Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:27

MirandaFuego schreef:
Ja, er bestaat dacht ik toch meer dan de 91 jarige boer en de geitenwollensokkenzwever.


Inderdaad; integere ethiek.

21ste eeuwse bio-ethiek erkend dierenrechten en dierenwelzijn van het individuele dier.
Kijk naar de vijf universele vrijheden van het gedomesticeerde dier. Daar staat iets over pijn, angst en stress :)*
Daar kan je dierenliefde nog aan toe voegen als empathisch perspectief.
Hou dat welzijn, rechten van het individuele dier en empathie ervoor even vast...

Daar is een oud NL gezegde op van toepassing:

Wat gij niet wilt dat u geschiedt,
doe dat ook een ander niet.

MirandaMalik

Berichten: 9909
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:59

Helaas houdt mijn paard daar zich niet aan, hij heeft me er wel eens keihard afgebokt, maar ik mag hem er nooit eens voor terugpakken.. :+

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:18

Een corrigerende tik doe ik ook niet bij angst, maar wel als ie zich aan loopt te stellen naar mijn idee.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:20

En ik maak gebruik van de rug van het paard, dus zal wel een dierengebruiker zijn, maar ben voor mijn gevoel daarnaast ook liefhebber.
Waarom zwart of wit, als dit grijze gebied ook bestaat?

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:39

Tendance schreef:
Een corrigerende tik doe ik ook niet bij angst, maar wel als ie zich aan loopt te stellen naar mijn idee.
,

Daarom is het ook een corrigerende tik. Als hij in de bak niet goed reageert, en je geeft een klein tikje om te zeggen: "Nee, het moet zo," dan is dat geen afstraffing maar een middel om je commando te verduidelijken.
Wanneer een paard weigert om ergens langs te gaan, kan je hem best even laten kijken (wel zo eerlijk om het paard te laten zien dat het niet direct op hem zal springen), maar als hij vervolgens niet op je been reageert mag je best je hulp verduidelijken.

We moeten niet doen alsof een tik betekent dat je paard in elkaar wordt geranseld. Wanneer je op juiste wijze met de zweep omgaat, is je paard er niet bang voor en zal hij een kleine verduidelijking heus niet met een wagonlading stress beantwoorden.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:04

Helemaal eens. Al gebruik ik sowieso nooit een zweep want mijn ventje is daar altijd al bang voor geweest. Tenminste als ik op hem zit. Ernaast staan en longeren met zweep is geen probleem.

MirandaMalik

Berichten: 9909
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:27

Tendance schreef:
Helemaal eens. Al gebruik ik sowieso nooit een zweep want mijn ventje is daar altijd al bang voor geweest. Tenminste als ik op hem zit. Ernaast staan en longeren met zweep is geen probleem.

Hoe zou dat toch komen... O:)
Haha, neehoor, grapje, ik geef mijn paard ook een tikje achter het been met de zweep als hij bijv. niet aan de hulpen is.
Dat noem ik een duidelijke aanwijzing :P (bij corrigerende tik denk ik aan moslima's.. :x )
Maar niet als hij niet doorloopt als ik ernaast loop, dat werkt averechts bij hem, ik heb uitgevonden dat hij gewoon weer doorloopt als ik even wacht.
Doet hij dat niet laat ik hem achterwaarts gaan en dan wil hij daarna wel.

Het is dus de bedoeling volgens HC dat je als je niet wil dat je paard op je rug gaat, je ook niet op zijn rug mag, toch?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:39

Wat een titel weer :+

Volgens mij is de uitkomst van dit onderzoek dat paarden die ergens aan worden gewend, in eerste instantie meer stress kennen, maar in de toekomst sneller (uit zichzelf) naar het object toe zullen gaan.
Negatieve bekrachtiging is alleen de methode die in dit voorbeeld is gebruikt om de paarden ergens aan te leren wennen.

Was de stress van een acceptabel niveau? Hoe is de negatieve bekrachtiging toegepast? Kenden de paarden dit principe al goed? Zijn de paarden uit de "vrije groep" überhaupt bij het object geweest of hebben ze alleen maar rondjes gerend?
Dat zou ik eerst willen weten voordat ik hier conclusies uit kan trekken.

De titel geeft wel duidelijk weer: deze methode (van verplicht wennen) werkt het snelste. Het is natuurlijk maar de vraag of het snelste, ook het beste is.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:46

ik geloof wel in de uitkomst, probeer altijd mogelijkheid 1 te gebruiken maar als ik voel dat mijn paard zo toch echt er tussenuit wil gaan en naar huis wil rennen spring ik er wel af.. eigen veiligheid (en die van mede weggebruikers) vind ik belangrijker dan mijn zin dat ze er langs moet doordrijven.

MirandaMalik

Berichten: 9909
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:03

Dobel schreef:
ik geloof wel in de uitkomst, probeer altijd mogelijkheid 1 te gebruiken maar als ik voel dat mijn paard zo toch echt er tussenuit wil gaan en naar huis wil rennen spring ik er wel af.. eigen veiligheid (en die van mede weggebruikers) vind ik belangrijker dan mijn zin dat ze er langs moet doordrijven.

Maar dan ga je toch alsnog erlangs of ga je met hangende pootjes naar huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:48

Huertecilla schreef:
jasmijn78 schreef:
De vraag is of wordt gesproken van paardvriendelijk of paard gericht.


Nee.

R+ is ethisch verantwoord diervriendelijk.

Wat R+ voor het páárd inhoudt, is paardgericht.

Of P+ effectief is, is helemaal nooit een punt van discussie geweest.
Het is ook volstrekt logisch dat P+ de meest effectieve leermotivator is, want het is het meest direct op overleven gericht.
Het ís effectief en voor de mens veel makkelijker want die hoeft er niet over na te denken.
Het is simpelweg geen ethisch verantwoorde manier om met dieren om te gaan.

Al met al een onderwerp wat gaat over de mentaliteit van de ruiter.
Het bewijst dat de ruiterij in grote meerderheid uit diergebruikers en niet uit dierenliefhebbers bestaat.
Ik raak er steeds meer van overtuigd dat ruiters die op P+ gebaseerd met hun paard omgaan geen integer aardige mensen kunnen zijn.
Die wil je gewoon niet kennen. Is een :)* selectiecriterium bij daten; hoe gaat die persoon met diens dieren, in dit geval paard, om?
P+ met bit, spoor en zweep-mentaliteit is niet iets wat zomaar ineens bij de omgang met een partner een ´je krijgt wat je beloont´-mentaliteit wordt.
Sleutelwoord ´integriteit´. Integer aardig of niet. Van niet wil je verre blijven.

Niet geheel mee eens.

In dit geval: ik had een paard dat absoluut niet verkeersmak was. Omdat ik, als ik wilde oefenen, naar een ander toe moest, omdat die wel een piste had, was ik min of meer gedwongen over de weg te gaan. Het alternatief was niet oefenen.
En dus heb ik mijn dame aan de hand meegenomen. Langs fietsen, die eng waren, uiteraard, langs alles dat eng was....... iedere keer P+ (positief straffen, in die zin dat ik actief druk op haar uitoefende, als ze niet deed wat ik wilde). Heb ik haar gestraft voor haar angst? Natuurlijk niet. Maar ik heb haar wel gestimuleerd erlangs te gaan. Zonder zweep, zonder sporen, hand naar voren zodat ze wél de ruimte had naar voren, maar door been eraan te houden (en direct eraf bij een pas in de goede richting) had ze niet de ruimte om achteruit te gaan, en omdat ik haar steeds ruimte gaf van voor, wilde ze dat ook niet. Aangemoedigd met mijn stem, druk erop gezet als ze aarzelde en de druk er direct afgehaald als ze besloot om te gaan. Dat is R-, negatieve bekrachtiging. Ik heb haar in zekere zin geen keuze gegeven, alleen omdat ik niet aan beide kanten de deur dichtdeed, steeds ruimte liet, kreeg ik geen verzet. Heb je dan even stress? Ja natuurlijk. Maar het wérkte wel, en mijn dame kreeg er steeds meer zelfvertrouwen van.

Maar de beloning was er ook steeds, voedselbeloning, of een knuffel, lovende woorden (al werkte voedselbeloning het beste, ik weet dat velen het niet aanraden bij paarden, maar voor mij heeft het altijd goed gewerkt). Dat is R+. en de negatieve beloning, de druk eraf. Ik ben een groot voorstander van aan twee kanten belonen, positief en negatief, zodat er voor het paard geen twijfel mogelijk is over wat gewenst is. Imo geeft die duidelijkheid ook vertrouwen.

Mijn paard is geen vluchtdier. Zij mág bang zijn, zij mág schrikken, maar zij mag niet vluchten. Ik zal alles doen om dat te voorkomen, ik zet druk, ik doe de deur naar die mogelijkheid dicht. Zij mag stilstaan, zij mag twijfelen (maar dat beloon ik niet; integendeel, ik zal haar duidelijk maken dat het de bedoeling is om door te gaan, stilstaan en twijfelen vind ik geen aantrekkelijke optie, en dus zet ik dan druk; dat bekrachtig ik negatief.... daarvoor hoef ik niet te schoppen en te slaan). Doorgaan wordt door mij zowel negatief als positief beloond. Gewenst gedrag lonend maken, dat werkt imo. Ongewenst gedrag onaantrekkelijk maken ook, dat hoeft niet per definitie op een dieronvriendelijke manier.

(net zo is mijn hond een roofdier, en geen jaagdier. Hij mag kijken, hij mag de neiging hebben om er achteraan te gaan; hij mag niet jagen. Zo is mijn hond een roofdier, maar niet per se een jaagdier, paard is een prooidier, maar niet per se een vluchtdier)

MirandaMalik

Berichten: 9909
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:17

Paarden doen dat zelf onderling ook.
Als één bang is, en de leider wil dat dat paard toch daarheen moet, wordt hij gewoon gedwongen.
De leider bepaald wat het paard doet, of hij nu bang is of niet.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:38

Yamcha schreef:
Niet geheel mee eens.

In dit geval: ik had een paard dat absoluut niet verkeersmak was. Omdat ik, als ik wilde oefenen, naar een ander toe moest, omdat die wel een piste had, was ik min of meer gedwongen over de weg te gaan. Het alternatief was niet oefenen.
En dus heb ik mijn dame aan de hand meegenomen. Langs fietsen, die eng waren, uiteraard, langs alles dat eng was....... iedere keer P+ (positief straffen, in die zin dat ik actief druk op haar uitoefende, als ze niet deed wat ik wilde). Heb ik haar gestraft voor haar angst? Natuurlijk niet. Maar ik heb haar wel gestimuleerd erlangs te gaan. Zonder zweep, zonder sporen, hand naar voren zodat ze wél de ruimte had naar voren, maar door been eraan te houden (en direct eraf bij een pas in de goede richting) had ze niet de ruimte om achteruit te gaan, en omdat ik haar steeds ruimte gaf van voor, wilde ze dat ook niet. Aangemoedigd met mijn stem, druk erop gezet als ze aarzelde en de druk er direct afgehaald als ze besloot om te gaan. Dat is R-, negatieve bekrachtiging. Ik heb haar in zekere zin geen keuze gegeven, alleen omdat ik niet aan beide kanten de deur dichtdeed, steeds ruimte liet, kreeg ik geen verzet. Heb je dan even stress? Ja natuurlijk. Maar het wérkte wel, en mijn dame kreeg er steeds meer zelfvertrouwen van.

Maar de beloning was er ook steeds, voedselbeloning, of een knuffel, lovende woorden (al werkte voedselbeloning het beste, ik weet dat velen het niet aanraden bij paarden, maar voor mij heeft het altijd goed gewerkt). Dat is R+. en de negatieve beloning, de druk eraf. Ik ben een groot voorstander van aan twee kanten belonen, positief en negatief, zodat er voor het paard geen twijfel mogelijk is over wat gewenst is. Imo geeft die duidelijkheid ook vertrouwen.

Mijn paard is geen vluchtdier. Zij mág bang zijn, zij mág schrikken, maar zij mag niet vluchten. Ik zal alles doen om dat te voorkomen, ik zet druk, ik doe de deur naar die mogelijkheid dicht. Zij mag stilstaan, zij mag twijfelen (maar dat beloon ik niet; integendeel, ik zal haar duidelijk maken dat het de bedoeling is om door te gaan, stilstaan en twijfelen vind ik geen aantrekkelijke optie, en dus zet ik dan druk; dat bekrachtig ik negatief.... daarvoor hoef ik niet te schoppen en te slaan). Doorgaan wordt door mij zowel negatief als positief beloond. Gewenst gedrag lonend maken, dat werkt imo. Ongewenst gedrag onaantrekkelijk maken ook, dat hoeft niet per definitie op een dieronvriendelijke manier.

(net zo is mijn hond een roofdier, en geen jaagdier. Hij mag kijken, hij mag de neiging hebben om er achteraan te gaan; hij mag niet jagen. Zo is mijn hond een roofdier, maar niet per se een jaagdier, paard is een prooidier, maar niet per se een vluchtdier)


HC heeft het over een P+ gebaseerde methode. Dat jij P+ gebruikt durf ik zelfs te betwijfelen, druk zetten is immers geen straffen. Ik zie het zo dat jouw methode in eerste instantie gebaseerd is op R-, aangevuld met R+.
Eerst heb je het over druk zetten als P+, daarna als R-. Ik denk echter dat het beide onder R- valt.
Wat overigens in jouw voordeel spreekt.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 11:25

_Nelleke_ schreef:
Ehm, mijn methode lijkt het meest op 1, met een heel belangrijke (cruciale) toevoeging, zodra ie erlangs is, omdraaien en laten kijken. (Turn face and wait.)


Dan heb jij echt gevoel voor paarden, dit werkt hartstikke goed

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:56

MirandaFuego schreef:
Dobel schreef:
ik geloof wel in de uitkomst, probeer altijd mogelijkheid 1 te gebruiken maar als ik voel dat mijn paard zo toch echt er tussenuit wil gaan en naar huis wil rennen spring ik er wel af.. eigen veiligheid (en die van mede weggebruikers) vind ik belangrijker dan mijn zin dat ze er langs moet doordrijven.

Maar dan ga je toch alsnog erlangs of ga je met hangende pootjes naar huis?


Er natuurlijk wel langs haha

Ayasha
Blogger

Berichten: 58123
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:17

Een corrigerende tik is geen negatieve bekrachtiging, maar een positieve straf.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:08

Ayasha schreef:
Een corrigerende tik is geen negatieve bekrachtiging, maar een positieve straf.


Ik vind het pas een straf als het paard op dat moment even 'bang' van je wordt. Als een paard door je heen loopt en hij reageert niet op je, en je zet hem met een flinke lel in zijn achteruit, dan noem ik dat wel P+.
Een zachte tik (die absoluut geen pijn doet en amper een tik mag heten) bij een paard die geen zweepangst heeft, vind ik dus geen P+.
Of iets P+ is, is volgens mij afhankelijk van 1.de ervaring van het paard en 2.de hardheid van de hulp.

Een flinke schop in de buik is eerder P+ dan een kleine zweep-aanwijzing die het paard niet als onprettig ervaart.

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:02

_Nelleke_ schreef:
Ehm, mijn methode lijkt het meest op 1, met een heel belangrijke (cruciale) toevoeging, zodra ie erlangs is, omdraaien en laten kijken. (Turn face and wait.)



Dat is slim! +:)+

Met vrachtwagens en traktoren heb ik dat wel een gedaan, omdraaien en achter aan draven!

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:21

SaraB schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ehm, mijn methode lijkt het meest op 1, met een heel belangrijke (cruciale) toevoeging, zodra ie erlangs is, omdraaien en laten kijken. (Turn face and wait.)



Dat is slim! +:)+

Met vrachtwagens en traktoren heb ik dat wel een gedaan, omdraaien en achter aan draven!


Dat is idd een goede methode. Voor een paard in vluchtmodus is het heel interessant als het enge monster van je wegloopt.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:37

Ayasha schreef:
Een corrigerende tik is geen negatieve bekrachtiging, maar een positieve straf.


Een corrigerende tik = negatieve ervaring bij bepaald gedrag = negatieve bekrachtigen door het toevoegen van een mep = een vorm van iets onprettigs toevoegen = P+.

De basis is hoe we allemaal leren.
Je doet iets; vertoont gedrag.
Dat heeft een succesvol gevolg = positieve bekrachtiging.
Een vervelend gevolg = negatieve bekrachtiging.

Het succesvolle gevolg kan zijn dat iets leuks bereikt wordt of dat iets vervelend wegvalt.
Het vervelende gevolg kan zijn dat iets leuks wegvalt of dat iets vervelends onstaat. Dit laatste is P+.

P+ is dus : iets vervelends toegevoegd als gevolg van iets doen = een negatief effect van gedrag = negatieve bekrachtiging.

Een onbekend voorwerp ontwijken is simpel risicomijdend gedrag. Daar voelt een paard zich goed door want onzekerheid valt weg = iets vervelend verdwijnt = positieve bekachtiging doo het wegvallen van iets vervelend = R-.
Wíj vinden dit ongewenst.
Wat we OOK ongewenst zouden moeten vinden is het op onethische wijze met ons dier omgaan.
Verzin dus een list om dat wat WIJ willen nóg positever te maken.

Een paard dwingen is wellicht effectiever om het directe korte termijn ruiterdoel te bereiken, maar het geeft ook pijn, stress etc.
Verder zijn pijn, stress geen optimale leeromstandigheden.
Waar het op neer komt is een paard met P+ te dwingen om te doen wat de ruiter wil en het verder niets leert.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58123
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:31

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:
Een corrigerende tik is geen negatieve bekrachtiging, maar een positieve straf.


Een corrigerende tik = negatieve ervaring bij bepaald gedrag = negatieve bekrachtigen door het toevoegen van een mep = een vorm van iets onprettigs toevoegen = P+.

De basis is hoe we allemaal leren.
Je doet iets; vertoont gedrag.
Dat heeft een succesvol gevolg = positieve bekrachtiging.
Een vervelend gevolg = negatieve bekrachtiging.

Het succesvolle gevolg kan zijn dat iets leuks bereikt wordt of dat iets vervelend wegvalt.
Het vervelende gevolg kan zijn dat iets leuks wegvalt of dat iets vervelends onstaat. Dit laatste is P+.

P+ is dus : iets vervelends toegevoegd als gevolg van iets doen = een negatief effect van gedrag = negatieve bekrachtiging.

Een onbekend voorwerp ontwijken is simpel risicomijdend gedrag. Daar voelt een paard zich goed door want onzekerheid valt weg = iets vervelend verdwijnt = positieve bekachtiging doo het wegvallen van iets vervelend = R-.
Wíj vinden dit ongewenst.
Wat we OOK ongewenst zouden moeten vinden is het op onethische wijze met ons dier omgaan.
Verzin dus een list om dat wat WIJ willen nóg positever te maken.

Een paard dwingen is wellicht effectiever om het directe korte termijn ruiterdoel te bereiken, maar het geeft ook pijn, stress etc.
Verder zijn pijn, stress geen optimale leeromstandigheden.
Waar het op neer komt is een paard met P+ te dwingen om te doen wat de ruiter wil en het verder niets leert.

Dat mag jij vinden HC maar zo is het niet.

Een tik is, volgens operante conditionering, een positieve straf. Lees 't nog maar een keer na als je me niet gelooft. Je dient een straf toe in de vorm van iets te géven.

Wat jij er verder van víndt kan me eigenlijk nog minder schelen dan de kleur van het gras.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:43

Het is ook een positieve bekrachtiging dat de negatieve bekrachtiging stopt zodra een paard het gewenste gedrag vertoont. Zoals in deze proef: ze trekken aan het touw=negatieve bekrachtiging, het getrek stopt zodra het paard voorwaarts op het object afgaat=positieve bekrachtiging, want door het gewenste gedrag te vertonen valt de vervelende druk weg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58123
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:06

Het ophouden van de druk wanneer het paard er langs gaat = de negatieve bekrachtiging. Het wegvallen van de druk = "negatief" Er verdwijnt iets/wordt iets weg genomen.
Dat het paard dat als beloning ervaart = bekrachtiging.
Positieve bekrachtiging is het paard op dat moment iets lekkers geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:21

Nope, dat is negatieve bekrachtiging.
Negatief is altijd het weglaten van iets. Bekrachtigen = stimuleren.
Ofwel, je stimuleert het gedrag op een negatieve manier: je neemt (in dit geval) de druk weg. Het is idd een redelijk bekend gegeven dat negatieve bekrachtiging voor paarden een duidelijk signaal is, al vind ik het persoonlijk onvoldoende.

Positief = het toevoegen van iets. Je stimuleert het gedrag positief: je voegt een beloning toe. Wát dat is, is afhankelijk van de ontvanger; de ontvanger bepaalt de beloning, niet de gever. Bij mijn paard werkte voedselbeloning erg goed.

Bekrachtingen = altijd belonen, of dat nu is door iets weg te laten of iets toe te voegen, bekrachtigen is bedoeld om bepaald gedrag te stimuleren. Ik gaf er zelf altijd de voorkeur aan om dat tweeledig te doen; ik nam de druk weg én voegde iets positiefs toe (lovende woorden, een knuffel, een snoep). Hoe duidelijker je bent, hoe duidelijker het is voor het paard.

(overigens snap ik idd wat je bedoelt Bo_Cassy, bedankt voor het compliment, dat waardeer ik erg).

Dan is er straffen.
Negatief (iets weglaten) straffen is iets weglaten wat positief is voor het paard.

Het blijkt overigens in de praktijk een wisselend effectieve methode te zijn; als je ervanuit gaat dat het effect van operante conditioneren afhangt van het vermogen van de geconditioneerde om het gedrag met het effect te linken, en het blijkt dat paarden het weglaten van wat dan ook zelden linken aan hun eigen gedrag, althans bij het rijden...... in de omgang vind ik het wel werken. Je gewoon omdraaien als je paard aan het zeuren is, werkt heel goed..... paard snapt dan heel goed dat dát niet de bedoeling is (overigens moet je dan wel pas beginnen met aandacht geven als het ongewenste gedrag écht over is, lichaamstaal kunnen lezen is echt erg belangrijk).
Bij mijn hond werkte het uitstekend; ik stopte het spel wanneer hij in mijn handen begon te bijten, en draaide me om, hij begreep dat als hij in mijn handen beet, het spel over was, en het was hem juist dáár om te doen. Het bijten in mijn handen was heel snel over.

Positief straffen is bv het toevoegen van druk wanneer een paard weigert de trailer op te gaan (iets dat niet zelden ontaardt in slaan, schoppen en allerlei gewelddadigheden, die voor het paard volstrekt niet te linken zijn met hun gedrag). Kan het effectief zijn? Ja, mits timing én dosering kloppen, de timing moet binnen de seconde zijn, dosering betekent dat de straf in proportie moet zijn met het gedrag.
Het betekent bijvoorbeeld dat als mijn paard in mijn arm bijt, zij op hetzelfde moment een tik op haar neus te pakken heeft. Dat is begrijpelijk en logisch voor het paard.
Vijf minuten later haar de paddock doormeppen met een longeerzweep zou géén passende reactie zijn geweest. Timing niet in orde, dus kon zij het niet linken aan haar eerdere gedrag, en de dosering klopt ook niet; de straf is véél te groot, iets wat ook maakt dat het paard het verband niet ziet.

Wat ethisch verantwoord is is discutabel.
Ik geef er de voorkeur aan positief straffen zoveel mogelijk te vermijden, maar bij gedrag wat ik écht écht niet wil (zoals bijten) kan er bij een paard weleens een tik vallen. En mijn hond pak ik echt weleens in zijn nekvel of ik spreek hem streng toe.

Liever bekrachtig ik zowel positief als negatief, en straf ik negatief. Ik vind dat vriendelijker.
Toch, om echt effectief te zijn, moet je je dier heel goed kennen, en zijn/haar lichaamstaal heel goed kunnen lezen. En dat ontbreekt (veel te) vaak.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:35

Ayasha schreef:
Het ophouden van de druk wanneer het paard er langs gaat = de negatieve bekrachtiging. Het wegvallen van de druk = "negatief" Er verdwijnt iets/wordt iets weg genomen.
Dat het paard dat als beloning ervaart = bekrachtiging.
Positieve bekrachtiging is het paard op dat moment iets lekkers geven.

Klopt wat je zegt. :j
Hebben ze me op de ISES verkeerd uitgelegd, want in hun boeken staat het idd op jouw manier.