Academy Bartels ontvangt subsidie van Provincie Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:18

Sinds wanneer is scholing gratis? :D Volgens mij is scholing altijd nog een grote belastinggeldverslinder, en dat is niet erg als dat geld goed besteed wordt. Maar er wordt nu op zon manier bezuigigd in het onderwijs dat de kwaliteit onder druk komt. En hoewel die bezuiniging nu nog gelijkelijk over de bevolking wordt verdeeld, zullen toch welgestelde ouders sneller hun toevlucht kunnen nemen tot privescholen en bijscholing...

Het ging hier over het verdelen van belastinggeld, en dan gaat het om prioriteiten stellen.

Maar ik zei al eerder, dat subsidie in het bedrijfsleven tot oneerlijke concurrentie leidt en soms tot marktoverschotten. Ik zeg niet dat het bedrijfsleven niet door de overheid geholpen moet worden, maar dan liever niet door 'potjes' beschikbaar te stellen waar de ene ondernemer wel aanspraak op kan maken en de andere niet.
Ik zie al jaren dat met die subsidiegelden soms heel absurde projecten gefinancierd worden. Als ondernemers dat zelf zouden moeten ophoesten zouden ze t waarschijnlijk geeneens doen. :D
Ik zie ook bedrijven groeien die zonder die subsidie nooit zover gekomen zouden zijn en dan vraag ik mij af, is dat wel een gezonde vorm van bedrijfsgroei? (en ook dan weer: en de bedrijven die niet konden groeien omdat ze naast t potje pisten, ondervinden die geen schade, terwijl dat wellicht bedrijven waren die op termijn groter zouden kunnen worden op eigen kracht, maar die nu uit de markt gedrukt worden door de subsidieslurpers?)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:25

HolyPope schreef:
En paardensport is voor........?

In dit specifieke geval voor de meer gefortuneerde paardensporters in Nederland. En daar gaat het wmb mis met deze subsidie. Bartels heeft een enorm mooi bedrijf maar niet heel toegankelijk voor 'Jan met de pet', ik ben benieuwd hoe eea gerealiseerd/gespendeerd gaat worden of het echt heel nuttig is voor 'de samenleving'...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:31

Citaat:
De gemiddelde boer is voor ongeveer een derde van zijn inkomen afhankelijk van geld uit Brussel. Europese burgers dragen jaarlijks zo’n 40 miljard euro bij aan de agrarische sector. Dat bedrag komt van de belastingafdracht van de inwoners van de EU. Daarnaast worden door het landbouwbeleid de voedselprijzen kunstmatig hoog gehouden. De marktprijzen van etenswaren liggen in Europa zo’n 40 procent boven de wereldmarktprijzen. Dat levert de agrarische sector in de EU jaarlijks nog eens zo’n 80 miljard euro aan de kassa op. Volgens cijfers uit 2001 is een gemiddeld gezin met twee kinderen jaarlijks 1250 euro kwijt aan het Europese landbouwbeleid.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/ ... eel-1.html

Bovenstaande kan zomaar gebeuren door subsidie. Willen we van paardensportbedrijven de duurst betaalde uitkeringstrekkers van Europa maken? Als je een sector gezond wilt houden moet je hem aan zijn lot overlaten, hoogstens lastenverlichting voor een sector als geheel kan een (tijdelijk) middel zijn om een economie gezond te houden/maken.

Dit soort potjes leegschudden boven particuliere projecten leidt alleen maar tot mafkezerij. Dat heb ik in de cultuursector ook goed kunnen zien. ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:10

HolyPope schreef:
En paardensport is voor........?

Blijkbaar dus niet voor de paardenliehebber...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:43

Sammie schreef:
Persbericht Academy Bartels / http://www.bokt.nl

Het paardensportcentrum van Academy Bartels in Hooge Mierde is een van de Brabantse sportaccommodaties die in aanmerking komt voor ruim 1 miljoen euro subsidie van de Provincie Noord-Brabant. Dat werd woensdagmiddag medegedeeld in een persconferentie op het Provinciehuis. Het projectplan van Academy Bartels kreeg de hoogste waardering van de onafhankelijke experts, in het zogenaamde "tendersysteem", waarmee de Provincie de aanvragen van topsportaccommodaties uit diverse takken van sport heeft beoordeeld. In totaal werden er 15 aanvragen gedaan, waarvan er 5 zijn gehonoreerd.

Academy Bartels is een bekende naam, door de viervoudige Olympische deelname van Tineke Bartels en de tweevoudige Olympische deelname van haar dochter Imke Schellekens-Bartels. Beide amazones zijn samen goed voor drie zilveren Olympische teammedailles en Imke doet momenteel vooraan mee in de selectie voor de Olympische Spelen in Londen. Maar het bedrijf speelt ook een rol in de hippische talentontwikkeling, zoals het Rabo Talentenplan, dat samen met de KNHS wordt georganiseerd. Tineke Bartels is bondscoach jong oranje voor de dressuursport. Ook de educatieve evenementen, zoals het Global Dressage Forum, Horse Event en Animal Event zijn projecten van Academy Bartels.

Het grootschalige projectplan werd in samenwerking met de Gemeente Reusel-de Mierden opgesteld. Het maakt deel uit van de ontwikkeling van een hippisch-recreatieve poort Weeldse Heide, nabij het Landgoed de Utrecht. In het projectplan wordt onder meer voorzien in de uitbreiding van trainingsfaciliteiten, ruiterpaden, stallen, cursistenverblijven, cursusruimtes en voorzieningen voor aangepaste sporters.

Hier is het geld voor bedoelt. Dat potje had al een bestemming SPORT. Voor zorg en andere maatschappelijke subsidies komen uit een ander potjes. Voor elk iets is er een potje bestemt voor dat "iets". Als het goed is, worden er elk jaar of om de zoveel jaar subsidie potjes gemaakt voor diverse doeleinde. Nu de paardensport en volgend jaar weer een ander tak van de sport. Niks mis mee. Het zal heus niet in de zakken van de Fam. Bartels verdwijnen. Het gaat naar een project!

Hier in Belgie krijg je gemeente subsidie en subsidie van de Vlaamse Gemeenschap om een buurtfeest te houden. Niks mis mee. Dat potje bestaat al jaren en wordt al jaren uitbetaald aan de organisatie van het buurtfeest :9. Daar wordt rekening meegehouden met de uitgave per jaar van de gemeente/provincie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:46

PhiaBink schreef:
Hier is het geld voor bedoelt. Dat potje had al een bestemming SPORT. Voor zorg en andere maatschappelijke subsidies komen uit een ander potjes.

Even teruglezen dat staat al diverse malen genoemd, ook dat er andere aanvragen voor sportfaciliteiten die in deze tijd wellicht meer voor de hand liggen niet gehonoreerd zijn.

Keet

Re: Academy Bartels ontvangt subsidie van Provincie Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:49

Maar geld in een al noodlijdend bedrijf stoppen heeft over het algemeen geen zin. Misschien als er nogal goed wordt gereorganiseerd, maar zeker niet als ze al op een afgrond afstevenen :n dan kan je het geld net zo goed weggooien.

Bartels zal wel met een goed uitgewerkt plan zijn gekomen waar de provincie heil in ziet :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:51

sarabande schreef:
Bob1976 schreef:
Dat 'gewone' mensen de cursusweken van Tineke niet kunnen betalen, ligt volgens mij net iets anders. "Gewone" mensen hebben ook andere prioriteiten. Als ik echt, echt heeel graag wil dan leg ik daar al m'n geld voor op zij, zeker als ik wist dat ik Olympische kwaliteiten had.

Er zijn heel veel mensen die geen geld hebben om opzij te leggen

Dat zeggen ze ook vaak tegen mij en vervolgens steken ze dan een sigaretje op.....

Ik ben een hele gewone mens, heb geen sponsor, geen rijke ouders, en toch ga ik op trainingsweek naar Bartels. Maar ik rook niet, drink niet, ga niet op gewone vakantie maar de trainingsweek IS mijn vakantie. Niet dat ik arm ben, absoluut niet, maar als iedereen net als ik twaalf uur per dag ging werken dan waren ook zij in staat om een trainingsweek bij Bartels te betalen. Het zijn keuzes die je maakt, en zo is het ook met het onderwerp hier: een commissie heeft een keuze moeten maken, en gekozen voor een blijkbaar goed onderbouwd plan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:55

Netje schreef:
randalinpony schreef:
[Ik denk dat het persoonlijk leed dat ontstaat als de Barteltjes van deze wereld geen medailles meer rijden wat kleiner is, dan het persoonlijk leed van kinderen uit de onderlaag die geen toegang meer hebben tot een sportvereniging, of goede scholing.

Overigens lijkt mij het wegslijpen van de Drempels rond Huize Bartels op geen enkele manier bijdragen aan het verhogen van het Olympisch niveau in ons land. ;)

Bij mijn weten is scholing nog altijd gratis voor iedereen t/m de middelbare school. Beetje vreemd vergelijk dus.

Maar goed: kennelijk moeten we alle subsidie voor niet zorg of armoedebestrijding gerelateerde zaken maar schrapen en mogen particulieren geen initiatieven meer ontplooien.... Jammer soms dat Nederland steeds 'smaller' gaat denken. Daar helpen we de economie weer lekker mee uit de put.

Inderdaad, als we naar de mensen die hier commentaar op leveren moeten gaan luisteren gaat al het geld maar één kant op, en dat gaat de economie er ook niet op vooruit helpen.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:56

laat ze het Voice geld in de aanleg van een ruiterpad steken ;)
Ik ben tegen dit soort subsidies, laat de marktwerking gewoon plaatsvinden zodat ongezonde bedrijven omvallen en gezonde bedrijven kunnen uitbreiden van de eigen winst.
Steek dat subsidiegeld maar in het behoud van natuur of help armlastigen/weeshuizen of whatever nobels ermee.
Maar goed zo zijn er meer subsidies waar ik met afgrijzen naar kijk en wanneer je het aan het "volk" vraagt het grootste deel nee zou zeggen, maar op een of andere manier er toch gemakzuchtig en lustig uit subsidiepotjes gegraaid/uitgedeeld wordt. Zo'n blote voeten pad van een of andere vrouw voor €50.000 Europees subsidiegeld zag ik laatst op tv. Voor niets kun je door heel het land over een grindpad lopen voor dezelfde ervaring... Linkse hobbies pfff (duikt en rent weg)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:58

Evelli schreef:
Maar geld in een al noodlijdend bedrijf stoppen heeft over het algemeen geen zin. Misschien als er nogal goed wordt gereorganiseerd, maar zeker niet als ze al op een afgrond afstevenen :n dan kan je het geld net zo goed weggooien.

Bartels zal wel met een goed uitgewerkt plan zijn gekomen waar de provincie heil in ziet :)

We hebben het niet over een bedrijf dat produceert, we hebben het over sportaccomodaties die diensten aanbieden
Zoals hier zelfs op Bokt bekent zou moeten zijn zitten we in een recessie en is het voor veel mensen niet meer mogelijk om zoiets basaals als hun sport uit te oefenen.

Stop in zon tijd dat geld dan in een accommodatie die werkelijke diensten aanbied aan mensen en jongeren die daar behoefte aan hebben, in plaats van zon glamour project
Het is gewoon niet terecht in deze tijd

De president van Frankrijk heeft dat begrepen, die neemt de trein in plaats van zijn privé vliegtuig, niet omdat het niet betaald wordt, maar omdat het in deze tijd niet passend is, dat zou provinciale staten ook moeten begrijpen.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:59

overigens: Als er minder subsidies uitgedeeld worden betaal ik minder belasting en kan ik meer op vakantie, goed voor de reisbranche :D

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:07

Subsidies is helaas soms nodig, omdat de banken geen krediet meer geven aan ondernemers die wel grote investeringen moeten doen om te kunnen overleven. Weet niet of dat hier het geval is, maar het is ook weer goed voor de werk gelegenheid en dus voor de economie. Overigens ben ik heel erg tegen subsidies. Ik vind een gezond bedrijf moet kunnen bestaan zonder subsidies en moet met goede degelijke plannen en goede argumenten het geld ergens anders vandaan kunnen halen (bedrijfsleven).

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:40

Laat ze het geld maar bij het potje in stoppen voor de zorg, maak van heel dichtbij dagelijks mee dat er te weinig is. En dan ook nog bezuiningen op de zorg? Sorry maar laat me niet lachen. Dit geld had mooi in het zorg potje gekund. Daar hebben ze het harden nodig dan bij fam. Bartels (ik gun het ze wel, daar gaat het niet om) maar hebben ze het ook echt nodig???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:42

Ankje11 schreef:
Laat ze het geld maar bij het potje in stoppen voor de zorg, maak van heel dichtbij dagelijks mee dat er te weinig is. En dan ook nog bezuiningen op de zorg? Sorry maar laat me niet lachen. Dit geld had mooi in het zorg potje gekund. Daar hebben ze het harden nodig dan bij fam. Bartels (ik gun het ze wel, daar gaat het niet om) maar hebben ze het ook echt nodig???

Dat is helemaal niet aan de orde, is hier al diverse keren gezegd, dit is een sportsubsidie

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:43

sarabande schreef:
Ankje11 schreef:

Dat is helemaal niet aan de orde, is hier al diverse keren gezegd, dit is een sportsubsidie

Dan nog. Dit is belachelijk veel. Kan wel wat minder lijkt mij.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:44

Dat is eigenlijk wel aan de orde. Waarom moet de sportsubsidie zo enorm hoog zijn terwijl er in de zorg nog meer bezuinigd moet worden?

Keet

Ankje11 schreef:

DAT KAN NIET! Je kan niet geld van het ene subsidie potje naar het andere schuiven.
En ja, er moet eens goed naar de zorg gekeken worden. Daar kan héél veel geld bespaard worden. Niet alleen op alle bonussen van de hoger geplaatste mensen. Maar ook voor het onnodig afschrijven van hulpmiddelen, onnodig voorschrijven van medicatie en het onnodig uitdelen van bepaalde zorgmiddelen e.d. Dan zou er pas veel geld vrij komen voor de daadwerkelijke zorg.
Dus hervormingen op het gebied van zorg!
Dit heeft niets met de zorg of wat dan ook te maken. Dit is een ander potje en dat geld kan niet naar de zorg!

JuliaMaria

Vind het eigenlijk al belachelijk dat er dergelijke bedragen aan sport gesubsidieerd worden... Mag best wat minder hoor, de familie Bartels heeft niets te klagen namelijk...

Aan de andere kant worden er kinderen met zwaar autisme gekort op hun PGB en moeten ze weer thuis gaan wonen met alle gevolgen van dien. :r Om maar iets te noemen...

Evelli: Natuurlijk kan dat geld wel naar de zorg, als ze minder geld vrij maken voor sportsubsidies kan dat prima.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:45

JuliaMaria schreef:
Vind het eigenlijk al belachelijk dat er dergelijke bedragen aan sport gesubsidieerd worden... Mag best wat minder hoor, de familie Bartels heeft niets te klagen namelijk...

Aan de andere kant worden er kinderen met zwaar autisme gekort op hun PGB en moeten ze weer thuis gaan wonen met alle gevolgen van dien. :r Om maar iets te noemen...

Dat heeft helemaal niets te maken met deze subside, andere discussie. Misschien een ander topic over openen.

JuliaMaria schreef:
Evelli: Natuurlijk kan dat geld wel naar de zorg, als ze minder geld vrij maken voor sportsubsidies kan dat prima.

Zo werkt dat gewoon niet in de echte wereld. Er gaan miljoenen naar de zorg, miljarden! Daar moet gewoon eens hervormd worden. Dan komt er meer dan voldoende geld vrij voor de zorg!
Laatst bijgewerkt door Keet op 01-06-12 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:52

Brabant is een rijke provincie die kan wel wat lijden, maar ik vind het absoluut niet geod besteed..subsidie is bedoelt om juist noodlijdende instantie te helpen die een waardevolle betekenis vor de maatschappij hebben en dat heeft het niet.....de gewone man gaat niet naar academie bartels.....de meer bedeelde man met dito aarden dus wel en hobby mag wat kosten.....

De simpele hobbelruiter zal daar niet voor opleiding terecht kunnen..in de topsport is meer dan genoeg geld aanwezig in de vorm van sponsors en alleen met sponsors red je et verder dan de basis

Ook volgen van clinics, cursussen ed moet je diep in de buidel tasten, die worden ook niet gesubsisieerd....zie niet in dat Bartels geld nodig heeft...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:56

noodlijdende instanties zijn vaak bodemloze putten die snel failliet gaan
toch zonde om daar geld in te steken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:39

Of nieuw leven in blazen? Meer zonde om winstgevende erg commerciele projecten voor de rijkere man te spekken

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:03

Citaat:
In het projectplan wordt onder meer voorzien in de uitbreiding van trainingsfaciliteiten, ruiterpaden, stallen, cursistenverblijven, cursusruimtes en voorzieningen voor aangepaste sporters

Het uitbreiden van de faciliteiten van de firma Bartels dus... iets in mij zegt dat ze niet opeens een andere doelgroep (lees: de minder bedeelden onder ons) gaan aanspreken. Tevens twijfel ik er aan dat het zoveel werkgelegenheid gaat scheppen dat dit geld zo echt veel gaat doen voor 'de gemeenschap'. Begrijp mij niet verkeerd, ik gun het ze van harte en ik vind dat ze een topbedrijf hebben. Juist daarom vind ik dat ze best verder kunnen zonder zo'n 'injectie'. Ze kunnen hetzelfde kunstje blijven doen, alleen op grotere schaal. Daardoor zullen zij inderdaad meer winst gaan draaien... eigenlijk 'oneerlijke' concurrentie. Stop het geld in sportaccomodaties oid die de minder bedeelden onder ons helpen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:10

Fam. Bartels zou het geld tot en met komende winter in een 'potje' moeten stoppen. Ik zie veel paardenleed aankomen, aankomende winter i.v.m. de recessie.