Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:42

Monica24 schreef:
Ariebren schreef:
En soms denk ik wel met dit soort topics. :7

De mensen met een klein autootje zitten zich in allerlei bochten te wringen en te rekenen om maar te kunnen rijden met een paarden trailer en ook nog B.

Ïkke" zegt al, een zware auto ervoor.
Gewicht en vermogen. Dat is veiligheid.

Helaas dat is BE of straks B+

Dank voor de reactie. Ik zit me niet in allerlei bochten te wringen, ik vraag advies, want heb geen ervaring op dit punt. Ik ben ook bereid om BE te halen, maar als het niet nodig is scheelt het toch weer 500 euro. En je kunt tegenwoordig in 1 dag je BE halen, nou dan zal je een berg ervaring opdoen, not. Oefenen, oefenen is het devies in mijn ogen. Wat te denken van een nieuwe auto. Als het kan met de huidige auto kan, dan kan het gewoon. De regels zijn er niet voor niks. Maar veiligheid staat voorop, dat ben ik met je eens. en het zal dus een zwaardere auto moeten worden in dit geval.

Eens met ariebren, waarom de grenzen opzoeken daar waar het om de verkeersveiligheid gaat? Je hebt "luxe" wagens en werkpaarden ;) , qua motorvermogen zijn er meer dan zat luxewagens die een trailer kunnen trekken. Waar het om gaat is of diezelfde auto de combinatie ook stabiel kan houden tijdens een flinke rempartij, of een stampend paard. Heb een paar jaar gereden met de B-maas in de wet, Opel vectra van 1300 kg, die dat mocht trekken, met een 1,5p 1300 kg atec erachter. Wat is mijn patrol dan een verademing qua stabiliteit! Dat ding rijdt pas lekker met 2000kg erachter, ik voel niks terug in het stuur bij wijze van spreken van wat de paarden uitvreten achterin.
Dus ik begrijp Monica dat je wil weten wat mogelijk is met dat wat je al hebt, logisch, maar als je echt op pad wilt, Inc snelweg, wees niet te zuinig. Het scheelt echt!

Weet iemand hoe het straks dan zit met examens? Moet je voor BE dan extra afrijden en eerst je b+ halen, wordt het een keuze tussen BE en B+, of krijg je B+ kado???

Schoentje

Re: Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:46

Zoals het nu beschreven staat, kun je kiezen tussen B+ en BE...

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:49

Maw, B+ is nutteloos want waarom zou je B+ kiezen. Dat is beperkt tov BE. Stomme europese regelgeving, ze maken het ook nooit simpeler want dan kunnen ze de burocratie niet in stand houden :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:51

ikke schreef:
Die Featherlites gaan voor C1-E; die 4-paards Ifor is 3500kg TMM en gaat dus voor B-E (zo stond ie althans op de Equitana).

Thanks voor de info. Gaan die Featherlite eigenaren straks toch niet helemaal blij worden denk ik zomaar :+

ikke schreef:
Zo'n gat in de wet is dat dus niet......

Ik doelde ook meer op dat het BE gat van geen max aan gewicht (zoals het nu is voor die BE oplegger combi's) dan straks gaat verdwijnen. En veel van die BE combi's straks ook CE gaan worden ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:15

janderegelaa schreef:
@Ikke:Echt een zwamverhaal is het ook weer niet. Bij een grijs kenteken voertuig wordt het laadvermogen op de papieren vermeld. Bij een geel kenteken niet. Tegenwoordig zetten ze daar de technische maximum massa op maar bij oudere auto's nog niet. Iets vriendelijker reageren is niet erg trouwens.

Sorry, maar de huidige regels stammen al van 1984! Als je na 28 jaar nog steeds niet weet hoe de wet in elkaar zit ondanks de wagonladingen aan artikelen die iedereen (inkl ikzelf) daaraan gewijd heeft, onder welke steen ben je dan vandaan gekomen??

corbosman schreef:
Maw, B+ is nutteloos want waarom zou je B+ kiezen. Dat is beperkt tov BE. Stomme europese regelgeving, ze maken het ook nooit simpeler want dan kunnen ze de burocratie niet in stand houden :)

Jawel hoor, dat B+ rijbewijs heeft echt wel nut. Een heleboel mensen zullen daarmee uit de voeten kunnen (zwaardere caravans) en dus niet voor B-E hoeven gaan.
Daarnaast lijkt het me geen rocket science om te voorspellen dat het B-E rijbewijs in de (nabije) toekomst een stuk zwaarder zal worden.......

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:29

Ik denk dat het nieuwe B+ misschien wel ongeveer hetzelfde kan worden als het huidige BE qua examen en dat het nieuwe BE een stuk moeilijker en duurder zal gaan worden...
Gelukkig ga ik 17juli voor me BE, dan ben ik er lekker vanaf en weet ik zeker dat het goed zit, ook met de nieuwe regels zal ik alsnog mijn BE nodig moeten hebben (auto gewicht + laadvermogen is al iets meer dan 2000 kg en dan nog een trailer met een totaal gewicht van 2000kg er achter!).

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:33

Waarom zou BE moeilijker worden? Zoveel extra valt er niet te doen en BE wordt al ingeperkt tov nu.

Als B+ een alternatief voor B is , dan zie ik wel nut voor B+ (maar waarom dan zowel B als B+ hanteren). Als B+ een alternatief voor BE is dan is het nutteloos. Wie kiest er dan voor B+ te doen als je BE kan doen. Mensen die die rijbewijzen halen doen dat toch al niet voor de lol meestal.
Laatst bijgewerkt door corbosman op 16-06-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:35

Dan is het wellicht wel de moeite waard om het nog even snel te halen, altijd handig.
Om eerlijk te zijn vind ik het huidige BE rijbewijs een beetje kul. Een ochtend en begin v/d middag les en dan examen doen wat 250-300 euro kost. Ken genoeg stalgenoten die na het behalen van hun BE niet hun trailer niet kunnen inparkeren tussen de rest van de trailers. Over het algemeen zijn de mensen die dat wel kunnen degene die het vroeger gewoon erbij kregen en heel veel ervaring met een aanhanger hebben. Denk dat je op mijn vorige stal nog beter het zoontje van 11 dat eeuwig met een trapauto met aanhanger over het erf rondreed nog beter kon laten sturen dan de mensen die net geslaagd waren voor hun BE ;).

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:38

Je bent er zelf helemaal bij mbt BE. Ik heb gewoon 10 lessen genomen voor ik BE examen deed. Je rijdt wel gewoon met je paard, niet met een zak aardappelen. Mensen die geen lessen nemen hebben blijkbaar ook weinig affiniteit met hun paard :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:39

corbosman schreef:
Waarom zou BE moeilijker worden? Zoveel extra valt er niet te doen en BE wordt al ingeperkt tov nu.

Als B+ een alternatief voor B is , dan zie ik wel nut voor B+. Als B+ een alternatief voor BE is dan is het nutteloos. Wie kiest er dan voor B+ te doen als je BE kan doen. Mensen die die rijbewijzen halen doen dat toch al niet voor de lol meestal.

Ik zou er niet vanuit gaan dat je in de nieuwe situatie in een keer van B naar B-E kunt gaan. Wanneer je dan dus niet genoeg hebt aan die grens van 4250kg, moet je twee keer examen doen.

Even speculatief maar zou het zo vreemd zijn als ze voor B-E gaan eisen dat je met een schamelwagen moet kunnen rijden, inkl achteruit steken? Succes in dat geval.........

corbosman schreef:
Je bent er zelf helemaal bij mbt BE. Ik heb gewoon 10 lessen genomen voor ik BE examen deed. Je rijdt wel gewoon met je paard, niet met een zak aardappelen. Mensen die geen lessen nemen hebben blijkbaar ook weinig affiniteit met hun paard :)

Als je op je examen rijdt alsof je paarden geladen hebt, dan zak je als een baksteen.......
Ik kreeg in het begin bij mijn C-E ook te horen: kom, gas erop, die 10 ton kiezel blijft echt wel liggen!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:42

corbosman schreef:

Als B+ een alternatief voor B is , dan zie ik wel nut voor B+ (maar waarom dan zowel B als B+ hanteren). Als B+ een alternatief voor BE is dan is het nutteloos. Wie kiest er dan voor B+ te doen als je BE kan doen. Mensen die die rijbewijzen halen doen dat toch al niet voor de lol meestal.

Nu heb je je E gehaald in een paar uurtjes zonder theorie... Zal me echt niks verbazen als het allemaal niet meer zo makkelijk word, zeker niet voor zulke zware aanhangers.
b+ lijkt me iets voor de meeste mensen met een trailer of caravan en daarom denk ik dat dat rijbewijs qua examen een beetje wordt zoals het huidige BE rijbewijs.
Anders is het ook niet echt logisch dat als de examens hetzelfde blijven je aan het eind mag kiezen tussen B+ of BE.... lijkt me wel dat daar meer verschil in gaat zitten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:45

corbosman schreef:

Ohja, uiteraard, want een BE rijbewijs is specifiek bedoeld voor mensen die met een paardentrailer met paard erin gaan rijden, iedere instructeur en examinator let erop dat je wel rustig genoeg de bochten neemt en al ver voor het stoplicht je gas pedaal los laat zodat je bijna niet hoeft te remmen en de reis prettig is voor paard :+.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:50

Fleurtje, tenzij ik me vergis zitten we hier op bokt. Wellicht kunnen we er dan van uit gaan dat mensen hier iets met paarden hebben. Tis maar een idee :) Als jij als paardeneigenaar BE gaat halen, dan zou ik het dom vinden als je niet even wat les neemt. Zo helderder?

ikke schreef:
Ik zou er niet vanuit gaan dat je in de nieuwe situatie in een keer van B naar B-E kunt gaan. Wanneer je dan dus niet genoeg hebt aan die grens van 4250kg, moet je twee keer examen doen.

Tja, dat lijkt me behoorlijk speculatief. Ik heb dat nog nergens gelezen en het blijkt ook nergens uit. Ik denk dat B+ een alternatief gaat worden voor B voor mensen die direkt al weten dat ze met een aanhanger willen kunnen rijden. Maar ook dat is speculatief en alleen maar ingegeven door de naamgeving.

Wat ook interessant is uit de nieuwe wetgeving (mits goedgekeurd door de 2e/1e kamer):

- er komt een categorie C1 die voor lichte vrachtwagens is. Dat is misschien ook wel handig voor sommige bokkers. Misschien dat je dan alle extra dingen die bij een C rijbewijs komen kijken niet hoeft te doen.

- al je huidige rechten behoudt je. Dus als je nu BE hebt, mag je gewoon meer dan 3500 KG aanhangers blijven rijden.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:25

Het examen is er om te toetsen of je iets kan. Hoeveel les je daarvoor nodig hebt wisselt per persoon. Je kunt niet zeggen dat iemand die geen of weinig les neemt geef affiniteit heeft met zijn/haar paard. Ken mensen die al jaren met B rijbewijs hun combinatie trokken en toen omdat ze een tweede paard kocht een zwaardere combinatie wilde kunnen rijden. Heel ander verhaal als je dan op gaat voor BE of wanneer je net je rijbewijs hebt en geen enkele ervaring hebt. En dan is er ook nog zoiets als aanleg.
Bovendien zijn de lessen en het examen ervoor om te kijken of je met een bepaald type aanhanger achter je auto kunt rijden, er wordt niet gekeken of er aardappels in liggen of dat er een paard in staan. Dát was mijn punt Je hebt ook mensen die prima kunnen rijden met een trailer als er een bankstel in staat maar niet (willen) snappen dat je bijvoorbeeld in bochten en met remmen rekening moet houden met het dier wat je achterin hebt staan. Dat laatste leer je niet automatisch door meer lessen te nemen.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:30

Tja, dat is dan een fout van je rij instructeur. Mijn rij instructeur vroeg waarom ik BE ging halen, en hield er vervolgens heel erg veel rekening mee dat ik een paard achterin ging hebben. Nog een reden om gewoon even een paar lessen te nemen. Juist de mensen die denken dat ze alles al weten zouden les moeten nemen :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:56

:') uh ik ben blond maaruh?? was t voordat t hele E rijbewijs er kwam niet al dat je tot een bepaald gewicht auto+aanhanger+laadvermogen mocht rijden op enkel je B??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:13

corbosman schreef:
Tja, dat is dan een fout van je rij instructeur. Mijn rij instructeur vroeg waarom ik BE ging halen, en hield er vervolgens heel erg veel rekening mee dat ik een paard achterin ging hebben. Nog een reden om gewoon even een paar lessen te nemen. Juist de mensen die denken dat ze alles al weten zouden les moeten nemen :)

Maar als je een dwarse examinator hebt, dan houdt ie daar geen rekening mee!
Ik heb in mijn rijlessen, zowel auto als vrachtwagen, een hoop dingen geleerd waarvan de instructeur zei: neem dit mee in je chauffeursloopbaan, maar doe het niet tijdens je examen!!
Datgene wat nu zo gepromoot wordt als "het nieuwe rijden", dat leerde ik 30 jaar geleden al van mijn instructeur, met hetzelfde advies: niet doen op je examen!!

corbosman schreef:
ikke schreef:

Tja, dat lijkt me behoorlijk speculatief. Ik heb dat nog nergens gelezen en het blijkt ook nergens uit. Ik denk dat B+ een alternatief gaat worden voor B voor mensen die direkt al weten dat ze met een aanhanger willen kunnen rijden. Maar ook dat is speculatief en alleen maar ingegeven door de naamgeving.

Wat ook interessant is uit de nieuwe wetgeving (mits goedgekeurd door de 2e/1e kamer):

- er komt een categorie C1 die voor lichte vrachtwagens is. Dat is misschien ook wel handig voor sommige bokkers. Misschien dat je dan alle extra dingen die bij een C rijbewijs komen kijken niet hoeft te doen.

- al je huidige rechten behoudt je. Dus als je nu BE hebt, mag je gewoon meer dan 3500 KG aanhangers blijven rijden.

Joh, ik zeg ook nergens dat het de waarheid is, sterker nog, het staat erbij!!
Daarnaast heb je niet zo heel veel fantasie nodig, gezien de wijzigingen die er in de loop van de tijd zijn geweest.

Dat C1 rijbewijs zal zeer waarschijnlijk zonder CCV-B zijn. Immers, als je nu voor je C-rijbewijs gaat, is het halen van je CCV-B verplicht; het is het theoriedeel van je examen. In de praktijk mag je echter zonder CCV-B tot 7500kg vrachtwagen rijden. Daarboven is het, ook voor de particulier, verplicht. Die scheiding is waarschijnlijk ingegeven voor de zware campers, waarvoor je nu je CCV-B moet halen als theorie, terwijl je dat in de praktijk niet nodig hebt.

Iets soortgelijks gaan ze voor B+ en B-E ook verzinnen, daar kun je op wachten. Of dat er een stuk verplichte theorie bijkomt, of rijden met een schamelwagen of wat je nog meer kunt verzinnen, die scheiding zal heus uitgewerkt worden en examens zijn er nog nooit gemakkelijker op geworden........

Tot slot: de huidige bezitters van B-E behouden die rechten totdat ze hun rijbewijs moeten verlengen. Op dat moment treedt de scheiding van 7000kg TMM in werking.
Dat blijkt niet uit dit, erg beknopte, bericht, maar enig zoekwerk op i-net brengt je die info wel.

Er loopt nog een topic over dit onderwerp: [TAO] B+ rijbewijs

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:50

corbosman schreef:

Niet zo'n slimme instructeur dan, wantje examinator hoeft daar helemaal geen rekening mee te houden en kan je daar dan mooi op laten zakken.

Ik heb zelfs een examinator gehad die duidelijk liet blijken dat ie paardenmeisjes in een vrachtwagen maar niks vond en dat ie er extra op deed letten of ze wel fatsoenlijk konden rijden en niet te voorzichtig deden rijden...

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:00

Je haalt toch geen BE om je examinator tevreden te stellen. Je haalt BE om je paard veilig (en legaal) te verplaatsen (er van uitgaande dat de meeste mensen hier om die reden BE halen). Wat kan jou die examinator nou wat schelen. Het kan echt geen kwaad om wat meer te weten over hoe een paard zich kan gedragen in een aanhanger en hoe daarop te anticiperen. Dat je voldoende moet weten over aanhangers in het algemeen om je examen te halen lijkt me verder evident. Anyways, ieder zijn ding. Ik vond het erg nuttig om daar meer over te horen en weten voor ik m'n paard door het land ging trekken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:07

En de examinator kan het niks schelen dat jij je paard tevreden wilt stellen en laat je dan gewoon zakken op te flauw rijden.
Je kunt wel schijt hebben aan je examinator, maar dat is toch echt de persoon die je wel of niet het rijbewijs gunt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:10

corbosman schreef:
Je haalt toch geen BE om je examinator tevreden te stellen.

Maar om je BE te halen moet je wel de examinator tevreden stellen :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:11

ikke schreef:
Even speculatief maar zou het zo vreemd zijn als ze voor B-E gaan eisen dat je met een schamelwagen moet kunnen rijden, inkl achteruit steken? Succes in dat geval.........

_O- _O- _O- :') kruipt weer op dr stoel. Jep helemaal. Ik heb mijn BE toendertijd idd met schamelwagen gereden. Alleen hoefden wij voor het examen nog niet ermee achteruit rijden (ja wij hadden toen nog een makkie). Mocht het een keer in een les proberen van mijn instructeur. Gewoon een rechte lijn achteruit, het was net alsof ik 5 wiskey had gedronken _O- Voor diegene die daarop gaat wachten, have fun. En ja je kan erop wachten dat ze wat leuks voor het nieuwe BE rijbewijs gaan bedenken. Wat Ikke al zegt.

ikke schreef:
Als je op je examen rijdt alsof je paarden geladen hebt, dan zak je als een baksteen.......
Ik kreeg in het begin bij mijn C-E ook te horen: kom, gas erop, die 10 ton kiezel blijft echt wel liggen!

Ook dat dito hier. Als je examinator niks met paarden heeft en jij gaat op die manier rijden, ga je als een baksteen zakken.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:16

Er zit een heel scala aan mogelijkheden tussen schijt hebben aan je examinator, en je BE willen halen om andere reden dan je examinator tevreden stellen. Als een rij instructeur je meer verteld over details rondom rijden met een paard, betekent dat niet automatisch, zoals jij lijkt te betogen, dat je vervolgens niet zonder paard zou kunnen rijden op de manier die de examinator graag ziet. Het 1 sluit het ander niet uit. Het is geen zwart/wit.

Het ging eerder in deze thread over mensen die even 3 uurtjes gingen lessen, hun examen deden, het papiertje haalden, en vervolgens met hun paard gingen rijden. Er werd opgemerkt dat dat misschien niet zo'n goed idee is. Ik ben het daar volkomen mee eens. Een paard is geen ding, en als je lading gaat schuiven omdat je te hard de bocht door gaat is nog tot daar aan toe, maar als je paard gaat dribbelen omdat je onhandig rijdt is dat toch echt heel erg minder. Het kan geen kwaad even wat extra lessen te nemen (als je die nodig hebt, uiteraard is dat niet zo nodig als je al 25 jaar met je paard in een aanhanger rijdt). En het kan nog minder kwaad als je ook nog wat extra informatie krijgt over specifiek met een paard rijden in een aanhanger. Maar voel je helemaal vrij het daar mee oneens te zijn, niks mis mee :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:54

Natuurlijk is extra informatie nooit weg, maar het is niet slim om zo te leren rijden voor het examen alsof je een paard vervoerd. Dat is wat jij aangaf in je eerdere post. Bij Blom in Etten-Leur zijn ze zeer ervaren in op examen laten gaan van paardenmensen, daar leren ze je altijd iets meer doorrijden voor je examen dan dat je met een lading paarden zou doen, omdat ze daar regelmatig mensen hebben die gezakt zijn door te voorzichtig rijden.

Ik denk ook dat goed rijden met paarden op de wagen niet zo zeer te maken heeft met het wel of niet kunnen rijden met aanhanger (dat ding volgt nl vanzelf), maar meer met het gevoel met paarden en het weten hoe een paard in bepaalde situaties kan reageren.
Zo kun je ook niet met elk paard hetzelfde rijden. met een paard met engtevrees zul je bijna stil moeten gaan staan in een bocht en een paard met ervaring dat zelf goed gaat hangen in de bocht kun je wat meer doorrijden. Bovendien ben ik er van overtuigd dat je met een paard dat staat te rammelen, kappen en vervelen op de wagen, je juist nog meer door moet rijden, zodat ie zich meer bezig houd met het reizen dan met vervelen. Je moet er alleen opletten dat je geen plotselinge dingen doet, bijvoorbeeld remmen en je rem abrubt weer loslaten. Als je remt gaan paarden vaak wat hangen in de schotten, dan kun je gerust stevig doorremmen, hetzelfde geld voor bochten.
Ik rij met heel vaak erg veel verschillende paarden op vrachtwagen en trailer, ik rijd altijd stevig door en de benen van de paarden pak ik nooit in. Ik heb zelden problemen tijdens het reizen, paarden gaan eigenlijk altijd graag terug de wagen op en heb zeer zeldzaam paarden met een wondje. Ik vind dat mensen vaak juist te voorzichtig gaan rijden met hun paarden op de wagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:00

corbosman schreef:
Er zit een heel scala aan mogelijkheden tussen schijt hebben aan je examinator, en je BE willen halen om andere reden dan je examinator tevreden stellen. Als een rij instructeur je meer verteld over details rondom rijden met een paard, betekent dat niet automatisch, zoals jij lijkt te betogen, dat je vervolgens niet zonder paard zou kunnen rijden op de manier die de examinator graag ziet. Het 1 sluit het ander niet uit. Het is geen zwart/wit.

Het ging eerder in deze thread over mensen die even 3 uurtjes gingen lessen, hun examen deden, het papiertje haalden, en vervolgens met hun paard gingen rijden. Er werd opgemerkt dat dat misschien niet zo'n goed idee is. Ik ben het daar volkomen mee eens. Een paard is geen ding, en als je lading gaat schuiven omdat je te hard de bocht door gaat is nog tot daar aan toe, maar als je paard gaat dribbelen omdat je onhandig rijdt is dat toch echt heel erg minder. Het kan geen kwaad even wat extra lessen te nemen (als je die nodig hebt, uiteraard is dat niet zo nodig als je al 25 jaar met je paard in een aanhanger rijdt). En het kan nog minder kwaad als je ook nog wat extra informatie krijgt over specifiek met een paard rijden in een aanhanger. Maar voel je helemaal vrij het daar mee oneens te zijn, niks mis mee :)

Mag ik daaruit concluderen dat jij de uitdaging aandurft met de kop warme chocomel-met-slagroom los op het dashboard?
Als je dat zonder morsen kunt, kun je in principe ook wel met paarden aan de haak rijden.

rina schreef:
ikke schreef:

_O- _O- _O- :') kruipt weer op dr stoel. Jep helemaal. Ik heb mijn BE toendertijd idd met schamelwagen gereden. Alleen hoefden wij voor het examen nog niet ermee achteruit rijden (ja wij hadden toen nog een makkie). Mocht het een keer in een les proberen van mijn instructeur. Gewoon een rechte lijn achteruit, het was net alsof ik 5 wiskey had gedronken _O- Voor diegene die daarop gaat wachten, have fun. En ja je kan erop wachten dat ze wat leuks voor het nieuwe BE rijbewijs gaan bedenken. Wat Ikke al zegt.

Klopt, in het begin hoefde je alleen maar rechtuit te rijden en een bochtje maken. Later (ergens eind 80-er jaren, pin me er niet op vast) moest je ook achteruit kunnen steken met die schamelwagen.
Een vriendin van me moest dat leren, met als gevolg dat ze de 40-tons combi van haar broer wel achteruit kon steken (mocht ze wel niet, maar da's wat anders) maar met haar eigen autootje de trailer af moest koppelen omdat ze daar niet mee achteruit kon rijden. Dat heeft ze later van d'r pa moeten leren.
Kort daarna kwam die grote tandemasser, omdat dat toch wat dichter bij de alledaagse werkelijkheid stond.