Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:00

Citaat:
Weten jullie wat walgelijk is? Jullie gedoe over de eigenaar van het paard

:)* Snapt ineens functie van temknop. Getemd!

Je kan het ook netjes houden namelijk...
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 05-11-12 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:12

jemig wat erg! Echt als ze die daders oppakken moeten ze daar een goedje op doen en in de fik steken!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:18

hmmmmm gemengde gevoelens hier ook. Ik denk wel dat er meer behandelingen zijn die een paard pijn doen maar waar mensen toch mee doorgaan, straalkanker bijv. Net zo goed bijv. een paard dat kreupel is met kans op genezing, die lijdt ook pijn en die kun je ook niet uitleggen dat het over gaat. Paarden hebben sowieso een hogere pijngrens dan mensen en zullen er zelf in principe ook liever bij blijven als het even kan. Net zo goed dat paarden geen besef hebben van hoe lang een behandeling duurt, zullen ze ook geen besef hebben hoe lang ze al pijn hebben. Ze zullen zich "klote" voelen maar de vraag is of ze doorhebben hoe lang dat al is. Blijft natuurlijk allemaal een beetje gissen maar de overlevingsdrang van een paard is vaak sterker dan zijn besef van pijn dus dan kun je ook zeggen dat als een paard er blijk van geeft te willen vechten en de pijn is hanteerbaar met medicijnen dan is het misschien een goede kans om kennis op te doen en een dier te redden. Je kunt wel zien wanneer een paard heftige pijn heeft, kijk maar naar een paard met koliek, dat is niet te missen, dus ik neem aan dat een veearts wel kan beoordelen of de pijn voor een dier te dragen is of niet.
Ik begrijp trouwens ook degenen die zo''n liever laten inslapen....maar ja als het je eigen dier is dan is het nog niet zo makkelijk.
Lastig verhaal..

xSlvna

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:22

Wat betje zegt in het begin ja, als een paard kreupel is heeft hij ook pijn, denk eens aan een peesblessure, dan kan die zeker ook nog rennen en spelen met zn maatjes hè, nee dus, is ook vaak een maanden-durende revalidatie met pijn.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:26

xSlvna schreef:
Weten jullie wat walgelijk is? Jullie gedoe over de eigenaar van het paard, geloof mij, als mijn paard zo verbrand zou zijn, en ik had geld genoeg om hem te laten genezen deed ik het ook. Wie zegt dat het paard naar de actie (veel) pijn heeft geleden? Goeie zalf en pijnstillers doen wonderen. Oke het is voor het paard ook niet 100% fair, zeker zal die wat pijn hebben gehad, een tijd niet meer hebben kunnen rennen en spelen, maar als hij het zodra het genezen is toch wel weer kan. En sws, het paard is 6 jaar, als hij genezen is kan die er nog zn 20 jaar tegenaan om te spelen met zijn maatjes, te wandelen, geknuffeld worden etc, als je dan zegt het paard leeft in het nu, ja dan leeft die 1 jaar in een 'ouwa-gedachte' en 30 jaar in een 'leuke-gedachte'...

'De eigenaar doet het voor de aandacht.' doe toch normaal, jullie weten hun motief toch niet :')

Edit: beleefder

Hoe weet jij dat zalf en pijnstillers wonderen doen (ook bij derde graads brandwonden)? Ik heb namelijk andere ervaringen, bij mensen weliwaar, maar ik denk dat een paard evenveel pijn kan voelen als een mens.

Ik hoor graag jouw ervaringen, en zo niet, dan vind ik dit een héle straffe uitspraak om zomaar te doen. Van zulke zware brandwonden op deze omvang kun je namelijk nooit helemaal genezen.
Laatst bijgewerkt door Angela op 05-11-12 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: quote aangepast

Elisa2

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:27

Pfft dubbel idd..maar het lijkt me dat hij wel zware pijnstilling kreeg/krijgt..arm beestje..moest er wel gewoon van rillen toen ik het zag..

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:28

bethje31 schreef:
hmmmmm gemengde gevoelens hier ook. Ik denk wel dat er meer behandelingen zijn die een paard pijn doen maar waar mensen toch mee doorgaan, straalkanker bijv. Net zo goed bijv. een paard dat kreupel is met kans op genezing, die lijdt ook pijn en die kun je ook niet uitleggen dat het over gaat. Paarden hebben sowieso een hogere pijngrens dan mensen en zullen er zelf in principe ook liever bij blijven als het even kan. Net zo goed dat paarden geen besef hebben van hoe lang een behandeling duurt, zullen ze ook geen besef hebben hoe lang ze al pijn hebben. Ze zullen zich "klote" voelen maar de vraag is of ze doorhebben hoe lang dat al is. Blijft natuurlijk allemaal een beetje gissen maar de overlevingsdrang van een paard is vaak sterker dan zijn besef van pijn dus dan kun je ook zeggen dat als een paard er blijk van geeft te willen vechten en de pijn is hanteerbaar met medicijnen dan is het misschien een goede kans om kennis op te doen en een dier te redden. Je kunt wel zien wanneer een paard heftige pijn heeft, kijk maar naar een paard met koliek, dat is niet te missen, dus ik neem aan dat een veearts wel kan beoordelen of de pijn voor een dier te dragen is of niet.
Ik begrijp trouwens ook degenen die zo''n liever laten inslapen....maar ja als het je eigen dier is dan is het nog niet zo makkelijk.
Lastig verhaal..

Hier ben ik het mee eens.
Als zouden de meeste mensen (waaronder ik) hem niet hebben laten lijden,
als het een dier is waar je heel veel van houd, dan zeg je denk ik heus niet zonder veel moeite: einde verhaal!
Het is lief dat ze zich zo inzetten, ookal heeft het dier geen waardig leven zo. Ik vind daarom ook sommige reactie een beetje te.

Daarbij wil ik de eigenaar ook nog even sterkte wensen, hoe hebben mensen het kunnen bedenken om even voor de lol een paard in de fik te steken dat vind ik pas walgelijk!

Amber000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:29

Ahh, arm paard! foto's waren niet om aan te zien!! arm beest

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:31

Maar de vraag is ook wáár zitten de 3e graads brandwonden, en hoeveel % van zijn lichaam is dat? Misschien is het maar een héél klein stuk, begrijp je waarom ik die mening geef. Ze zeggen het paard heeft 1e, 2e én 3e graads brandwonden maar voor het zelfde geld is net 3 % ervan 3e graads. Ik ben zelf ook eens verbrand geweest, tweedegraads, en oke geen groot stuk maar met alleen goeie zalf deed het al geen pijn meer, al irriteerde het wel, maar pijn, nee.

Denk er ook aan, bij de fotos zal ook veel gereinigd worden om infecties te voorkomen waardoor het vaak erger lijkt.

Edit: Oke heb de fotos nog eens bekeken, net enkel snel over de site gebladerd, niet echt opgelet. Vind alsnog de fotos niet heftig, vooral op dit moment, de onderste lijn is indd nog 'heftig' maar het paard is ook 'pas' 3 maanden aan het genezen...

Edit 2: Ik zie nu pas dat er meer fotos op staan zodra je op de 2e (1e kleine) foto klikt, de foto van net naar de brand, oke nu ben ik toch wel misselijk. Als ik mijn paard zo zou aantreffen zou ik denk ik ook gelijk roepen 'zet m maar een spuit', maar goed, vind m alsnog nu netjes uitzien :j
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 05-11-12 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:32

Moet je wel zo ver gaan?
Denk niet dat je een paard veel plezier doet met zo'n lijdens weg.
Ik vind het persoonlijk nogal egoïstisch.

Hoe ging dat gedichtje ook al weer?

Als twee bruine ogen je vragen,
Help me ,want ik voel me niet zo fijn
Mag je dan ,omdat je voelt, dit is het einde...
Egoïstisch zijn?
Als je van de dokter hoort, dit komt nooit meer goed.
En hij krijgt steeds meer pijn.
Mag je dan ,omdat je hem niet wilt missen...
Egoïstisch zijn?
Als twee lieve bruine ogen zich sluiten gaan.
Voorgoed en je zonder hem naar huis toe moet.
Met zijn halster in je hand en een hart vol pijn.
Dan probeer je jezelf te overtuigen, dit was het beste.
Ik mocht niet egoïstisch zijn.
Vele jaren was hij bij ons, elke dag samen was een feest.
En in al die fijne jaren
Is hij zelf niet een keer...
EGOÏSTISCH GEWEEST.

_/-\o_

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:33

Hmm ben benieuwd, of jullie allemaal echt z'n grote mond zouden hebben als het jullie paard zou zijn.
Lekker makkelijk praten, spuit dat dier af want hij heeft zoveel pijn.

Als het mijn paard was en hij eet en drinkt nog zelfstandig, dan zou ik hem nooit en te nimmer opgeven.
Met pijnmedicatie kan je een heel groot deel van de pijn weghalen. Iedere kans is er 1 en ik geloof in
heel veel nieuwe kansen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:38

Barendshoeve schreef:
Hmm ben benieuwd, of jullie allemaal echt z'n grote mond zouden hebben als het jullie paard zou zijn.
Lekker makkelijk praten, spuit dat dier af want hij heeft zoveel pijn.

Als het mijn paard was en hij eet en drinkt nog zelfstandig, dan zou ik hem nooit en te nimmer opgeven.
Met pijnmedicatie kan je een heel groot deel van de pijn weghalen. Iedere kans is er 1 en ik geloof in
heel veel nieuwe kansen.

Ik kan je verzekeren dat ik volmondig zou kiezen voor euth.

Ik ben zelf paraveterinair en weet heeeeeel duidelijk waar de grens ligt voor mij.
Dus ja al zou het mijn paard zijn dat zou ik die grote mond hebben en de DA bellen voor een enkeltje eeuwige weide :j

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:41

Tja, als mensen zo erg verbranden laat je ze toch ook niet zomaar inslapen omdat ze nog een hele lijdensweg moeten doorstaan om te genezen. Een paard kan niet vertellen of hij het wel of niet wil, maar meteen het dier laten inslapen vind ik ook zielig... Het zal vast heel lang gaan duren voor hij genezen is, maar wie weet heeft hij daarna nog een heel lang leven. Ik ben het ermee eens dat soms voor een andere optie gekozen moet worden als het écht niet meer te redden valt, maar als het dier gewoon nog kan genezen dan zou ik daar wel voor gaan... Ik ben ook zeker niet voor onnodig lijden, maar ik vind wel dat je iets moet proberen. Als je het geld en de tijd ervoor hebt en het dier kan het nog aan, dan zou ik ervoor kiezen hem te laten leven... Het is wel dubbel, maar zoals hierboven ook staat, met goede pijnstiller kan veel pijn weggenomen worden en als hij hersteld heeft hij tenminste nog een eerlijke kans gekregen.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:44

[/quote]

Ik ben zelf paraveterinair en weet heeeeeel duidelijk waar de grens ligt voor mij.
Dus ja al zou het mijn paard zijn dat zou ik die grote mond hebben en de DA bellen voor een enkeltje eeuwige weide :j[/quote]

Je bent niet de enige met een baan in de dierengeneeskunde en je kunt van te voren nooit
aan geven waar in een dergelijke situatie je grens zou liggen.
Dus zou werkelijk bewondering voor je hebben als je dat al vorens wel kan zeggen.

Zolang mijn paard wil, wil ik ook.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:46

Chaos schreef:
Tjonge, waarom kunnen we tegenwoordig onze dieren niet meer loslaten en laten we ze dergelijke dingen in vredesnaam ondergaan. Walgelijk.

Zullen we dit dan ook maar voor mensen doen. Bv als je kind ernstig verbrand is . Ook maar een spuitje geven!!
Zolang er kans op genezing is vindt ik dat je het een kans moet geven. Het is nog een jong dier. En kan mij herinneren dat er een tijdje geleden ook een paard was verbrand met vreselijke wonden. En dit paard springt weer wedstrijden. En tenslotte is het iemands anders paard en die neemt de beslissing. Laten we dat respecteren.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:48

Barendshoeve schreef:
Je bent niet de enige met een baan in de dierengeneeskunde en je kunt van te voren nooit
Dus zou werkelijk bewondering voor je hebben als je dat al vorens wel kan zeggen.

Zolang mijn paard wil, wil ik ook.

Goh niet? ;)

Ja toch heb ik dit al eerder meegemaakt met een ander dier. Van te voren heel duidelijk aangegeven waar de grens lag
voor mezelf en toen dat ook gebeurde ook netjes diertje naar de andere kant geholpen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:49

xSlvna schreef:
Maar de vraag is ook wáár zitten de 3e graads brandwonden, en hoeveel % van zijn lichaam is dat? Misschien is het maar een héél klein stuk, begrijp je waarom ik die mening geef. Ze zeggen het paard heeft 1e, 2e én 3e graads brandwonden maar voor het zelfde geld is net 3 % ervan 3e graads. Ik ben zelf ook eens verbrand geweest, tweedegraads, en oke geen groot stuk maar met alleen goeie zalf deed het al geen pijn meer, al irriteerde het wel, maar pijn, nee.

3e graads brandwonden zijn nauwelijks pijnlijk omdat de zenuwen zijn aangetast.

Barendshoeve schreef:

Mee eens. Ik heb ook enkele jaren als paraveterinair gewerkt en juist met die medische achtergrond weet je wat er mogelijk is (of niet, natuurlijk).

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:49

Barendshoeve schreef:

Dus ja al zou het mijn paard zijn dat zou ik die grote mond hebben en de DA bellen voor een enkeltje eeuwige weide :j[/quote]

Zolang mijn paard wil, wil ik ook.[/quote]

Mee eens. Maar volgens het merendeel maakt dit ons een slechte eigenaar, of erger nog een slecht mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:50

ElineS schreef:
Jose22: En de eigenaar is nu aan het bedelen op de website voor geld, om het paard verder te behandelen.. Als je het geld zelf al niet hebt, waarom het dan toch doen..

Ik wil ze wel geld doneren.
Om dat paard vandaag nog te laten inslapen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:51

Jose22 schreef:
xSlvna schreef:

3e graads brandwonden zijn nauwelijks pijnlijk omdat de zenuwen zijn aangetast.

Dan zie ik al helemaal niet het probleem, waarom inslapen als het gevoel bij de 2e graads weg gewerkt kan worden met zalf en pijnstillers, en de 3egraads geen gevoel meer hebben? Of hoe zit dat?
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 05-11-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:52

Especial schreef:
ElineS schreef:
Jose22: En de eigenaar is nu aan het bedelen op de website voor geld, om het paard verder te behandelen.. Als je het geld zelf al niet hebt, waarom het dan toch doen..

Ik wil ze wel geld doneren.
Om dat paard vandaag nog te laten inslapen.

_/-\o_

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:56

bah wat afschuwelijk van de daders! Verbranden moeten ze.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:57

Jose22 schreef:
Barendshoeve schreef:

Mee eens. Ik heb ook enkele jaren als paraveterinair gewerkt en juist met die medische achtergrond weet je wat er mogelijk is (of niet, natuurlijk).

Dan weet je ook dat er situaties zijn waarin je eigenaren moet behoeden voor dit soort acties.
Ja die optie is er wel, maar het hoeft toch geen goede optie te zijn??

Soms moet je juist in de functie eigenaren behoeden voor iets.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:01

Anoli schreef:
Dan weet je ook dat er situaties zijn waarin je eigenaren moet behoeden voor dit soort acties.
Ja die optie is er wel, maar het hoeft toch geen goede optie te zijn??

Soms moet je juist in de functie eigenaren behoeden voor iets.

Ook mee eens. Maar het hoeft ook geen slechte optie te zijn.
Ik ben voor- noch tegenstander voor het in leven houden van een dier met ernstige brandwonden. Maar ik wil een dier ook niet per definitie afschrijven. Zeker bij mijn eigen dier zal ik altijd kijken naar de mogelijkheden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:03

Binnen de Wet op dierproeven is het ongerief van dit dier nu al strafbaar te hoog en dat betekent dus de eeuwige weilanden op.
Ik heb de foto's gezien en ik kan niet zo goed begrijpen waarom de dierenartsen hier überhaupt mee bezig zijn? Het is gewoon niet te voorspellen hoe dit dier zal genezen en functioneren, nee voor mij was de keus naar de eeuwigheid snel gemaakt.