Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
geerke schreef:mij herkennen ze vooral als ik met hooi loop of een bak voer in mijn handen heb
jensvl schreef:Paarden hebben een ontzettend goed geheugen, dus herkennen ze mensen wel.
Ik heb enkele maanden geleden een lezing gehoord van een professord op het gebied van paarden. Ze hadden onderzoekingen gedaan en kwamen tot het volgende besluit.
Het voornaamste hulpmiddel van een paard is je stem. Ze herkennen je stem altijd, ook al ben je verkouden of hees. Ook het ritme van stappen is bij elke mens een beetje anders. Aan het geluid van de voetstappen herkennen ze dus de mens ook al. De blik en de geur helpen veel minder in het herkennen van een mens. Waarom? Een paard kijkt altijd naar het hele lichaam. In de natuur is dat nodig omdat ze anders veel van de lichaamstaal van andere mensen zouden missen. Wij kleden ons elke dag anders, dus voor het paard zien wij er ook elke dag anders uit. Bovendien gebruiken mensen zeep met geuren, aftershave, deo en parfums. Dat alles verbergt onze natuurlijke geur voor de paarden. Dus op zowel hun geur als hun zicht kunnen ze niet goed afgaan. Het gaat dus voornamelijk om de dingen die ze horen. Maar wees maar zeker dat je paard je nooit zal verwarren met iemand anders. Paarden kennen hun mensen ontzettend goed. Beter dan velen weten. Ook ergens logisch als je weet dat een paard constant aan het uitvinden is wat voor persoon je bent als je bij hem bent.
.
. Mindim schreef:Een paard denkt met zijn linkerhelft rationeel en met zijn rechterhelft instinctief. Vluchtgedrag is dus bijvoorbeeld rechts en herstel van angst links.
moelly schreef:geerke schreef:mij herkennen ze vooral als ik met hooi loop of een bak voer in mijn handen heb
+1!
Interessant onderzoek.
Ben er vanmiddag weer aan herinnerd dat mijn bijrijdpaard (merrie) mij ook óntzettend goed herkent als ze in de bak staat.. Dan komt ze niet!

Bomba schreef:Leuk onderzoek. Sinds kort is mijn driejarige merrie blind. Het verbaast me nog steeds iedere dag hoe vertrouwt ze met haar omgeving is. Ze herkent mij duidelijk en vind het allemaal goed. Het is duidelijk dat ze ruikt en hoort dat ik er ben, heel apart dat een paard daar helemaal geen zicht voor nodig heeft.
(Strookbegrazing) iet_patron schreef:ik vraag mij af of het eigenlijk niet een beetje zielig is als je paard naar je hinnikt, want ik las net ergens dat je paard dan eenzaam is en zich verveeld als hij hinnikt
LibertyLucky schreef:nou ik weet zelfs heel zeker dat ze herkennen welke dag van de week het is(klinkt vast raar ,ik weet het)
Ik kwam elke dag op stal voor mijn eigen paard.
Oop woesndag deed iker een paard voor een vriendin die op de zelfde pensionstal stond en op Vrijdag een pony voor een andere stalgenoot.
Nu keek het paard nooit naar me op of om behalve als ik op woensdag binnenkwam en op Vrijdag werd ik nog voor ik de stallen inliep vrolijk toegehinnikt door de pony,hoewel hij ddat geen van de andere dagen deed
LDRD schreef:jensvl schreef:Paarden hebben een ontzettend goed geheugen, dus herkennen ze mensen wel.
Ik heb enkele maanden geleden een lezing gehoord van een professord op het gebied van paarden. Ze hadden onderzoekingen gedaan en kwamen tot het volgende besluit.
Het voornaamste hulpmiddel van een paard is je stem. Ze herkennen je stem altijd, ook al ben je verkouden of hees. Ook het ritme van stappen is bij elke mens een beetje anders. Aan het geluid van de voetstappen herkennen ze dus de mens ook al. De blik en de geur helpen veel minder in het herkennen van een mens. Waarom? Een paard kijkt altijd naar het hele lichaam. In de natuur is dat nodig omdat ze anders veel van de lichaamstaal van andere mensen zouden missen. Wij kleden ons elke dag anders, dus voor het paard zien wij er ook elke dag anders uit. Bovendien gebruiken mensen zeep met geuren, aftershave, deo en parfums. Dat alles verbergt onze natuurlijke geur voor de paarden. Dus op zowel hun geur als hun zicht kunnen ze niet goed afgaan. Het gaat dus voornamelijk om de dingen die ze horen. Maar wees maar zeker dat je paard je nooit zal verwarren met iemand anders. Paarden kennen hun mensen ontzettend goed. Beter dan velen weten. Ook ergens logisch als je weet dat een paard constant aan het uitvinden is wat voor persoon je bent als je bij hem bent.
Dan vraag ik me toch af hoe mijn paarden mij herkennen als ik simpelweg langs de wei fiets of loop? Het gebeurt dagelijks meerdere keren dat wij voorbij fietsen, lopen en met de auto rijden, zonder ook feitelijk aan te komen. Langs de wei is o.a. altijd veel loop- en fietsverkeer, dus ik ben bepaald de enige niet die er langs komt. Ze pikken mij (en mijn man en zoon) er altijd uit ook als ik bijvoorbeeld in het donker voor hen uit onverwachte richting kom spotten ze mij altijd.
Voor mij herkennen ze mensen dus wel degelijk op zicht aan postuur e.d. Het maakt ze ook duidelijk helemaal niks uit wat voor kleding we dragen en ze lopen te ver weg om ons op geur te kunnen herkennen.
Merk wel dat de ene er vlotter mee is dan de andere en dat ze het elkaar 'doorvertellen'.