Cassidy schreef:Misschien even een vraag voor iedereen: als je ergens je werk van maakt, dan moet je scoren om klanten te krijgen die je willen betalen. Toch? Anders ga je het niet redden. Winnen is meestal de manier om in de picture te komen staan. Als jij het niet doet, doet een ander het wel. Ik kan me niet voorstellen dat iemand geen dierenliefhebber is om in de paarden te beginnen, de vraag is: hoe ver ga je om daar te blijven? Want als jij met softe trainingsmethodes altijd achteraan eindigd, en degene die wel methodes blijven toepassen die omstreden zijn vooraan: stop je er helemaal mee of ga je mee?
Die discussie heb ik in een ander topic willen aanzwengelen...
Ik denk dat je sowieso een onderscheid moet maken tussen het toepassen van methoden waarvan je WEET dat het slecht/ pijnlijk is voor het paard, en methoden waarvan je meent dat ze niet slecht/ pijnlijk zijn, maar waarvan anderen zeggen/ vinden dat de methode niet door de beugel kan... (zoals in het rollkur verhaal).
In het eerste geval ben je een sadist als je de methode alsnog toepast. Dit topic in een goed voorbeeld van wat sadisme inhoudt.
In het tweede geval denk je dat je geen schade aanricht, maar menen anderen dat dat wel zo is. Die discussie is veel moeilijker. Aangezien je het dan niet hebt over moedwillig kwaad willen doen, sterker nog: aangezien je dan meent dat het absoluut niet verkeerd is of kan zijn.