Ruiter ten val bij moderne vijfkamp Olympische Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Ruiter ten val bij moderne vijfkamp Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:32

Is dit werkelijk sport? Kunnen we dit werkelijk sport noemen? Een paard dat achterover klapt gewoon laten springen zonder check door een DA? WTF, dat is toch geen sport meer?

Wacht tot de petitie voorbij komt om dit snel van de 'sport' lijst te schrappen. Schandalig dat de OS nog wel dit toe laat. Je zou verwachten dat dit soort praktijken in de middeleeuwen gebeurde, niet in 2012.

Word hier heel misselijk van. Niet omdat er iemand opzit met weinig kennis van zaken, maar dat iedereen die wel kennis van zaken heeft dit gewoon toelaat.

Een B ruiter word toch ook op zijn/haar fouten gewezen. Want ja, zo gaat het er ook aan toe met beginnende ruiters, maar deze krijgen vaak les als zo iets gebeurd of worden idg tot de orde geroepen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:36

verography schreef:
Is dit werkelijk sport? Kunnen we dit werkelijk sport noemen? Een paard dat achterover klapt gewoon laten springen zonder check door een DA? WTF, dat is toch geen sport meer?

Wacht tot de petitie voorbij komt om dit snel van de 'sport' lijst te schrappen. Schandalig dat de OS nog wel dit toe laat. Je zou verwachten dat dit soort praktijken in de middeleeuwen gebeurde, niet in 2012.

Word hier heel misselijk van. Niet omdat er iemand opzit met weinig kennis van zaken, maar dat iedereen die wel kennis van zaken heeft dit gewoon toelaat.

Een B ruiter word toch ook op zijn/haar fouten gewezen. Want ja, zo gaat het er ook aan toe met beginnende ruiters, maar deze krijgen vaak les als zo iets gebeurd of worden idg tot de orde geroepen.

Idd helemaal mee eens. Kan er geen petitie gestart worden tegen deze "sport" ?

Dit heeft helemaal niks meer te maken met sport in mijn ogen, maar dit is gewoon publiekelijke dierenmishandeling.
Voor mij valt dit onder dezelfde categorie als "stierengevechten"

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:58

Het springen moet echt geschrapt worden als sport in de moderne 5-kamp, dit kan gewoon echt niet :n Kies gewoon een sport waarbij ze alleen zichzelf kunnen bezeren en geen onschuldige paarden.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:05

dt je maar een dressuurproef afleggen ipv springen....

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:14

Vind het niveau ook pijnlijk laag voor een olympische spelen. Je hoeft natuurlijk geen olympisch springer te zijn, maar daarvoor zijn de sprongen al lager. Dat ze dan ook nog zo beroerd rijden, dat vind ik ronduit belachelijk.

Als (een aantal van jullie) echt wat willen doen hieraan dan kun je denk ik het beste een mail naar de internationale federatie van deze sport, de UIPM, sturen. Ik denk zelf dat je naast je klacht ook, of misschien we juist, aanbevelingen voor het verbeteren van dit onderdeel kunt doen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:10

De strafpunten gaan bij vijfkamp wel anders. Een weigering is al 60 strafpunten. Neemt niet weg dat sommige er erg veel halen :=

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:37

Onderzoekje op i-net bracht mij op de "Modern Pentathlon" Facebookpagina. (http://www.facebook.com/modpen), alwaar ik de volgende mededeling heb achtergelaten:
Eirikur schreef:
The level of the jumping skills of the competators at the horseriding part of the pentathlon at the Olympics in London was so ridiculously bad that, if it didn't involve innocent animals, it would have been hilarious. This is nothing less than animal cruelty by ignorant idiots and it should be forbidden asap.
.

Feel free to copy...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:54

ja dat is inderdaad een goede, ga ik doen, dit slaat nergens op.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:07

En dan doen ze bij de gewone dressuur en springen zoveel moeite op de OS om te doen alsof de welzijn van de paarden ze wat interreseert, en vallen ze zo door de mand.. -O-

Hoe moet je nu oot nog zo´´n organisatie sireus nemen, ik ben niet zo´n watje, maar vindt dit om te huilen..getver..

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:38

Mjetterd schreef:
MarliesR schreef:
Sterker nog, dit paard viel niet alleen maar liep na de valpartij gewoon ronduit kreupel. Het was overigens ook niet het enige paard wat kreupel liep waar gewoon mee werd gesprongen.

Waar zie jij dit paard kreupel lopen? Ik kan het niet vinden hoor?
Niet om het goed te praten, maar ging er even op letten en zag het niet.

Heb het live gezien via de feed op de NOS. Toen zag je duidelijk dat het paard kreupel liep, ben niet de enige die het heeft gezien. Kan natuurlijk goed zijn dat je dat niet terugvindt in de filmpjes op YouTube nu.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:09

Idd, dat paard liep verre van rad, heb mijn verbazing daar ook over uitgesproken. Echt dat beest loopt niet goed en ze gaan alsnog het hele parcours er mee rijden, belachelijk.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:12

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:45

Die lui kunnen blijkbaar niet zo goed tegen kritiek. Mijn comment is in ieder geval binnen een paar uur verwijderd...

Dus heb ik nu deze neergezet, bij alle comments die over het springen gaan:

Eirikur schreef:
The level of the jumping skills of the competators, both male and female, at the horseriding part of the pentathlon at the Olympics in London was so ridiculously bad, that it would have been hilarious if there hadn't been innocent animals involved. But since there were, this is just plain animal cruelty by ignorant idiots. If these are the world's best competators this "sport" has to offer, it has absolutely no business being part of the Olympic Games. It's a blatant insult to sportsmanship in general, it has nothing to do with horsemanship whatsoever and it should be forbidden as soon as possible.

Ik word namelijk niet alleen hier nogal dwars van knoppendrukkertjes achter de schermen, die dingen verwijderen die ze niet aanstaan. :+
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 13-08-12 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:52

Het zou in theorie wel kunnen, maar ik vind dat hier wel iets tegenover moet staan:
Minimaal L-springgerechtig/minimaal x aantal uren te paard/minimaal x aantal uren les van een bepaalde trainer/bepaalde 'gedragsregels' te paard...??
Hopelijk dat het zo paardvriendelijker wordt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:47

Die smerige gasten hebben hun FB pagina aangepast, zodat je geen berichtjes meer kunt plaatsen!! Stel je voor dat mensen weer van die nare 'de ruiters kunnen niet rijden' foto's gaan plaatsen 8)7

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:18

hahahaha sneu hoor...!
Nouja, dan ga ik toch maar eens wat tijd steken in het opsnorren van contact gegevens en het verzamelen van de protesten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:28

Arabesk schreef:
Die smerige gasten hebben hun FB pagina aangepast, zodat je geen berichtjes meer kunt plaatsen!! Stel je voor dat mensen weer van die nare 'de ruiters kunnen niet rijden' foto's gaan plaatsen 8)7

Je kunt zelf geen nieuwe berichten meer plaatsen inderdaad, maar nog wel reageren op berichten die zij geplaatst hebben...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:55

Ik heb ook een commentaar gelaten op 1 van hun foto's :j

Citaat:
This jumping should be forbidden, or the competitors should learn how to ride a horse without hurting it! A horse that falls shouldn't have to jump without a vet checking it first. It's a shame this is an olympic sport!

Wat een schande zeg deze sport! Pff hoe kunnen mensen dat toelaten?! Arme paarden worden in hun mond gerukt, boven de sprong wordt hun hoofd tegen gehouden enz :n

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:20

Ik ga ze gewoon spammen. Net op de foto op hun facebook pagina waar er ook 1 van het paard valt tijdens deze sport.

Citaat:
Dislike the Horse element in the Modern Pentathlon.

The level of the jumping skills of the competators, both male and female, at the horseriding part of the pentathlon at the Olympics in London was so ridiculously bad, that it would have been hilarious if there hadn't been innocent animals involved. But since there were, this is just plain animal cruelty by ignorant idiots. If these are the world's best competators this "sport" has to offer, it has absolutely no business being part of the Olympic Games. It's a blatant insult to sportsmanship in general, it has nothing to do with horsemanship whatsoever and it should be forbidden as soon as possible.

Even our Dutch beginning horse riders are better then these 'olympic' sports(wo)men....

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:26

Arabesk schreef:
Olympische, gelegaliseerde, dierenmishandeling!
[ Video ]

Er is in de wereld geen excuus te vinden om DIT met een paard te doen!!! -:(- -:(- -:(-

FEI staat erbij en kijkt er naar, de federatie voor pentathlon staat er bij en kijkt er naar, de mensen op de tribune........ Hallo is dit NORMAAL?????

Uhm ik snap wat je bedoeld, maar aan de andere kant zie ik een paard die ontzettend
ongehoorzaam is en tegen het been is.. We weten natuurlijk niet of het paard lichamelijk
wat heeft, maar zoals ik van dat filmpje kan zien is dit meer niet willen. Sja de manier
waarop het opgelost wordt keur ik niet goed, klinkt miss cru maar ik zou dat liever kort
met de zweep oplossen. Doordat het een ruil is lijkt het me voor het paard ook niet fijn, miss
was het eenkenning en ging daardoor in de staak. Maar dat betekent niet dat het dit gedrag mag vertonen..
Ik vraag me af wat jij zou hebben gedaan.. Paard weigerd, loopt achteruit (ongehoorzaamheid dus) en
wilt niet meer vooruit. Zou jij dan zeggen, oke nou 'dan stop ik maar' ? In het achterhoofd dat
je er jarenlang voor getraind heb... Het is heel makkelijk voor mensen om negatief
commentaar te geven als ze aan de kant zitten..

Nogmaals ik keur het niet goed,... maar er zitten twee kanten aan een medaille :)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:32

swartbeessie schreef:
[ Video ]
een fillumpje...

Is dit in london geweest ? Valt gelijk de slechte bodem op...
Vind het wel knap zo'n 5 kamp, maar het moet niet ten koste van de dieren gaan...
Waarom kunnen ze niet gewoon op hun eigen paard blijven, vraag ik me dan af?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:38

Kirsten_S schreef:
swartbeessie schreef:
[ Video ]
een fillumpje...

Vind het wel knap zo'n 5 kamp, maar het moet niet ten koste van de dieren gaan...
Waarom kunnen ze niet gewoon op hun eigen paard blijven, vraag ik me dan af?

Waarschijnlijk omdat ze die niet hebben?

Overigens ben ik het met je vorige post ook niet eens, heb je gezien hoe ze erop zit ook voor het paard begint te staken? Vind je echt dat een paard door moet blijven lopen en zelfs springen als een ruiter er zo op zit? Ze zwabbert gewoon van voor naar achter van links naar rechts door het zadel, beestje weet niet wat hem overkomt en besluit dan maar langzamer te gaan....
Paard mag inderdaad niet zomaar staken of tegen het been zijn, maar dit is echt, echt niet 'zomaar' hoor.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:45

Ik heb alleen het filmpje gezien die arabesk laat zien.. Dus hoe zij voor de weigering erop zit
weet ik niet. Als je beschrijft wat je net zegt al voor die weigering is , dan snap ik dat paard ook
waarom.
Maar afgaande wat het filmpje laat zien, geldt mijn bericht hierboven..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:27

Kirsten_S schreef:
Ik heb alleen het filmpje gezien die arabesk laat zien.. Dus hoe zij voor de weigering erop zit
weet ik niet. Als je beschrijft wat je net zegt al voor die weigering is , dan snap ik dat paard ook
waarom.
Maar afgaande wat het filmpje laat zien, geldt mijn bericht hierboven..

Er zijn nog wel meer fimpjes te vinden van het hippische onderdeel van deze "sport", die gemaakt zijn tijdens de OS in Londen. Het kost serieus moeite om daarin één (1) ruiter te vinden, waarbij niet van alles en nog wat af te dingen valt op diens rijkunstige vaardigheid in het algemeen en springen in het bijzonder. Als je naar het onderlinge B-springparcoursje van je plaatselijke ponyclub gaat, zie je betere ruiters.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:16

Kirsten_S schreef:
swartbeessie schreef:
[ Video ]
een fillumpje...

Nee, filmpje is de world cup. Londen had gewoon een goede bodem (ook meteen het enige positieve :') )