Paardenbak moet weg uit voortuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luz_ElenaE

Re: Paardenbak moet weg uit voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:05

Maar voordat er een vergunning wordt afgegeven komen de aanvragen toch altijd in de regionale krant te staan zodat iedereen ongeveer een maand de tijd heeft om evt. bezwaar te maken. Dan snap ik niet waarom de buren nu pas bezwaar maken terwijl ze dit probleem al voordat de vergunning werd afgegeven hadden kunnen voorzien. Of is dit alleen in onze gemeente, wat me sterk lijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:21

Maar het is toch de voortuin? Je zit toch niet in je voortuin met je visite ?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:23

Nee hoor, conform de Algemene Wet Bestuursrecht kunnen belanghebbenden idd bezwaar aantekenen binnen 6 weken. Hoe het hier precies verlopen is, weet ik niet maar het is wel heel vreemd dat de gemeente eerst een vergunning afgeeft en het dan later weer terugdraait.
Als de bestemming daar wonen is mogen ze daar gewoon rijden met hun paarden.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:28

Wij hebben ook wel is zoiets gehad met de bak waar ik op stal sta, gezeur met de gemeente. Bij ons is toen de omheining verlaagd (palen met stroomdraad, palen moesten 1m hoog zijn), zijn de letters eruit gehaald en was het ineens een stuk zandgrond met een draadje er omheen, bedoeld als 'uitloop' ipv paardrijbak. Ook hier was bezwaar van de buren gekomen maar dat had nog meer redenen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:31

Wel typisch bokt eigenlijk. Omdat het bij de meeste in het straatje past een bak, is het prima. Zou de reacties weleens willen horen als men een bak heeft en de buren met crossmotors naast hun bak rondjes gaan rijden. Dat mag dan weer niet je paard zou eens schrikken.
Ben het ermee eens dat als je achteraf gaat wonen je moet beseffen dat het niet altijd rustig is en zeker als je nog in een gewoon rijtjeshuis gaat wonen. Geld trouwens ook zeker voor de paardenhouders. Je weet dat je buren hebt en ja ik zou er ook niet echt blij mee zijn denk ik al ik er zo direct naast zou zitten. Eigenlijk is dit hetzelfde als in een woonwijk. Je buren zitten zo kort naast je dat je gewoon weg niet alles kan hebben zoals je graag zou willen dan moet je maar een vrijstaand kopen met goed wat grond er rond dan heb je nauwelijks last van je buren.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:33

Moet zeggen dat ik een beetje tweedelig ben in deze situatie, ik kan me aan de ene kant voorstellen dat je er als buurman/vrouw niet er echt op zit te wachten dat er bij je buren twee paarden in een bak staan, maar aan de andere kant ben ik het ook eens met de stelling dat een buurman/vrouw met ontzettend veel rommel in de tuin nu ook niet echt iets is waar je op zit te wachten. Ik woon er vlakbij in de buurt en heb zelf ook al eens in zo woning gewoond. Nu hebben al deze arbeiderswonings zoals ze genoemd worden mega grote voortuinen en een kleine achtertuin.
Nu weet ik niet het precieze verhaal dus is voor mij ook een beetje gokken en gissen, maar vaak hebben de hoekwoningen een bepaling dat ze de bewoners naast hun via hun erf naar de achterkant moeten laten gaan dit heet het recht van overpad. nu kan ik me ergens bij dit verhaal wat voorstellen, maar dat is puur giswerk. dat de bewoner het niet zo fijn vind dat als hij achterom moet langs de mesthoop en langs de stallen moet gaan en niet zo blij is met deze geur. Vooruitstellend dat hij het recht van overpad heeft want in sommige gevallen is dat afgekocht. En vaak is het bij deze arbeiderswonigen wel zo dat je een mega voortuin hebt maar dat je 9 van de 10 keer toch achter je huis zit. dit heeft in heel veel gevallen te maken met het feit dat je voor vaak met je kop in de wind zit. Nu kan ik me er wat bijvoorstellen dat als je achter zit dat je niet zo blij bent met de geur van de mest. Al valt dit vaak ook nog wel mee als je er voor zorgt dat hij op een beschutte plek staat aan de zijkant van het huis aan de kant van het land.
Waarom ze het land ernaast niet gebruiken is omdat dat land van een boer is dit zou je dan bij moeten kopen maar niet alle boeren in de polder willen dit. Waarom ze nu de ene kant wel en de andere kant niet over klagen is zover als ik weet idd een kwestie van de manier van aanleggen. In de polder is het helaas zo doe je het goed dan moet je het afbreken en doe je het stiekem is het goed op de een of rare manier.
En wat betreft het stuiven van het zand ja kan me daar bij iets voorstellen maar wie bekend is met het wonen in de polder weet dat het ook van het land af mega kan stuiven
Laatst bijgewerkt door jojodenlai op 30-11-12 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:41

De vergelijking met boeren land stuiven en een bak vind ik niet echt opgaan.
Je weet gewoon als je zo je bak bouwt dat je problemen kan krijgen met de buren.
deze hebben hier ook bezwaar tegen gemaakt maar blijkbaar vond de paardeigenaar zijn woongenot voor gaan op dat van de buren.
Gemeente kon geen gronden vinden om vergunning te weigeren. Rechter wel. Ik ben overigens wel benieuwd wat de mogelijkheden waren voor de rechter waren.

Ik kwam dit filmpje nog tegen op internet
http://www.destentor.nl/regio/flevoland ... ldheid.ece
en de uitspraak
http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage ... ljn=BY4568
Laatst bijgewerkt door EllyC op 30-11-12 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:45

Ik bedoelde daar alleen maar mee te zeggen dat je hier altijd last van stuivend zand hebt en dat je met goed overleg daar veel aan kan doen zoals goed besproeien. En ben het met je eens dat ik ook wel heel benieuwd ben naar de mogelijkheden van de rechter.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:55

Toch geen paardenbak bij arbeiderswoning

De bezwarencommissie van de gemeente Noordoostpolder ziet juridische mogelijkheden om een paardenbak aan het Ruttensepad in Rutten te verbieden. De buren hadden bezwaar gemaakt tegen de overlast die ze ervaren van de paardenbak. Eerder zag de gemeente geen mogelijkheden om de bouwaanvraag te weigeren.

In 2011 hebben de bewoners vergunning aangevraagd en gekregen van de gemeente. Zij houden drie paarden bij de woning. De paarden worden regelmatig bereden in de paardenbak, die is aangelegd in voortuin van de woning. Daarbij is sprake van meer dan hobbymatig gebruik, oordeelt de bezwarencommissie nu. Ook anderen makennu gebruik van de paardenbak. Het college van burgemeester en wethouders van Noordoostpolder neemt het advies van de bezwarencommissie over. De vergunning wordt daarmee alsnog herroepen; de paardenbak moet dan verwijderd worden.

Onwenselijke situaties
De gemeente is bezig met een zogenaamd aanwijzingsbesluit voor heel Noordoostpolder. Daarin komen voorwaarden te staan waardoor het aanleggen van paardenbakken en andere dierenverblijven aan meer regels wordt gebonden, bijvoorbeeld over de afstand tot de buren. De bedoeling is dat het aanwijzingsbesluit deze zomer wordt vastgesteld.

Dit stukje was van augustus 2012
Laatst bijgewerkt door jojodenlai op 30-11-12 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:56

Dit stukje vond ik op de site van de gemeente nop en ja dan moet ik toch wel stellen dat het idd niet prettig is dat er ook door veel meer mensen gebruik wordt gemaakt van de bak. En denk als ze nu alleen de bak gebruikte voor de loopruimte van de paarden en zelf langs de weg gingen rijden er heel wat minder problemen waren gekomen

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:22

Jeetjemina, leven en laten leven...
Waar mensen zich druk om kunnen maken.. Een voortuin van een ander :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:44

Ik zit eigenlijk met verbazing het laatste artikel te lezen. Dus omdat de paarden regelmatig worden bereden in die bak is het meer dan hobbymatig :? . Alsof je beroepsmatig in zo'n postzegelbakje wil gaan rijden :+ .
Dat ze oordelen dat de bak weg zou moeten, tot daar aan toe. Vind alleen de, in het artikel opgegeven, reden nogal dubieus.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 02:34

Idd, net of er geen mensen zijn die (bijna) dagelijks op hun paardje hobbelen als hobby?

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 03:18

esmir schreef:
Jeetjemina, leven en laten leven...
Waar mensen zich druk om kunnen maken.. Een voortuin van een ander :')

idd, 'mens erger je niet' :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 06:55

ik weet niet of het al ter spraken is gekomen, maar ik zie hier wel een probleem... als er wat wind staat, dan krijgen de buren wel een hap zand te verwerken in hun voortuin, ramen en mogelijk mee de voordeur naar binnen.
Voor het zich vind ik hun bezwaren pure onzin... het is niet alsof ze in een stadscentrum wonen, naast de bak in een imens grote vlakte, dus het is duidelijk buitengebied denk ik zo maar.
En zo te zien is het een perfect net verzorgde bak, dus dat altijd beter dan dat de buren een voortuinhadden die overwoekerd werd met onkruid.
Maar misschien is de zandondergrond wel de boosdoener, maar dat zou dan wel weer opgelost kunnen worden door er een andere ondergrond in te leggen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 07:36

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 08:06

Jullie hebben het over 3 woningen maar volgens mij zijn het 4 woningen, bij de linker en rechter oprit staan 2 x 2 groene brievenbussen.... (maakt voor de discussie weinig uit)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 08:28

als er nu 2 paardenliefhebbers in de tussenwoningen gaan zitten met elk een eigen paddock voor de deur is het opgelost, volgens mij stijgen die woningen alleen maar in waarde!
kunnen die zure lui mooi naar een hutje op de hei :P

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 08:45

Citaat:
Zij houden drie paarden bij de woning. De paarden worden regelmatig bereden in de paardenbak, die is aangelegd in voortuin van de woning. Daarbij is sprake van meer dan hobbymatig gebruik, oordeelt de bezwarencommissie nu. Ook anderen makennu gebruik van de paardenbak

tja ik zou er dan ook niet blij mee zijn is al 3x zeker een uur van de eigen paarden dus nog een paar uur van anderen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:01

jury schreef:
De vergelijking met boeren land stuiven en een bak vind ik niet echt opgaan.
Je weet gewoon als je zo je bak bouwt dat je problemen kan krijgen met de buren.
deze hebben hier ook bezwaar tegen gemaakt maar blijkbaar vond de paardeigenaar zijn woongenot voor gaan op dat van de buren.
Gemeente kon geen gronden vinden om vergunning te weigeren. Rechter wel. Ik ben overigens wel benieuwd wat de mogelijkheden waren voor de rechter waren.

Ik kwam dit filmpje nog tegen op internet
http://www.destentor.nl/regio/flevoland ... ldheid.ece
en de uitspraak
http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage ... ljn=BY4568

Als ik dit zie, zie ik een bak met een huis en tuintje, als dat tuintje bij de bak hoort, zie ik verder een flinke haag tussen tuin buren en bak, hoge struiken....ik zie privacy, heel veel privacy! Zoveel meer dan wij met onze buren hebben met hun bak en zij verrekt haar nek door zo ver mogelijk over mjn erf te kijken en in huis, nul privacy,

Maar als het herfst is dan zit er geen blad aan en dan heb je inderdaad nul privacy, dan zou er een schutting geplaatst moeten worden, houdt stof en zicht tegen......buren 100 % privacy!! Snap niet dat dat geen voorwaarde is van de gemeente...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:21

Dat moet dan wel een schutting worden van 3 meter hoog anders kan de ruiter er nog overheen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:26

Al is het 2 meter hoog, dan neemt het stof en zicht weg op de bak in de winter......dat de ruiter er over heen kijkt is dan maar, buren kijken altijd dat is gewoon zo.....daar kan je niets tegen doen, heb je geen schutting voor nodig..

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:53

Vraag me ook af wie er voor de kosten moet opdraaien nu de bak weg moet, aangezien de gemeente eerst de vergunning verleende. Kost best wat een bak aanleggen en als je hem dan weer weg moet halen (van de gemeente) en weer een nieuwe moet aanleggen en aanvragen, dat kost ook weer geld.

Overleggen met je buren en een mooie natuurlijke haag planten wil soms helpen....

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:05

jury schreef:
Dat moet dan wel een schutting worden van 3 meter hoog anders kan de ruiter er nog overheen kijken.

Weg zon!

In het nadeel van de klagende buren dan....

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:18

Een mooie haag die het hele jaar groen blijft en je privacy probleem is ook opgelost