Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:00

Ik denk dat er ook een tendens is die al tijden terug is ontstaan.
Door de toename van populairiteit vd paardensport zijn er veel mensen overgegaan tot aanschaf van een paard.
Zoals ze ook een racefiets, een tennisracet of een paar schaatsen zouden kopen.
Luxe pensionstallen voorzien in de behoefte om niet zelf voor je dier te hoeven zorgen.
All in accomodaties zorgde ervoor dat je alleen hoefde te poetsen en te rijden.
En als je niet kan, blijft ie fijn een dagje op stal.. 'rustdag'.

Langzaam zijn alle kosten verdubbel, dus ook het onderhoud. Die makkelijke luxe stal is ineens niet meer betaalbaar.
Dus er wordt een betalende verzorger gezocht, of een goedkopere stal.
Dan blijkt er ineens veel meer werk aan te zitten. Dat weilandje moet worden onderhouden, die goedkopere stal moet je zelf uitmesten enz. Verzorgers hebben enorm aanbod en kiezen de beste paarden er tussenuit.

Intussen fokken fokkers nog steeds door, want de populairiteit is zo toegenomen... en die ene topper, dat zou toch fantastisch zijn voor je stal.

Dan komt er recessie. Mensen verliezen banen en moeten keuzes maken....

gitje65

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:48

Ik lees hier dat er maar door gefokt wordt, maar mijn ervaring is heel anders. Ik hoor van hengstenhouders dat het bar en boos is omdat er juist zo weinig gefokt wordt en ook van andere paardeneigenaren hoor ik veel vaker dat ze hun merrie de afgelopen jaren of dit jaar maar "leeg gelaten" hebben.
Verder denk ik dat een gezin dat een paardje in pension heeft voor bijv. 250,00 Euro per maand en een ouder zijn baan verliest waardoor er veel minder inkomsten zijn, die 250,00 Euro stalgeld echt niet meer betaald kunnen worden, omdat het gezin voor gaat. En dan heb ik hetnog niet over de kosten van hoefsmid, dierenarts, enz. Dit zijn keuzes die niemand wil maken, maar wel keuzes die veel mensen noodgedwongen moeten maken nu.
Recessie? Ja, maar je merkt het pas echt als je je baan verliest denk ik.
Dus we kunnen wel hoog van de toren blazen, maar we moeten hopen dat we allemaal onze banen wel blijven houden, want een hobby is nog altijd geen eerste levensbehoefte!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:50

Prisca schreef:
En we gaan maar weer door met fokken.....we vergroten het probleem alleen maar. Steeds en steeds meer mensen kunnen het niet meer betalen en hebben een probleem. En toch blijven we maar fokken.

Mensen die willen fokken koop een veulen die te koop staat geef dat beestje een kans red die van de slacht.

AMEN!!!! _/-\o_

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:51

Als ze de paarden dan een stukje goedkoper prijzen dat ze snel verkocht worden maar nee dat gunnen.ze.niet en dan maar na de slager en dat zijn keuzes die.ze maken denk ik

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:17

Aanschafprijs is maar een klein percentage. Het onderhoud van zo'n dier blijft gewoon veel geld. Het heeft niks met gunnen te maken. Heel veel mensen kunnen ze gewoon niet meer onderhouden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:23

Het is eigenlijk helemaal níets waar het over gaat.

Stel 400.000 paarden.
Stel dit jaar 10.000 paarden geslacht.
Nu de nullen eraf.
Dat is 10 op 400; 2,5%
Er is HEEL wat meer aan de hand in de economie.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:27

Teveel paarden.... Hmmmm weet niet. Er is gewoon teveel meuk! Er zijn gewoon super veel slechte paarden of paarden met een maar. Wordt ook veel ondoordacht gefokt.

Ik zou ook liever zelf fokken dan een veulen redden van de slacht. Ken een veulen van 4 maanden dat pasgeleden naar slacht is gegaan.. Niet functioneer gebouwd, kogel niet goed, luchtzuigen als een malle (dus waarsch maagproblemen) voorhoofdholte ontsteking of iets in die richting.... Kortom echt een kneusje wat dood misschien wel beter af was dan levend.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:32

@gitje65

Je hebt helemaal gelijk, er wordt al minder gefokt en niet dit jaar voor het eerst.

Over 2 - 3 jaar is er veel minder aanbod van jonge paarden, juist omdat er minder gefokt wordt.

Het gekke is dat, ondanks dat ik echt heel veel mensen met paarden ken, ik nog geen paard kan aanwijzen dat geslacht is vanwege de crisis. Mijn zus heeft haar paard moeten verkopen, vanwege een scheiding, niet vanwege de crisis, en dat paard heeft maar een paar weken te koop gestaan.

Als er nu zo'n vreselijk overschot zou zijn, dan moet ik toch makkelijker aan paarden kunnen komen. Maar als ik mijn selektie maak op marktplaats blijft er weinig over.
Hetzelfde met de pony's. Weinig keus.

En het aantal paarden dat te koop staat op marktplaats is volgens mij ook niet hoger dan vorige jaren.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het aanbod van kwalitatieve paarden niet groot is, omdat deze handel toch nog wel loopt. Het overige aanbod blijft dan waarschijnlijk staan, en beland bij de slacht.
Wat ik in en in triest vind, is dat ik dus oudere paarden tot wel 27 jaar of zo te koop zie staan op marktplaats, dat verdienen die dieren niet, maak er dan een eind aan.
Die eigenaren zijn waarschijnlijk wel degenen die ook roepen dat de handel zo slecht is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:45

Mousmous schreef:
@gitje65

Je hebt helemaal gelijk, er wordt al minder gefokt en niet dit jaar voor het eerst.

Over 2 - 3 jaar is er veel minder aanbod van jonge paarden, juist omdat er minder gefokt wordt.

Het gekke is dat, ondanks dat ik echt heel veel mensen met paarden ken, ik nog geen paard kan aanwijzen dat geslacht is vanwege de crisis. Mijn zus heeft haar paard moeten verkopen, vanwege een scheiding, niet vanwege de crisis, en dat paard heeft maar een paar weken te koop gestaan.

Als er nu zo'n vreselijk overschot zou zijn, dan moet ik toch makkelijker aan paarden kunnen komen. Maar als ik mijn selektie maak op marktplaats blijft er weinig over.
Hetzelfde met de pony's. Weinig keus.

En het aantal paarden dat te koop staat op marktplaats is volgens mij ook niet hoger dan vorige jaren.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het aanbod van kwalitatieve paarden niet groot is, omdat deze handel toch nog wel loopt. Het overige aanbod blijft dan waarschijnlijk staan, en beland bij de slacht.
Wat ik in en in triest vind, is dat ik dus oudere paarden tot wel 27 jaar of zo te koop zie staan op marktplaats, dat verdienen die dieren niet, maak er dan een eind aan.
Die eigenaren zijn waarschijnlijk wel degenen die ook roepen dat de handel zo slecht is.

eens, ook het verhaal dat er heel veel minder gefokt wordt, ik begreep van een hengstenhouderij en mijn dierenarts dat er zeker 40% minder dekkingen zijn geweest dit jaar, en het jaar daarvoor was er ook al een flinke daling, dus dat "we fokken maar door"is zeker niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:45

ralphtdw schreef:
Als ze de paarden dan een stukje goedkoper prijzen dat ze snel verkocht worden maar nee dat gunnen.ze.niet en dan maar na de slager en dat zijn keuzes die.ze maken denk ik

Bullshit.. Paarden worden momenteel al zowat voor nop aangeboden, er is gewoon weinig vraag.. Iedereen heeft last van de crisis en kan zich minder makkelijk een (eigen) paard veroorloven dan 10 jaar geleden..

Grootste probleem zit hem in het fokken en in de mensen die een paard kopen en vervolgens geen idee hebben wat er allemaal bij komt kijken..

Vroeger had ik altijd mijn eigen paard aan huis, ik kwam op wedstrijden en de rijvereniging en had altijd het idee dat als mensen paarden hadden, ze er net zo fanatiek mee waren als ik.. Dus zelf mesten, verzorgen, rijden en iedere dag lekker buiten.. Nu ik een paard van iemand anders rijd die ook pensionstalhouder is weet ik wel beter.. Mensen kopen paarden of krijgen ze soms, zetten ze in de stalling en naar het paard wordt nog amper omgekeken, want hij wordt toch wel verzorgd.. :roll: Of ze komen er achter dat er na de aanschaf nog steeds kosten zijn die oplopen en blijven doorgaan en komen er dan achter dat het toch wel erg duur is :+

Neem alleen al al die shetlanders.. Op een enkele kinderpony na zijn ze volstrekt nutteloos, maar ze worden gefokt als konijnen.. Want ja, het zijn zulke schattige kleine veulentjes :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:57

Weet je ik zie het verschil niet tussen een kruising en een duur sportpaard. Waarom doen mensen zo negatief over kruisingen ? Heel l*llig gezegd maar dan mag een blanke ook geen kind krijgen van een andersgekleurde... Jongens, moet het allemaal het neusje van de zalm zijn? En belangrijker.. wie bepaald dat dat het neusje zou moeten zijn? Moet iedereen in een mercedes rijden? Sorry hoor maar ik rij in en 2e hands kangootje en ik heb 1 pony met een echte stamboom in mijn wei staan, de andere 5 zijn fiasco's blijkbaar volgens vele. Erger nog ik heb een lopende salamie staan.. een kwee.. had niet gemogen! had in de worst terecht moeten komen volgens vele!
Weet je waar je zou moeten beginnen in mijn ogen.. paarden te verkopen die echt recht op leven hebben, dus die pijnvrij en een goed "menswaardig" leven kunnen hebben. Geen rommel die al spat,hoefbevangen of erger heeft. Maar je moet altijd (mits financieel mogenlijk) proberen of iets te verhelpen is en niet je zieke paard/pony dan maar te verkopen of je oudje die geen dienst meer doet maar wel kost. Ik weet dat het maar dieren zijn, maar wij mensen zijn gekker! een 80 jarige een bijpass.. of een nieuwe heup, dat kan allemaal wel. Slachten is niet erg, is zelfs goed. Het zou een beetje voorkomen kunnen worden door van te voren een dekbewijs/indificatienr aan te moeten vragen. En nee, zo'n maatregel is in mijn ogen niet alleen voor paarden maar voor alle dieren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:05

Heel goed, er moet nodig geselecteerd worden en dit kan alleen maar door levens te beeindigen, hard maar waar.

Prisca: de bewering dat er niet/minder gefokt moet worden is echt de grootste klets die ik ken. Je kan alleen maar vooruit komen door te fokken EN te selecteren, en bij dat 2e gaat het mis, 'zielige' veulens worden net zo goed verkocht als goede veulens.
Dus je kan het niet alleen de fokkers verwijten maar de kopers (half bokt ;)) dus ook! Een fokker doet een zielig veulen echt niet weg/slachten als hij er in de handel 1000,- voor krijgt (en de slacht 300,-).

Tessa_Pro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:10

'vind ik niet leuk'

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:18

maar wat ik flauwekul vind dat de paarden nu niks meer op brengen en niks meer kosten.
wij zijn al heel lang op zoek naar een leuk gewoon paard die niet internationaal hoeft te lopen.
en mag ook nog onbeleerd zijn.
en wij hebben heel veel fokkers gebeld en rond gekeken maar voor een heel simpel paard vragen ze zo 4000 euro die niks kent en is dit dan goedkoop?
je hebt ze ook wel goedkoper maar om te zeggen dat er veel paarden zijn op dit moment voor weinig geld vind ik niet,
wij kochten jaren geleden toen mijn zusje nog handelde in paarden en of pony's kochten wij ze gewoon voor rond de 1000 euro en dan niet met gebreken of wat dan ook.
nou zie je hier niet meer zoveel van hoor

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:22

en de mensen maar zeuren over die arme plofkipjes en vetgemeste biggetjes oh oh oh wat zielig!!!!
nou je kan beter een stukkie paarden vlees eten, 9 van die 10 geslachte paarden heeft iig een goed leven gehad!!! maar neee ooooh geen paardenvlees dat is zielig!!!!! waarom???? paard is heerlijk vertroeteld, heeft een lieve mama gehad, lekker buiten gelopen en blablabla.....
ik zie het probleem er niet zo van om gezonde paarden/dieren te slachten, beter zo en de populatie flink uitdunnen dan alles laten versloeberen in een modder weitje

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:36

Er staat dat er een overschot is aan paarden, maar ik zie nog steeds veel dure paarden/pony's op marktplaats te koop staan...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:45

Een goed paard, braaf, netjes gereden en recht van lijf en leden is nog altijd goed te verkopen.

Op dit moment is het ondereind te groot - teveel paarden van boven de 10 jaar (en veel kopers willen toch een paard van tussen de 4 en 7 jaar) waar iets mee is. Niet gezond, niet braaf...Jaren is daar maar mee omgesold omdat er geld genoeg was en er altijd wel iemand was die er een paar tientjes tussenuit trok, op weg naar het volgende adres. Dat wordt nu opgeruimd en ik denk dat dat - ook voor die paarden - de beste weg is.

Dan de hengstenhouders, die alles in het werk stellen om hun hengsten aan de gang te houden. Dus dekgeld hoog houden, veulens opkopen, de besten houden en de rest gaat met de vrachtauto weg (waar dan ook naar toe..). En dan op naar de volgende lichting, want waarom zou de fokker stoppen. zijn veulens zijn immers gegarandeerd verkocht?

En niet te vergeten de shetjes - ik zou ook wel willen weten hoe zo'n percentage dat is van het totaal. Weilanden vol, ieder jaar weer...tot de Zuidlaardermarkt. Ik weet niet of dat erg is - wij hebben zelf schapen en de eerste lammeren gaan nu ook naar de slacht. Maar het zou niet mijn keuze zijn (ik hoor namelijk niet vaak dat er veel vraag is naar shetlandervlees).

Het probleem zal zich zelf wel oplossen. Er wordt al minder gefokt en het 'ondereind' van de oude paarden wordt opgruimd. De makkelijke handel is weg en daardoor blijven de goeden over.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:54

Als we nou eens zouden beginnen met echt fokken, en niet met vermeerderen! Mensen die hun merrie, die vol zit met OCD's en andere erfelijke afwijkingen, stomweg laten dekken.. Gevolg, inderdaad een overschot aan "slechte" paarden die uiteindelijk belanden bij de slager. Dat is geen fokken, dat is vermeerderen!

Natuurlijk is er veel meer mis met de econonomie maar een gezond, fijn gereden paard is altijd te verkopen!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:56

Er was vanavond ook een stukje over op Omrop Fryslan, een gesprek met een handelaar.
Het is treurig maar waar door de goede tijden van weleer (enorm veel paarden gefokt en aangeschaft) en de crisis van nu is er voor veel paarden geen geld meer voor onderhoud, daarnaast kan de "gewone" man momenteel niet meer een paard onderhouden door de enorme hoge kosten voor voer en stro.
Voorheen betaalde je voor een plekje bij de boer met een buitenbak 100 gulden p/maand nu betaal je al snel 150 euro voor een simpel onderkomen incl. voer en verzorging en dat is omgerekend wel even bijna 350 gulden dus ruim 3x zoveel!!!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:02

Gucci_ schreef:
Er staat dat er een overschot is aan paarden, maar ik zie nog steeds veel dure paarden/pony's op marktplaats te koop staan...

En die blijven meestal ook heel lang te koop staan, een echt goed paard is zijn geld wel waard en zal ook wel verkocht worden, maar er is zoveel wat maar middelmatig is.
Deze paarden werden voorheen vaak gekocht door mensen met een minder grote beurs, die stalden het dier bij een boer in de buurt voor 100 gulden per maand, maar die tijd is voorbij, een paard aanschaffen gaat nog wel maar de kosten voor onderhoud zijn de pan uit gestegen.

Wij hebben een melkveebedrijf "vroeger" betaalde je voor een echt goed pak hooi van gewone bemestte weide 5 gulden, nu is dat 5 euro, meer dan het dubbele, voor een pakje stro betaalde je 2,50 gulden, dat is nu tussen de 5 en 6 euro dat is 4 tot 5x zoveel, hoe zal iemand met een gewoon inkomen in de vredesnaam tegenwoordig nog een paard kunnen onderhouden???? :n
En dan heb ik het nog niet eens over een hoefsmid, een veearts, een deken, lessen etc.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:08

Off topic, maar jouw hooi en stro is wel erg duur....

Nog steeds kun je met een normaal salaris een paard houden, je hebt dan misschien niet alle faciliteiten, maar het kan wel!
Probleem is veel meer - zoals vaker gezegd hier - dat mensen hun baan verliezen en dan lukt het niet meer.
En waarschijnlijk minder 'nieuwkomers'...de schrik zit er toch wat in in HL - de bomen groeien niet meer tot in de hemel.

Bovendien vraag ik me af of dit ook niet was gebeurd als de crisis er niet was geweest, maar dan misschien wat minder heftig...er is de laatste 15 jaar zoveel maar raak gefokt...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:13

Om even in mijn rasrichting te blijven: ja, Shetlanders worden nog steeds volop gefokt, ik vind het onbegrijpelijk; er is een overschot van heb ik jou daar, shet hengstveulens zijn niet te verkopen, maar toch..fok maar door jongens. Letterlijk dus voor de salami. Ik begrijp werkelijk niet wat daar de "lol" nog van is. Ik heb wel van enkele shetlandfokkers gehoord dat ze merries leeg gaan laten, sommigen verkopen de hele handel (maarja bijna geen vraag dus niet te verkopen) en stoppen ermee. Maar er zijn hele volksstammen die gewoon doorgaan en het resultaat daarvan kan maandag 5 november weer in Hedel bewonderd worden. Ik vind het in en in triest. Men zet veulens op de wereld die nagenoeg geen toekomst hebben. Waarom dan fokken? Waarom die merries volstoppen? Er wordt geen rooie rotcent op verdiend en ik durf denk ik wel te stellen dat 8 op de 10 shetten(veulens) in de worst belanden. Niemand wil ze hebben, al helemaal niet als het zwarte hengsveulens zijn.
Maar kennelijk hebben veel mensen nog steeds het idee bij die kleintjes dat er gefokt MOET worden.
Ook de zwaar irritante topics op bokt (althans ik irriteer me eraan) van pennymeisjes of ouderen die een shet hebben, met of zonder papieren en dan een goedkope dekhengst zoeken, want "het is toch voor mezelf en het veulen mag aaaallltijd hier blijven :+ "..om vervolgens datzelfde veulen 5 maanden later te koop zien worden aangeboden want "we kunnen hem/haar helaas niet meer houden".
Ik durf niet te zeggen of er veel dierenleed is door dit soort dingen, maar dit moet je toch gewoon niet willen?
Dieren bewust op de wereld zetten terwijl er nagenoeg geen toekomst voor is in de huidige tijd.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:17

shirleyp schreef:
Blijft niet fijn om te lezen, maar ik zie ze ook liever geslacht dan verwaarloosd...

Dat hobbyfokken blijft toch een probleem. Slechte merries worden gedekt omdat een nakomeling zo leuk is. Merries met een blessure? Daar moet een veulen in! Allemaal prima, maar dan moet je wel zeker weten dat je dat veulen een leven kan bieden en niet na een paar jaar verkoopt omdat het toch wat tegenvalt...

_/-\o_

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:27

en hoeveel kwpn jaarlingen en twenters (niet door hobbyfok!) worden er geslacht omdat ze net niet goed genoeg zijn, hier of daar een afwijking hebben? te veel
maar daar kijkt niemand naar (of het wordt weggestopt), want in daar wil iedereen alleen perfecte paarden.
ook zij (= fokkers in het algemeen) zijn in grote mate schuldig aan dit overschot!
(bron: DA, na een discussie over hobbyfok en 'echte' fokkers)

helemaal nu alles duurder wordt en mensen minder te besteden hebben is de keuze 'slacht' steeds sneller gemaakt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:35

Jilletje schreef:
en de mensen maar zeuren over die arme plofkipjes en vetgemeste biggetjes oh oh oh wat zielig!!!!
nou je kan beter een stukkie paarden vlees eten, 9 van die 10 geslachte paarden heeft iig een goed leven gehad!!! maar neee ooooh geen paardenvlees dat is zielig!!!!! waarom???? paard is heerlijk vertroeteld, heeft een lieve mama gehad, lekker buiten gelopen en blablabla.....
ik zie het probleem er niet zo van om gezonde paarden/dieren te slachten, beter zo en de populatie flink uitdunnen dan alles laten versloeberen in een modder weitje

Mee eens,alleen is het vervelende dat bijna of al het vlees van hier naar het buitenland gaat en wij dat Argentijns spul krijgen.....(laatst van een slachter gehoord)...
Dát vind ik niet kunnen.