Military Boekelo tijdelijk stilgelegd na val amazone *update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:59

Posh schreef:
' (gewoon voor de lol tot op zekere hoogte even daargelaten).

Denk dat dat nog veeeeel gevaarlijker is voor de paarden. De mensen die dit 'even voor de lol' doen weten een stuk minder goed waar ze mee bezig zijn! Lekker ongetraind door het parcours jakkeren... Dat is verstandig.

Ik heb ook genoeg hele nare vallen gezien in het gewone springparcours, en in de dressuur worden de paarden ook 'gedwongen' om hun kunstjes te laten zien. Of 160 km rennen in een endurance... Daar heb je net zulke werkwillige paarden voor nodig als in de cross. Als ze niet willen, doen ze het echt niet! Zo is iedere tak van sport op topniveau sieluhg in mijn ogen. Aan de andere kant werk je naar een bepaald niveau toe. Paarden die het niet willen/kunnen vallen in dat proces naar de top vanzelf af...
En dat de paarden er niet voor 'kiezen' vraag ik mij af hoor! Die van mij staat echt te stuiteren in het starthok. En dat is niet omdat ze er geen zin in heeft :P

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:09

wat heeft zij gelukt gehad zeg.
die heeft niet 1 engeltje op haar schouder gehad.
ik vind dit ook een akelige sport voor de paarden.
en het gaat mij meer om de ongelijke bodems en vaste hindernissen.
en dat maakt het in mijn ogen zo gevaarlijk.
en dat de paarden het leuk vinden betwijfel ik, want ze kunnen niet praten.
tuurlijk zijn er paarden die het leuk vinden om te springen, maar op deze manier.
ik ben blij in ieder geval dat de amazone en het paard het goed zijn afgekomen.

Tendance

Re: Military Boekelo tijdelijk stilgelegd na val amazone *update

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:13

Dus jij betwijfeld het omdat ze niet kunnen praten?
En lichaamstaal? Ik kan ook zeggen, dat ik het leuk vind om ziek te zijn, maar spreek ik dan de waarheid?
Aan mijn lichaamstaal kun je wel zien, dat ik het niet leuk vind.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:49

+1 Paarden die niet willen of kunnen komen ook nooit op dit niveau aan de start dat moet een goede ruiter voelt aan wat zijn paard wel of niet aankan.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:25

Tendance schreef:
Dus jij betwijfeld het omdat ze niet kunnen praten?
En lichaamstaal? Ik kan ook zeggen, dat ik het leuk vind om ziek te zijn, maar spreek ik dan de waarheid?
Aan mijn lichaamstaal kun je wel zien, dat ik het niet leuk vind.

ja dat denk ik idd.
ik vind dat paarden niet zijn gebouwd om zulke hindernissen te nemen.
wij als mensen dwingen ze, dus ze weten niet anders.
en dan kan er wel gezegd worden dat de paarden anders niet op zo'n hoog niveau komen.
dat vind ik dus onzin.
het is hetzelfde dat je aan kinderen iets verteld dat iets goed of fout is, dan nemen ze dat ook aan.
en met paarden werkt het precies hetzelfde.
dat vind ik ook met paarden die alleen staan en dat de eigenaar dan zegt: maar mijn paard vind het niet erg hoor.
want dat kun je ook niet altijd aan een paard zien of hij het leuk vind of niet.
dus je kunt niet altijd aan lichaamstaal zien of ze iets wel of niet leuk vinden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:28

Jeutje wat een smak. Heeft ze héél veel geluk mee gehad als je ziet met wat voor klap dat paard op haar hele lichaam terecht komt.
Wat ik vooral zie is dat ze in paard z'n mond aan het jekkeren is, waardoor hij zn concentratie verliest en de sprong nog haastig probeert te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:34

Heftige val...combinatie komt er niet goed voor paard red het niet om goed af te zetten, lijkt te weigeren o.i.d..maar wat maakt het uit....het is vooral jammer..

Ik vind eventing een leuke vorm van sport, het is dressuur, springen en cross een leuke afwisseling voor ruiter en paard :j

Het vraagt conditie, concentratie, coördinatie en teamwork om dit te kunnen als combinatie zijnde!

Alleen dit lijkt me niet de plek om te discussiëren over het wel of niet zielig vinden van paardensport...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:51

Ach waarom niet, de discussie verloopt toch netjes!?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:18

Deze topics zijn daar toch te kort voor!? Weet het niet hoor...anyway elke tak van paardensport brengt risico's met zich mee....

Maar goed paard kan zich ook in het land dusdanig verstappen zijn been breken met als gevolg dat het dier afgemaakt moet worden...het leven is al een risico an sich :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:36

Een topic mag 500 paginas lopen... ;)

paddy schreef:
ik vind dat paarden niet zijn gebouwd om zulke hindernissen te nemen.

Paarden zijn juist helemaal gemaakt om te rennen en te springen omdat ze dat in de natuur moeten kunnen om te vluchten. De een is er beter in dan de ander, maar dat selecteert zich dus al uit in de training.
Het ene paard is ook moediger dan het andere, maar paarden zijn over het algemeen moediger dan de ruiter die er op zit, dus die zal een paard niet snel overvragen op dat gebied.
Een vaste hindernis is feitelijk nog eerlijker omdat ze die beter kunnen inschatten en ze kunnen er nog op afzetten in bepaalde noodgevallen.

Het is in het groteldeels platte Nederland misschien moeilijk in te schatten wat paardan allemmaal kunnen maar als je paarden over rotsbodem berg op en berg af ziet scheuren zonder ruiter, krijg je een heel ander beeld van het kunnen van een paard.

Toen mijn Catita nog een veulen was, hield ik mijn hart vast want die sprong alle muren en wallen (want weitjes op bergterassen) die ze vinden kon, tot gewoon twee meter lager. Dat hoefde ze van niemand te doen, dat was haar vermaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:41

Citaat:
Het ene paard is ook moediger dan het andere, maar paarden zijn over het algemeen moediger dan de ruiter die er op zit, dus die zal een paard niet snel overvragen op dat gebied.

Dat heb ik nog wel eens....een keer was ik buitenom komt er een trekker ons tegemoet ik scheet wel vijftig kleuren bagger paard keek een keer opzij en dat was het stapte braaf door :D

Andere keer was ik met paard een blokje om te wandelen geweest aan de hand, komt ons een vrachtwagen plankgas tegemoet...ik had alvast afscheid genomen van me paard...hij keek niet op of om en liep onverstoorbaar door :')

Hij is nog jong een jubelpuber, mijn graaf van drakensteyn....maar hij is ook nieuwsgierig en niet snel onder de indruk.. <3

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:45

Het ziet er heel naar uit en ben blij dat amazone en paard er goed af is gekomen..

Moet wel zeggen dat het eerste wat ik dacht was... achos arm dier..... :o :(:)

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:11

Ik stond aan de kant toen het gebeurde, bah wat een nare val. Gelukkig zijn ze er beide goed vanaf gekomen, iedereen schrok wel even flink.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:22

Frozenstar schreef:
Het ziet er heel naar uit en ben blij dat amazone en paard er goed af is gekomen..

Moet wel zeggen dat het eerste wat ik dacht was... achos arm dier..... :o :(:)

Denk dat dat het paard wel heel blij heeft mogen zijn dat hij op zijn ruiter viel als hij anders zo op zijn rug was gevallen had ook hij veel meer schade aan zijn rug. Ben blij dat het goed ik afgelopen voor beide.
Vind dat filmpje van bovenaf wel leuk om te zien, dan zien die hindernissen er ook veel minder eng uit.
Lijkt me wel leuk om een keer te gaan doen.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:04

Loetie84 schreef:
Posh schreef:
' (gewoon voor de lol tot op zekere hoogte even daargelaten).

Denk dat dat nog veeeeel gevaarlijker is voor de paarden. De mensen die dit 'even voor de lol' doen weten een stuk minder goed waar ze mee bezig zijn! Lekker ongetraind door het parcours jakkeren... Dat is verstandig.

Ik heb ook genoeg hele nare vallen gezien in het gewone springparcours, en in de dressuur worden de paarden ook 'gedwongen' om hun kunstjes te laten zien. Of 160 km rennen in een endurance... Daar heb je net zulke werkwillige paarden voor nodig als in de cross. Als ze niet willen, doen ze het echt niet! Zo is iedere tak van sport op topniveau sieluhg in mijn ogen. Aan de andere kant werk je naar een bepaald niveau toe. Paarden die het niet willen/kunnen vallen in dat proces naar de top vanzelf af...
En dat de paarden er niet voor 'kiezen' vraag ik mij af hoor! Die van mij staat echt te stuiteren in het starthok. En dat is niet omdat ze er geen zin in heeft :P

Ik heb het over ruiters die weten waar ze mee bezig zijn of dit onder begeleiding doen. Dus ja, dat vind ik verstandig.

@Lusitana: Paarden mogen dan wel gebouwd zijn om in het wild te kunnen springen, dan hebben ze geen ruiter die ze er ook overheen moeten krijgen en die in hun mond zit te trekken waardoor ze uit balans worden gebracht (zie de post van Nachtlampje).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:08

Je moet eens weten wat een paard allemaal kan terwijl er een ruiter op een onmogelijke manier aanhangt.
Het is 1 bonk spier.
Een ruiter stelt geen flikker voor.

Misschien is het 'in de mond trekken' juist het proberen de pas te verkorten om beter uit te komen...
ruiters kunnen een paard ook wel eens helpen, he.
Ik zie trouwens geen raar handen gebruik.

Mensen die er bij waren, en daar neem ik het dan maar van aan, jij en nachtlampje stonden er niet bij, spreken over een misstap van het paard. Dat kan. Shit happens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:31

Ik was er inderdaad ook bij en het is zo heerlijk, dat mensen die er niet bij waren precies weten wat ee mis ging.
Nou dit was gewoon een misstap en een ruiter, die haar paard probeerde te redden, dus niets lelijks of gemeens aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:30

Heey de beste ruiters staan toch altijd aan de verkeerde kant van de bakrand ;)