Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
purkie schreef:De handel in de KWPN-ers, de dressuurtoppers, de springtalenten... dat brengt geld in het laadje.
Veel 'paardenmensen' zijn broodfokkers/broodtrainers, dat bedoel ik niet denigrerend
dit is een gegeven waar mensen graag de ogen voor sluiten. Het doel heiligt de middelen weliswaar.
Als je een luxeprobleem hebt, kun je je tijdrovende oplossingen veroorloven.
manie schreef:Geen gelul gewoon in de krul!!!
Wat nou stress, heb ook 'stress' van mn werk.
Paardenbeest misschien ook, maar die werkt maar 1 uur per dag, jammer dan voor hem!!
Wat is dit toch een gezeik heb 0,0 medelijden met 'rollkür' paarden, mensen leer toch es nuchter kijken naar dieren.
Ze leven hier in NL toch als GOD in Frankrijk!!!

Paardenbeest misschien ook, maar die werkt maar 1 uur per dag, jammer dan voor hem!!
Wat is dit toch een gezeik heb 0,0 medelijden met 'rollkür' paarden, mensen leer toch es nuchter kijken naar dieren.
Citaat:Rollkur is door de FEI bestempeld als een agressieve wijze laten dieplopen van het paard en is verboden. De LDR-techiek bewerkstelligt daarentegen diepe buiging in de hals op een ongedwongen wijze en dit is toegestaan. Maximaal maar tien minuten weliswaar.
Citaat:De druk op de teugels tijdens de hyperflexie en de wedstrijdpositie waren significant groter dan tijdens het rijden met een losse(re)hoofd-halspositie.
Citaat:Onderzoekers uit Nederland en Duitsland hebben bij de tiende ECC een prestatie gehouden. Uit hun onderzoek kwam naar voren dat paarden in de rollkur positie meer fysiologische stress ervaren in vergelijking met paarden in een andere nek positie.
Citaat:De cortisol concentraties waren in vergelijking met de basislijn, het startpunt significant hoger na tien minuten rijden in de hyperflexiepositie dan in vergelijking met de wedstrijdpositie of de losse(re) hoofd-halspositie. Cortisol is een stresshormoon en een toegenomen concentratie in het speeksel wordt in welzijnsstudies vaak bestudeerd om de mate van stress te bepalen.
Citaat:“Voor wat betreft het verschil in hartslag waren er geen significante verschillen tussen de drie rijposities, maar bepaald vertoond gedrag was wel meer aanwezig tijdens de hyperflexiepositie.
Citaat:De ruiters gaven ook aan dat zij een verlies van balans en stuurcontrole constateerde bij de losse(re) hoofdhalspositie.

Paprika schreef:Stress op zich vind ik niet zo erg (voor geen enkel dier, ook niet voor een mens). Er is ook zoiets als positieve stress. Wanneer ik mijn hond vertel dat we gaan fietsen, dan toont die ook tekenen van stress (geeuwen, zich uitrekken, over mijn hoofd proberen te springen,...). Maar dat is positieve stress. Eens we aan het fietsen zijn, en zeker we terug thuis zijn, is die stress gedaan. Negatieve stress blijft hangen. Er zijn al onderzoeken gebeurd bij paarden, waarbij positieve stress (beloning) en negatieve stress (pijnprikkel) veroorzaakt werd. De hoeveelheid cortisol bleef bij de negatieve stress veel langer in het bloed dan de positieve stress. Dit gaat dan over dagen, tot zelfs weken. Ik vraag me af, hoe het zat met het cortisol-niveau bij deze paarden na enkele dagen.
Hopelijk bedoel je het Niet! sarcastisch! Ik kan me wel vinden in je reactie. 
Citaat:De ruiters gaven ook aan dat zij een verlies van balans en stuurcontrole constateerde bij de losse(re) hoofdhalspositie.

CharleyT schreef:@arie53: hou toch op met kreten als: mishandeling en onnatuurlijk. Alles wat we met paarden doen is zo ongeveer tegen de natuur=onnatuurlijk. Geen paard in de vrije natuur gaat op zoek naar sporen, zadels, bitten, karren, een ploeg, een voltigemeisje enz enz. Allemaal niet natuurlijk voor het paard.
En voor mishandeling is wel ietsje meer nodig dan met in de krul rijden.