Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:44

Ik zei "het grote publiek".....

De mensen die je noemt zijn bekend bij een bepaalde groep die geïnteresseerd is in een bepaalde stroming, maar daarmee heb je geen boegbeeld te pakken waarmee je ook mensen aanspreekt die minder bekend zijn met de paardenwereld, en het lijkt me dat je juist die mensen wilt bereiken, niet de mensen die al helemaal ingeburgerd zijn.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 11-06-12 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:45

horseyfries schreef:

Ik neem toch aan dat het grote deel van de paarenwereld Annemarie vd Toorn en Emiel Voest wel kent ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:46

het grote publiek zijn ook mensen die geen paarden hebben en er ook niks mee hebben.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:47

Nee dat denk je dan fout Marjoow, bij beginnende paardensporters zijn die mensen totaal niet bekend, omdat ze nooit iets gepresteerd hebben in de sport. Bovendien spreken die ook een hele groep mensen juist niet aan, omdat ze niet aan sport doen. Ik zou niet eens weten wat voor en hoeveel paarden ze op stal of in de wei houden, en eigenlijk is dat voor mij ook niet zo interessant, omdat ik aan hun manier van houden niet kan zien of dat geschikt is voor mijn dressuurpaarden die in de sport moeten presteren. Snap je wat ik bedoel? Het kan juist een hoop mensen gelijk doen "afknappen", omdat het dan een beetje "geitenwollensokkennaturalhorsemanshipgeneuzel" lijkt te zijn. Niets ten nadele van hen, maar als je iemand als boegbeeld kiest moet je ook daaraan denken.

Idd Nicky_rilana, maar ook mensen die beginnende paardensporters zijn.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 11-06-12 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:48

Waarom zouden mensen die niets met paarden te maken hebben baat hebben bij een campagne "Ik zorg goed voor mijn paard! Wat doe jij?" ??? De doelgroep van deze campagne lijkt mij duidelijk bestaan uit paardenmensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:51

horseyfries schreef:
Nee dat denk je dan fout Marjoow, bij beginnende paardensporters zijn die mensen totaal niet bekend, omdat ze nooit iets gepresteerd hebben in de sport.

Zal mij het een ... boeien of ze wat gepresteerd hebben in de sport. Goed voorbeeld doet volgen... Een campagne met iemand als voorbeeld die niet eens aan je eigen campagne-eisen voldoet en die niet oprecht het paardenwelzijn als hoogste heeft staan, vind ik niet thuishoren in een dergelijke campagne. Zo kan je het toch nooit serieus nemen?

Een bekend gezicht is leuk, maar IMO niet van belang als je júist wilt dat mensen verder kijken dan hun neus lang is. Het gezicht van Anky doet niet per se meer voor de marketing van deze campagne dan het gezicht van een Annemarie van Toorn bijvoorbeeld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:52

Wel degelijk, zie mijn gewijzigde post. Verplaats je eens in een springruiter of een dressuurruiter, die haakt eerder af bij een NH persoon als boegbeeld dan bij een topsporter als boegbeeld. Die nemen ze meer serieus.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:53

Marjoow schreef:
horseyfries schreef:

Ik neem toch aan dat het grote deel van de paarenwereld Annemarie vd Toorn en Emiel Voest wel kent ;)

Dat zijn geen mensen die je bij wijze van op eurosport/ de OS zal terug zien := het zijn wel betere voorbeelden, maar mensen die goed en slecht hooi niet kunnen onderscheiden zullen die namen weinig zeggen ;) De meeste mensen die niets met paarden hebben kennen AvG wel. Of het nu hèt voorbeeld is van paardenwelzijn is een tweede. Op zich heeft ze het voor een topsporter echt erg netjes voor elkaar, vergis je niet, maar over de voorkeursmethode van het rijden valt ook voldoende te discussiëren. Punt is, ze spreekt mensen aan die ergens rond het pennykennisniveau zijn blijven steken, en dáár gaat het om! Als je gaat kijken naar reclame in het algemeen en de gekozen boegbeelden zul je snel zien dat het overgrote merendeel zo hypocriet als wat is! Maar de mensen die ze willen aanspreken weten dat niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:55

WildWings schreef:
horseyfries schreef:
Nee dat denk je dan fout Marjoow, bij beginnende paardensporters zijn die mensen totaal niet bekend, omdat ze nooit iets gepresteerd hebben in de sport.

Zal mij het een ... boeien of ze wat gepresteerd hebben in de sport. Goed voorbeeld doet volgen... Een campagne met iemand als voorbeeld die niet eens aan je eigen campagne-eisen voldoet en die niet oprecht het paardenwelzijn als hoogste heeft staan, vind ik niet thuishoren in een dergelijke campagne. Zo kan je het toch nooit serieus nemen?

Een bekend gezicht is leuk, maar IMO niet van belang als je júist wilt dat mensen verder kijken dan hun neus lang is. Het gezicht van Anky doet niet per se meer voor de marketing van deze campagne dan het gezicht van een Annemarie van Toorn bijvoorbeeld.

Waarin voldoet Anky volgens jou niet aan de campagne eisen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:11

Even gauw een aantal dan. In het algemeen zijn er veel van de "tips" of "richtlijnen" natuurlijk heerlijk vaaaaag en losjes omschreven, wat ook al eerder werd aangekaart in dit topic. "Beweging" kan 5 min in de paddock zijn, het kan 20 min wandelen zijn, of het kan 24/7 op de wei zijn. "Sociaal contact" kan even neuzen en klaar zijn, of het kan zijn 24/7 de mogelijkheid tot sociaal contact met soortgenoten. Etc. De 'Gids voor goede praktijken' is iets specifieker en daarin vind je ook wel terug dat veel dingen die in de topsport gebeuren in strijd zijn met die 'goede praktijken', zo ook bij Anky, als ik tenminste haar eigen website mag geloven :) Daarop staat namelijk wel mooi de dagindeling van een topsportpaard beschreven en die lijkt bij veel eisen toch niet echt ver te komen...

Citaat:
"Paarden zijn sociale dieren en dagelijks contact met andere paarden is noodzakelijk, het hoort bij het natuurlijke gedrag. Sociaal contact bestaat uit horen, zien, ruiken en aanraken van andere paarden."

Neuzen door de tralies is géén "aanraken" in mijn optiek. (Ja, wellicht net de tastharen of stukjes van de neus, maar ik neem aan dat we begrijpen dat we 'aanraken' niet zo letterlijk moeten interpreteren?). En zo zijn er nog heel veel verschillende "tips" over het contact met soortgenoten en de voordelen hiervan, allemaal in verschillende categorieën en op verschillende manieren omschreven.

En, over tastharen gesproken:

Citaat:
Paarden gebruiken tastharen op neus en mond voor het zoeken naar voedsel en het verkennen van de omgeving. Scheer ze daarom niet volledig af.

Verder natuurlijk het punt van natuurlijke omgeving:

Citaat:
Geef een paard een omgeving waarin het zoveel mogelijk zijn natuurlijk gedrag kan uitvoeren.

Traliestallen en geen vrije beweging in paddock of weiland? Oh, vrije beweging, die staat er ook nog bij:

Citaat:
Een paard moet voldoende beweging krijgen door bijvoorbeeld training onder het zadel en daarnaast vrije beweging in de paddock, weide of beweging in de trainingsmolen.

(Uberhaupt, vrije beweging vs beweging in de trainingsmolen... wát een campagne)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:26

Wat je dus hier neerzet zijn allemaal eigen interpretaties, en telkens is het eigenlijk duidelijk dat Anky wel voldoet aan de omschrijving, alleen niet aan jouw wens van wat het zou moeten zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:32

horseyfries schreef:
Wel degelijk, zie mijn gewijzigde post. Verplaats je eens in een springruiter of een dressuurruiter, die haakt eerder af bij een NH persoon als boegbeeld dan bij een topsporter als boegbeeld. Die nemen ze meer serieus.

Toch is Emiel Voest volgens mij ook bij de Academy bekend en een graag geziene gast geweest (of misschien nog wel). Toch wel jammer dat het grote publiek hem dan niet kent. Of was het Monty Robberts en ben ik in de war? Hoe dan ook, ze waren er ook niet vies van om van hem iets te leren, daar zou het grote publiek dan in ieder geval een voorbeeld aan kunnen en moeten nemen. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:44

horseyfries schreef:
Wat je dus hier neerzet zijn allemaal eigen interpretaties, en telkens is het eigenlijk duidelijk dat Anky wel voldoet aan de omschrijving, alleen niet aan jouw wens van wat het zou moeten zijn.

Ehm, ja, maar ik denk dat oorzaak en gevolg hier wat door elkaar heen lopen ;)

Anky / de sector past zich niet aan goede welzijns-richtlijnen aan.....maar de richtlijnen worden aangepast aan de sector zodat die er maar niet te veel financieel van te lijden heeft, dat vervelende gezeur over paarden-welzijn :=

Wat hierboven al gezegd werd was wel een goede :j

randalinpony schreef:
Geweldig hoe de vijf uitgangspunten van Brambell hier als uitgangspunt genomen zijn.... en vervolgens ongelooflijk creatief verkracht worden. :+

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:47

horseyfries schreef:

Tastharen afknippen = interpretatie? Traliestallen een natuurlijke omgeving noemen, en contact door tralies 'fysiek contact' noemen, dát vind ik eerder (behoorlijke vrije) interpretaties...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:49

als alle tastharen er af zijn, mag ze niet eens meer internationaal starten. dus die zullen er nog wel aan zitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:51

horseyfries schreef:
maar voor mensen die geen topsport beoefenen is het blijkbaar moeilijk om zich te verplaatsen in die situatie.

So what.. waarom zouden we. Anky kiest om een sport (nog steeds een volledig nutteloze bezigheid) te gaan beoefenen waarvoor je het welzijn van een dier ernstig moet compromitteren.. kijk, dat is haar probleem, niet dat van de gemiddelde paardenhouder. Ze is zo ongeveer het tegengestelde van een geloofwaardig boegbeeld voor paardenwelzijn.
Ik had het al eerder eens geschreven, maar waarom kiezen ze niet gewoon een bekende figuur die leuk met zijn/haar paarden bezig is, en niet bij wijze van dagtaak het paardenwelzijn onder druk zet?
Ah maar die sectorraad..dat ZIJN die van de sport en de fokkerij en zo.. oooow ik zie het probleem al }:0

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:52

wat hebben onze manege pony's da nu een luxe, ze lopen van maart tot oktober ofzo buiten. helaas in de winter wel op stal, maar ook regelmatig als het weer het toelaat toch evenbenen strekken buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:05

Dat zou nog niet zo verkeerd zijn Bandida!
Vast wel bekende Nederlanders die paardenliefhebber zijn en het echt goed voor elkaar hebben op welzijnsgebied van hun paarden. Die hun paarden elke dag met een of meerdere maatjes in een wei of paddock hebben lopen en waarbij de dieren naast hun training voldoende mogelijkheden hebben voor sociaal contact en vrije ongedwongen! beweging.
Denk dat bekende Nederlanders de gewone hobbyist misschien wel meer aanspreken dan een dressuurkoningin.En haar manier van paarden houden is nou ook niet die van de gemiddelder paardeneigenaar.

Trainingsmolen heet niet voor niets "trainingsmolen" :P
Een verplicht bewegingsprogramma afdraaien in het tempo dat de molen dicteert is gewoon training. geen vrije beweging waarbij paard zelf tempo en richting kan bepalen...
Niet ongezond of verkeerd, veel bewegen is goed, maar valt niet onder "vrij"

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:15

Aha, ik ga het snappen, dit gaat meer over Anky als over de richtlijnen die het welzijn moeten bevorderen. Want omdat mensen het welzijn van Anky's paarden onvoldoende achten(ik heb al haar wedstrijdpaarden vanuit het weiland van de buurman kunnen bewonderen in, jawel, haar wei)worden de richtlijnen ook afgeschreven. Volgens mij lopen er hier wat dingen door elkaar. Is het nu de bedoeling dat we op Anky inhakken of op de richtlijnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:26

Inhakken op Anky valt wel mee toch...?

De beste vrouw doet ook maar gewoon haar best binnen de wedstrijdcultuur waarin ze zit, ik vind het leuk dat ze probeert om iets voor het paardenwelzijn te beteken en vindt haar ook wel de juiste naam om daar aan te verbinden omdat zij idd. toch wel de bekendste "paardenvrouw" is die mensen kennen :)

Zou ook leuk zijn geweest om de sport-gerichte ruiters aan te spreken op het feit dat een paard geen wielrenfiets is maar een dier met soorteigen behoeftes...maar juist die problemen stellen ze nu niet aan de kaak, dat is gewoon jammer.

Maargoed, dat kun je ook niet verwachten van een wat lijstjes die opgesteld zijn door mensen met dezelfde insteek van het houden van paarden als economisch goed waar geld uit gegenereerd moet worden.

Anky is het perfecte boegbeeld voor wat de sector wil, denk ik :)

In hoeverre dat nu met ècht paardenwelzijn te maken heeft, is echter de vraag :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:29

Misschien een goed idee als Bokt wat kritische vragen stelt op de facebook pagina van de campagne? <<)
Blijkbaar valt haast iedereen in dit topic buiten de sector. (Wat me zou verbazen.) Maar als er zoveel mensen vinden dat de regels niet goed genoeg zijn, moeten we daar toch iets van kunnen laten merken aan de SRP hoop ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:56

ik hak niet in op Anky, maar ik denk dat Anky niet representatief is voor hoe de gemiddelde paardeneigenaar met zijn paard om gaat en zijn paard houdt of ergens gestald heeft staan...

Voor de sector/dressuursport is iemand als Carl Hester ook een mooi voorbeeld hoe het kan.
En misschien iemand uit de samengestelde wedstrijdsport? Of een springruiter?
Hebben die hun wedstrijdpaarden in het seizoen gewoon in de wei lopen met een maatje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:59

pmarena schreef:
Anky is het perfecte boegbeeld voor wat de sector wil, denk ik :)

In hoeverre dat nu met ècht paardenwelzijn te maken heeft, is echter de vraag :)

Dít dus. Niet 'op anky inhakken' of 'op de richtlijnen inhakken' maar gewoon proberen te omschrijven waarop het beeld voor mij niet klopt. Dat leest als inhakken, maargoed, heb nu even geeeen tijd om al mijn woorden op een gouden schaaltje te presenteren en iedere letter af te wegen, lees er maar even doorheen als je wilt? :)

Leuk trouwens dat jij de huidige sportpaarden van Anky in de wei ziet staan! Maar euhm, dan snap ik niet waarop op haar website de beschreven dag van een sportpaard er heel anders uitziet, namelijk zoals hiervoor beschreven... als Salinero en PB en de rest gewoon de wei op mogen is dat toch juist goed en geen schande :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:08

swaatjuh schreef:
Blijkbaar valt haast iedereen in dit topic buiten de sector. (Wat me zou verbazen.)

Dat is toch helemaal niet verbazend? Bokt bestaat voor zoiets als 95 % uit recreatierijdende/hobbypaardhoudende vrouwen..
En Bokt is een van de grootste fora van Europa, toch prima om die discussie hier te voeren? Wees gerust, de mensen van de campagne lezen hier ook hoor.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:16

@WildWings, waar staat dat dan op haar site?