Adelinde Cornelissen 81.68%: "Parzival is gewoon topfit"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:11

Ten eerste komt 99% van de bokkers niet eens op dit paard en diegene die het wel lukt ligt er binnen een paar passen naast. Ik ben ook geen fan meer van Adelinde sinds ze op de Sjef manier rijd. Echter, wbt de neusriem, Parzival KAN blijkbaar zijn mond opendoen en niet alleen met de lippen krullen. Adelinde heeft zelf gezegd dat er zeer veel spanning was tot het achterwaarts dus dat klopt, dan is het des te knap dat ze de proef tot een goed einde brengt. Ik lees alle kritiek met een dikke korrel zout, echter, waar blijft de kritiek op de springers, daar gebeurt het ook en net zoveel of meer. Diegene die foto's op FB plaatst, prima maar dan van iedereen en niet alleen van Adelinde, dat vind ik zeer kinderachtig.

Jotoma schreef:
Nou ben ik wel benieuwd wat bokkers hier zouden doen als zij op dat moment op Parzival hadden gereden.. Een heel heet paard wat op ontploffen staat zou ik ook niet in zo'n ring ontspannen kunnen laten lopen, vast een gebrek van mij, maar ik ben ook geen topruiter. Ik zou dan ook kiezen voor controle en een gehoorzaam paard, als daar op dat moment een hardere hand bij hoort, dan is dat zo..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:29

Ik heb filmpje van Adelinde teruggekeken, en de foto's zijn echt van fracties van seconden, ze dwingt hem niet constant in een kollkür. Wel staat de stang vrijwel constant horizontaal.
Ga naar http://www.eurovisionsports.tv/london2012/index.html , kies in de eerste balk voor Equestrian, daarna zie je Playlist Videos: Equestrian; kies Dressuur dag 2, en ze begint op 6:55.18.

BigOne

Re: Adelinde Cornelissen 81.68%: "Parzival is gewoon topfit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:51

Ik heb het filmpje van Valegro ook net bekeken, zag veel kleine dingen die ook bij haar net niet helemaal goed gingen. Achterwaarts werd aarzelend en vanachter niet goed ingezet, hapering in de 1e uitgestrekte draf en piaffe(1e) niet op de plek,slecht overgang naar de galop, ook Charlotte zet zo afentoe de spierballen wel aan het werk, tenminste in de 1e twee minuten, dus zij heeft imo ook teveel punten gekregen.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:53

KootMiraDrum schreef:
amarial schreef:
Volgensmij zag ik een blauwe tong.. :(

Ja, roze was tie niet, maar die van het Zweedse paard ervoor ook niet. (waarmee ik het niet goedpraat)

Ik heb niet alle combinatie's gezien, zou best kunnen! Elk paard die een blauwe tong heeft vind ik verschrikkelijk.
Dat zegt wel hoe de ruiter rijd met Stang en trens, ik vind dat ze geen eens een stang en trens in mag hebben, hoe ze er mee om gaat.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:59

De stang zit gewoon horizontaal, bij het binnenkomen vooral.

Edit: Niet alleen bij het binnenkomen maar de hele proef.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:03

Een stang hoort toch ook horizontaal te zitten, verticaal lijkt me nogal ingewikkeld....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:11

Ik vind het verdomde knap dat ze zo'n brok spanning nog gehoorzaam en op deze wijze door de proef weet te loodsen! Ik zou 7 kleuren stront schijten zoals dat beest de arena in kwam. Ze moest em duidelijk even naar links en rechts halen, en nee dat vind ik niet prettig om te zien, maar in het kader van de veiligheid van ruiter en paard wel even handig om te doen. Tot aan het achterwaarts hield ik mijn hart vast, daarna vond ik dat ze de sterren van de hemel reed. Inderdaad, er valt wat te zeggen over de stang en de lengte in de hals. Maar ik doe het haar niet na op zo'n brok spanning!

En wat mij betreft wel een verschil tussen spanning als gevolg van het rijden, of spanning als gevolg van de omgeving. In dit geval was volgens mij het laatste aan de orde, en niet het eerste. Het dier had ook het kunnen laten afweten zoals dat paard van de Canadees die werd uitgebeld. Ook puur door spanning. En toch bleef Parzival doorgaan, voerde Adelinde met haar paard de oefeningen uit zoals het hoort. Er was iets op aan te merken, dus ja, vandaar dat ze geen 90% heeft gereden. Logisch toch?

Ik zie natuurlijk ook liever ontspanning en lengte in de hals, maar als je een dier dat zo opgefokt is toch zo rond weet te rijden, dan heb je wel ballen... :)

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:13

gummie schreef:
Ik vind het verdomde knap dat ze zo'n brok spanning nog gehoorzaam en op deze wijze door de proef weet te loodsen! Ik zou 7 kleuren stront schijten zoals dat beest de arena in kwam. Ze moest em duidelijk even naar links en rechts halen, en nee dat vind ik niet prettig om te zien, maar in het kader van de veiligheid van ruiter en paard wel even handig om te doen. Tot aan het achterwaarts hield ik mijn hart vast, daarna vond ik dat ze de sterren van de hemel reed. Inderdaad, er valt wat te zeggen over de stang en de lengte in de hals. Maar ik doe het haar niet na op zo'n brok spanning!

En wat mij betreft wel een verschil tussen spanning als gevolg van het rijden, of spanning als gevolg van de omgeving. In dit geval was volgens mij het laatste aan de orde, en niet het eerste. Het dier had ook het kunnen laten afweten zoals dat paard van de Canadees die werd uitgebeld. Ook puur door spanning. En toch bleef Parzival doorgaan, voerde Adelinde met haar paard de oefeningen uit zoals het hoort. Er was iets op aan te merken, dus ja, vandaar dat ze geen 90% heeft gereden. Logisch toch?

Ik zie natuurlijk ook liever ontspanning en lengte in de hals, maar als je een dier dat zo opgefokt is toch zo rond weet te rijden, dan heb je wel ballen... :)

Ben het met je eens, alleen vind de score wel te hoog voor dit brok spanning.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:18

Dat komt omdat de spanning zich imo "slechts" uit in de halslengte en de stand van het bit. Trek je daar steeds een punt voor af, dan kan je rustig op 80% uitkomen. Als de spanning zich uit in ongehoorzaamheid, taktfouten, staken, etc is het al een heel ander verhaal.

Als je een sublieme passage laat zien waarbij meer lengte in de hals getoond zou moeten worden, kan je nog op een 8,5 zitten omdat je anders een 9,5 gehad had. Of zie ik dat nu echt zo verkeerd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:09

Dan ga je al uit van een proef die van begin tot einde vrijwel perfect gereden worden (voor 9 en 10) en dat was imo lang niet overal het geval.
Daarnaast...
takt - vinkje
ontspanning/losgelatenheid - nee, gespannen
aanleuning - nee, te kort in de hals
schwung - nee, afdruk achterbeen wordt verstoord door inwerking hand
recht richten - vinkje
verzameling - vinkje

Hoe kun je dan nog aan een 8 of een 9 komen? En als er veel spanning inzit en de rest wordt niet voor een 10 gereden (perfectie), tja, dan is er ook niet meer te compenseren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:13

flicka schreef:
Een stang hoort toch ook horizontaal te zitten, verticaal lijkt me nogal ingewikkeld....

De scharen moeten een hoek maken van 45 graden als hij er gewoon inhangt. Als hij dus horizontaal zit is er continue druk op de stang en kinketting.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:39

ok, uriëlle, duidelijk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:41

Degene die zo'n album maakt op facebook is in mijn ogen knap ziek in haar hoofd, nog zieker vind ik het om zo'n koekwaus te helpen door zo'n fotoalbum te verspreiden. Triest hoor...Mening hebben is prima maar zwart maken gaat mij echt te ver. Een ieder ziet wat ie ziet en vindt het mooi of niet maar zulke dingen doen, nee, dat gaat er bij mij niet in.

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:42

Chernique schreef:
Oké, ze reed misschien ietwat streng. Maar kom op bokkers.. de meeste van ons komen niet eens in de buurt van wat zij presteert.
En wie zijn wij om te zeggen dat ze die punten niet verdient? Die 7-voudige jury heeft er denk ik meer verstand van dan heel bokt bij elkaar..

Nouja, ik vind het ontzettend knap van haar! :)

IDD anders zouden ze daar niet zitten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:54

Urielle schreef:
Dan ga je al uit van een proef die van begin tot einde vrijwel perfect gereden worden (voor 9 en 10) en dat was imo lang niet overal het geval.
Daarnaast...
takt - vinkje
ontspanning/losgelatenheid - nee, gespannen
aanleuning - nee, te kort in de hals
schwung - nee, afdruk achterbeen wordt verstoord door inwerking hand
recht richten - vinkje
verzameling - vinkje

Hoe kun je dan nog aan een 8 of een 9 komen? En als er veel spanning inzit en de rest wordt niet voor een 10 gereden (perfectie), tja, dan is er ook niet meer te compenseren.

De uitgangspositie is altijd een 10. In de ene oefening was er spanning, in de andere niet. In de ene oefening te eng in de hals, in de andere niet. Slechts momenten dat het achterbeen verstoord werd door inwerking van de hand. Je doet het voorkomen alsof in alle onderdelen zowel ontspanning als aanleuning en schwung afwezig waren.

Die mening kun je uiteraard hebben, maar dan had je die waarschijnlijk al voor deze proef. Aangezien Adelinde altijd zo rijdt. En toch altijd hoog wordt gejureerd. Dan zou de discussie dus niet gaan over deze ene proef, maar over de algehele beoordeling zoals die tegenwoordig wordt gegeven door de grand prix juryleden. Die discussie is wel relevant en nuttig en wordt op bokt al langer gevoerd. Maar als je als uitgangspunt neemt de wijze waarop de laatste jaren beoordeeld wordt, dan is de beoordeling van deze proef geen afwijkende en is de kritiek niet gericht op deze specifieke proef denk ik...

De piaff bijvoorbeeld, wordt altijd al hoog gepunt bij Adelinde. De piaff zoals ze die in deze proef reed, was van hetzelfde niveau als in anderen proeven door haar gereden. Dan kun je bediscussieren of de beoordeling nog wel klopt met hoe een piaff zou moeten zijn, maar dan hebben we het niet over de proef van Adelinde maar over de visie van juryleden die de afgelopen decennia sterk veranderd zijn. Ik heb me inmiddels neergelegd bij de visie zoals die nu is, en van daaruit begrijp ik de punten. Ik pas me aan aan wat er tegenwoordig van een combinatie verwacht wordt in de ring. Ongeacht of dat imo klopt met de wat oudere kennis die ik heb uit allerlei boeken. Die komen al geruime tijd niet meer overeen met hoe er nu gereden wordt. Dat leg ik echter in een ander topic neer. Waar bijvoorbeeld meer mensen zoals jij en ik vinden dat de topsport tot showsport is verworden en het scala van africhting kennelijk ineens anders beoordeeld dient te worden.

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:09

het gaat niet om adelinde maar om de beoordeling van de jury die gewoon heeeeeeeeel veel mensen niet kunnen begrijpen er zijn wel meer paarden waar het het knap van is dat er iemand op durft met de spanning die ze kunnen hebben die scoren nog niet op een gewoon z-proefje laat staan dat dit op olympisch nivo moet kunnen

en als de regels gehandteerd worden dan pas wordt dressuur weer mooi
Artikel 100 - Doel en Algemene Principes van de Dressuur

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met zijn ruiter tot stand komt.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen;
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen;
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren;
Het onvoorwaardelijk aannemen van het bit, waarbij geen weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk dat het uit vrije wil datgene doet, wat hem gevraagd wordt. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan de ruiter; het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan, aan de bogen van alle andere lijnen.
Zijn stap is regelmatig, vrij en ontspannen. Zijn draf is regelmatig, vrij, soepel, in verband en actief. Zijn galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. Zijn achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn. Op eerste aanvraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.
Dankzij de steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, welke door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht.
Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard in de hand gesteld zijn. Een paard is in de hand gesteld, wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en van de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en een algehele ontspanning. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus - in het algemeen - iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. Het paard toont geen enkele weerstand ten opzichte van zijn ruiter.
De houding van het paard zal wisselen al naar gelang de mate van verzameling. Bij de, voor de verzamelde gangen noodzakelijke grote verzameling, moet de achterhand dalen. De licht gebogen hals mag daarbij niet korter worden, maar moet een hogere graad van oprichting tonen, waarbij de nek het hoogste punt moet blijven.
Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken. Daarbij moet de mond gesloten zijn; het paard moet het bit afkauwen. Het knarsen met de tanden of het zo nu en dan uitsteken of omhoog trekken van de tong wordt als een kleine fout beschouwd. Daarentegen wordt het over het bit gooien of het langdurig uitsteken van de tong als een grotere fout beschouwd.
De cadans is het resultaat van de harmonie, die een paard laat zien wanneer het zich in balans beweegt met duidelijke regelmaat en impuls. Het ritme dat het paard in alle gangen onderhoudt, is een integraal onderdeel van de cadans. De cadans behoort te worden behouden gedurende de verschillende oefeningen en in de afwisseling van iedere gang.
Onder takt wordt de exacte regelmaat van de beweging verstaan; elke pas wordt in dezelfde tijdsduur en met dezelfde lengte uitgevoerd en heeft daarmee dezelfde bewegingsafloop. Onder tempo wordt de snelheid van de beweging in alle gangen verstaan. Het tempo wordt, opgewekt en beheerst door de inwerking van de ruiter, ook wel impuls genoemd. ZO een doodgewone regel!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:16

Als je goed hebt gelezen, zie je dat we het in beginsel eens zijn...

Met de kanttekening dat er nog steeds een subjectieve component aanwezig is in de dressuursport... Want de een zegt: Parzival was gespannen en de aanleuning liet in die zin te wensen over dat de mond niet voortdurend gesloten was, dus geen harmonie. Terwijl de ander zegt: de spanning werd veroorzaakt door omgevingsfactoren (het blijven dieren) en desondanks voert het paard exact uit wat de amazone vraagt, met de nek als hoogste punt, takt en regelmaat aanwezig, cadans aanwezig, dus wellicht is dat dan JUIST een uiting van harmonie en gehoorzaamheid op het hoogste niveau. Was die er niet, zou het paard met die spanning de oefeningen uberhaupt niet uitvoeren. Parzival heeft geen verzet getoond. Is de gehele proef ritmisch, met impuls en cadans de baan door gegaan en heeft geen enkele fout gemaakt in de uitvoering.

Veel termen in bovenstaande stuk over het doel van de dressuur zijn eeuwig betwist, in die zin dat de termen imo ruimte laten voor discussie. Want wanneer is iets in de dressuur "vrije wil"? Wanneer is iets "ongedwongen"? Als de amazone het extreem gespannen paard perfect onder controle weet te houden met een stang die recht naar achteren zit, wat doe je daar dan mee? Is dat correct? Is dat niet correct? En welke invloed heeft dat op de punten? De jury in Londen was het klaarblijkelijk helemaal met elkaar eens.

Je kunt zeggen: het paard was gespannen. Je kunt ook zeggen: het paard toonde vertrouwen en oplettendheid en bleef het daardoor doen. Heft het een het ander op? Kan het samengaan of niet? En als er aan 1 voorwaarde niet is voldaan, en dan ook nog door toedoen van omgevingsfactoren, welke invloed moet dat dan op het cijfer hebben? Er staat ook beschreven dat een open mond een kleine fout is. Evenals het optrekken van de tong. Welke kritiek is er verder nog op de proef van Adelinde?

Mijn grootste twistpunt zit 'em in de verzameling, waarbij het paard achter moet zakken en lichtvoetig aan de voorkant dient te zijn, waarbij de nek het hoogste punt is. Maar hoe uit zich dat dan? Ik zie vele paarden lichtvoetig aan de voorkant (voorbeen in de neus), maar met het kruis hoog, of in ieder geval niet omlaag. Ze blijven wel ritmisch de benen optillen, maar houdt er een liniaal langs en je komt tot de conclusie dat de achterhand niet zakt, de rug hol is, en de achterbenen niet onder de massa treden. En wat dan? Parzival tilt zijn benen huizenhoog op, ook in passage en piaff. Als ik als niet-jurylid en als het gaat om hoger niveau ook een leek, naar een willekeurige piaff kijk die volgens de jury en commentatoren een 8,5 waard zijn, dan zie ik het kennelijk verkeerd en stel ik mijn visie bij. Dan heb ik kennelijk het niet goed begrepen. Kan ook aan de jury gaan twijfelen, maar die zijn het roerend met elkaar eens. Ikzelf meende altijd dat de achterhand moest zakken, de achterbenen moesten ondertreden, de voorkant moest rijzen en voor en achter in draf moest zijn met de neus iets voor de loodlijn. Kennelijk is het beeld dat gevraagd wordt anders dan ik het in mijn hoofd heb.

Ik heb niet de illusie dat ik het beter weet dan de mensen op het hoogste niveau. Dus stel ik mijn mening daarin bij.

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:29

je hebt natuurlijk gelijk dat je je mening bijsteld maar je mag ook keuzes maken en de mijne is dat ik blijf zoeken en me bezig houden met de regels in'' artikel 100 ''en er zijn genoeg mensen die dat kunnen en dat kunnen leren aan derden,ik kan uren genieten van het werk en de instelling van o.a. anja beran en ik denk dat ik gewoon teleurgesteld was dat dit niet naar voren kwam op een olympisch nivo door boven de 80 te gaan bij adelinde [met alle respect] dus zoals ik al eerder poste, het gaat niet over het beter te willen weten maar een keuze die je zelf kan maken ,
over wat soort beeld ik neer wil zetten als ik op mijn paard rijdt, er is nog een'' hoogste nivo'' alleen dat rijdt niet daar op tv maar doen er niet voor onder.

en stiekem onder ons gezegd ik hoor hier om mij heen wel wat nl grandprix ruiters heel lelijk doen over deze beoordeling en dat zijn beslist geen leken.alleen mensen met een andere visie en een beetje een teleurstelling

wel lekker al die meningen haha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:44

gummie schreef:
De uitgangspositie is altijd een 10. In de ene oefening was er spanning, in de andere niet. In de ene oefening te eng in de hals, in de andere niet. Slechts momenten dat het achterbeen verstoord werd door inwerking van de hand. Je doet het voorkomen alsof in alle onderdelen zowel ontspanning als aanleuning en schwung afwezig waren.

Nee zo had ik het iig niet bedoeld, ik gaf ook onderaan aan dat er imo niet genoeg gescoord kon zijn voor voldoende compensatie voor deze totaalscore. Dus de onderdelen waar er dan spanning is, dat kan imo bij perfecte uitvoering slechts nog een 6 opleveren. Dan moet ze al op 2 onderdelen kunnen compenseren met een 10. Ik denk dus niet dat de onderdelen met spanning bij haar afgestraft zijn. En daar zie ik dan een hiaat tussen internationaal (waar je imo al rotberoerd gereden moet hebben om GEEN 60% te halen, voor een gemiddelde proef 70% is de standaard geworden) en basissport en nationaal (waar je gewoon naar huis kunt met zo'n 54% als je te kampen hebt met een gespannen paard - en dat is imo correcter vanuit de richtlijnen)

Citaat:
Die mening kun je uiteraard hebben, maar dan had je die waarschijnlijk al voor deze proef. Aangezien Adelinde altijd zo rijdt. En toch altijd hoog wordt gejureerd. Dan zou de discussie dus niet gaan over deze ene proef, maar over de algehele beoordeling zoals die tegenwoordig wordt gegeven door de grand prix juryleden. Die discussie is wel relevant en nuttig en wordt op bokt al langer gevoerd. Maar als je als uitgangspunt neemt de wijze waarop de laatste jaren beoordeeld wordt, dan is de beoordeling van deze proef geen afwijkende en is de kritiek niet gericht op deze specifieke proef denk ik...

Ik heb Adelinde al in tijden niet live/op tv zien rijden dus ik had er eigenlijk weinig mening over :o Ik ben nooit erg gecharmeerd geweest van het paard, maar goed gereden is voor mij goed gereden, al stapt ze op een koe.
Maar ik kan idd de internationale jurering al een tijdje niet helemaal volgen. Maar dat geldt niet alleen voor Adelinde, heb jaaaaaren eerder ook al eens van Anky gezegd dat ze verdiend eerste stond maar dat het percentage van mij met minstens 6% lager had gemogen. En Anky zie ik over het geheel gezien best graag rijden in de proef, al zijn er dan ook onderdelen waarvan ik denk, hoe komen ze nou aan een 9 :?
Ik ben verder niet zo van de ene of de andere ruiter, ik hou gewoon van dressuur en kijk elke proef en elk onderdeel op zichzelf. Maar de lol gaat er af als je de beoordeling niet meer kunt volgen.

Citaat:
De piaff bijvoorbeeld, wordt altijd al hoog gepunt bij Adelinde. De piaff zoals ze die in deze proef reed, was van hetzelfde niveau als in anderen proeven door haar gereden. Dan kun je bediscussieren of de beoordeling nog wel klopt met hoe een piaff zou moeten zijn, maar dan hebben we het niet over de proef van Adelinde maar over de visie van juryleden die de afgelopen decennia sterk veranderd zijn. Ik heb me inmiddels neergelegd bij de visie zoals die nu is, en van daaruit begrijp ik de punten. Ik pas me aan aan wat er tegenwoordig van een combinatie verwacht wordt in de ring. Ongeacht of dat imo klopt met de wat oudere kennis die ik heb uit allerlei boeken. Die komen al geruime tijd niet meer overeen met hoe er nu gereden wordt. Dat leg ik echter in een ander topic neer. Waar bijvoorbeeld meer mensen zoals jij en ik vinden dat de topsport tot showsport is verworden en het scala van africhting kennelijk ineens anders beoordeeld dient te worden.

Oke, de getoonde piaffe van Adelinde vind ik idd drie keer niks, om de al eerder genoemde redenen. Ook op korte filmpjes waar de piaffe er uit werd gelicht (maar dan denk ik nog, tja, misschien net een slecht filmpje om Adelinde af te zeiken := )
Ik weet niet of de jurering zo ontzettend duidelijk is daarin, ik vond bijv. destijds Matine wel oke in piaffe, ondanks het storend staartgezwiep, en die scoorde ook hoog. Dus ik snap het denk ik gewoon echt niet meer. Je bent vanaf het niveau M intensief bezig met de reet van je paard eronder krijgen, wordt er jarenlang op afgestraft als hij niet wil gaan zitten, en je rijdt internationaal en ineens boeit het allemaal niet meer? Ik snap dat niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:11

Dan zijn we het dus eigenlijk wel behoorlijk eens geloof ik, behalve dan het gedeelte waar je aangeeft dat je bij een perfect uitgevoerde oefening met spanning slechts een 6 kan geven. Dat klopt imo niet. dat hangt volledig af van waar de spanning zich in uit. Verstoort het de takt en regelmaat? Gaat het onderdeel de mist in? Verliest het paard ritme/ cadans? Toont het paard verzet? Is het paard niet aan de hulpen of tegen de hand? Etc. Allemaal niet het geval in de proef van Adelinde. Je ziet de spanning "slechts" terug in de mond die niet altijd gesloten is, en de teugeldruk die kennelijk hoger ligt dan wat als "normaal" beschouwd moet worden. Voer je de oefening uit voor een 9, maar dan met spanning die zich uit in open mond, dan is dat slechts een kleine fout en zeg maar 1 punt aftrek op dat onderdeel. Zit je nog steeds op een 8. Hetzelfde geldt voor te weinig lengte in de hals. Daarmee zakt je punt niet ineens naar een 6. Het wordt meegeteld in het gehele beeld op dat onderdeel. Als de rest gewoon goed is, dan heb je gewoon een 7 of 8. Althans, zo heb ik dat meegekregen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:26

Ik zie de spanning in de mond als het onttrekken aan de hulpen van de ruiter, een gespannen paard is ook niet meer helemaal durchlassig (sorry, heb nog steeds niet ontdekt waar de trema's op mijn toetsenbord zitten :+ ) want spanning in de mond werkt ook door in het lijf, daarbij is de aanleuning ook verstoord (zie niet alleen de open mond maar ookdat Adelinde hem niet altijd op lengte kan houden) en blijft hij lang niet overal doortreden in het achterbeen (geen taktverlies maar wel verkorting van de paslengte en/of vermindering afdruk, dus schwung wordt beinvloed).
Dus vandaar mijn maximaal nog een 6.
Ontspanning/losgelatenheid is natuurlijk ook niet voor niks al het tweede punt in het Skala, het is een echt basisonderdeel dat de andere punten behoorlijk beinvloedt.
Dat is dus mijn kijk erop.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:04

Dat betekent wel meteen dat de paarden die gevoeliger zijn voor omgevingsfactoren, die dus eerder onder de indruk zijn van de omgeving, ondanks dat ze gehoorzaam alles blijven uitvoeren wat er gevraagd wordt, nooit hoger dan een 6 kunnen komen... Ik weet niet of het aan de jury is om spanning op die manier te beoordelen...

Verder deel ik jouw mening in beginsel wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:29

Dat is ook gewoon zo in de basissport en nationale sport, een paard wat gespannen raakt is heel moeilijk nog naar een hoge (prijswinnende) score te rijden. Dat is het nadeel. Maar het zijn vaak wel paarden met veel kwaliteit dus op de wedstrijden waar je ze koel in de kop kunt houden sta je er dan weer vooraan bij. En er zijn wel ruiters die er erg goed in zijn om spanning af te laten vloeien en het paard toch alsnog ontspannen te krijgen (echt ontspannen, niet 'ik kan de oefening nog eruit krijgen zonder verzet'. Tja, het is toch dressuur, het moet er makkelijk en vanzelfsprekend uitzien, niet 'o wat knap van die ruiter dat hij het paard nog rondgestuurd krijgt'. Vind ik ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:47

Maar vind jij de proef van Adelinde er op alle onderdelen uit zien als "ik kan de oefening nog eruit krijgen zonder verzet"? Want dat zie ik niet. Ik zie tot aan het achterwaarts spanning, ik zie op wat onderdelen dat Parzival wat meer in lengte in de hals had mogen hebben en ik zie momenten waar de mond niet gesloten is. Maar verder zie ik weinig wat mij laat denken dat 'ie elk moment er de brui aan zal geven, of in verzet zal gaan... Ik zie een werkwillig, ijverig, energiek paard dat gehoorzaamt aan de amazone.

VB: de uitgestrekte stap had meer lengte in de hals mogen hebben. Vind je dan dat ze daar een 6 moest krijgen vanwege de lengte in de hals?
VB: de series zijn vlekkeloos, maar ook daar had wellicht meer lengte in de hals getoond mogen worden. Vind je die dan slechts een 6 waard?
VB: de pirouette is perfect op de plaats. wellicht had ie daar meer lengte in de hals mogen hebben. Vind je die pirouette dan slechts een 6 waard?

Of zou het zo moeten zijn dat dat reden is om geen 10 te geven, en dus "maar" een 8 of een 7,5. Daar zit em het verschil namelijk in.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:08

Nee, zeker niet op alle onderdelen, Parzival geeft ook niet de indruk dat ie echt in de staak zal gaan ofzoiets. Dat zijn dingen die ik eerlijk gezegd ook niet meer verwacht in de internationale GP. :o
De uitgestrekte stap vind ik net een van de onderdelen die het meest toont hoe los en ontspannen een paard is, ik kan me die van Adelinde even niet zo meer voor de geest halen, maar ik kan me voorstellen dat ik daarbij ga kijken of het paard echt lengte maakt in het lijf, de passen optimaal verlengt en dat over alle benen, dus geen achterblijvend achterbeen. Ik durf er nu ff geen cijfer op te plakken omdat ik die uitgestrekte stap waar we het nu over hebben niet in mijn hoofd heb. De rest even uit mijn hoofd.
De series vond ik netjes en accuraat gesprongen idd, miste idd wel wat halslengte, omdat het verder goed uitgevoerd was en ik het geen toonbeeld van spanning vond daar, een 7 vanwege het niet goed op lengte houden.
De pirouette was iets mee met de inzet, daar viel het achterbeen even stil, hij wordt zichtbaar even bij de les gehaald en springt de rest van de pirouette wel goed door, klein. Halslengte weet ik nu even niet meer omdat ik toen heel gefocussed naar die achterbenen heb zitten kijken. Uitgaande van de mislukte inzet, daarna wel super hersteld nog een 7. Als ik idd daarbij nog had gezien dat hij korter in de hals werd: 6 of 6,5. Zonder mislukte inzet maar wel met iets korter in de hals: 7,5. Vond de pirouette meevallen qua zichtbare spanning.
Ik had zelf veel moeite met de passage en piaffe (en de overgangen daarin/daaruit geloof ik), het achterwaarts en ik geloof dat ik ook nog iets had gezien aan de zigzags. Maar ik moet het uit mijn geheugen doen hoor, heb de filmpjes er zo niet voor (en ben bijna door mijn tegoed heen :+ )