Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:45

Zaterdag 24 november wordt het onderzoeksrapport Weidebeheer overhandigt. Het programma is als volgt
14.00 u Opening door vicevoorzitter Marieke Hoffmann
14.10 u Aanbieden onderzoeksrapport door Ing. Reina Ferwerda, Wageningen UR Livestock Research, projectleider
14.20 u De resultaten van het onderzoek door Ing. Gertjan Holshof, Wageningen UR Livestock Research, onderzoeker
15.15 u Parasieten en weidebeheer door drs. Florence Gorter, paardendierenarts
15.45 u Pauze
16.00 u Gelegenheid tot het stellen van vragen aan de onderzoekers en discussie
17.00 u Sluiting

Dit onderzoek werd uitgevoerd door:
Gertjan Holshof, Wageningen UR Livestock Research, onderzoeker/ expert graslandmanagement
Kathalijne Visser, Wageningen UR Livestock Research, onderzoeker /expert welzijn en gedrag paarden
Francesca Neijenhuis, Wageningen UR Livestock Research, onderzoeker/ expert paarden welzijn en gedrag
Idse Hoving, Wageningen UR Livestock Research, onderzoeker/ expert graslandmanagement en zelf paardenhouder. Experimenteert met natuurlijke afrastering (hagen)
Reina Ferwerda, Wageningen UR Livestock Research, projectleider voor de wetenschapswinkel
Wouter Marcus, 4e jaars student Van Hall Larenstein. Obesitas bij paarden en weidebeheer.
Margriet Krijn (project manager), Nicky van Alst (secretaris), Mark Oomen, Joyce Janssen,
Chantal Boonen, Anita van Adrichem en Ellis Bemelmans, ACT studenten van verschillende faculteiten van de WUR (Academic Consultancy Training). Zij schreven het artikel over paddock paradise.

Dit staat op de site van de NVVR wie er het onderzoek hebben gedaan en wat hun kennis is. Het is dus niet zomaar even gedaan met een paar mensen die er wel "iets" van weten.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:47

Oh haha ja je hebt artikel en artikel ja. :o?

Maar we zijn het er over eens dat het persbericht (om het maar ffe duidelijk en officieel te benoemen :') ) bagger is.

manzano

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:53

Maar als je enkel af gaat op een slecht persbericht en daarom maar het hele wetenschappelijke onderzoek afdoet als belachelijk ben je net zo kortzichtig en kort door de bocht als de makers van het persbericht :+

Ik ga het zo eens ff printen, want het is een beetje te groot rapport om nu even snel te lezen. Heb ik komende paar treinreizen wat te doen :D

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:54

Als ik het onderzoeksrapport zo even vluchtig bekijk gaat het er toch om hoe je het beste een paard kunt houden? Wat er in nederland vaak gedaan wordt is: ik koop een stukje grasland en kwak daar mijn paarden op. Men bedenkt daar dus niet bij dat het grasland misschien ooit voor koeien is gebruikt en inderdaad: een paard is geen koe, iets wat hier dan een beetje lacherig over wordt gedaan maar wat in de juiste context gewoon juist is.

Ik ben het eens met het feit dat het onderwerp een beetje ongelukkig gekozen is maar ja journalisten varen altijd wel bij het verzinnen van koppen die de aandacht opeisen.

Ik ga het in ieder geval lezen, als paardenbezitter met eigen stukje land is dit gewoon nuttige lectuur.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:57

Toen ik de titel las dacht ik...... hmz beetje vreemd.

Ik kan niets gezonder bedenken dan een paard 24/7 op de wei.
Er is in deze tijd niemand meer die vol gras heeft. En mocht je in het voorjaar te veel hebben is dit aan jezelf wat je er mee doet. Wij delen het in vakken zodat ze zich niet vol kunnen eten.

Een paar uurtjes overdag naar buiten en de rest op stal word je paard echt niet gelukkiger van. En een ongelukkig paard is niet goed voor de gezond heid van een paard.

Een beetje kort zichtig bericht vind ik het

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:57

Mosterd na de maaltijd...

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:59

Waarom zit er bij zovelen van jullie niets tussen weide en stal???
En dat is een oprechte vraag van mij...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:59

Er staat toch ook nergens dat ze op stal moeten............

En als ik sommige moddervette paarden weer zag afgelopen zomer ("ja een lekkere grasbuik he?" :roll: ), dan denk ik dat er voor genoeg mensen nog wat te leren valt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:00

Maar niet door zo'n vaag onderzoekje en de bijbehorende conclusies. Daar kan niemand wat mee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:03

Oh jij hebt de bijna 70 paginas zo snel al gelezen begrijp ik?

Ik denk dat het wel goed is dat mensen eens leren nadenken ipv maar domweg op een weiland knallen omdat een weiland toch altijd het beste is.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:04

GamblersCup schreef:
Maar niet door zo'n vaag onderzoekje en de bijbehorende conclusies. Daar kan niemand wat mee.

Dit is ECHT bullshit!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:05

Mijn paarden komen ook nooit 24/7 op de wei, maar staan ook nooit op stal; rara, hoe kan dat?
Paarden horen niet op een ( koeien) wei waar alleen maar gras staat, ik zou mijn paarden daar ook nooit ( meer) op willen hebben.
Ik heb het onderzoek nog niet gelezen, ga dat dus wel doen.
Overigens zijn er zat mensen die hun paarden voeren alsof het koeien zijn: te vet/ rijk overbemest grasland, kuilvoer, ( snij) mais, suiker rijke biks, etc.

GamblersCup

Jep :D
En ik kan er niks mee. Ik vraag liever advies aan de profi's hier, die hebben mijn weiland toendertijd ook onder handen genomen. Prima land voor paarden geworden. Niks paddock, niks moeilijk doen.

GamblersCup

Roos_M schreef:
GamblersCup schreef:

Dit is ECHT bullshit!

Nee.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:13

Scheelt dat je in DLD zit. Daar zijn denk ik sowieso best andere omstandigheden om rekening mee te houden.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:13

Een koeien wei is ook geen paardenwei.
Paarden staan niet op een koeienwei.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:14

Laten we 'het paard' gewoon paard houden.

Ik heb paarden van 23 en 2 van 22.... beide nog 'nooit' op stal gestaan. Ze weten niet beter.
Ja de mogelijkheid is er wel, maar ze staan er nooit.

Ze zijn alle 3 op leeftijd en ziet er top uit. Allemaal gezond en ze worden altijd netjes na gekeken. En voor de winter even alles extra dat ze zonder gebreken de winter in gaan.

Ik zeg niet dat dit komt door 24/7 weide gang. Niet elke paard is het zelfde. Maar mijn paarden heeft het nooit iets slechts gebracht blijkbaar, anders zagen ze er heel anders uit.

En nogmaals, niet elk paard is het zelfde dus ik zeg niet dat het door de weide gang komt. Maar wat ik ermee wil zeggen is dat het leuk is dat ze daar onderzoek naar doet, maar niet ieder paard is het zelfde.
Laatst bijgewerkt door CoSnuf op 22-11-12 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:15

manzano schreef:
Scheelt dat je in DLD zit. Daar zijn denk ik sowieso best andere omstandigheden om rekening mee te houden.

Oh, dat zou kunnen. De Genossenschaft hier heeft er een boel ervaring mee, van bodemonderzoeken, bemesten en juist inzaaien, afgestemd op wat je er op wilt zetten en hoe lang. Kost wel wat, maar ik had een goed weiland. Daar haal ik liever de betrouwbare info vandaan dan een onderzoek zoals dit. Ik vind het nog steeds overdreven en vaag op heel veel punten. En sowieso omdat het vrij algemeen is.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:16

Weer een apart onderzoek en idd wat de meesten hier zeggen: het zal nooit goed genoeg zijn.
Dat mensen eens eerst gaan kijken naar zichzelf, want ik denk dat er ook ene groot deel overgewicht heeft :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:19

GamblersCup schreef:
manzano schreef:

Oh, dat zou kunnen. De Genossenschaft hier heeft er een boel ervaring mee, van bodemonderzoeken, bemesten en juist inzaaien, afgestemd op wat je er op wilt zetten en hoe lang. Kost wel wat, maar ik had een goed weiland. Daar haal ik liever de betrouwbare info vandaan dan een onderzoek zoals dit. Ik vind het nog steeds overdreven en vaag op heel veel punten. En sowieso omdat het vrij algemeen is.

De vader van mijn (duitse) schoonzusje is boer en daar heb ik idd ook keer heel interessant gesprek mee gehad. Die zijn geheel zelfvoorzienend (dus ook qua granen voor het voer etc). Die hebben dus ook zeeeer uitgebreid onderzoek/investeringen gedaan in de grondbewerking ed. Erg interessant :j

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:21

Oliiviia schreef:
Weer een apart onderzoek en idd wat de meesten hier zeggen: het zal nooit goed genoeg zijn.
Dat mensen eens eerst gaan kijken naar zichzelf, want ik denk dat er ook ene groot deel overgewicht heeft :=

Niet meer buitenspelen dan ;)

Maar ik moet even eerlijk zeggen dat de paarden die ik ken die echt te dik zijn --> daarvan zijn de baasjes feeders, paard doet nauwelijks iets, maar krijgt veel eten dat je denkt "WAAAH" (die van mij geef ik zelf nog geen kilo brok per dag, of hij moet veel werken, maar die paarden krijgen 3 kilo brok, dan nog hooi erbij op de wei... i.p.v. een dieet op een kaal weitje...

Het ligt vooral aan de eigenaren denk ik en er zijn voor de rest gewoon veel "randfactoren" die het niet zo "eenvoudig" maken...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:28

Dat bedoel ik ook. Het is niet je "aan dit onderzoek houden en alles komt goed", het is te algemeen. En aanraden op een paddock te zetten... rot op, als je je weiland en je paard in orde hebt, nergens voor nodig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:29

En ik denk niet dat je de mensen met de paarden kunt vergelijken: mens heeft het zelf in de hand, paard is afhankelijk wat mens doet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:30

GamblersCup schreef:
Dat bedoel ik ook. Het is niet je "aan dit onderzoek houden en alles komt goed", het is te algemeen. En aanraden op een paddock te zetten... rot op, als je je weiland en je paard in orde hebt, nergens voor nodig.

Maar ook dan......... bij ons heb je 10 paarden in hetzelfde land lopen. Als je er 1 hebt die te dik wordt omdat ie minder doet en er meer aanleg voor heeft....... Dan is er misschien niet direct wat mis met je land.

Maar mensen voeren sowieso snel te veel

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:31

Ik denk dat een groot deel teveel voert. Of verkeerd. Maar dat blijft ook de eeuwige discussie :D