Edward Gal gaat aan leiding bij NK Senioren + filmpjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 07:36

Bomba schreef:
Ik vind het om te huilen. Vind bij alle drie de combinaties de harmonie ver te zoeken. Edward heeft Undercover erg strak en het paard is enorm gespannen, hij maakt geen een pas af.. Bij Salinero idem dito. Waar is de Salinero van Athene gebleven? Er straalt niks geen schwung en gemak van deze combinaties af. Vind de scores dan ook ernstig hoog uitgevallen.

Brons halen gaat voor Nederland nog erg moeilijk worden. Groot-Brittannië en Duitsland komen ze sowieso niet voorbij of die moeten allebei twee paarden hebben die in de staak gaan en ook Denemarken gaat moeilijk voor ze worden.

In en in triest. Als dit de nieuwe dressuur is . Alemaal zo mechanisch.
Een hoop spectakel, maar weinig harmonie

Doel en algemene beginselen van de dressuur volgens het reglement van de F.E.I.

In paragraaf 401 van het reglement van de FEDERATION EQUESTRE INTERNATIONALE wordt het doel en de algemene beginselen van de dressuur omschreven.
ART.1. De dressuur heeft ten doel de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard. Dit brengt met zich mee, dat het paard kalm, gehoorzaam en levendig in zijn bewegingen wordt gemaakt, waarbij het aldus een volmaakte harmonie met zijn ruiter verwezenlijkt.
Het is van belang te benadrukken, dat de dressuur ten doel heeft en dus duidelijk geen doel in zichzelf is. Evenzo is een dressuurproef geen doel in zichzelf, maar een middel om daarmee aan te tonen, dat het paard kalm, gehoorzaam en levendig in zijn beweging is gemaakt, als zodanig is afgericht.
ART.2. Deze hoedanigheden komen tot uiting door:
-de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen. -de harmonie, lichtheid en gemak van bewegingen
-de elastische doch vaste plaatsing van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een levendige impuls -het in vertrouwen aannemen van het bit zonder weerstand of gespannenheid.
Al deze kenmerken hangen onverbrekelijk met elkaar samen en het is niet mogelijk één facet te verwaarlozen zonder dat dit direct invloed heeft op de andere hoofdkenmerken. Zonder ongedwongenheid is geen regelmaat mogelijk. Zonder regelmaat kan er geen harmonie in de beweging bereikt worden, en zonder harmonie van beweging, d.w.z. harmonieuze samenwerking tussen alle spieren en gewrichten kan de voorhand niet elastisch en vast geplaatst worden en zullen de achterbenen niet ondertreden. Gespannenheid is géén impuls!
ART.3. Het paard geeft aldus de indruk, dat het uit eigen wil datgene doet wat wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettend geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het is duidelijk, dat dit beeld nooit bereikt kan worden wanneer het paard door dwang in een houding wordt gebracht. Evenmin als door het aanleren van een aantal, op zichzelf staande figuren en bewegingen, die als een reeks van afzonderlijke grootheden worden samengevoegd.
ART.4. Zijn stap is regelmatig, vrij en ontspannen, zijn draf is regelmatig, vrij, soepel, in verband en actief, zijn galop is in verband, licht en met cadans, zijn achterhand toont zich nooit krachteloos, noch lui en op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor alle andere delen van het paard.
Duidelijk komt in dit artikel tot uitdrukking de prioriteit, die gesteld wordt aan de zuiverheid en regelmaat van de gangen, die, als natuurlijke grondslag van de bewegingen, door de gehele africhting moet worden bewaard. Wanneer onder invloed van de ruiter en de africhting de natuurlijkheid van de beweging wordt geschaad in plaats van verbeterd, dan is men op een vals spoor geraakt, ja, dan komt men in de richting van een schijndressuur en verliest men de doelstelling van dressuur uit het oog. Dit leidt er dan gemakkelijk toe, dat men zich gaat toeleggen op het beoefenen van “kunstjes”, die steeds verder weg voeren van het goede pad.

ART.5. Dank zij een levendige impuls en de souplesse van de bewegingen, die door geen enkele weerstand worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard, bereidwillig en zonder wijfelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen.
Deze gehoorzaamheid moet niet gezien worden als een slaafse volgzaamheid van het gedresseerde dier met verlies van persoonlijkheid, maar als een spontane, bereidwillige medewerking als resultaat van een opvoeding op basis van vertrouwen. Alleen hierdoor zullen de verrichtingen zich fris en levendig kunnen ontplooien, alsof het paard, binnen de door de ruiter gestelde grenzen, de indruk van een grote zelfwerkzaamheid ten toon spreidt.
ART.6. Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard “in de hand gesteld”zijn. Een paard is in de hand gesteld, wanneer de hals meer of minder is gebogen en opgericht, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling, waarbij het paard, in gehoorzaamheid, en algehele ontspanning, het bit met een licht contact aanneemt, het hoofd blijft in een stille positie, als regel iets voor de loodlijn met een soepel nekgewricht, dat het hoogste punt van de hals vormt. Het paard toont geen enkele weerspannigheid tegen de aanwijzingen van de ruiter.
Dit beeld geeft de uitdrukking van een vertrouwensvolle gemoedstoestand, waarbij het paard als het ware, met volle aandacht, luistert naar de ruiter en als het ware, via de ‘gesprekslijn’, die de teugel vormt, vráágt naar de opdrachten. De teugel mag dan ook geen energiebron zijn, waarmee een houding aan het paard wordt afgedwongen, maaris de ‘omschakelaar’ van elders verkregen energie. De teugel dient niet om, met geweld, “te beteugelen”, maar om te begeleiden en te dirigeren.
Dit artikel wijst er ook op, dat wij in álle stadia van africhting het “in de hand gestelde” paard willen hebben en, dat dit niet, zoals zo vaak wordt misverstaan, pas bij verzameling en oprichting het geval is. Een goede aanleuning, zoals hier omschreven, is de basis van al het werk.
In alle stadia van africhting is het principe van de aanleuning gelijk. Alleen de graad van africhting van het paard bepaalt de houding in de meer of mindere verzameling en oprichting, die hun ontstaan vinden in de buigzaamheid van de spronggewrichten, het ondertreden van de achterhand, de ronding in de lendenen en de welving in de rug.
En naar gelang door de systematisch gymnastische ontwikkeling de achterhand tot groter draagvermogen van het gewicht van het paard is gekomen, verkrijgt de voorhand een grotere bewegingsvrijheid en lichtvoetigheid en neemt de opwaartse boog in de hals toe.
Het beeld gaat zich, door verzameling en oprichting verfraaien en alle bewegingen krijgen meer gratie en uitdrukking!!.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:15

zigoteau schreef:
In en in triest. Als dit de nieuwe dressuur is . Alemaal zo mechanisch.
Een hoop spectakel, maar weinig harmonie.

Zeker weten. Ik krijg last van plaatsvervangende schaamte als ik dit zie. Ik ben nooit kapot geweest van hoe Edward Gal reed, maar was vroeger wel enorm onder de indruk van Anky van Grunsven, vooral toen ze nog met Bonfire reed en haar eerste jaren van Salinero. Maar dit is daar absoluut niet meer mee te vergelijken. Alles gaat met zoveel druk. Alleen al te zien aan hoe ze op paard zitten.

Hiermee gaan ze op de Olympische Spelen absoluut geen indruk maken, helemaal niet in vergelijking met de Britten, die juist dressuur laten zien zoals dressuur bedoeld is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:16

:) En je gelooft toch zelf niet dat iemand deze lap tekst doorleest? Soms gaat het goed, nu gaat het minder met het NL team. Dat is jammer maar wel spannender voor de sport in het algemeen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:19

aslo schreef:
Filmpjes bekeken, vond zowel Edward al Hans fijne proeven rijden. Donna Silver is wel een beetje mijn favoriet hoor, tja schimmel en dan die oortjes, helemaal te gek. Jammer dat ze niet zo lang zal blijven.

En zo heeft iedere ''bondcoach'' zijn/haar mening. Edward te veel gespannen en HP komt nog niet echt uit de verf(piaffe bijv.). Er is nog tijd om aan dit alles te werken. Maar dat we het zwaar krijgen in Londen is wel duidelijk aan het worden.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:27

CharleyT schreef:
:) En je gelooft toch zelf niet dat iemand deze lap tekst doorleest? Soms gaat het goed, nu gaat het minder met het NL team. Dat is jammer maar wel spannender voor de sport in het algemeen.

Soms gaat het goed, soms gaat het minder. Maar dat Nederland alleen maar gaat voor spektakel moge duidelijk zijn. Ik heb werkelijk geen een gezien die van de hand af rijdt en met gemak door de proef heen 'fietst', zoals zou moeten.

Waar is de harmonie van vroeger gebleven?? Naar mijn mening veel mooier dan het hedendaagse spektakel hier in Nederland.
http://youtu.be/TpvVz3y2FQw

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:31

Oh zwaar krijgen we het idd. Maar dat was te verwachten met voor het merendeel 'jonge' (wedstrijd) combinaties. Anky uitgezonderd, maar denk dat zij en Salinero te lang uit de running zijn geweest en vraag me af of zij weer het niveau kunnen halen wat ze eerder hadden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:11

Bomba schreef:
CharleyT schreef:
Waar is de harmonie van vroeger gebleven?? Naar mijn mening veel mooier dan het hedendaagse spektakel hier in Nederland.
http://youtu.be/TpvVz3y2FQw

Goedegenade, het is goed om dat filmpje weer eens te bekijken. Ik ben inmiddels zo gewend aan het beeld van nu. Het is er langzaam ingeslopen. Maar wat een verschil met toen. Een deinende losgelaten hals en bovenlijn van het paard, een super, super uitgestrekte draf, lengtebuiging in de pirouetten en wat een mooie gevende stil aan de mond staande hand. Ik kan me nog herinneren dat een jurylid in dit tijd vond dat Anky "gouden handen" had. Ik weet nu weer waarom. Ongelooflijk. |(

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:13

Uh.... Vur: geloof dat je quote niet correct is. Ik heb dat niet geschreven volgens mij.

En ja, dat filmpje van 'toen' doet me goed. Wat zit ze er mooi op, wat een harmonie.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 09-06-12 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:14

Bedankt voor het posten!!..Song song blue...ik kreeg er altijd tranen van in mijn ogen hoe mooi Bonfire op die muziek danste!!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:24

manubres schreef:
Bedankt voor het posten!!..Song song blue...ik kreeg er altijd tranen van in mijn ogen hoe mooi Bonfire op die muziek danste!!

Kan me het goed herinneren, was er bij in Den Haag. Wat een emotie, wat een kippenvelmoment,

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:29

Het is Zaterdag 09 juni 2012, de dag van de GPS op het NK, het regent,
en Salinero houdt niet van regen... maar wie wel?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:41

Bomba

Re: Edward Gal gaat aan leiding bij NK Senioren + filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:51

Wat betreft Salinero inderdaad wel. Maar Den Haag was wel het toppunt. Die Kur bezorgt me iedere keer weer kippenvel.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:52

Je kan Bonfire absoluut niet vergelijken met Salinero, beetje jammer dat die vergelijking wordt gemaakt.
Eens, als je sommige hedentendaagse combinaties terug zou kunnen plaatsen in de tijd naar bijvoorbeeld het WK in Den Haag, dan zouden ze lang niet zo hoog scoren als nu. Het zijn niet alleen de ruiters die hun maatstaven veranderen,ook de jury verandert die. Een specifieke combinatie (toen was het Anky met Bonfire, daarna met Salinero, daarna was het Edward met Totilas, nu is het Charlotte Dujardin met Valegro) zet een trend, dan verandert alles. Het hele beeld verandert. Op zich is daar niets mis mee, zolang je als toeschouwer nog steeds kippenvel kan krijgen van een combinatie of meerdere combinaties, blijft het genieten! Dus ik ben heel benieuwd wat de Special en de Kur gaat brengen in Hoofddorp.

Aimee

Re: Edward Gal gaat aan leiding bij NK Senioren + filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:55

Als Charlotte Dujardin en Valegro de trend zetten voor nu en de komende jaren ben ik daar heel blij mee :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:58

karijn schreef:
Je kan Bonfire absoluut niet vergelijken met Salinero, beetje jammer dat die vergelijking wordt gemaakt.
Eens, als je sommige hedentendaagse combinaties terug zou kunnen plaatsen in de tijd naar bijvoorbeeld het WK in Den Haag, dan zouden ze lang niet zo hoog scoren als nu. Het zijn niet alleen de ruiters die hun maatstaven veranderen,ook de jury verandert die. Een specifieke combinatie (toen was het Anky met Bonfire, daarna met Salinero, daarna was het Edward met Totilas, nu is het Charlotte Dujardin met Valegro) zet een trend, dan verandert alles. Het hele beeld verandert. Op zich is daar niets mis mee, zolang je als toeschouwer nog steeds kippenvel kan krijgen van een combinatie of meerdere combinaties, blijft het genieten! Dus ik ben heel benieuwd wat de Special en de Kur gaat brengen in Hoofddorp.

Ik vind daar wel iets mis mee. Zoals Anky toen met Bonfire liet zien was dressuur zoals dressuur bedoeld is. Op gevoel, met harmonie.

Het gaat overigens niet over de vergelijking Bonfire vs. Salinero, maar over het feit dat de harmonie in de hedendaagse sport ver te zoeken is. Tegenwoordig wordt de voorkeur gegeven aan spektakel. Ik ben met je eens dat de maatstaven zijn veranderd. De jury wil meer zien, de media wil meer, het publiek wil meer. Charlotte Dujardin en Carl Hester vind ik meer neigen naar dat harmonieuze, met gevoel en gemak. Maar zoals in Hoofddorp, ik vind het echt om te huilen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:58

Mij handen jeuken als ik Salinero zo ziet strompelen
De oplossing is zo simpel..
Hij heeft te kampen met flink wat spierproblemen door eerdere trauma's
Zijn schouders (vooral de linker schouder) zijn zo ontzettend strak dat hij zich niet meer los kan laten
Ook de strekkers van het voorbeen zien er knalhard uit (hij kan zijn voorknieen niet eens meer buigen)
De rug en achterhand is inmiddels ook dramatisch
Door constante compensatie gaat hij ook op anders plaatsen steeds meer vast zitten
Daardoor kan Anky niet meer fijn zitten en moet ze zo veel moeite doen om netjes te kunnen blijven zitten en rijden dat het tenkoste gaat van zo'n beetje alles..
Het beeld van nu is in en in triest
Zo zonde een paard met zo veel kwaliteit en een ruiter met zo veel ruitergevoel
Ooit was dit zo'n los paard!
Blijkbaar zijn ze van mening dat je deze problemen met veel trainen kan verbeteren
Maar hij is het levende bewijs dat je spierproblemen niet weg kan trainen
zelfs niet als je meervoudig olympisch kampioen bent..
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-06-12 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:00

Unamie, heb je Anky dit al gemeld? :P :+
Volgens mij hebben ze daar bijna dagelijks een fysiotherapeut op stal lopen. Die zou dat soort dingen toch wel opmerken hoop ik? :=

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:06

Cayenne schreef:
Unamie, heb je Anky dit al gemeld? :P :+
Volgens mij hebben ze daar bijna dagelijks een fysiotherapeut op stal lopen. Die zou dat soort dingen toch wel opmerken hoop ik? :=

Zij geven oefeningen en trainings adviezen maar pakken die spierenproblemen zelf niet echt met hun handen aan
Als je alleen maar een beetje aait en wrijft kom je echt niet bij de diepste spierlagen!
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-06-12 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:07

Bomba schreef:
Ik vind daar wel iets mis mee. Zoals Anky toen met Bonfire liet zien was dressuur zoals dressuur bedoeld is. Op gevoel, met harmonie.

Het gaat overigens niet over de vergelijking Bonfire vs. Salinero, maar over het feit dat de harmonie in de hedendaagse sport ver te zoeken is. Tegenwoordig wordt de voorkeur gegeven aan spektakel. Ik ben met je eens dat de maatstaven zijn veranderd. De jury wil meer zien, de media wil meer, het publiek wil meer. Charlotte Dujardin en Carl Hester vind ik meer neigen naar dat harmonieuze, met gevoel en gemak. Maar zoals in Hoofddorp, ik vind het echt om te huilen.

Als de Engelsen met hun manier van rijden het tijdperk Sjef kunnen eindigen zou dat prachtig zijn. Maar het is ook wat de jury en het pubiek willen zien. In dit topic valt steeds maar de naam Matine dat vond ik nu echt een circus act die merkwaardig genoeg meteen hoog gewaardeerd werd, merrie is er wel snel aan kapot gegaan
Vanavond de eerste voetbalwedstrijd voor Nederland, en daar zie je hetzelfde, niemand vind het harde korte spel van Oranje mooi, maar als ze er mee winnen is het goed, op die paar idioten na die liever mooi voetbal zien.
En dat zie je dus bij de dressuur ook, het gaat niet meer om de schoonheid en harmonie het gaat vooral om het winnen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:08

unamie schreef:
Zij geven oefeningen en trainings adviezen maar pakken die spieren niet echt met hun handen aan
Als je alleen maar een beetje aait en wrijft kom je echt niet bij de diepste spierlagen!

Als ze dit in Erp lezen rollen ze over de grond van het lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:08

Cayenne, zie haar onderschrift, die fysio van Anky ziet het nog niet want die heeft het nog niet door... ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:09

sarabande schreef:
Als ze dit in Erp lezen rollen ze over de grond van het lachen

Als je nu naar Salinero kijkt valt er vrij weinig te lachen :(:)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:10

horseyfries schreef:
Cayenne, zie haar onderschrift, die fysio van Anky ziet het nog niet want die heeft het nog niet door... ;)

inderdaad!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:11

Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van Carl Hester en Utopia.
De harmonie tussen Anky en Salinero was er ten tijde van de vorige OS-en zeker wel, het is alleen een heel ander soort harmonie dan Anky en Bonfire. Puur omdat het twee compleet verschillende paarden zijn. Eens, ik vond de proef van Anky eergisteren ook niet geweldig. Slecht was het ook niet, er zaten goede momenten tussen, maar het oude kippenvelmoment van vroeger had ik nu ook niet. De laatste keer dat ik van Anky en Salinero kippenvel kreeg was tijdens Hickstead, zeker omdat ze toen koos voor haar oude kurmuziek . Toen klopte het weer helemaal. Je zou eigenlijk dat filmpje hier ook weer moeten zetten (jammer, kan hem via youtube niet vinden).