FEI kondigt verbod op vliegennetjes aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:50

Zinzi_jewel schreef:
Las laatst een stukje hier op bokt dat er ook een verbod aan zit te komen op kaal geschoren oren . Logisch gevolg is dan het oornetje verbieden . Controleert wat makkelijker ...

En als je een kopschuw paard hebt is zo'n muts juist makkelijk om al die flossen onder te verbergen. Als je dan toch een keer je paard verdoofd moet hebben bij een tandartsbehandeling ofzo grijp je juist de tondeuse erbij om zo lang mogelijk van die lange flossen verlost te zijn.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:53

M_D_H schreef:
Mijn paard is nog al panisch bij zijn oren, heeft hij al gehad vanaf het moment dat hij hier in Nederland kwam.
zodra hij ook maar iets op zijn oren voelde kon hij helemaal door het lint gaan, ik reed thuis ook altijd met oornetje.
het is bij hem niet alleen de vliegen, maar ook zodra hij het idee heeft dat er wat bij zijn oren zit dat hij door het lint kan gaan.
het oornetje ben ik zomers gaan gebruiken en dat werkte goed, toen ben ik hem 's winters blijven door gebruiken en dat leek het probleem op te lossen.
naar mijn idee is hij het vliegennetje gaan associeren met minder kriebels bij zijn oortjes :)
had verder niks met mij te maken, ik bleef juist het idee houden dat hij elk moment een placebo gevoel rond zijn oortjes kon hebben :+
maar dat viel mee.
tegenwoordig rij ik hem vrijwel zonder oortjes (alleen buiten niet) maar eens in de zoveel tijd hebben we even een terugval en voelt hij weer allemaal spookjes rond zijn oortjes. njaa hup vliegenoortjes weer op en hij loopt weer super :)

Ik kan jouw situatie goed begrijpen hoor. Maar als jouw paard zo panisch is bij zijn oren, hoe krijg je dan uberhaupt dat vliegennetje om zijn oren?

Zinzi_jewel

Re: FEI kondigt verbod op vliegennetjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:59

Je paard zn oren kunnen ook netjes zijn zonder flossen en zonder tondeuse hoor ...

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:05

Gewoon netjes bijknippen bedoel jij zeker. Ja dat doe ik ook vind uitgeschoren oren niet mooi daarom knip ik netjes alle plukjes weg die uit zijn oren steken. Vind mijn paard ook beter want een schaar bij zijn oren is al spannend genoeg..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:15

Ik vind die vliegennetjes niet eens mooi,vind ze lelijk.Maar ik snap niet waarom het verboden moet worden.
Het paard heeft er toch geen nadelen van?het doet geen pijn ofso.Kijk dat je sporen verbied snap ik,maar een vliegennetje!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:35

Ik mag alles scheren en vlechten en wassen en bij wijze van fohnen, maar kom niet met een schaar oid bij zijn oren, dan flipt hij. Heb dus jaren rondgereden met een mooi netjes getoilleteerd paard met pluimen uit zijn oren.. Nooit enige opmerking over gehad door jury's of omstanders.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:38

riagr schreef:
Ben toch wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag:

Waarom dispensatie voor een vliegennetje?

dat heb ik al uitgelegd, maar heb je waarschijnlijk overheen gelezen :)

Ollie23 schreef:
M_D_H schreef:
Mijn paard is nog al panisch bij zijn oren, heeft hij al gehad vanaf het moment dat hij hier in Nederland kwam.
zodra hij ook maar iets op zijn oren voelde kon hij helemaal door het lint gaan, ik reed thuis ook altijd met oornetje.
het is bij hem niet alleen de vliegen, maar ook zodra hij het idee heeft dat er wat bij zijn oren zit dat hij door het lint kan gaan.
het oornetje ben ik zomers gaan gebruiken en dat werkte goed, toen ben ik hem 's winters blijven door gebruiken en dat leek het probleem op te lossen.
naar mijn idee is hij het vliegennetje gaan associeren met minder kriebels bij zijn oortjes :)
had verder niks met mij te maken, ik bleef juist het idee houden dat hij elk moment een placebo gevoel rond zijn oortjes kon hebben :+
maar dat viel mee.
tegenwoordig rij ik hem vrijwel zonder oortjes (alleen buiten niet) maar eens in de zoveel tijd hebben we even een terugval en voelt hij weer allemaal spookjes rond zijn oortjes. njaa hup vliegenoortjes weer op en hij loopt weer super :)

Ik kan jouw situatie goed begrijpen hoor. Maar als jouw paard zo panisch is bij zijn oren, hoe krijg je dan uberhaupt dat vliegennetje om zijn oren?

met veel rust en beleid, beetje kroelen op zijn halsje, langzaam aan naar boven en dan uiteindelijk vliegensvlug zijn oor pakken en het mutsje over heen droppen... werkt erg goed :)) :+
de moeite van het mutsje op doen weegt niet op tegen de drama van de spookjes rond zijn oren :+
en nu hoeven we het bijna niet meer te gebruiken, we kunnen nu zelfs bij zijn oortjes scheren :)
alleen eens in de zoveel tijd heeft hijeen terug val, njaa net wat ik zeg, mutsje op en de spookjes zijn weg...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:36

Die mutsjes vind het afschuwelijk staan. Kan er de nut niet van inzien. En oren kan je ook netjes houden zonder ze geheel uit te scheren en als dat niet mogelijk is dan word het tijd daar aan te werken.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:51

Nette oren? Oornetjes? Wat een issues... Ik ga gewoon met mijn harige (wel gepoetst en gevlochten natuurlijk) sportbizon op wedstrijd. Haar uit zijn oren, lange sprieten aan zijn neus, varkenshaar onder zijn buik en kin. Who cares, daar is het een paard voor. Als iemand mij daar minder op wil beoordelen moet ie dat lekker doen, ik rijd mijn winstpunt graag op rijtechniek.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:31

Wilawander schreef:
Die mutsjes vind het afschuwelijk staan. Kan er de nut niet van inzien. En oren kan je ook netjes houden zonder ze geheel uit te scheren en als dat niet mogelijk is dan word het tijd daar aan te werken.

Kom je gezellig helpen dan?! := Natuurlijk is alles mogelijk, maar bij sommige paarden is het écht paardvriendelijker om gewoon een netje om te doen ipv toiletteren...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:34

Ofwel verbied je oormutsjes ofwel laat je ze toe, maar nu zo een half half regeling vind ik dom. Alsof er in een binnenhal nooit vliegen zijn of dingen die een paard kan irriteren.
En watten in de oren snap ik in bepaalde gevallen eigenlijk ook wel. Als je zo eens naar Jumping Mechelen geweest bent, je-zus, wat een rotherrie. Daar zit je als mens tegen de lawaaigrens aan, laat staan voor een paard. Dat ze daar eens regeltjes voor bedenken.

Geen oorzaak (lawaai) geen verboden gevolg (watten in de oren).

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:32

Vjestagirl schreef:
thoraklover schreef:
Wat een onzin zeg, waarom zouden ze dat in hemelsnaam verbieden? Mijn paard is zeer gevoelig op de oren en met vliegennetje is hij veel rustiger. En nee, hij heeft gewoon ongeschoren oren.

Omdat de binnen geen vliegen ed zijn (in de winter) waar je paard een oornetje voor nodig heeft.

Hij is zeer gevoelig van horen. Bij een suizende wind of harde geluiden raakt hij in paniek. En dat heeft hij ook op weiland, valt vrij weinig aan te doen behalve dan met rijden een oornetje dragen. Dan is hij ontspannen en oogt hij tevreden. Voor hem zou het dan ook paardvriendelijker zijn om met oornetje te rijden dan zonder. Wat kan het kwaad?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:45

Nu het invlechten nog verbieden en het witte benen wassen en dan kunnen we knallen :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:18

shirleyp schreef:
Nette oren? Oornetjes? Wat een issues... Ik ga gewoon met mijn harige (wel gepoetst en gevlochten natuurlijk) sportbizon op wedstrijd. Haar uit zijn oren, lange sprieten aan zijn neus, varkenshaar onder zijn buik en kin. Who cares, daar is het een paard voor. Als iemand mij daar minder op wil beoordelen moet ie dat lekker doen, ik rijd mijn winstpunt graag op rijtechniek.

Haha sportbizon! :)) En ben het helemaal met je eens :) .

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:19

Goed dat ze heroverwegingen maken en dit 'gedoe' verbieden. Oogkleppen blijven altijd...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:48

Biertabje schreef:
kleinvosje schreef:
Niet mee eens, dat is niet toegestaan.

Zal me niks verbazen dat dat de reden is dat de FEI het verbiedt!! }>

Juist. Want het is zoooo'n onzin om het zomaar voor de fun te om te doen.

Tja wat wil je ook he, paarden worden tegenwoordig te heet gefokt en niet meer op gelijkmatige karakter, waardoor de ruiters ze niet meer normaal kan rijden.

Of te complex van karakter maar die wel goede sportprestaties kunnen neerzetten, dus dan toch ermee fokken, maar ja zie het dan maar eens ze te kunnen rijden zonder oordempers en of stoppers, zonder dat ie doldraait.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-11-12 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:51

Ragdollcat schreef:
Nou, voor de mooi is ie niet echt mooi hoor, het is gewoon een stom gezicht.

:j helemaal mee eens

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:56

Noujaaa zeg... ik hoop niet dat de KNHS het overneemt...
Dan hoefde ik de oren niet te doen en kon ik toch netjes op wedstrijd verschijnen.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:21

kyrkelover schreef:
Heb nog nooit de fanfare of zo langs de bak zien staan.

He, heb een keer een duizendklapper tijdens een buitenwedstrijd naast de bak gehad, voetbalvereniging ernaast was kampioen geworden...en het mooie was, toen hij ophield met klapperen kwam er een enorme rookwolk over de bak heen aanwaaien, moest ik mijn proefje indoen...lachen was dat |( , was net begonnen met een jong paard in d B...hihi dus alles kan

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:22

Maarhelpt een oornetje oo kniet meer tegen :P

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:23

shirleyp schreef:

hear hear _/-\o_

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:58

lindahertha schreef:
shirleyp schreef:

hear hear _/-\o_

Als jij een kerel ontmoet met een grote snor + onwijs lange baard.. een enorme bierpens, onverzogt gezicht, nagels van 20 cm lang en echt alles wat lelijk is.. zeg jij dan ook ´ohw kom maar hier schat, daar ben je immers mens voor´? Nee,, zelfde bij paarden..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:04

blubdevis schreef:
shirleyp schreef:

Als jij een kerel ontmoet met een grote snor + onwijs lange baard.. een enorme bierpens, onverzogt gezicht, nagels van 20 cm lang en echt alles wat lelijk is.. zeg jij dan ook ´ohw kom maar hier schat, daar ben je immers mens voor´? Nee,, zelfde bij paarden..

Dat heeft níets te maken met 'paard zijn', dat heet 'vermenselijken'.

Een snor/lange baard/bierpens/onverzorgd gezicht/lange nagels houdt in dat je jezelf niet verzorgd en/of een ongezonde levensstijl hebt.

Een paard heeft zijn haren en sprieten niet voor niets.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:06

Ja, een mens toch ook niet! Mensen trekken kleren aan, paarden dekens.. :-)

Het paard is in de jaren des tijds echt wel vermenselijkt hoor..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:12

blubdevis schreef:
Ja, een mens toch ook niet! Mensen trekken kleren aan, paarden dekens.. :-)

Het paard is in de jaren des tijds echt wel vermenselijkt hoor..

ja maar dat komt door de mensen lijkt mij... ik heb trouwens nog nooit een paard een deken aan zien trekken... :') wel uit ,maar dat is een ander verhaal.. het hele wedstrijdrijden wordt onderhand een grote modeshow... heb t ook meegemaakt dat ik op mn protocol geschreven bij de subtop dat het mooier zou zijn als mijn paard zn sokken eraf zouden zijn geschoren... ga ik dus niet beginnen. mijn paard loopt overdag buiten-ook als het regent,dus ja ik herken het wel dat juryleden er naar kijken.