. Zonder NH ging het me ook vrij aardig af, maar ik ben toch wel van de theorie en argumentatie, mag me graag verdiepen in hoe iets in elkaar steekt, leer je een hoop van
. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. Zonder NH ging het me ook vrij aardig af, maar ik ben toch wel van de theorie en argumentatie, mag me graag verdiepen in hoe iets in elkaar steekt, leer je een hoop van
. 
. 

Lekker bezig
Ik ben nooit fan geweest van MR. Echter, bij echt gevaarlijke paarden kan het wel een join-up een relatief veilig hulpmiddel zijn. Maar zoals blijkt is wel belangrijk dat eerst duidelijk moet zijn of het om angst of agressie gaat, voordat je het paard zo'n ervaring aandoet. 
Mijn hengst joeg haar weg, draaide zich om en bleef staan wachten, en ja hoor merrie draait om en gaat achter de hengst aan, hij weer door lopen weer stilstaan wachten, merrie deed het zelfde.
Geen gezicht, maar goed merrie is nog niet gedekt.
Of geeft dat ook te veel druk?

Peppertree schreef:Volgens mij willen ze juist aantonen dat er bij de join-up met de autootjes en met mensen wél precies hetzelfde gedrag wordt getoond.
Dat wil volgens hen dus zeggen dat het niet uitmaakt of je een join-up doet met paardentaal (gooien met touwtje volgens MR) of door een paard weg te jagen met een autootje. Dat klopt volgens mij wel. Of je als mens nu met een vuilniszak/ touwtje/ boskabouter het paard wegjaagd en laat 'ontspannen' als het naar je kijkt, of dat je een speelgoedautootje dat laat doen maakt geen drol uit.
Volgens mij hangt het dan weer volledig af van wie het autootje bedient en of deze kaas gegeten heeft van timing en paardentaal. Dus als degene die het autootje bedient niet op het juiste moment de druk wegneemt....is het nog steeds geen join-up. Alleen maar een autootje die een paard opjaagt.
Ariebren schreef:!5 jaar geleden was emiel voest dit al aan het promoten.
) en heeft vele duizenden paarden geobserveerd en getraind (waaronder wilde mustangs op de prairie) die weet echt wel wat hoor, anders was de beste man al lang verongelukt. Ik durf zelfs met een gerust hart te beweren dat hij meer weet van paarden dan de (21, 22 jarige?) masterstudenten van dit Australische onderzoek
. 
HolyPope schreef:Ik denk dat de echte paarden mensen geen Parelli of Monty of weet ik veel wie nodig hebben om met een paard om te kunnen gaan. Zoiets heb je of je hebt het niet.
Een heel klein beetje zou je 't misschien kunnen leren maar het echte gevoel voor paarden...?
En om paarden volledig te kennen dat bestaat volgens mij niet, daar hebt je minstens drie mensen levens voor nodig.
Hoe meer je weet van paarden hoe meer je weet dat je niet weet!