“Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:06

Sonja_vR schreef:
als er in het Z klasses problemen naar voren komen waaruit blijkt dat de basis niet goed is bij een flinke groep combinaties, is er dan tot en met het M2 niet gewoon te soepel beloond voor prestaties?

Absoluut. Maar dat komt natuurlijk ook door het niveau van de juryleden. Hoe lager de klasse, des te lager het niveau van het jurylid (over het algemeen dan). En dan worden sommige problemen nog wel eens gemist.[/quote]

Vraag mij wel af hoe. Kijk, dat je kleine probleempjes mist, dat kan bijna niet anders. Maar een paard wat ver achter de loodlijn gereden wordt en dan ook nog eerste wordt met dikke winstpunten... Dat moet toch niet kunnen.

[/quote]

Dit soort dingen zie je helaas ook nog weleens in de topsport..ook daar wordt het weleens beloond..ik denk dat er ook een verschil is in visie onderling tussen instructeurs/ruiters/juryleden..ieder gaat uit van datgene wat hij of zij geleerd heeft.In die zin zijn de instructeurs er ook mede verantwoordelijk voor en vindt ik het goed dat de knhs de instructeursopleiding verzwaard.

connepon85

Re: “Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:12

Dat vind ik ook wel goed, maar ook al geeft een instructeur aan dat er nog meer verbeterd moet worden voordat er gestart kan worden, dat weerhoudt veel ruiters er niet van om toch te gaan starten. En dan komen ze met een puntje thuis en dan heeft de instructeur volgens hen dus ongelijk gehad. Want de jury heeft namelijk een winstpunt gegeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:00

Joyceb, aan onderlinge wedstrijden had ik nog niet eens gedacht, maar in de context die je erbij geeft is het inderdaad wel een goed punt. Vroeger had je nog onderlinge rubrieken voor de leden van de vereniging, maar dat is allemaal weggewerkt en is nu in de vorm van impulsrubrieken weer ingevoer, MET inkomsten voor de KNHS natuurlijk. De verenigingen zouden dit vorm moeten geven voor hun leden, dat kunnen ze best en ze hebben ook het beste inzicht in de behoefte. Dit kan gewoon in combinatie met wedstrijden voor hobbyruiters die wel voor promotie willen rijden.
De oplettende kijker heeft misschien wel door dat ik eigenlijk de oude NBVR terug wil :D.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:21

klopt, alleen hebben wij als vrijwilligers helemaal niet de behoefte om onderlinge wedstrijden voor winstpunten te organiseren gezien de hele administratieve en financiële rompslomp die daar bij komt kijken...

En je mag wel oefendagen organiseren, maar dan mag je weer geen klassement opmaken...
De enige echte reden waarom het zo moeilijk moet, is in mijn ogen een financiële... want als we het over paardenwelzijn hebben, valt dat weg als je gewoon de leeftijdsgrenzen aan houdt, want hoe er verder gereden wordt, daar heb je de jury voor die met punten wel aan geeft of je thuis hoort in die klasse...
Meestal gaat het om ruiters die een b proefje rijden als ze geen ervaring hebben of een heel laag parcoursje willen springen, wat nog lager ligt dan de BB... En de ruiters die wel ervaring hebben, rijden meestal in hun eigen klasse of proberen of ze al klaar zijn voor een klasse hoger als ze daar qua winstpunten (bijna) aan toe zijn.

Maar goed, de echte recreatieruiter die nu dus mee moet doen met die impulsrubrieken, die hadden er helemaal niet bijgehoeven. Die mensen konden immers gewoon terecht bij verenigingen met hun onderlinge wedstrijden of op de maneges met onderlinge wedstrijdjes of FNRS proefjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:27

Een recreatieruiter of hobbyruiter is volgens mij iemand die het niet voor beroep doet. Ik bedoel er dus niet alleen de mensen mee die zonder enige ambitie zo nu en dan op een paard hangen. De enige reden dat er impulsrubrieken zijn, is omdat het omzet genereert voor de KNHS.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:59

nee, maar die ruiters met ambitie, die rijden wel voor winstpunten de officiële wedstrijden en gebruiken onderling vooral voor nieuwe of jonge paarden uittesten of een klasse hoger proberen/oefenen of als ze problemen hebben met een paard en het als training willen gebruiken.

En bij die ambitieuze ruiters kun je een hoop doen met goed jureren en goede instructie...
Alleen ben ik niet helemaal blij met de standaard ORUN manier instructie... Heb het idee dat die te weinig rekening houdt met verschillen tussen paarden en ruiters. een beetje "one size fits all" manier, wat in de praktijk natuurlijk niet zo werkt...
Maar goed, misschien is dat de laatste jaren al aan het veranderen?

Er zit een groot verschil in lesgeven aan beginnende ruiters of aan wedstrijdruiters. Vaak wil men te snel met het paard bezig en vergeet men dat de ruiter het eerst moet leren voor die zijn paard goed kan trainen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:08

Ik denk dat werken aan paard en ruiter een combinatie moet zijn..je kan bijv. wel corrigeren als iemand steeds zn hakken optrekt,maar als het paard niet aan het been is zal de ruiter in zo"n fout blijven hangen..idem dito aan de voorkant.

Ik denk dat veel ruiters idd te snel willen,en idd al op wedstrijd gaan voordat de instructeur aangeeft dat ze er klaar voor zijn..en sommige mensen zijn natuurlijk ook nogal hardleers..gaat het met de ene instructeur niet hard genoeg,of moeten ze teveel naar zichzelf kijken dan wordt er overgelopen naar een volgende..zelfde weer met het paard.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:02

Mee eens hoor, een kern van het probleem zit hem mijns inziens ook in het niveau van de gemiddelde instructeur.

Daarnaast merk ik hier in de regio dat er bepaalde wedstrijden zijn waar je gegarandeerd winst rijdt, tsja en als je als combinatie die maar telkens opzoekt beland je vanzelf in het ZZ-Zwaar.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:21

Precies, daarom lijkt het mij ook verstandig dat verenigingen juryleden NIET meer van te voren bekend maken.... Doe ik zelf ook nooit...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:22

connepon85 schreef:
Dat vind ik ook wel goed, maar ook al geeft een instructeur aan dat er nog meer verbeterd moet worden voordat er gestart kan worden, dat weerhoudt veel ruiters er niet van om toch te gaan starten. En dan komen ze met een puntje thuis en dan heeft de instructeur volgens hen dus ongelijk gehad. Want de jury heeft namelijk een winstpunt gegeven!

En weer: Tada!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:38

Ik heb nooit begrepen waarom je met gemiddeld een 6 een winstpunt kreeg. Voor mij is gemiddeld een 6: je voldoet aan het niveau van de klasse waar je in zit (maar dan ook maar net).
Waarom zou je dan kunnen voldoen aan het niveau van een klasse hoger? Ik zou zeggen: bij minimaal 63 procent een winstpunt geven. Als je er dan 10 bij elkaar kunt rijden, dan kun je zeggen, jij bent klaar voor een klasse hoger, want de verwachting is dat je aan dat niveau net zult voldoen (dus gemiddeld een 6 kunnen rijden).
Lijkt mij veel beter. Dan hoef je verder niks te verandereren. Ik denk dat je dan al een groep ruiters kwijt bent.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:47

Ik verwacht dat als je de norm voor een winstpunt omhoog gooit, juryleden op een gegeven moment automatisch royaler gaan worden in het geven van punten. Misschien dan gewoon de winstpunten blijven hanteren zoals deze nu zijn, maar daarbij een aanvullende eis dat ze ook een paar keer 63% of 65% gescoord moeten hebben.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:54

Dat denk ik niet. Een 6 staat voor een bepaalde kwalificatie van de oefening. Als je dat als ruim voldoende of voldoende houdt, dan blijft een bepaalde uitvoering een 6 krijgen. Juryleden geven geen punten met in het achterhoofd wel of geen winstpunt (alleen als het erom spant en de laatste punten moeten gegeven worden, dan wordt daar wel eens naar gekeken). Juryleden punten per onderdeel naar wat ze zien. Nu is een 5 geloof ik voldoende en dat is dus ook al verkeerd wat mij betreft. Op school is een 5 ook geen voldoende. Dus gewoon bij 63 (of nog meer) pas een winstpunt geven, dat lijkt mij het beste.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:04

connepon85 schreef:
Absoluut. Maar dat komt natuurlijk ook door het niveau van de juryleden. Hoe lager de klasse, des te lager het niveau van het jurylid (over het algemeen dan). En dan worden sommige problemen nog wel eens gemist.

Helemaal mee eens!
Laatst bijgewerkt door MeFlower op 24-05-12 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:15

De hoog opgeleide jury's zijn schaars en daar zijn er dus niet genoeg van om de klasse B te jureren + ik denk dat ze daar ook niet veel voor voelen. Vergoeding is ook nog eens lager.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:17

Nee precies. Is best lastig allemaal. Maar goed om dit mee te lezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:26

dat van die cijfers vond ik ook nooit logisch. Een 6 is voldoende... niet een 5.
En je kunt verschil maken tussen een voldoende proef en inderdaad promotiepunten. Vind het geen gekke om de promotiepunten iets hoger dan 60% te zetten... Dan heb je tenminste een tusseniets tussen een voldoende proef rijden en een ruim voldoende proef rijden die een promotiepunt waard is. Nu heb je het gevoel onvoldoende gereden te hebben als je geen winstpunt hebt en zo voelt dat voor juryleden ook als ze die punten uitdelen...

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:36

Daar zit inderdaad wel iets in

danatjee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:55

ik vind het zelf niet erg, ik heb nog niks anders meegemaakt dan de zz-licht in de breedtesport, ik hoop wel dat de rest nu gewoon zo blijft.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:05

Het punt is dat er veel verschil zit tussen een 5,5 dat bij voordeel van de twijfel een 6 wordt of een 6,5 dat een 6 wordt. Zo kan een ruiter met overwegend 6,5 omlaag afgerond vlakbij een ruiter staan in de uitslag die 5,5 omhoog afgerond naar een 6 zijn.
Misschien ook in de basissport halve punten toestaan (al vrees ik dat secretariaten daar niet vrolijk van worden en het inschrijfgeld wellicht ook omhoog gaat om de kosten en inspanning te compenseren)..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:39

En er word nog te veel gejureerd naar het "plaatje" is mijn ervaring
Behalve dun klein meisje zwart paard bedoel ik dan ook (eigen ervaring) paard loopt hele proef heel constant maar erg strak(heb niks te vertellen maar hij springt ook niet weg) krijg een wp.
Paard loopt lekker los en daardoor soms een storing/mispas/niet super strak beeld en 160....
Dan gaan veel ruiters rijden naar de jury om zo maarte zeggen (in de b/l betrapte ik mezelf er ook op oh die zit er dus moet ik zo rijden). Terwijl je dan bezig bent met iets verkeerds erin rijden.
Bv laatst iemand "bij hem moet een sb op 4sporen" hoezo? Ja als ik hem op 3 sporen (correct rij) krijg ik een 5 en als ik zoveel stelling heb dat hij op 4 loopt een 7....

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 05:02

Zolang je training correct is dan is het niet zo'n ramp voor je africhting om je daar in de rijg een beetje aan aan te passen die 6 minuten maar het is jammer dat het zo werkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 06:51

knollentuin schreef:
nou daar komen ze lekker vlot achter... dit is al vele malen eerder geroepen dat dit gebeuren zou...
ze verschuiven de eigenlijke problematiek, ik snap dat het veranderen moeilijk zal gaan maar er moet vanaf het z al wat gebeuren...

Dat zeggen ze toch ook juist in dit artikel.. :')

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 07:56

misschien moet je pas een winstpunt krijgen als je 63/65% hebt ipv 60%.

Ruiters moeten zelf beter kijken of ze goed genoeg zijn om een klasse hoger te rijden, ik denk dat daar de grootste knelpunt ligt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:17

Michael1104 schreef:
misschien moet je pas een winstpunt krijgen als je 63/65% hebt ipv 60%.

Ruiters moeten zelf beter kijken of ze goed genoeg zijn om een klasse hoger te rijden, ik denk dat daar de grootste knelpunt ligt.

Klopt, de zelfreflectie is ver te zoeken. Ik vraag soms ook wel aan ruiters die ontevreden zijn met hun punten of ze de proef gefilmd hebben. Meestal is dat niet zo en raad ik aan om de training en/of de proeven te filmen en terug te kijken.
Maar idd praten instructeurs ook de leerlingen naar de mond puur om de centen binnen te halen. En dus denken de leerlingen dat ze het goed doen en gaan zo op wedstrijd.