Openbare aanklager rechercheert tegen Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:08

geerke schreef:
alle trainingsmethodes van alle takken van paardensport grenzen vaak aan mishandeling....niet alleen wat sjef doet.

Er aan grenzen of teveel over de grens gaan, daar zit wel een behoorlijk verschil in.

Buiten de trainings-methoden is ook het houden van paarden een discussie-punt geworden.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:41

dit is ook een goed voorbeeld van dierenmishandeling op een ander gebied

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:53

geerke schreef:
alle trainingsmethodes van alle takken van paardensport grenzen vaak aan mishandeling....niet alleen wat sjef doet.

Veel wel, ja. Helaas. En da's al triest genoeg.

fitty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:16

Paarden zoals Totilas kommen meestal niet op de wei . /3
HET IS EEN HENGST. 8)7
Heb dit zelf ook mee gemaakt dat bij weidegang wat kan gebeuren .
Waar hebben ze het over . _-:(

CharmingS

Re: Openbare aanklager rechercheert tegen Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:52

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ben ik heel dom als ik niet weet wat een rollkur is??
Wie wil het me ff uitleggen haha :)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:23

Aranel schreef:
24/7 in een box moeten ze AFSCHAFFEN!

Inderdaad, ik vind het echt belachelijk dat paarden de hele dag binnen staan (min dat halfuurtje op- en afzadelen en een uurtje rijden). Ik zou mijn paard dat echt nooit aandoen.. 24/7 Buiten hoeft van mij ook weer niet, maar elke dag een paar uurtjes buiten moet niet zo moeilijk zijn toch.. :n

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:47

pmarena schreef:
Daar zijn toch voorbeelden genoeg van, dat topsport heel ongezond is, zowel lichamelijk als geestelijk?

Kijk naar die zielige Oosterse turn-meisjes vroeger, die gedrild werden tot topprestaties, en die ook leverden. Sporters die helemaal in een gouden kooitje moeten leven en wiens hele leven in het teken van de sport staat, die zelden normale, leuke dingen kunnen doen omdat hun prestaties daardoor in gevaar komen.

Een Leontien die op een appel en wat water een Tour de France fietst...

Je hoeft echt niet helemaal perfect alles op orde te hebben zowel lichamelijk als geestelijk, om toch flink te kunnen presteren.

Wanneer een paard niet de mogelijkheid heeft om soorteigen gedrag te vertonen, dan vind ik dat je het dier dus wel schendt in zijn rechten.

Soorteigen gedrag van een kuddedier als een paard, is dat ze onderlingen sociale relaties aan kunnen gaan.
Dus minimaal een dagdeel in een kudde naar buiten, en als groepje lekker paardendingen doen.

Grazen, slapen, spelen, een onenigheidje hier of daar, samen rennen, elkaar kribelen en krauwelen, lekker een beetje rondwandelen en kijken wat er allemaal buiten het erf gebeurd....

Even gewoon ZELF bepalen wat je doet, waar en met wie.

Even weg uit dat schema van anderen en je eigen plan trekken. Als je de hele dag in je hok staat te wachten op eten en er voor je bepaalt wordt wanneer je wat mag of moet doen....dat is toch niet tof jongens, dan mis je toch een stukje verdieping en een stukje van jezelf :=

En voordat er weer iemand met een klok en klepel komt over vermenselijken: dat heeft er niets mee te maken.

Elk mens of dier heeft gewoon recht op een stukje van zichzelf, een stukje eigen leven, een stukje eigen beslissingsrecht waarbij je gewoon even je eigen gang kunt gaan en eigen keuzes kunt maken hoe je je dag doorbrengt.

Kinderen die bij hun in een kelder opgesloten moeder geboren worden weten ook niet beter, daarom is dat nog geen reden om ze in die kelder te houden....

Goed verwoord!!! *\o/*

Met dit verschil; Topsporters kunnen zelf kiezen voor hun topsportloopbaan (eigen keuze = minder 'pijn' voor buitenstaander) , echter, ....voor paarden wordt die keuze door een ander gemaakt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:36

fitty007 schreef:
Paarden zoals Totilas kommen meestal niet op de wei . /3
HET IS EEN HENGST. 8)7
Heb dit zelf ook mee gemaakt dat bij weidegang wat kan gebeuren .
Waar hebben ze het over . _-:(

mijn hengst loopt gewoon de hele dag buiten.....maar die heeft niet de waarde de toot heeft.
Voor mij wel natuurlijk.... ;)

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:33

Ilona schreef:
Aranel schreef:
24/7 in een box moeten ze AFSCHAFFEN!

In Finland is het verboden om een paard 24/7 in een box te houden :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:05

@Marin_ka3, een paard in NL kan nooit zelf kiezen. Of je nu besluit hem 23 uur per dag op stal te zetten, 24 uur in de wei, 3 uur per dag te trainen of 3 uur per maand...het blijft jouw besluit. Ik vind ook dat ieder paard een aantal urenper dag recht heeft op ' vrij in de wei', maar ook dat is mijn idee...als ik kijk naar mijn paardenstapel dan zijn daar toch echt een paar bij die eigenlijk niks liever doen dan werken en die na een paar uur weidegang daar echt wel klaar mee zijn.
Dus bedenken wat Totilas het liefst zou willen is leuk, maar voegt weinig toe aan de duscussie. Als Totilas z'n hele leven eigenaren gehad had die alleen zouden doen wat 'leuk is voor Totilas', hadden wij nooit van dat paard gehoord en liep ie misschien wel met een kudde merries op de prairie :D . En waren er 100.000 berichten minder op Bokt geweest denk ik.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:47

En? Alweer nieuwe uitspraken van PETA ofzo?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:54

Universiteit van Utrecht komt met dit filmpje:

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... -dier.aspx

Eerste gedeelte gaat over paarden.

Ik denk dat mensen die zeggen dat een paard het meerendeel van de tijd op stal zetten geen mishandeling is ''want Totilas staat onder toezicht van een dierenarts en hij is heel gezond en blabla'' denken dat geestelijke mishandeling dus niet bestaat. Zij gaan alleen uit van lichamelijke mishandeling, en omdat Totilas waarschijnlijk fysiek gezond is wordt hij dus niet mishandeld? Hoe naief is dat. (Hoewel Totilas ook lichamelijk mishandeld wordt met de rollkur). En er zijn altijd ergere gevallen, wat voor argument is dat? Dan is het dus niet goed als ze iets slechts proberen recht te zetten want er zijn dingen die nog slechter zijn? Met die mentaliteit gebeurt er nooit wat. Het is juist goed dat ze een bekend sportpaard pakken om het zo meer in de aandacht te kunnen zetten en als voorbeeld kunnen laten fungeren. Slimme zet van de PETA, kan het dierenwelzijn alleen maar vebeteren ipv slechter maken. Snap ook echt niet dat sommige bokkers er zo tegen zijn, je zou denken dat ze van dieren houden en het beste met ze voor hebben. Hoe kan je dit dat een slechte actie vinden? Ik heb zo het vermoeden dat die mensen zelf hun paard ook opsluiten en daarom doen alsof dat totaal niet erg is...

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:57

ik weet niet of ik dom ben, maar wat is een rollkur?
(ik hoop niet dat het een super domme vraag is)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:37

Ja - dat is wel een domme vraag. Even de zoekfunctie gebruiken...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:54

Dos_Caballos schreef:
Universiteit van Utrecht komt met dit filmpje:

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... -dier.aspx

Eerste gedeelte gaat over paarden.

Ik denk dat mensen die zeggen dat een paard het meerendeel van de tijd op stal zetten geen mishandeling is ''want Totilas staat onder toezicht van een dierenarts en hij is heel gezond en blabla'' denken dat geestelijke mishandeling dus niet bestaat. Zij gaan alleen uit van lichamelijke mishandeling, en omdat Totilas waarschijnlijk fysiek gezond is wordt hij dus niet mishandeld? Hoe naief is dat. (Hoewel Totilas ook lichamelijk mishandeld wordt met de rollkur). En er zijn altijd ergere gevallen, wat voor argument is dat? Dan is het dus niet goed als ze iets slechts proberen recht te zetten want er zijn dingen die nog slechter zijn? Met die mentaliteit gebeurt er nooit wat. Het is juist goed dat ze een bekend sportpaard pakken om het zo meer in de aandacht te kunnen zetten en als voorbeeld kunnen laten fungeren. Slimme zet van de PETA, kan het dierenwelzijn alleen maar vebeteren ipv slechter maken. Snap ook echt niet dat sommige bokkers er zo tegen zijn, je zou denken dat ze van dieren houden en het beste met ze voor hebben. Hoe kan je dit dat een slechte actie vinden? Ik heb zo het vermoeden dat die mensen zelf hun paard ook opsluiten en daarom doen alsof dat totaal niet erg is...

Yup en als je klaagt over de uitbuiting van kindsterretjes, dan krijg je veel publiciteit en dan gaat het vanzelf ook beter met de kindsoldaten... Peta is helemaal niet geïnteresseerd in het blootleggen van misstanden in de paardensport. Peta is alleen maar geínteresseerd in reclame maken voor Peta en dat gaat nou eenmaal beter met Totilas dan met een manegepaard. En dat is de enige reden voor hun actie.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:10

Karl66 schreef:
Yup en als je klaagt over de uitbuiting van kindsterretjes, dan krijg je veel publiciteit en dan gaat het vanzelf ook beter met de kindsoldaten... Peta is helemaal niet geïnteresseerd in het blootleggen van misstanden in de paardensport. Peta is alleen maar geínteresseerd in reclame maken voor Peta en dat gaat nou eenmaal beter met Totilas dan met een manegepaard. En dat is de enige reden voor hun actie.

Je mag best speculeren over de beweegredenen van de PETA, maar dat neemt niet weg dat de actie zelf mogelijk een positieve uitwerking heeft op het dierenwelzijn.
Wil je verandering op grote schaal teweegbrengen, moet je zorgen dat je zoveel mogelijk mensen bereikt met je boodschap. Als zij zich bezighouden met allemaal onbekende individuele gevallen, zal dat op grote schaal geen verandering teweegbrengen. Daarom is het het beste om de meest bekende gevallen aan te pakken en zo aan het licht te brengen wat de stand van zaken is.
Daarnaast wordt het tijd dat het dierenwelzijn binnen de topsort eens flink onder de loep wordt genomen.