paard uit sloot arnemuiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: paard uit sloot arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:14

Als het paard echt klem lag tussen de slootkanten kun je er echt geen banden onderdoor krijgen, dus het eerste stuk aan het hoofd omhooghijsen, dat zal de enige oplossing zijn geweest, ik denk dat de meeste het daar wel over eens zijn. Maar dan.... Het is een hele smalle, diepe sloot, ook dat zie je op het filmpje.
Ik denk ook niet dat het mogelijk was, om het paard iets te draaien, zodat hij met zijn voorbenen in de wal kon komen. Om het paard te laten hangen, terwijl men een band over de schoft en tussen de voorbenen te doen, lijkt me ook te lang duren, met daarbij een groot risico voor de brandweerlui en het paard zelf, als hij zich gaat verzetten.
Ik denk nog steeds dat dit de enige oplossing was, hoe rot het ook lijkt.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:03

Gedsiederrie arm beest. Hopelijk kan de dierenarts nog wat voor hem betekenen, of hem anders gauw uit zijn lijden verlossen.

Paard in de sloot is ook mijn grootste angst. Wij zijn een half jaar geleden verhuisd en hebben nu zelf een vrij brede sloot/vaart hoe je het maar noemt achter het weiland liggen, is zo'n 15 meter breed.
De omheining staat bij ons zo'n 3 meter van de kant af (better safe than sorry). Lijkt een beetje overdreven, maar was er laatst al wel erg blij mee. Paard rent in zijn volle enthousiasme in volle galop naar achteren toe in het land en moet plots remmen voor het draad. Met alle water die er de laatste tijd is gevallen resulteerde dat in een sliding stop. Gelukkig raakte hij het draad niet eens, maar het idee dat mócht hij er toch doorheen glijden er dan nog een veiligheidsmarge is van 3 meter, geeft dan wel een goed gevoel.
En bijkomstig voordeel is dat m'n vriend en nu nog achterlangs kan met de trekker en de klepelmaaier om de wal uit te maaien :P

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:07

Wat een vreselijk naar filmpje. Ben benieuwd naar een update...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:23

Wat ik had geschreven dat het goed ging met het paard was een paar uur na dat het gebeurd was en inde gisteren lag het paard nog steeds en zouden ze proberen om het paard omhoog te halen want zo lang liggen is niet goed.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:36

ilayda schreef:
Wat ik had geschreven dat het goed ging met het paard was een paar uur na dat het gebeurd was en inde gisteren lag het paard nog steeds en zouden ze proberen om het paard omhoog te halen want zo lang liggen is niet goed.

Zo lang liggen.... naar mijn mening is een halve dg liggen echt t uiterste...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:42

nickynicole schreef:
ilayda schreef:

Zo lang liggen.... naar mijn mening is een halve dg liggen echt t uiterste...

Ja maar toen ik reageerde was het een paar uur daarna

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:17

Da wil nog geen spuitje geven. Mesten en plassen doet hij blijkbaar liggend. Ze gaan m tussen balen hooi of stro zetten in de hoop dat hij blijft staan.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:21

Is dat dezelfde DA als die bij de redding was? Of is dat de DA waaraan je dat filmpje had laten zien?

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:33

Koetjesreep schreef:
Voordat iedereen verder gaat met het trekken van conclusies of het zwart maken van deze dierenarts of dierenartsen in het algemeen: kijk eerst het filmpje.
Er wordt duidelijk verteld dat de brandweer het paard niet uit de sloot kreeg via de traditionele reddingspoging met brandweerslangen (de tankautospuit en ladderwagen waren ook aanwezig).

En hier nog meer informatie, video en foto's.

Citaat:
ARNEMUIDEN - Met vereende krachten is vanochtend in Arnemuiden na een lange reddingsactie een paard uit een sloot gehaald.

Rond 07.35 uur werd ontdekt dat het paard te water was geraakt in een sloot grenzend aan een wei bij de Keetweg. Hoe lang het paard toen al in de sloot lag is niet duidelijk. De brandweer rukte uit met een tankautospuit en een ladderwagen maar kon het paard niet op het droge krijgen. De sloot was vrij diep en er was sprake van redelijk wat hoogteverschil tussen de sloot en de wei.

De traditionele reddingspoging met brandweerslangen lukte niet en zodoende werd de hulp ingeroepen van een veearts. Die adviseerde de brandweer om een telekraan ter plekke te laten komen. Op advies van de veearts werd een lus rondom de kop van het paard gelegd. Dit is namelijk een stevig lichaamsdeel en deze methode levert maar weinig tot geen letsel op.

Met behulp van de kraan werd het paard op de weg getild. Rond 09.10 uur lag het paard op het droge. Het duurde vervolgens een kwartier voordat het dier weer tot rust was gekomen en weer overeind kwam. In de tussentijd werd medicatie toegediend en werd het paard door de brandweer schoongespoten.

Nadat het paard weer wat eerste stapjes had gezet is het dier nog kort gecontroleerd door de veearts. Vooralsnog lijkt het erop dat het paar geen blijvend letsel aan het voorval heeft overgehouden.

Welke keuzes blijven er dan over?
1. Uit de sloot takelen aan het punt waarbij de kans op letsel het minst groot is;
2. Euthanasie.

Hoe slecht was deze dierenarts nu?? Hij/zij heeft het paard in ieder geval een kans gegeven!

Pff wat zijn sommigen 'goed' in het trekken van ondoordachte conclusies zeg -O-

Als mijn dierenarts (samen met de brandweer) mijn paard wist te redden uit zo'n benarde situatie, dan was ik hem/haar voor altijd dankbaar! Slechte keuze dierenarts en aanklagen?.. dat slaat echt nergens op :n

Je haalt de woorden uit mijn mond! *\o/*

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:43

jee wat erg dit zeg arm beestje.

En idd voor sommige zou het misschien wel wat uitkunnen maken welke da het geweest is.
Als je nu daar woont en het is je eigen da.
Denk dat ik dan even beter zal nadenken.

(sorry mijn mening)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:46

Famke_93

je kan die post wel neerzetten ,maar waarom hebben ze het paard niet in het weiland gezet?
waarom aan zijn hoofd naar boven op de weg?

is wel ff ruim 600kg wat daar aan het hoofd heeft gehangen, met alle gevolgen van dien.

in mijn ogen was het niet een keus uit die 2 dingen;
dood of ophijsen aan hoofd naar boven op de dijk :n

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:47

Op sommige momenten heb je soms geen tijd meer om na te denken. Dan moet er gehandeld worden. Hoe naar het beeld ook is. Als alle optie's bekeken zijn, en dit de enige is om je dier uit zijn benarde positie te krijgen heb je geen keus meer. Of je moet hem gelijk ter plekke in laten slapen....

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:51

mirgino schreef:
Famke_93

je kan die post wel neerzetten ,maar waarom hebben ze het paard niet in het weiland gezet?
waarom aan zijn hoofd naar boven op de weg?

is wel ff ruim 600kg wat daar aan het hoofd heeft gehangen, met alle gevolgen van dien.

in mijn ogen was het niet een keus uit die 2 dingen;
dood of ophijsen aan hoofd naar boven op de dijk :n

Miss wel de dichtst bijzijnde plek om hem zo snel mogelijk op stal te krijgen, miss kon de kraan die draai niet maken.... Ben blij dat er allemaal dierenartsen en brandweerlieden hier op bokt zitten.....
En dat het paardje nu alleen maar ligt, die modder waar die in heeft liggen vechten werkt ook niet positief op zijn lichaam. Maar goed dit is een gebed zonder eind, want iedereen had het allemaal anders gedaan en veel beter gedaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:04

geen woorden in de mond leggen die niet gezegd zijn,

jij houd vast aan die 2 opties,en ik denk dat er een andere 3 de optie was geweest

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:07

Famke_93 schreef:
Op sommige momenten heb je soms geen tijd meer om na te denken. Dan moet er gehandeld worden. Hoe naar het beeld ook is. Als alle optie's bekeken zijn, en dit de enige is om je dier uit zijn benarde positie te krijgen heb je geen keus meer. Of je moet hem gelijk ter plekke in laten slapen....

helemaal mee eens, bedoel die mensen weten ook wel dat het niet goed is om een paard aan zn hoofd eruit te trekken maar als alles geprobeerd is houd het toch een keer op!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:20

Dit is niet de juiste manier, kunnen we lang en kort over praten!
En áls het zo moest dan hadden ze moeten takelen tot ze wél met banden bij de voorbenen/schoft konden komen en vanuit daar verder gaan.
Zodra de voorbenen boven komen had en en band om de buik gekund achter de voorbenen, het is niet nodig zo hoog een paard aan zijn hoofd eruit te trekken!!

Dierenartsen zijn misschien kundig in hun werk maar dieren uit de sloot halen is een heel ander verhaal....daar kan een DA zich makkelijk in vergissen, en nogmaals: een paard is geen koe! Al moet je in mijn optiek GEEN ENKEL dier zó uit de sloot halen.
We hebben er eens eentje gehad die múúrvast zat en toch kun je er bij komen! mits er mensen met verstand bij zijn en een beetje lef.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:22

Gelukkig zijn de beelden zo duidelijk, dat we heel duidelijk kunnen zien of ze er wel of niet bij konden.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:28

En klopt helemaal. Ze hebben gehandeld naar kunnen op dat moment. Ze hadden het paard makkelijk ergens anders kunnen neerleggen. Miss was een andere draai niet mogelijk door de kraan. Ze hadden m net op de kant kunnen trekken en van daar naar stal.

Da die geweest is hoort bij dezelfde maatschap. Zijn prima lui. Ze komen ook voor mijn paarden. Voor enstige dingen ga ik toch liever ergens anders naar toe bijv kliniek
Laatst bijgewerkt door nickynicole op 24-06-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:30

mirgino schreef:
geen woorden in de mond leggen die niet gezegd zijn,

jij houd vast aan die 2 opties,en ik denk dat er een andere 3 de optie was geweest

Welke optie had jij dan in gedachten?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:34

ElCamino schreef:
D
Zodra de voorbenen boven komen had en en band om de buik gekund achter de voorbenen, het is niet nodig zo hoog een paard aan zijn hoofd eruit te trekken!!.

Dan hadden ze nog een trekker oid nodig gehad om de banden aan vast te maken en zou het paard een draai moeten maken. Ik vraag me af of dat wel mogelijk was en dat het niet teveel tijd zou kosten.

Maar we waren er niet bij, dus dit zijn allemaal speculaties naar aanleiding van het filmpje

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:35

even voor de duidelijkheid.

ze hadden geen keus, dit was de ENIGE optie!!!!!!!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:38

ilayda waarom verdedig jij deze mensen?

onzin van die enige optie...er is SLECHT gehandeld..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:38

ilayda schreef:
even voor de duidelijkheid.

ze hadden geen keus, dit was de ENIGE optie!!!!!!!!

Dat zeg ik dus voorzichtig. Jij weet het schijnbaar zeker. Kun je uitleggen waarom de andere opties niet konden?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:40

Amalarab schreef:

Was jij erbij???

Ik ken deze mensen heel goed en ik weet dat het de enige optie was.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:42

ilayda schreef:
Amalarab schreef:

Was jij erbij???

Ik ken deze mensen heel goed en ik weet dat het de enige optie was.

Nee, misschien was afmaken wel de beste optie.
Hard, maar misschien wel de waarheid? Kijk hoe dat paard wegloopt. En als hij nu nog ligt.. Hoeveel schade heeft hij opgelopen denk je dan?