Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Prisca schreef:En we gaan maar weer door met fokken.....we vergroten het probleem alleen maar. Steeds en steeds meer mensen kunnen het niet meer betalen en hebben een probleem. En toch blijven we maar fokken.
Mensen die willen fokken koop een veulen die te koop staat geef dat beestje een kans red die van de slacht.
Mousmous schreef:@gitje65
Je hebt helemaal gelijk, er wordt al minder gefokt en niet dit jaar voor het eerst.
Over 2 - 3 jaar is er veel minder aanbod van jonge paarden, juist omdat er minder gefokt wordt.
Het gekke is dat, ondanks dat ik echt heel veel mensen met paarden ken, ik nog geen paard kan aanwijzen dat geslacht is vanwege de crisis. Mijn zus heeft haar paard moeten verkopen, vanwege een scheiding, niet vanwege de crisis, en dat paard heeft maar een paar weken te koop gestaan.
Als er nu zo'n vreselijk overschot zou zijn, dan moet ik toch makkelijker aan paarden kunnen komen. Maar als ik mijn selektie maak op marktplaats blijft er weinig over.
Hetzelfde met de pony's. Weinig keus.
En het aantal paarden dat te koop staat op marktplaats is volgens mij ook niet hoger dan vorige jaren.
Het kan natuurlijk zo zijn dat het aanbod van kwalitatieve paarden niet groot is, omdat deze handel toch nog wel loopt. Het overige aanbod blijft dan waarschijnlijk staan, en beland bij de slacht.
Wat ik in en in triest vind, is dat ik dus oudere paarden tot wel 27 jaar of zo te koop zie staan op marktplaats, dat verdienen die dieren niet, maak er dan een eind aan.
Die eigenaren zijn waarschijnlijk wel degenen die ook roepen dat de handel zo slecht is.
ralphtdw schreef:Als ze de paarden dan een stukje goedkoper prijzen dat ze snel verkocht worden maar nee dat gunnen.ze.niet en dan maar na de slager en dat zijn keuzes die.ze maken denk ik
Gucci_ schreef:Er staat dat er een overschot is aan paarden, maar ik zie nog steeds veel dure paarden/pony's op marktplaats te koop staan...
shirleyp schreef:Blijft niet fijn om te lezen, maar ik zie ze ook liever geslacht dan verwaarloosd...
Dat hobbyfokken blijft toch een probleem. Slechte merries worden gedekt omdat een nakomeling zo leuk is. Merries met een blessure? Daar moet een veulen in! Allemaal prima, maar dan moet je wel zeker weten dat je dat veulen een leven kan bieden en niet na een paar jaar verkoopt omdat het toch wat tegenvalt...
Jilletje schreef:en de mensen maar zeuren over die arme plofkipjes en vetgemeste biggetjes oh oh oh wat zielig!!!!
nou je kan beter een stukkie paarden vlees eten, 9 van die 10 geslachte paarden heeft iig een goed leven gehad!!! maar neee ooooh geen paardenvlees dat is zielig!!!!! waarom???? paard is heerlijk vertroeteld, heeft een lieve mama gehad, lekker buiten gelopen en blablabla.....
ik zie het probleem er niet zo van om gezonde paarden/dieren te slachten, beter zo en de populatie flink uitdunnen dan alles laten versloeberen in een modder weitje