VivaLaVida schreef:Ja en nou gaan ze zelf bij de ruiters beginnen. Geen hoed meer??!!
Nog effe en wij mogen onze wenkbrauwen ook niet meer epileren
Haha! Ja totaal vergeten! Haha wat slecht ja

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liss schreef:@ninx:
prima, als het daar maar bij blijft,
er zijn wel ergere dingen dan oren scheren, wat is redelijk en wat wordt mierenneukerij en muggenziften?
mensen kunnen gewezen worden op dingen die 'slecht' zijn voor het paard,
maar verbieden kan niet
eenitraM schreef:liss schreef:@ninx:
prima, als het daar maar bij blijft,
er zijn wel ergere dingen dan oren scheren, wat is redelijk en wat wordt mierenneukerij en muggenziften?
mensen kunnen gewezen worden op dingen die 'slecht' zijn voor het paard,
maar verbieden kan niet
Het is gewoon de verschuiving.
Eerst was de slof een uitvinding, nu een taboe. Eerst was een bontje ideaal, nu hoort het niet. Loopt je paard straks met 3 dekens in de winter? Hedendaags not done. Ze moeten gewoon naakt de wei op. Als een fokker van een tuigpaard op de keuring peper in de reet stopt wordt ie door anderen raar aangekeken. Vroeger kon het gewoon. Scheren gebeurd al jaren. Vroeger branden ze de haren weg. Nu gebruikt men een tondeuse. Not done.
Waar houdt het eens op?
WolinLotte schreef:Het gaat om het besef dat het dier niet kan kiezen.. Het dier kan niet zeggen 'nee liever niet' of 'mag ik nog een uurtje langer buiten spelen, anders sta ik weer 22 uur op stal'..
Om dat besef gaat het.. Het feit dat jij al het bovenstaande normaal vind, want zo pretendeer je het, getuigt van behoorlijk weinig respect richting het paard en tja cultuurverschuiving of niet, het is een keuze die je maakt.. Peper in de reet van het paard, ja vroeger kon het nog, maar vind jij dat normaal dan?! Vind je het jammer dat dat nu niet meer gedaan wordt? Voor de paarden was het niet zo fijn namelijk, daar wel eens over nagedacht..?
Alles voor de wensen van de mensen...
Het gaat om het besef over dierenwelzijn.. En nee natuurlijk zullen de paarden niet direct een verstopt oor oplopen of er kopschuw van worden of iets dergelijks van een oor uitscheren, het gaat erom dat je nadenkt over hoe het door het paard wordt ervaren en wat het voor effect het heeft op het paardenwelzijn, en niet nadenkt over of jij het mooi vind ja of nee.
Er heerst namelijk een egocultuur als het gaat om dierenwelzijn, je kan het overdreven vinden of niet, dat cultuur heerst er.. : Het paard gaat niet de wei op, want stel je voor... Een keus die voorvloeit uit een egocultuur, want er is niet nagedacht over het welzijn van het paard en anders 'Is het jammer voor 'm, had ie maar niet mijn paard moeten zijn'.. Volgens mij is dat paard ook gewoon een levend wezen met behoefte, waar ook zijn lichaam op ingesteld is, maar dat schuiven we aan de kant voor onze eigen wensen, 'het paard is er immers voor ons..' Toch?!
Tuurlijk zijn er een heleboel dingen een kwestie van smaak.. Een paard wat korter in het vacht staat ziet er bloederiger uit, dan een paard dat ooit KWPN op het papier had staan, maar voor IJslander door het leven gaat..
Smaak of niet, egocultuur of niet, ik denk dat je best kan nadenken bij de keuze die je maakt: wat doet dit met het dier.. dáár gaat het om!
Mir_horses schreef:Mens en dier kan je niet vergelijken.. Een mens kan zelf kiezen of hij zijn of haar okselhaar wil wegscheren. Een paard kan niet vertellen dat hij graag zijn tasthaar wil behouden omdat het makkelijker voor hem is.
Mijn mening is dat je alles gewoon moet laten zitten. Laat het paard zo puur mogelijk. En natuurlijk knip ik wel eens een beetje de oren omdat er wat oorsmeer in zit. Maar laat het paard zo. Laat het zo dicht mogelijk bij de natuur. Al lukt dat natuurlijk niet in alle dingen (zoals een paard op de box zetten).
eenitraM schreef:WolinLotte schreef:Het gaat om het besef dat het dier niet kan kiezen.. Het dier kan niet zeggen 'nee liever niet' of 'mag ik nog een uurtje langer buiten spelen, anders sta ik weer 22 uur op stal'..
Om dat besef gaat het.. Het feit dat jij al het bovenstaande normaal vind, want zo pretendeer je het, getuigt van behoorlijk weinig respect richting het paard en tja cultuurverschuiving of niet, het is een keuze die je maakt.. Peper in de reet van het paard, ja vroeger kon het nog, maar vind jij dat normaal dan?! Vind je het jammer dat dat nu niet meer gedaan wordt? Voor de paarden was het niet zo fijn namelijk, daar wel eens over nagedacht..?
Alles voor de wensen van de mensen...
Het gaat om het besef over dierenwelzijn.. En nee natuurlijk zullen de paarden niet direct een verstopt oor oplopen of er kopschuw van worden of iets dergelijks van een oor uitscheren, het gaat erom dat je nadenkt over hoe het door het paard wordt ervaren en wat het voor effect het heeft op het paardenwelzijn, en niet nadenkt over of jij het mooi vind ja of nee.
Er heerst namelijk een egocultuur als het gaat om dierenwelzijn, je kan het overdreven vinden of niet, dat cultuur heerst er.. : Het paard gaat niet de wei op, want stel je voor... Een keus die voorvloeit uit een egocultuur, want er is niet nagedacht over het welzijn van het paard en anders 'Is het jammer voor 'm, had ie maar niet mijn paard moeten zijn'.. Volgens mij is dat paard ook gewoon een levend wezen met behoefte, waar ook zijn lichaam op ingesteld is, maar dat schuiven we aan de kant voor onze eigen wensen, 'het paard is er immers voor ons..' Toch?!
Tuurlijk zijn er een heleboel dingen een kwestie van smaak.. Een paard wat korter in het vacht staat ziet er bloederiger uit, dan een paard dat ooit KWPN op het papier had staan, maar voor IJslander door het leven gaat..
Smaak of niet, egocultuur of niet, ik denk dat je best kan nadenken bij de keuze die je maakt: wat doet dit met het dier.. dáár gaat het om!
En wie zijn wij om te bepalen of het diervriendelijk is of niet? Een paar regeltjes opstellen in Den Haag en die moeten we maar naleven?
Neem de boeren waar alles groen en bio moet worden omdat het oh zo zielig is voor de dieren. Maar wij willen niet meer betalen voor het vlees en de melk. Dus de boeren gaan ten onder omdat enkele klootzakken in Den Haag het maar op papier hebben neergezet en zo moet het gebeuren?
Lekker makkelijk.
Kijk eens naar de mogelijkheden wat paardeneigenaren hebbben? Ik vind het een luxe dat ik mijn paarden aan huis heb staan met dagelijks 8 uur land (al dan niet langer). Maar sommige mensen kunnen niet anders. En dan ben je ineens slecht?
Misschien passt het niet in jou straatje, maar who cares? leef en laat leven.
En ik blijf gewoon de oren kaalmaken. Ondanks dat "paardenwelzijngezweefbullshit".
Moratoetje schreef:Nog even en ze beginnen over het scheren van je hele paard, want ja die wintervacht zit er niet voor niets![]()
Zo lang het niet verboden is, blijven ze mij met geschoren oortjes en ingekorte tastharen en wat een ander daarvan vindt, dat boeit mij niet. Ik vind het er vele malen netter uitzien.
Ik las net een opmerking dat de paarden van Anky geen geschoren oren hadden, dan zou ik nog maar eens goed kijken....die zijn echt geschoren als ze op wedstrijd gaan.
eenitraM schreef:De vetlokken zitten er ook niet voor niks, die knip en scheer ik wel helemaal weg voor een wedstrijd.
Omdat ik denk dat paard er geen last van heeft als ik ze weghaal. Hij heeft nog nooit mok gehad bijvoorbeeld.
Voor mezelf denk ik dat daar het zwaartepunt ligt: het effect ervan op mijn paard.
Moratoetje schreef:eenitraM schreef:De vetlokken zitten er ook niet voor niks, die knip en scheer ik wel helemaal weg voor een wedstrijd.
Omdat ik denk dat paard er geen last van heeft als ik ze weghaal. Hij heeft nog nooit mok gehad bijvoorbeeld.
Voor mezelf denk ik dat daar het zwaartepunt ligt: het effect ervan op mijn paard.
Ik heb ondervonden dat paarden die hun vetlokken houden een grotere kans op mok hebben dan de paarden waarvan ze zijn geschoren....Mijn oude merrie bijvoorbeeld: met geschoren kootholtes geen mok en ongeschoren wel..