar er mee voor de grap(niet onder het rijden) en het doet niet eens echt zeer om je eerlijk waar te wezen.
Wij hebben geen benen om te sturen en dingen duidelijk te maken en we gebruiken ze dus ook als een hulpmiddels zoald bij het dameszadel rijden, en om ze door te laten gan want harder gaan ze niet door een zweep.

Zullen we alsjeblieft de cane (een stok die als been wordt gebruikt, waarbij tegen de flank wordt gedrukt om de kuit te imiteren) niet verwarren met een zweep waarmee wordt geslagen, hoe zacht dat ding ook is?

@Saar, ook al heeft het niets met dit filmpje te maken.
Ja ook daar gebruik je de zweep in de rensport voor.
Denk aan het begrenzen wat je normaal met je been doet etc etc kun je als jockey simpelweg niet.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:29

Beestje weet ook niet wat hem overkomt.. wordt daar ff kei hard geslagen om dit te testen?? -O- Wat een onzin weer!! Die zonder benen kan weer flink trots zijn..
Laatst bijgewerkt door SSmonamiSS op 13-12-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:34

SSmonamiSS schreef:
Beestje weet ook niet wat hem overkomt.. wordt daar ff kei hard geslagen om dit te testen?? -O- Wat een onzin weer!! Die zonder benen kan weer flink trots zijn.. {:)-:

Nou zeg....
Wat heeft die nou met de behandeling naar het paard toe te maken...

Ik vind dit echt onbeschoft van je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:35

Verkeerde smiley denk ik? Gebeurt mij ook wel eens, met m'n dikke vingers op m'n tablet.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:50

@ kyrkelover: ik vind eigenlijk dat dit alles te maken heeft met het filmpje. Ik heb werkelijk waar nog nooit een jockey gezien die zijn zweep daarvoor gebruikte. Zal best dat het de bedoeling is, dat neem ik meteen van je aan want ik ben niet heel erg thuis in de rensport, maar helaas heb ik het nog nooit gezien. En dat wat mensen zien is wat blijft hangen; en dat is juist wat de paardensport een verkeerde naam geeft. Erg zonde vind ik dat.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:52

Jolliegirl schreef:
SSmonamiSS schreef:
Beestje weet ook niet wat hem overkomt.. wordt daar ff kei hard geslagen om dit te testen?? -O- Wat een onzin weer!! Die zonder benen kan weer flink trots zijn..

Nou zeg....
Wat heeft die nou met de behandeling naar het paard toe te maken...

Ik vind dit echt onbeschoft van je...

verkeerde smiley wilde deze -O- maar ik vind het van die man ook gewoon dom.. hij zorgt er net zo goed voor dat dat beestje zo behandeld wordt want hij wil die race houde dat paard niet..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:05

Excuus dan voor mijn reactie!

Wat maakt het uit dat hij die race wil? Je hoort je paard neit zo te meppen.
Misschien was hij daar niet van op de hoogte dat dit kan gebeuren? Zoveel paarden racen, niets mis mee...
maar wel op deze manier....

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:24

Jolliegirl schreef:
Excuus dan voor mijn reactie!

Wat maakt het uit dat hij die race wil? Je hoort je paard neit zo te meppen.
Misschien was hij daar niet van op de hoogte dat dit kan gebeuren? Zoveel paarden racen, niets mis mee...
maar wel op deze manier....

Maakt niet uit hoor!! :)
Ja maarja ik vind het gewoon weer iets doms.. mijn pony zou nog sneller weg zijn en die hoef ik echt niet te slaan!! Nu wordt de rensport weer naar beneden gehaald en dat vind ik dan ook weer jammer.. door een dom filmpje waarop je dit ziet..
Ja maar ze hebben vast ook warm gelopen en geoefend dus zal dat beestje zeker wel een keer geslagen zijn!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:07

Word wel weer flink overdreven...

Van achter op deze manier slaan met een springzweep is niet te doen, 8/10 keer mis je het paard en raak je wel het paard dan zit er nauwelijks kracht in, vaak schiet je zweepje langs t paard of raakt het even aan. De ruiter zit voorovergebogen, dus kan niet helemaal naar achter reiken om goed bij de paard zn kont te komen. Én een springzweep komt veel minder hard aan dan een dressuurzweep waar jullie als dressuurmiep mee rijden. :D Het moge duidelijk zijn dat het paard dus écht niet afgeragd word, hooguit wat geaai van het zweepje.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:17

Juangi schreef:

Van achter op deze manier slaan met een springzweep is niet te doen, 8/10 keer mis je het paard en raak je wel het paard dan zit er nauwelijks kracht in, vaak schiet je zweepje langs t paard of raakt het even aan. De ruiter zit voorovergebogen, dus kan niet helemaal naar achter reiken om goed bij de paard zn kont te komen. Én een springzweep komt veel minder hard aan dan een dressuurzweep waar jullie als dressuurmiep mee rijden. :D Het moge duidelijk zijn dat het paard dus écht niet afgeragd word, hooguit wat geaai van het zweepje.

Nou dan zou ik als ik jouw was dat filmpje nog 's kijken, want daar zie je dat de begeiding. Nota bene ook nog met het touw het paard opzweept/slaat. Dus echt vriendelijk was het niet.

Dat maakt niet dat ik geen respect heb voor de man, want die heeft het geweldig gedaan vind ik :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:39

Emie99 schreef:
Juangi schreef:

Nou dan zou ik als ik jouw was dat filmpje nog 's kijken, want daar zie je dat de begeiding. Nota bene ook nog met het touw het paard opzweept/slaat. Dus echt vriendelijk was het niet.

Dat maakt niet dat ik geen respect heb voor de man, want die heeft het geweldig gedaan vind ik :)

Ik doelde op het zweepgebruik aangezien daar nog het meest over gemiept word in dit topic. Het naslaan met het touw is idd oneerlijk, maar aangezien het paard (waarschijnlijk) is gewend om te starten vanuit een startbox ipv open snap ik ook dat het paard even in de war is. Ze trainen daar vaak al vanaf het begin mee, dus als ze ineens zonder startbox een vliegende start moeten maken kan verwarrend zijn. Die man zijn naam staat waarschijnlijk op het spel (racepaard waarmee extra naambekentenis gemaakt kan worden) dus waarschijnlijk probeerde hij het zo te redden toen het paard in de war was.

Niet slim, maar die man zal ook onder druk/stress hebben gestaan en dan doen mensen wel eens gekke dingen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:44

Heb het ook gezien en moet zeggen dat het geen eerlijke race was... Sprinter kreeg voorsprong en het paard wou niet vertrekken ... Sjah blijf het wel geweldig vinden dat je zo snel kunt lopen met beenprotheses!

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:30

Gewoon walgelijk om naar te kijken. Met slaan zou het dus opgelost moeten worden ? En dan die uitspraak "het doet niet eens zeer, we doen het voor de lol bij elkaar". Tuurlijk ...... ook zo hard ? En dan die "van slaan gaan ze niet harder lopen" , waarom wordt er dan zo knetterhard geslagen ? Belachelijk !!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:48

Ik heb nog een paar keer het filmje gekeken, en ik kan de zogenaamde harde klap (naslaan) die het paard krijgt bij vertrek echt niet ontdekken :?
Dr staat een mannetje in een geel jasje die met een opgegerold touw een zwaai maakt in de richting van het paard, hij raakt m imo niet eens, en het paard vertrekt pas een seconde of wat later. Dat mannetje is dan al ruim uit de buurt van dat paard.

Verder kan ik echt niet zien (vanwege de gefilmde hoek) of de jockey het paard uberhaupt raakt, en zo ja hoe hard..

De mensen die geen verstand hebben van paarden, en dit toch een sneue vertoning vinden (Sonja zei daar geloof ik iets over? ) kijken vast ook niet naar westernfilms? :D

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:15

Tja, over films waar paarden in voor komen is inderaad ook weer een apart verhaal. In een film als een paard voor de kar staat dan klappen ze ook (nog steeds) met de leidsels op de rug. Dat zie je ook niet meer in de mensport, daar is "voorwaarts stap" wel genoeg. Dat is niet spectaculair genoeg voor in de film denk ik.
Dus de manier van rijden van de "jockey" had ik eigenlijk verwacht... maar 't betekend niet dat ik het vind kunnen. Het had best een tandje minder gemogen.

Verder vond ik het eerst een super leuke actie. Maar door de manier van rijden vind ik het minder leuk.

En respect voor Pistorius wat hij heeft bereikt in de sport!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:41

Popke schreef:
Daar heb ik ook aan gedacht Cer...
Een paard wat bekend is met de koers is veel sneller weg, een jockey die serieus is gaat zo ook niet tekeer. Wat is ie toch aan het doen op de rug van dat paard? Jammer dat 'die show' dan zorgt voor een minder leuke stempel op de rensport welke het al zo zwaar heeft om positief in het nieuws te komen.
Maar de beste man kan wel hard lopen!

Wrong, maserati is geboren in 2008 in de USA en is helemaal nog niet op de renbaan geweest. En zelf kom ik ook tussen de arabische renpaarden en ook ik wordt misselijk als ik de beelden bekijk van die jockey, hij zou zich diep moeten schamen.

Juangi schreef:

Ik doelde op het zweepgebruik aangezien daar nog het meest over gemiept word in dit topic. Het naslaan met het touw is idd oneerlijk, maar aangezien het paard (waarschijnlijk) is gewend om te starten vanuit een startbox ipv open snap ik ook dat het paard even in de war is. Ze trainen daar vaak al vanaf het begin mee, dus als ze ineens zonder startbox een vliegende start moeten maken kan verwarrend zijn. Die man zijn naam staat waarschijnlijk op het spel (racepaard waarmee extra naambekentenis gemaakt kan worden) dus waarschijnlijk probeerde hij het zo te redden toen het paard in de war was.

Niet slim, maar die man zal ook onder druk/stress hebben gestaan en dan doen mensen wel eens gekke dingen.

Als je dan toch over het zweepgebruik begint is het misschien wel handig om de juiste info te geven. Een jockey zal nooit of te nimmer van start mogen gaan met een springzweep namelijk. Het is een karwats en ik moet eerlijk bekennen, ik heb daar zelf eens een klap mee gehad op volle kracht en die heb ik liever dan een spring of dressuurzweep. En een arabier is iets korter als een volbloed dus kont ligt wel degelijk binnen handbereik waar de jockey ook gericht op slaat.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:15

Daffie, dan bedoelen we toch hetzelfde. Dit paard heeft nog niet de nodige ervaring om snel te vertrekken...
Ben het totaal met je eens hoor! Ik zei exact hetzelfde....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:22

bedoelde meer dat het dus geen show is. Paard is van één of ander sheik dus snap eigenlijk niet waarom hij met 4 jaar nog niet op de baan geweest is. Had misschien beter beide stukjes tekst kunnen quoten.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:28

Ah zo haha
Maar vindt je dan echt dat de jockey zich gedraagt zoals een 'normale' jockey dit doet?
Dat het paard moeite heeft met een vliegend start is duidelijk, maar het gedrag van de jockey, zijn hele lichaam, gewoon alles eigenlijk hihi
Ik zie dat normaal niet in de koers ;-)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:07

nee, vind die jockey om te :r

Maar snap ook niet waarom ze over renpaard spreken terwijl dit paard, dacht ik, nog niet eens zijn kwalificatie gelopen heeft.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:18

heeft iemand nog een link naar t filmpje?
die ene doet het niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:39