Kort geding voor kreupel dressuurpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:26

kiana schreef:
ALS het paard nu onbruikbaar is door een knieblessure aan het zelfde been, zou ik wel vraagtekens hebben. Het KAN zijn dat het paard voor de verkoop niet veel werk heeft gehad waardoor er geen probleem was en het paard gewoon klinisch ok was.
Bij de koper wordt het paard vervolgens veel gewerkt en komt de oude blessure weer terug....kijk dan heb je toch een punt...

Uit eigen ervaring weet ik dat het recht krom is.
Recht hebben en recht krijgen zijn heel verschillende dingen.

En dat kan namelijk. Ik heb zelf iets dergelijks meegemaakt, vandaar dat ik ook reageerde. Het paard dat ik gekocht had, volledig had laten keuren - klinisch en rontgenologisch - had ook een blessure aan de knie. Ook 1 waar hij inderdaad van potentieel dressuurpaard tot een "slachtpaard" werd gedegradeerd. Ook ik weet zeker te zijn opgelicht.
De rechter bij wie mijn zaak voorkwam vond dat ook, maar kon helaas geen uitspraak die volledig ten gunste van mij lag. Zij adviseerde te schikken; dat wilde de tegenpartij niet, dus heeft de rechter "geschikt" waardoor ik in ieder geval mijn DA kosten vergoed had. Gelukkig was ik verzekerd, dus de verzekering keerde het paard uit.

Het gebrek dat hij had kwam er bij de klinische en rontgenkeuring niet uit. Het paard van 4 was "nog niet veel mee gedaan", zat geen spier op en had achteraf gezien duidelijk op rust gestaan. Een paard met zijn gebrek (een meniscus, scheurtje in het kraakbeen van zijn knie) kan mits op rust gestaan met glans een keuring doorlopen. Ook rontgenologisch zie je er niets aan omdat je kraakbeen niet kunt fotograferen maar moet echo-en. En standaard zit een echo van de knie-en niet in de keuring.
Omdat kraakbeen niet aan elkaar groeit, kan de blessure altijd weer opnieuw opspelen. Een carriere als sportpaard kun je vergeten (juist de knie krijgt veel krachten te verwerken) en ook als recreatiepaard zou hij vaker wel dan niet kreupel zijn. Om dezelfde reden: kraakbeen groeit niet meer aan elkaar, is dus niet aan te wijzen wanneer de blessure is ontstaan.
Volgens mijn veearts ontstaat een dergelijke blessure door trauma.

Als iets soortgelijks als bovenstaande aan de hand was dan kan de rechter niet anders dan de verkoper in het gelijk stellen. Ook al wordt vermoed dat de blessure in 2010 al is ontstaan, moet je het ook nog maar zien te bewijzen. Een dikke knie is een indicatie, maar geen bewijs. Er zijn destijds geen foto's / echo gemaakt.
Na rust kan een paard dus best een tijdje goed lopen, maar de blessure zal blijven opspelen en een carriere als sportpaard kun je vergeten.

Gezien mijn eigen verhaal ben ik dus heel nieuwsgierig naar wat het dier mankeerde.

Babootje

Re: Kort geding voor kreupel dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:37

De handelaar heeft wellicht niet geweten van het gebrek; wel heeft hij een destijds kreupel paard aangekocht (voor weinig, dat wel) en op rust gezet in de hoop dat het vanzelf overging. Dat doen er zo veel en daar is niks mis mee, want vaak gaat dat ook goed. In dit geval mogelijk dus niet en krijgt de handelaar gelijk omdat de rechter zich op de feiten baseert en indicaties in de uitspraak niet mee neemt. Dat rechters ook wel eens anders oordelen blijkt wel uit mijn zaak. Ik had geen "poot om op te staan"; toch heeft de rechter bepaald dat moest worden geschikt.
Maar de kans is groot - en dat weet ook de handelaar - dat het paard de blessure al had. Bovendien zit je niet te wachten op negatieve reclame voor je handelsstal. Als ik de handelaar was geweest, had ik de eigenaren financieel tegemoet gekomen. Dan maar een kleinere winst, maar wel behoud van je goede naam.

uryanne

Re: Kort geding voor kreupel dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:00

Wat ik nu zo vreemd vind; hier op bokt is de handelaar per definitie de gebeten hond.
Rechterlijke uitspraak of niet, de bokkers weten het altijd beter.
Wij zijn hier met zijn allen niet betrokken geweest bij het onderzoek of de rechtszaak.

Zeer vreemd en 'puur bokt'. Helaas ;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:21

uryanne schreef:
Wat ik nu zo vreemd vind; hier op bokt is de handelaar per definitie de gebeten hond.
Wij zijn hier met zijn allen niet betrokken geweest bij het onderzoek of de rechtszaak.

Dat is onzin Uryanne. De zaak wordt hypothetisch bediscussieerd omdat we niet precies weten wat het dier mankeert. Dat wordt er steeds bij gezegd. En er zijn er bij die ernaar neigen de kopers te geloven en andersom. Ik ben geneigd de kopers te geloven omdat ik iets soortgelijks heb meegemaakt. Dit is nu ook weer zo'n zaak die niet zo duidelijk ligt en waarbij de kopers mogelijk de dupe zijn.
Helaas is het cliche om handelaren als malafide te bestempelen. Dat is namelijk vaker waar dan niet waar.
De handelaar heeft het paard destijds gekocht ondanks het feit dat de keuring werd afgebroken als gevolg van een dikke knie. Ongetwijfeld voor veel minder geld dan het normaal gesproken waard was. Op rust gezet en later weer verkocht als gezond. Voor heel veel meer geld. Op de foto gezet en daar kwam (ongetwijfeld tot grote opluchting van de verkoper) niets uit.
Als ik ga bedenken wat daar in dat gebied allemaal nog meer kan zitten. Een dikke knie betekent trauma (misschien een klap van een ander paard op de knie gehad). Geen losse botfragmenten, die ze je op de foto wel. Dan kan er volgens mij maar 1 ding zijn en dat is een meniscus. Als het paard bij de nieuwe eigenaren geen dik been heeft gehad, is de kans dus groot dat het eerdere trauma het gebrek heeft veroorzaakt. Alleen bewijzen is een andere zaak.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:27

uryanne schreef:

Inderdaad de handelaar is bij voorbaat al schuldig verklaard door de bokkers. De kopers hadden het paard laten keuren. En daar was hij klinisch goedgekeurd. Dan hadden ze toen maar foto's moeten laten maken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:31

treurig, maar aangezien hij wel goedgekeurd mee is gegaan, denk ik dat het onder eigen risico valt en dus niet de verkoper aan te rekenen valt, al kan het best dat ze een gebrek hebben gecamoufleerd, bewijs het maar, erg moeilijk, moeilijk verhaal