gummie schreef:De uitgangspositie is altijd een 10. In de ene oefening was er spanning, in de andere niet. In de ene oefening te eng in de hals, in de andere niet. Slechts momenten dat het achterbeen verstoord werd door inwerking van de hand. Je doet het voorkomen alsof in alle onderdelen zowel ontspanning als aanleuning en schwung afwezig waren.
Nee zo had ik het iig niet bedoeld, ik gaf ook onderaan aan dat er imo niet genoeg gescoord kon zijn voor voldoende compensatie voor deze totaalscore. Dus de onderdelen waar er dan spanning is, dat kan imo bij perfecte uitvoering slechts nog een 6 opleveren. Dan moet ze al op 2 onderdelen kunnen compenseren met een 10. Ik denk dus niet dat de onderdelen met spanning bij haar afgestraft zijn. En daar zie ik dan een hiaat tussen internationaal (waar je imo al rotberoerd gereden moet hebben om GEEN 60% te halen, voor een gemiddelde proef 70% is de standaard geworden) en basissport en nationaal (waar je gewoon naar huis kunt met zo'n 54% als je te kampen hebt met een gespannen paard - en dat is imo correcter vanuit de richtlijnen)
Citaat:
Die mening kun je uiteraard hebben, maar dan had je die waarschijnlijk al voor deze proef. Aangezien Adelinde altijd zo rijdt. En toch altijd hoog wordt gejureerd. Dan zou de discussie dus niet gaan over deze ene proef, maar over de algehele beoordeling zoals die tegenwoordig wordt gegeven door de grand prix juryleden. Die discussie is wel relevant en nuttig en wordt op bokt al langer gevoerd. Maar als je als uitgangspunt neemt de wijze waarop de laatste jaren beoordeeld wordt, dan is de beoordeling van deze proef geen afwijkende en is de kritiek niet gericht op deze specifieke proef denk ik...
Ik heb Adelinde al in tijden niet live/op tv zien rijden dus ik had er eigenlijk weinig mening over
Ik ben nooit erg gecharmeerd geweest van het paard, maar goed gereden is voor mij goed gereden, al stapt ze op een koe.
Maar ik kan idd de internationale jurering al een tijdje niet helemaal volgen. Maar dat geldt niet alleen voor Adelinde, heb jaaaaaren eerder ook al eens van Anky gezegd dat ze verdiend eerste stond maar dat het percentage van mij met minstens 6% lager had gemogen. En Anky zie ik over het geheel gezien best graag rijden in de proef, al zijn er dan ook onderdelen waarvan ik denk, hoe komen ze nou aan een 9
Ik ben verder niet zo van de ene of de andere ruiter, ik hou gewoon van dressuur en kijk elke proef en elk onderdeel op zichzelf. Maar de lol gaat er af als je de beoordeling niet meer kunt volgen.
Citaat:
De piaff bijvoorbeeld, wordt altijd al hoog gepunt bij Adelinde. De piaff zoals ze die in deze proef reed, was van hetzelfde niveau als in anderen proeven door haar gereden. Dan kun je bediscussieren of de beoordeling nog wel klopt met hoe een piaff zou moeten zijn, maar dan hebben we het niet over de proef van Adelinde maar over de visie van juryleden die de afgelopen decennia sterk veranderd zijn. Ik heb me inmiddels neergelegd bij de visie zoals die nu is, en van daaruit begrijp ik de punten. Ik pas me aan aan wat er tegenwoordig van een combinatie verwacht wordt in de ring. Ongeacht of dat imo klopt met de wat oudere kennis die ik heb uit allerlei boeken. Die komen al geruime tijd niet meer overeen met hoe er nu gereden wordt. Dat leg ik echter in een ander topic neer. Waar bijvoorbeeld meer mensen zoals jij en ik vinden dat de topsport tot showsport is verworden en het scala van africhting kennelijk ineens anders beoordeeld dient te worden.
Oke, de getoonde piaffe van Adelinde vind ik idd drie keer niks, om de al eerder genoemde redenen. Ook op korte filmpjes waar de piaffe er uit werd gelicht (maar dan denk ik nog, tja, misschien net een slecht filmpje om Adelinde af te zeiken
)
Ik weet niet of de jurering zo ontzettend duidelijk is daarin, ik vond bijv. destijds Matine wel oke in piaffe, ondanks het storend staartgezwiep, en die scoorde ook hoog. Dus ik snap het denk ik gewoon echt niet meer. Je bent vanaf het niveau M intensief bezig met de reet van je paard eronder krijgen, wordt er jarenlang op afgestraft als hij niet wil gaan zitten, en je rijdt internationaal en ineens boeit het allemaal niet meer? Ik snap dat niet.