Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:24

Weidebloem schreef:
Gister in het journaal een leuke opmerking gehoord van een engelze twitteraar, iets in de trand van; Als je de Nederlandse dressuurruiters niet eerlijk beoordeeld worden hun hockeymannen boos en winnen ze met 9-2! Vind het echt een coole opmerking! _O- :=

Dat was deze quote van Twitter:
BBCSport_Ollie twitterde op donderdag 09-08-2012 om 22:10:25
This is what happens when you don't give a Dutch dressage rider the gold medal. Their hockey team gets ANGRY.

Kimmej

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:30

Ik vond de proef van Mistral met Laura ook om me dood aan te ergeren, gadver wat is zij sterk met haar handen en been net zo.

Moet wel eerlijk bekennen, dat hoewel ik de proef van Adelinde technisch veel meer punten waard vond als wat ze kreeg toebedeeld, Parcival inderdaad veel met zijn mond 'klappert'. Jammer. Toch vind ik het paard van Dujardin helemaal niet zo geweldig om naar te kijken, doet alle oefeningen wel netjes en ja, samen gaan ze harmonieus door de baan, maar ik vind het ontzettend tegenvallen qua expressiviteit. Het is gewoon saai om naar te kijken. Valegro toont zo weinig gedragenheid en zoals eerder al gezegd, de galopsdelen waren gewoon dramatisch. Dan kijk ik weer honderd keer liever naar Uthopia, foutjes maakten ze allebei.

Als laatste moet ik zeggen, dat met het commentaar van de jury op de proeven op meerdere sites en artikelen, ik het uitermate vreemd vind dat Anky haar proef zoveel lager is beoordeeld als die van bijvoorbeeld een Laura met Mistral.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:34

Kimmej schreef:
Toch vind ik het paard van Dujardin helemaal niet zo geweldig om naar te kijken, doet alle oefeningen wel netjes en ja, samen gaan ze harmonieus door de baan, maar ik vind het ontzettend tegenvallen qua expressiviteit. Het is gewoon saai om naar te kijken. Valegro toont zo weinig gedragenheid en zoals eerder al gezegd, de galopsdelen waren gewoon dramatisch. Dan kijk ik weer honderd keer liever naar Uthopia, foutjes maakten ze allebei.

Dat vind ik dus ook! Maar lijkt wel of ik de enige ben, overal worden Dujardin en Valegro de hemel in geprezen. Ik vind ze echt saai, geen uitstraling hebben. Heb steeds het gevoel als ik haar zie dat er een ponyruiter aan komt die naar een springwedstrijdje gaat. En Valegro vind ik maar een dikke knol. Als Adelinde er aan komt, die zit zo netjes recht, dan heb je echt iets van, wauw daar komt wat aan! Dat heb ik bij Charlotte helemaal niet. En Uthopia zie ik dan ook veel liever dan Valegro.

Oke, kom maar met die emmer stront ("zoekt dekking").

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:35

FloortjeM schreef:
al die jaren dat Anky 3 of 4 procent anky-effect mee kreeg, heb ik sjef niet gehoord over oneerlijke jurering, en nu Charlotte twee procent charlotte-effect meekrijgt, komt hij met dit soort misplaatste 'grapjes'. Nee, weinig respect voor hoor. En ik geloof niet perse dat Charlotte een landsvoordeel had, die juryleden zijn niet voor niks internationaal gekleurd en zijn echt wel wat gejuich gewend (het was niet dat er voor Adelinde niemand aan het juichen was), dus het is wat mij betreft echt een reactie die weinig persoonlijke volwassenheid aan de dag legt.

Helaas is dat Nederland. Ik hoorde er ook niemand over toen Adelinde in 2012 de Wereldbekerfinale in 's-Hertogenbosch won of Europees kampioen werd in Rotterdam, toen was niemand van mening dat er sprake was van thuisvoordeel.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:36

Anoeska schreef:
Iemand zei het al hier op bokt; als er een medaille was voor slechte verliezers dan had NL goud gewonnen. Al is het in een grapje, je maakt geen opmerkingen over de jury doodschieten. Schaam me voor zo'n bondscoach.

Nou inderdaad!

Ik kan me wel vinden in dat er meer harmonie zat in de proef van Charlotte en Valegro.
Misschien minder 'Wauw!' maar voor mij prettiger om naar te kijken.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 10-08-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:44

Neonlight schreef:
Citaat:
Jury voorzitter Stephen Clarke gaf tijdens de persconferentie na de uitslag uitleg over de top drie. Adelinde liet veel kracht en expressie zien, maar voor ons moest er meer lichtheid en gedragenheid zijn.

En deze woorden snap ik dus totaal niet. Dan had juist een Anky veel hogere punten moeten scoren dan die 82.000 % en boven Charlotte moeten eindigen (en zeker boven die trapproef van Laura).
Valegro heeft zeker een hele mooie stille aanleuning, maar kwam totaal niet tot gedragenheid. Sterker nog, hij boorde zich bijna in de grond zo zwaarmoedig als hij liep, zeker in het galopgedeelte. Ook terug te zien in de algehele houding. Bij gedragenheid en oprichting horen de oren toch echt het hoogste punt te zijn, dat was bij Valegro totaal niet het geval. Iemand die in de basissport Z rijdt krijgt met deze houding zwaar puntverlies op ieder onderdeel, omdat er totaal geen oprichting was.

Precies mijn gevoelens beschreven. Ik vond Adelinde de beste, maar kan vrede hebben met Charlotte alhoewel het verschil in punten wat kleiner had kunnen zijn. Maar wie echt boos zou moeten zijn is de nummer 4. Door een jury die pretendeert voor het harmonieuze te kiezen achter zon trapzak geplaatst te worden dat vond ik echt schandalig.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:45

Bomba schreef:
FloortjeM schreef:
al die jaren dat Anky 3 of 4 procent anky-effect mee kreeg, heb ik sjef niet gehoord over oneerlijke jurering, en nu Charlotte twee procent charlotte-effect meekrijgt, komt hij met dit soort misplaatste 'grapjes'. Nee, weinig respect voor hoor. En ik geloof niet perse dat Charlotte een landsvoordeel had, die juryleden zijn niet voor niks internationaal gekleurd en zijn echt wel wat gejuich gewend (het was niet dat er voor Adelinde niemand aan het juichen was), dus het is wat mij betreft echt een reactie die weinig persoonlijke volwassenheid aan de dag legt.

Helaas is dat Nederland. Ik hoorde er ook niemand over toen Adelinde in 2012 de Wereldbekerfinale in 's-Hertogenbosch won of Europees kampioen werd in Rotterdam, toen was niemand van mening dat er sprake was van thuisvoordeel.

_/-\o_

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:46

Bomba schreef:

Wellicht omdat de uitslagen minder vraagtekens opriepen

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:47

Ik vind dat Adelinde sowieso voor het artistieke gedeelte hoger had moeten scoren dan Charlotte..
Het technische gedeelte zullen we maar achterwegen laten want daar kan uren over gediscussieerd worden.

C DUJARDIN
Technical Score
86.750
Artistic Score
93.429

A CORNELISSEN
Technical Score
84.107
Artistic Score
92.286

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:50

Ik moet zeggen dat ik ook zo mijn vraagtekens had bij de beoordelingen. Ik vond de fouten in de laatste proef behoorlijk storend, en het verbaasde me dat die dan toch als beste werd genoteerd...
Maar ja, het is een jury-sport...
Jarenlang is Nederland "eeuwige" tweede geweest, omdat de Duitse dressuurjuryleden en hun ruiters een haast niet te nemen bolwerk vormden voor deelnemers van andere landen.
Anky heeft dat na jaren ploeteren weten te doorbreken, ik vraag me af of het feit dat haar ruin een Duitser was misschien wel meespeelde. ;)

Wel jammer dat Totilas niet mee kon lopen, dat had het allemaal nog wat interessanter gemaakt, in ieder geval de discussies.

Over de aanleuning... tja... wat moet ik daarvan zeggen. Als dat echt zo'n grote rol speelde voor de jury, hadden ze daar best al veel eerder opmerkingen over mogen maken bij verschillende deelnemers...

Opvallend (vind ik) is wel dat de Engelse rijkunst in het algemeen al een lichtere aanleuning beoogt;
staat een huis-tuin-en-keuken-rijpaard daar bekend staat als "sterk" dan was het (wat ik me nog kan herinneren van "vroeger") heel gewoon om er iets als een pelham in te hangen, maar dan wel met een licht aangenomen teugeltje, en niet dat strakke als in Nederland en Duitsland.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:52

even voor mijzelf. Bestond de jury uit allemaal Engelse mensen? In dat geval lijkt het mij bij elke jury sport goed om verschillende landen te vragen een jury te sturen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:55

Djilna schreef:
Weidebloem schreef:
Gister in het journaal een leuke opmerking gehoord van een engelze twitteraar, iets in de trand van; Als je de Nederlandse dressuurruiters niet eerlijk beoordeeld worden hun hockeymannen boos en winnen ze met 9-2! Vind het echt een coole opmerking! _O- :=

Dat was deze quote van Twitter:
BBCSport_Ollie twitterde op donderdag 09-08-2012 om 22:10:25
This is what happens when you don't give a Dutch dressage rider the gold medal. Their hockey team gets ANGRY.

Ja dat was hem!! vind hem echt zo grappig!! _O- _O- _O-

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:55

Ik heb ook mijn vraagtekens en vond het dus ook niret terecht dat de engelse gewonnen heeft... t blijft jurysport en dan ook nog in eigen land... tja, dan krijg je dat!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:58

Weet je wat het is (en sorry als ik nu tegen scheentjes ga trappen), maar "jullie" hebben altijd wat te klagen en het is nooit "jullie" fout. Met jullie scheer ik idd over dezelfde kam en dat wil ik niet, daarom de aanhalingstekens, wie zich aangesproken, het zij zo. ;)

In Kentucky bloedde Parzival uit zijn mond en werd uitgesloten. Ontgoocheling, verdriet, kwaadheid, dat mag, dat kan. Maar dan wordt er meteen met modder gegooid. Stomme jury, het was maar een klein wondje en dit en dat. Wat had de jury dan moeten doen, haar verder laten rijden?

Totilas wordt verkocht. Heel jammer, vond ik ook. Prachtcombinatie die uit elkaar gehaald werd. Maar ipv van gewoon ontevredenheid te uiten en te zeggen dat het jammer is dat de eigenaar van Totilas het geld verkiest boven de Olympische eer, nee, het zijn k*tduitsers. Schokemohle is een arrogante zak die maar met zijn geld moet staan zwaaien. Rath ging Totilas de vernieling inrijden, de jongen was ocharm veroordeeld nog voor die ook maar in de stijgbeugel van Totilas stond.

En nu dit weer. De zilveren medaille potverdorie en het is weer niet goed. En in plaats van de hand in eigen boezem te steken. In plaats van te zeggen: we gaan flink oefenen op die stangteugel, die moet losser en dan gaan we in Normandië voor goud. Nee, het is een stomme jury die niet goed beoordeeld heeft, Charlotte had toch die grote fout en dit en dat. Het is altijd iemand anders zijn fout.

Waarom toch altijd dat modder gooien? Ontevredenheid uiten mag zeker (alhoewel, zilveren medaille, is dat nou echt iets om ontevreden over te zijn?), maar ik vind wel dat er gelet mag worden op hoe iets gezegd wordt. Een beetje aan het imago van de Nederlandse dressuurruiters denken mag wel. Dat imago is er nu één van geklaag en gezaag.

Sorry, dat dit misschien wat hard is, maar ik wil "jullie" gewoon een enorme schop onder de kont geven. Vier medailles in de paardensport alleen al en nog is het niet goed. Ik word er echt ziek van.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:03

Bloodymary schreef:
Kimmej schreef:
Toch vind ik het paard van Dujardin helemaal niet zo geweldig om naar te kijken, doet alle oefeningen wel netjes en ja, samen gaan ze harmonieus door de baan, maar ik vind het ontzettend tegenvallen qua expressiviteit. Het is gewoon saai om naar te kijken. Valegro toont zo weinig gedragenheid en zoals eerder al gezegd, de galopsdelen waren gewoon dramatisch. Dan kijk ik weer honderd keer liever naar Uthopia, foutjes maakten ze allebei.

Dat vind ik dus ook! Maar lijkt wel of ik de enige ben, overal worden Dujardin en Valegro de hemel in geprezen. Ik vind ze echt saai, geen uitstraling hebben. Heb steeds het gevoel als ik haar zie dat er een ponyruiter aan komt die naar een springwedstrijdje gaat. En Valegro vind ik maar een dikke knol. Als Adelinde er aan komt, die zit zo netjes recht, dan heb je echt iets van, wauw daar komt wat aan! Dat heb ik bij Charlotte helemaal niet. En Uthopia zie ik dan ook veel liever dan Valegro.

Oke, kom maar met die emmer stront ("zoekt dekking").

Haha nou die emmer stront heb ik gewoon netjes op de mesthoop gegooid, dus die bespaar ik je ;)
Mijn emmer commentaar kom ik wel even bij je legen :P

Of een paard of combinatie sprekend of sprankelend is, daar worden geen medailles voor gegeven. En gelukkig niet, want dan zou bijvoorbeeld een Totilas met zijn impossante voorkomen al voorspong hebben, ongeacht zijn prestatie. Dat je adelinde niet saai vind en denkt "daar komt wat aan" betekend natuurlijk nog niet dat ze goud of meer punten had moeten krijgen.
En dit is ook zo'n lastig onderdeel van jureren of dressuur ansich, want even buiten deze situatie om; ga je nu voor uitstraling, expressie en een spetterende proef of ga je voor correct, netjes, wellicht safe en harmonieus? Je zou een combinatie hiervan moeten hebben, maar als je 2 uiterste in de ring hebt, voor welke ga je dan? Ik persoonlijk ben blij dat ze voor Dujardin gegaan zijn, want ik vond Adelinde (laten we het netjes zeggen) zeker niet vriendelijk rijden en dit niet de manier om je kur te rijden imo.

Krijg ik nu een emmer stront terug? ;)

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:05

Gini schreef:
Weet je wat het is (en sorry als ik nu tegen scheentjes ga trappen), maar "jullie" hebben altijd wat te klagen en het is nooit "jullie" fout. Met jullie scheer ik idd over dezelfde kam en dat wil ik niet, daarom de aanhalingstekens, wie zich aangesproken, het zij zo. ;)

In Kentucky bloedde Parzival uit zijn mond en werd uitgesloten. Ontgoocheling, verdriet, kwaadheid, dat mag, dat kan. Maar dan wordt er meteen met modder gegooid. Stomme jury, het was maar een klein wondje en dit en dat. Wat had de jury dan moeten doen, haar verder laten rijden?

Totilas wordt verkocht. Heel jammer, vond ik ook. Prachtcombinatie die uit elkaar gehaald werd. Maar ipv van gewoon ontevredenheid te uiten en te zeggen dat het jammer is dat de eigenaar van Totilas het geld verkiest boven de Olympische eer, nee, het zijn k*tduitsers. Schokemohle is een arrogante zak die maar met zijn geld moet staan zwaaien. Rath ging Totilas de vernieling inrijden, de jongen was ocharm veroordeeld nog voor die ook maar in de stijgbeugel van Totilas stond.

En nu dit weer. De zilveren medaille potverdorie en het is weer niet goed. En in plaats van de hand in eigen boezem te steken. In plaats van te zeggen: we gaan flink oefenen op die stangteugel, die moet losser en dan gaan we in Normandië voor goud. Nee, het is een stomme jury die niet goed beoordeeld heeft, Charlotte had toch die grote fout en dit en dat. Het is altijd iemand anders zijn fout.

Waarom toch altijd dat modder gooien? Ontevredenheid uiten mag zeker (alhoewel, zilveren medaille, is dat nou echt iets om ontevreden over te zijn?), maar ik vind wel dat er gelet mag worden op hoe iets gezegd wordt. Een beetje aan het imago van de Nederlandse dressuurruiters denken mag wel. Dat imago is er nu één van geklaag en gezaag.

Sorry, dat dit misschien wat hard is, maar ik wil "jullie" gewoon een enorme schop onder de kont geven. Vier medailles in de paardensport alleen al en nog is het niet goed. Ik word er echt ziek van.

+:)+ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ +:)+

Niks aan toe te voegen, behalve hallelujah en amen!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:07

Ik heb niet dit hele topic doorgelezen maar ik wil graag op deze kwestie reageren.

Ik heb, op de eventing na, alle hippische disciplines op de OS dit jaar gezien. Ik heb genoten, maar tegelijkertijd heb ik me groen en geel zitten ergeren.

Ik zal mijn ergenissen even op een rijtje zetten.

Bij het springen stond een persoon aan de waterbak die een zeer selectief vuiltje in zijn oog had. Er zijn over duidleijke fouten gemaakt die niet zijn bestraft, en er zijn overduidelijk goede sprongen gemaakt die bestraft werden.
Erg jammer hoor!

Bij de dressuur was het helemaal erg. Na de eerste dag had ik zelf al zoiets van 'van mij hoef het op deze manier niet meer'.
Als ik kijk naar Laura Bechtolsheimer. Prachtig paard! Maar haar manier van rijden zorgt ervoor dat ik spontaan nekkramp en het gevoel van een uitgescheurde mond krijg.
Hoe kan het dat op internationaal niveau dit soort gedrag niet afgestraft wordt?! Laura moet toch echt gaan mindere met hand en spoor.

De fout in de proef van Dujardin vond ik behoorlijk, dit was duidelijk teken van protest. In de dressuur ligt de nadruk toch op de graad van gehoorzaamheid? Waarom is die fout niet bestraft?!

Adelinde zette een prachtige proef neer. Maar voordat er nu geroepen gaat worden dat ik een slechte verliezer ben, ik vond wel dat ze VEEL te streng was in haar stang gebruikt. Het paard had vrijwel continu zijn mond open. In de basis sport zou dit genadeloos bestraft worden. Waarom op dit niveau niet?

Hoe hoger je in de basis sport komt hoe beter je paard aan de hulpen moet staan, maar het lijkt erop dat je op een bepaald moment een niveau bereikt waarop dat allemaal niet meer belangrijk is. Als je paard de oefeningen maar doet, dan lijkt het niet uit te maken hoe je dat bereikt.
De bitten en sporen controlle na de proef bij de OS is wat mij betreft een lachtertje en mosterd na de maaltijd.

Ik zal niet zeggen dat ik het beter kan. Ik kan best een leuk stukje sturen maar ik rij geen Grand Prix en zal dat ook nooit doen. Maar ik kan wel zeggen dat dat trek-in-de-bek werk de dressuur niet geloofwaardiger maakt.

Dan even het commentaar van Sjef. Het lijkt mij duidelijk dat zijn opmerking over het afschieten van de jury met een knipoog genomen moet worden. Toegegeven, het is geen tactische opmerking, maar men moet er ook niet te zwaar aan tillen. Het is een opmerking van een, terecht, teleurgestelde bondscoach in 'the heat of the moment'

Hoe dit nu op te lossen?
Bij het springen kunnen ze beginnen op met een systeem van drie juryleden op de sloot te gaan werken. En dan vooral geen juryleden met thuisvoordeel om alle schijn van partijdigheid tegen te gaan.

Bij de dressuur zou een systeem van hoogste en laagste score schrappen al een begin zijn. En ik ben eigenlijk van mening dat juryleden hun landgenoten niet mogen jureren. Het Duitse jurylid op de huidige OS heeft wel bewezen waarom.
En ga terug naar de basisafrichting. Bestraf de open mond, bestraf de overdreven been en teugel hulpen.

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:10

Charlotte heeft terecht gewonnen, al vond ik haar proef wel wat overgewardeerd.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:13

Hulde voor het rijden van Charlotte, een prachtige kür waar ze vwb harmonie en lichtheid uitblonk!
Ik heb er van genoten, geen overdreven spektakel, maar zo fijn gereden.

En hulde voor de sportiviteit van Adelinde! Gewoon blij zijn met zilver, eventuele frustraties gewoon voor zich houden en wie weet straks met een nieuwe bondscoach die gaat hameren op een harmonieus geheel straks voor haar gewoon goud! ;)

En hulde aan het jurykorps die (weer) durven te laten zien waar het om gaat in de dressuur!
Een heel aantal zeer fijn rijdende ruiters kwamen opvallend ver in het klassement, laat dit een begin van een ommekeer zijn, over 4 jaar graag geen omstreden trainingsmethodes meer en een camera bij het losrijden zodat wij met z'n allen daar de (rij) kunst af kunnen kijken! :D

Laat de tegenstanders nog maar even sputteren... nu iedereen de mond vol heeft over het welzijn mag de sport gewoon niet achterblijven! *\o/*

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:02

"Een groot handboek maken", volgens Sjef??
Daar zijn er talrijke van. En die gaan allemaal over het Scala der Ausbildung.
Het is maar goed dat er bij Adelinde niet volgens dat Scala gejureerd is, want dan had ze op de laatste plaats gestaan!

Ben blij dat Sjef ophoepelt, ... onsportieveling. En dat is niet bepaald de eerste keer.
In het buitenland heeft hij niet zo'n "frisse" naam.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:05

Bovendien, alleen Stephan Clarke is een Engelman ...
Deze klaagzang van Sjef en Peeters en Ernes gaan de gehele wereld over: ... dát werkt in ons nadeel, ... allesbehalve sportief.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:14

sarabande schreef:
Precies mijn gevoelens beschreven. Ik vond Adelinde de beste, maar kan vrede hebben met Charlotte alhoewel het verschil in punten wat kleiner had kunnen zijn. Maar wie echt boos zou moeten zijn is de nummer 4. Door een jury die pretendeert voor het harmonieuze te kiezen achter zon trapzak geplaatst te worden dat vond ik echt schandalig.

En daar ben ik het helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:17

Het was ook vreemd geweest als Sjef zonder ruzie was vertrokken als bondscoach.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:29

Ik sta er wel van te kijken dat Charlotte een hogere artistieke score kreeg. Hoe kàn dat nu...? Ik zal er wel niks van kennen, van artistieke performance, maar als je het mij vraagt, was die kür doodsaai...

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:35

Ach ja nederland heeft zilver gewoon blij mee zijn, ging het in mijn ogen eerlijk? neh niet echt voor zover ik er verstand van heb:P Maar ja zilver is ook mooi!