'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:32

Beter laat dan nooit deze actie.
Wat die man schrijft, schreef ik al járen terug.
Maar ja, zo´n bericht komt van Mars 8-)

De ruiterij doet nu hetzelfde als de OTR motorrijders 20 jaar geleden.
Die wilden ook niet begrijpen dat ze hun eigen glazen ingooiden.
Nu mogen ze niet eens meer met van kenteken voorziene OTR motorfiets over openbare!! onverharde wegen. Op de Veluwe zelfs niet in hele gemééntes 8)7

Goede opmerking hier over ruiterpaden. Dat is géén alleen maar groot goed :)*
Waar een ruiterpad is, mag je nergens anders meer: ook niet op de rest van de infracstuctuuur; niet op de rijbaan.
En wie betaalt het??

De perceptie van overlast speelt al meer dan 10 jaar.
Het neuzelen over wellus/niettus is een volstrekt gepasseerd station.
Het is nú al een situatie dat sommige gemeenteraden via APVs verboden opleggen.
De ruiterij hééft de eigen ruiten al ingegooid.
Wanneer ze niet heel hard zelfreguleert worden het er meer.

Oh en dames; dat gaat niet over ´in stap passeren´ of in ingehouden draf. De meerderheid van de ruiters kent nog niet eens de verkeersregels, laat staan hun verantwoordelijkheden.
De in gelukzalig onbenul rondrijdende assertieve paardemeiskes die hier op Bokt de grootse groep zijn hebben het voor de rest verziekt.
´Kijk mama; zonder gezond verstand.´

Let op!!!
Een algemeen verbod op paardrijden in de openbare ruimte behalve op de ruiterpaden is niet ondenkbaar meer.
Enneh, dat die ruiterpaden dan door de ruiterij zelf betaald moeten gaan worden is gewoon heel redelijk zelfs.

Letizia

Re: 'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:38

Nou, dan kunnen ze straks ruiterpaden vanaf elke boerderij waar paarden staan gaan aanleggen :')
Hoe wil je anders bij een pad komen? Ik zie het nog niet zo'n vaart lopen :Y)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:48

Huertecilla overdrijft graag om zijn punt duidelijk te maken en neemt in zijn pleidooi niet mee dat OTR motorfietsen veel harder gaan waardoor ze een groter gevaar opleveren, geluidsoverlast brengen in natuur- en stiltegebieden en veel meer schade aanrichten dan paarden. Daarnaast is buitenrijden ook toerisme en wordt er goed geld aan verdient rondom de natuurgebieden. Ruiters weren = geld mislopen.
Overigens kost de aanleg van ruiterpaden zeer weinig geld hoor, paar paaltjes in de grond op bestaande paden en je bent er al. En ja, daarvoor betaal ik al.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:31

Letizia schreef:
Nou, dan kunnen ze straks ruiterpaden vanaf elke boerderij waar paarden staan gaan aanleggen :')
Hoe wil je anders bij een pad komen?

Zie de wapenwet mbt alleen de directe weg van/naar de schietbaan :)*

Citaat:
Ik zie het nog niet zo'n vaart lopen :Y)

Er zíjn al verschillende gemeentes met beperkende APVs.
De beging ís al op gang.
Wanneer de ruiterij het niet inziet kómt de vaart er al in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:38

_Dune_ schreef:
Huertecilla overdrijft graag om zijn punt duidelijk te maken en neemt in zijn pleidooi niet mee dat OTR motorfietsen veel harder gaan waardoor ze een groter gevaar opleveren, geluidsoverlast brengen in natuur- en stiltegebieden en veel meer schade aanrichten dan paarden. Daarnaast is buitenrijden ook toerisme en wordt er goed geld aan verdient rondom de natuurgebieden. Ruiters weren = geld mislopen.
Overigens kost de aanleg van ruiterpaden zeer weinig geld hoor, paar paaltjes in de grond op bestaande paden en je bent er al. En ja, daarvoor betaal ik al.

Een gevallen ruiter = paard los door de openbare ruimte = risico.
Een groot deel van de ruiterij heeft geen benul van regels en verantwoordelijkheden terwijl een motorrijder een rijbewijs moet halen.
OTR rijders waren ook toeristen en die spendeerden meer in restaurants dan ruiters.

Wellus/niettus is echter volstrek gepasseerd.
Er zíjn al gemeentes met beperkende APVs.
Wat wil je nu nog ontkennen?
Erkennen is de hoognodige stap om te probéren te voorkomen dat er nog meer beperkingen gaan volgen.

Ga vooral zo door en het buitenrijden wordt in de meest aantrekkelijk gebieden gereduceerd tot ´Ikea-routes´; verplicht in stap-file langs punten waar geld uitgegeven kan worden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:32

HC vaak krijg je geeneens een boskaart als je geen ruiterbewijs hebt (rijbewijs voor op de koets en het paard). Daarom zijn we een paar jaar geleden met heel de stal braaf op cursus geweest om ons ruiterbewijs te halen.

Daarnaast is de Veluwe dé plek van paardenminnend NL, denk aan de Eper 4 Daagse (waarbij boeren en landgoedeigenaren zelfs hun eigen landgoed openstellen voor menners en ruiters), de Loener 3 Daagse en de kilometerslange Veluwe Trail waaraan diverse organisaties verbonden zijn (zoals campings, stallen, pensions).
Hier is geld te verdienen aan de recreatieruiter en dat zal gekoesterd blijven worden.

Ben je überhaupt weleens op de Veluwe geweest?? Heb je hier weleens gereden? Dan kan je pas oordelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:49

laetitia schreef:
HC vaak krijg je geeneens een boskaart als je geen ruiterbewijs hebt (rijbewijs voor op de koets en het paard). Daarom zijn we een paar jaar geleden met heel de stal braaf op cursus geweest om ons ruiterbewijs te halen.

Daarnaast is de Veluwe dé plek van paardenminnend NL, denk aan de Eper 4 Daagse (waarbij boeren en landgoedeigenaren zelfs hun eigen landgoed openstellen voor menners en ruiters), de Loener 3 Daagse en de kilometerslange Veluwe Trail waaraan diverse organisaties verbonden zijn (zoals campings, stallen, pensions).
Hier is geld te verdienen aan de recreatieruiter en dat zal gekoesterd blijven worden.

Ben je überhaupt weleens op de Veluwe geweest?? Heb je hier weleens gereden? Dan kan je pas oordelen.

:j

Dat geld verdienen heb ik al ingecalculeerd :)*
Men wil daar heel begrijpelijk wel de lusten en zo min mogelijk lasten.
Verboden behalve op de ´Ikea-routes´.
De ruiterij als keurig geregelde melkkoe en niet als leuk vrije hobby :)*

Voor de rest is dit voor mij een dubbeldejvu.
Bij de OTR motorfietsen én bij de ruiterij; de anti-ruiterij APV´s zíjn al een fenomeen; het onderwerp-artikel ís terecht; dat werd 10 jaar terug ook ontkent; toen en nu werd/wordt op de boodschapper geschoten.
Ga gerust zo door. TIOLI. Niet míjn probleem.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:59

Gereguleerde ruiterroutes heb ik persoonlijk geen enkel bezwaar tegen :D.
Maak er nu ook gebruik van en kan er uren en uren op dwalen, hoef echt niet van het ruiterpad af. Denk dat de meeste ruiters zelf het liefste op het ruiterpad rijden dan op de openbare weg of het fietspad.
Is veiliger en een stuk relaxter voor zowel ruiter als paard (en overige weggebruikers).

Dus die Ikea routes die jij noemt zijn niet zo'n slecht idee! De wandelaar zijn wandelpad, de mountainbiker zijn crosspad en de ruiter zijn ruiterpad. Lekker gescheiden en los van elkaar. Vind het prima :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:04

Ik zou het niet erg vinden een bedrag te moeten betalen om op ruiterpaden te kunnen rijden.
Net zoals hondenbelasting, zeg maar.

Maar als je ergens voor betaalt, moet er ook wat tegenover staan.
Zoals goede ruiterpaden, die af en toe bijgehouden worden.
Nu zijn ruiterpaden soms slecht bijgehouden, waardoor je alleen in stap erover kan.
En dan moeten het ook ruiterpaden worden voor ruiters, en niet voor wandelaars en fietsers.
Die hebben hun eigen paden.

Maar dit zal nooit gaan, want het bos is hier zo groot, dat is gewoon niet te controleren of mensen zich aan de regels houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:49

stef schreef:
maar dit is toch niks specifieks voor recreatieruiters? Is gewoon de hele maatschappij: ikke ikke ikke

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:08

Ik vind het heel bijzonder om dit te lezen. Ik rijd ook heel veel buiten, wij hebben maar erg weinig ruiterpaden. Ik ga nooit van de paden af of op de wandelpaden rijden....
En bij ons zijn er gelukkig ook weinig wandelaars die vinden dat ze op het ruiterpad moeten lopen!

Bij ons zijn echter de meeste paarden niets gewend, als je rustig aan komt draven en op tijd gaat stappen schrikken die beesten zich nog een hoedje....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:12

Huertecilla schreef:
_Dune_ schreef:

Een gevallen ruiter = paard los door de openbare ruimte = risico.
Een groot deel van de ruiterij heeft geen benul van regels en verantwoordelijkheden terwijl een motorrijder een rijbewijs moet halen.
OTR rijders waren ook toeristen en die spendeerden meer in restaurants dan ruiters.

Wellus/niettus is echter volstrek gepasseerd.
Er zíjn al gemeentes met beperkende APVs.
Wat wil je nu nog ontkennen?
Erkennen is de hoognodige stap om te probéren te voorkomen dat er nog meer beperkingen gaan volgen.

Ga vooral zo door en het buitenrijden wordt in de meest aantrekkelijk gebieden gereduceerd tot ´Ikea-routes´; verplicht in stap-file langs punten waar geld uitgegeven kan worden.

Jammer dat je mijn eerdere post en bovenstaande post niet goed hebt gelezen. Daarin valt te lezen dat ik het voor een groot deel met je eens bent, alleen vind ik dat je het veel te ver doortrekt en daardoor overdrijft. Kom een keer hier rijden, dan zul je zien dat het allemaal reuze meevalt en de wandelaars, fietsers, mountainbikers, joggers en ruiters in harmonie van de natuur kunnen genieten. Alleen zit er af en toe een groep bij die geen enkele rekening houdt met hun mederecreanten. En die zijn in elke groep te vinden, niet alleen de ruiters.
Je hebt het over een groot deel van de ruiters die niet op de hoogte is van de regelgeving, volgens mij is dat maar een klein deel. Ik rijd dagelijks buiten, en zie maar zeer weinig gebeuren. Meestal zijn het de wandelaars met loslopende honden en de mountainbikers die rijden waar ze niet mogen die problemen veroorzaken. Maar een enkele keer zijn het ruiters die zich niet aan de regels houden. Ik spreek zeer regelmatig met de boswachter van ons gebied, hem hoor ik niet klagen over de ruiters. Hij heeft meer problemen met de crossmotoren in een nationaal park en loslopende honden buiten het losloopgebied.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:32

Ik woon in Drenthe en ik vind dat er bij ons nog steeds veel mogelijkheden zijn. Soms via gescheiden routes, soms zijn er echte ruiterpaden. De meeste ruiters gedragen zich redelijk, alleen de 'mooi weer Ruiters' die af en toe het bos in stuiven weten duidelijk niets van regels of etiquette.
Wat mij opvalt in bovenstaande berichten is dat niemand in overleg treedt met terreinbeheerders. Wij doen dat wel, gewoon informeel, over stukken die slecht begaanbaar zijn, een doorsteek die er niet is maar het rijden een stuk aangenamer maakt, enz. Dan blijkt dat er best veel mogelijk is en dat ook Staatsbosbeheer en Drents Landschap vatbaar zijn voor redelijke argumenten. Het kan altijd beter, maar als je er niet over communiceert weet ook niemand dat er iets te klagen valt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:24

Ik sta er niet van te kijken hoor, als ik zie wat ze doen.

Zelfs een rijinstructeur van een groot manege hier, houdt zich er niet aan. En die geeft nota bene les voor ruiterbewijzen.

Echt te gek voor woorden en er zijn hier keigoeie ruiterpaden en met veel afwisseling.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:50

Het zou volgens mij al een hele vooruitgang zijn, mocht men in NL een minimumleeftijd aan het onbegeleid paardrijden op de openbare weg koppelen. Dan zullen er heus nog wel ruiters zijn die van ruiteretiquette geen kaas gegeten hebben, maar het is dan niet meer zo'n peutertuin. O:)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:26

Is er in nederland geen minimum leeftijd om met een paard de baan op te gaan?
In belgië moet je minstens 14 jaar zijn (wat in mijn ogen te jong is), of 12 jaar indien je een begeleider van minstens 21 jaar bij je hebt. Om te mennen moet je minstens 16 zijn.

Hier ging ik ooit mee met een manege op buitenrit... Stapte de begeleider midden in het bos van zijn paard. Maakte een dwarsbalk los die de weg moest versperren voor iedereen behalve voetgangers en leide vervolgens de volledige groep in galop over dit "verboden pad". Balk bleef los op de grond achter... |o

Zelf ga ik altijd stappen als ik een andere weggebruiker zie. Of dit nu voetganger, fietser of auto is.
En ik ga ook zeker niet over pas gemaaide weilanden gaan crossen wat ik echter veel andere ruiters wel zie doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 01:34

_Dune_ schreef:

Weinig geld??
http://www.scribd.com/doc/24036709/Voor ... lmere-Hout
Citaat:
De kosten voor de aanleg van 1 kilometer menpadbedragen(opgaaf SBB):
- Grond ontgraven en verwerken breed 2,50 m x 0,25 m diep = 625 m3 -> €5,25 per m3x 625 =€3.281,25
-Leveren en aanbrengen zand 2,50 m breed laagdikte 0,20 m = 500 m3 ->€16,50 per m3x 500 =€8.250,00
-Bebording leveren en aanbrengen (bewegwijzering) €1.200,00

Subtotaal €12.731,25
Onvoorzien 10% €1.273,12

Totaal per 1 km menpad:
€ 14.004,37

=Kosten nieuw aan te leggen route:Menpad (2,5 m breed): 8,2 km x € 14.000,- = € 114.800,-

Citaat:
Kosten verbreden/opknappen bestaande route:3,4 km x€ 7.000,- = € 23.800,-

Daarnaast ook paragraaf 8 lezen over de kosten van het onderhoud!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:40

soesita schreef:
Het zou volgens mij al een hele vooruitgang zijn, mocht men in NL een minimumleeftijd aan het onbegeleid paardrijden op de openbare weg koppelen. Dan zullen er heus nog wel ruiters zijn die van ruiteretiquette geen kaas gegeten hebben, maar het is dan niet meer zo'n peutertuin. O:)

Ik kreeg gisteren de papieren etc. van de Eper vierdaagse binnen. (quote jou even vanwege de ruiteretiquette)
Daar staat onder andere dit in:

"Rust en veiligheid staan hoog in ons vaandel geschreven. Ongelukken in het verleden hadden misschien kunnen worden voorkomen door op de juiste wijze met (paard)en en andere mededeelnemers om te gaan.
Helaas zijn er altijd mensen die zich niet houden aan de spelregels, zoals het inhalen/passeren van elkaar, drankgebruik en stapvoets op het terrein".

Toch jammer dat dit gebeurt. Je zou denken dat mensen die meedoen aan zo'n evenement, zich voorbereid hebben en weten waar ze mee bezig zijn.
En ook andere dingen, zoals rommel van zich af gooien, te luidruchtig gedrag etc., wordt voor gewaarschuwd, terwijl het eigenlijk vanzelfsprekend moet zijn.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:56

mika11, inderdaad erg jammer dat dit soort dingen gebeuren. Deze mensen verpesten de boel wel voor anderen.

Brainless, hier zijn de ruiterpaden aangelegd op bestaande paden. Zand dat hier een paar jaar terug gestort is, komt voor een groot deel uit de gebieden waar onderhoud is gepleegd om de natuur te behouden en te handhaven, dus dat is niet speciaal ingekocht. Hier is dus niets uitgegraven en ook geen zand gekocht. Daarnaast betalen ruiters om hier te mogen rijden.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:41

Er staat dat je op de veluwe de paden mag verlaten, dan kun je dus ook verwachtten dat je af en toe op een wandelpad uitkomt op zoek naar een ruiterpad. Dit zeg ik uit eigen ervaring. Dan moet je ook niet meer toestaan om de ruiterpaden te verlaten. Dit is anders niet te voorkomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:23

yerevan schreef:
Er staat dat je op de veluwe de paden mag verlaten, dan kun je dus ook verwachtten dat je af en toe op een wandelpad uitkomt op zoek naar een ruiterpad. Dit zeg ik uit eigen ervaring. Dan moet je ook niet meer toestaan om de ruiterpaden te verlaten. Dit is anders niet te voorkomen.

Ze bedoelen Park de Hoge Veluwe, de rest van de Veluwe mag je alleen op de ruiterpaden rijden.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:54

soesita schreef:

Dat zou in ieder geval al een hele hoop schelen :j
Als ik soms zie wat hier buiten rijdt zonder begeleiding :oo

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:21

Helaas zijn het vaak niet de hele jongere die zich niet aan de regels houden.
Ook hier op Bokt zie je regelmatig foto's langskomen die gemaakt zijn op plekken (midden tussen de hei, in een meertje, privéterrein) waar je niet mag komen met je paard. En die foto's zijn vaak niet van onder de 16/18 jarige.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:26

Brainless schreef:
Helaas zijn het vaak niet de hele jongere die zich niet aan de regels houden.
Ook hier op Bokt zie je regelmatig foto's langskomen die gemaakt zijn op plekken (midden tussen de hei, in een meertje, privéterrein) waar je niet mag komen met je paard. En die foto's zijn vaak niet van onder de 16/18 jarige.

Klopt helemaal! ik ging een keer rijden met een oudere [al ben ik dat zelf ook] en die ging dwars over de heide met zijn paard.
Ik zeg:dat mag helemaal niet hoor,en het is nog gevaarlijk ook met die konijnenholen.
Ach zegt hij,je mag zoveel niet,en die holen? paard moet maar kijken waar die loopt.Naja zeg.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:43

Anoli schreef:
Regels die ik heb geleerd:

- iedereen passeren in stap
- langs de weg rijden in de berm
- drollen opruimen
- als je een weg oversteekt doe je dat op een zo kort mogelijke manier
- je steekt ook netjes je hand uit
- altijd andere weggebruikers even bedanken als ze voor je aan de kant gaan
- op de paden blijven

Lijken mij toch basis regels :j

Oke, ik rij super veel buiten! En al deze regels hou ik me ook gewoon aan, niet omdat het me aangeleerd is, maar omdat ze gewoon vanzelfsprekend zijn. Maar oke, de drollen opruimen doe ik niet :o
En ik houd me eerlijk gezegd ook niet zo aan de ruiterpaden, vooral omdat het vaak onduidelijk is waar die zijn of er nauwelijk/geen zijn. Het is wel jammer dat hier minder geld in gestoken gaat worden, ik denk dat als ze er juist meer geld in gaan steken het verbeterd. :)