Man krijgt boete voor zelf begraven veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:53

linnie050 schreef:
grote hond mag je ook niet in je tuin begraven.
Onze hond is met de dierenarts mee gegaan.
Dan gaat hij in de vriezer totdat de vriezer vol is zeiden me ouders altijd?
Al had ik hem het liefst in de tuin gehad moet ik eerlijk zeggen.

heel duur is een destructie bedrijf toch niet?

Ik had het niet gemeld als me buren het gedaan hadden neem aan dat de man niet in een rijtjes woning woonde?
Maar ja. Helaas.

Als particulier ben je zo 400 euro kwijt. Als je het paard op een bedrijf hebt staan die er bij aangesloten is dan is het beduidend minder dacht ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:54

400 euro om je paard op te laten halen? waar haal je dat vandaan?
Als je je paard niet met zo'n grijper wil laten halen maar met de trailer. Dan ben je rond de 550 euro kwijt.
De grijper kost 35 oid.

Als je 400 euro moest gaan betalen voor de Rendac zou iedereen zn paarden begraven :=

Ariebren

Re: Man krijgt boete voor zelf begraven veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:02

Ik had de prijzen lijst van de rendac op de vorige pagina geplaatst.

Lezen en niet zomaar roepen :7

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:03

Het is wel zo dat het per gemeente ook nog wel eens wil verschillen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:06

Oh tis goedkoper geworden zie ik.
Nouja, tis dus 17,60 + 9,47 (paard) of 4,33 (pony)

Waar je die 400 euro vandaan haalt weet ik niet hoor :? Maar iedereen kan toch wel snappen dat dat het niet kost om een dood dier op te laten halen :? Dan zou iedereen het onder de grond schoffelen. :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:07

Ophalen met de trailer staat overigens niet in de link. Maar ik weet uit ervaring dat dat rond de 550 euro kost dus. Dan komt de rendac met een speciale trailer met lier erin en dan wordt je pony op een soort brancard gelegd en in de trailer gerold.

Vrienden van mij moesten dit doen omdat zij niet aan de openbare weg wonen. En dan moesten ze hun paard met een trekker naar voor aan de weg leggen en aangezien er geen trekker was en ze het niet zagen zitten zo'n eind met het paard te slepen hebben ze het zo op laten halen.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:16

Begrijp eerlijk gezegd niet goed waar alle heisa over gaat... Natuurlijk moeten we vanaf morgen niet alles zomaar in de grond steken waar we willen, maar wat met alle dieren die in het verkeer sterven? Heb je ooit de gemeentediensten naarstig weten rondrijden om die allemaal van de weg te halen - want de volksgezondheid is in gevaar!! ? En dieren die een 'natuurlijke' dood sterven in het bos? Die vergaan toch ook gewoon? Voor professionele kwekers en grote stallen is het maar wat logisch dat Rendac langskomt, maar voor je hamster / kat die sterft, zie ik me niet naar Rendac lopen.

Thuis liggen er ook een hoop poezen begraven en zelfs een paar 'verdwaalde' duiven die tegen de hoogspanning gevlogen waren, kregen van mij een begraafplaatsje met een kruisje erop. M'n broer lachte me destijds (als kind) vierkant uit dat ik moest janken voor zo'n beestje, maar die kleine rituelen zijn voor jonge kinderen een verdomd goede levensles naar de toekomst toe: generale repetitie voor het rouwen om je geliefden dat er sowieso zit aan te komen in de rest van je leven. Leg in de plaats maar eens uit aan je kind dat de kat in een vieze bak terecht zal komen om vervolgens verbrand / vermalen te worden... Nogal moeilijk om daar respect of waardigheid in te doen doorklinken als ouder... En liegen: sorry, maar dat wreekt zich vroeg of laat, zeker als het over zulke gevoelige onderwerpen gaat.

Ben maar wat blij dat de mevrouw in bovenstaand bericht de kans heeft gekregen haar kindje te begraven, want als het wettelijk nog niet kan, wordt de embryo anders beschouwd als 'medisch afval' en door een verbrandingsoven opgehaald met alle andere troep... Daar sta je dan met al je verdriet: krijg je nog een extra trap achterna omdat 'de wet' het zo voorschrijft. Vriendin van ons heeft dit voorgehad met een tweeling en ze is er nog altijd niet over te spreken.

Geloof dat de wet in Vlaanderen onder kleine huisdieren alles verstaat onder de 35kg. Een grote hond moet je dus ook laten cremeren als je hem 'bij jou' wil houden.

Ik weet in elk geval dat mijn paard niet naar Rendac zal gaan!! Jammer genoeg is crematie voor paarden de enige andere optie en dan zit je al snel aan een kostenplaatje van €1500 à 2000 als je een individuele verbranding wil (transport inbegrepen). Een snak geld waarmee je al een aardig eindje komt voor de aankoop van een eventuele opvolger, maar het alternatief wil ik echt niet. Zij heeft altijd gedaan wat ik vroeg, zonder morren en met veel overgave, en ze verdient daarom een waardig einde. Jammer dat waardig in dit geval, zoals zo vaak, automatisch gekoppeld wordt aan geld...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:23

moonfish13 schreef:
JJane schreef:
Lekker hoor zulke buren. Daar zou ik gelijk helemaal klaar mee zijn.

Inderdaad, het is een veulen.. Geen dinosaurus.

Helemaal mee eens. Had ook wat anders geweest als buren zelf even aan de deur was geweest en verhaal had gehaald i.p.v. klikken.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:26

Dit is ook gebeurd op een pensionstal waar ik heb gestaan.
Het veulen, (waar ze slecht voor hebben gezorgd) is uit, eindelij overleden en hebben ze op eigen erf begraven.
Iemand heeft ze verlinkt, er waren nogal wat spanningen daar, en ze moesten het opgraven. Zaten wel een paar dagen tussen. Jasses!

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:04

Ik snap wel dat die man zijn veulen in de tuin begraven heeft. Ik zou het zelf ook doen, want dan blijft het dier toch nog bij je :j Ik heb bij mij in de tuin een aantal cavia's liggen. Die ga je toch niet effe in een bak dumpen 8)7

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:42

Het zegt meer over die buurman dan over die man zelf vind ik......

Ook ik heb overwogen uit respect voor mijn paard om het te begraven op onze eigen grond (wel met graafmachine en goed diep uiteraard)maar vanwege onze buurman die de hele dag druk is met kijken wat wij doen hebben we haar toch op laten halen door de rendac, ik vond het geen fijn idee zo tussen de kadavers.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:53

Wat is er zo erg aan Rendac? Ja het dier wordt verwerkt, so what?

Als het zou mogen zou ik zelf ook wel de lijm in willen hoor, prima stuk goedkoper dan het alternatief en dood ben je toch al.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:55

cp112 schreef:
Als je je paard niet met zo'n grijper wil laten halen maar met de trailer. Dan ben je rond de 550 euro kwijt.
De grijper kost 35 oid.

Als je 400 euro moest gaan betalen voor de Rendac zou iedereen zn paarden begraven :=

Ergens klopt het bedrag wel. Het individueel ophalen en vernietigen van een paardenkadaver kost namelijk wel ruim 400 euro. Maar voor een paard dat met andere kadavers opgehaald kan worden kost ergens rond de 40-50 euro.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:04

Sta er echt van te kijken dat men dit raar vind :o

Hier in de omtrek is volgens mij nog nooit de Rendac geweest voor een veulentje.......
Grond zat (agrarische bedrijven)dus gat graven en veulen erin.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:51

Overigens is de regel dat landbouwhuisdieren niet begraven mogen worden er niet voor niets... je krijgt allerlei kadavers/skeletten in de grond en vroeger werden er nogal eens dieren begraven die gestorven waren aan miltvuur. En de sporen van die bacterie kunnen tientallen jaren overleven... en nog gevaarlijk zijn voor mens en dier wanneer door graafwerkzaamheden de sporen aan de oppervlakte komen.

Dankzij de veedestructiewet komen uitbraken van miltvuur in NL nauwelijks nog voor, maar aangezien men voordat die wet er was, dode met miltvuur besmette dieren aan de rand van weilanden begroef... zouden mensen zomaar weer ermee in aanraking kunnen komen.

Mijn vader heeft me vroeger eens verschrikkelijk op mijn donder gegeven, toen mijn buurmeisje en ik beenderen hadden opgegraven bij een vlierbosje... vanwege de kans dat het een miltvuurbosje was.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:58

Wat is begraven eigenlijk ??
We laten een kist met het lijk in de grond zakken en gooien het gat dicht.
De natuur verteerd het lijk.
Een crematorium laat de kist zakken en wordt in de kelder overgenomen door de stoker van het crematorium.
Alle metaal delen worden van de kist gehaald, bloemen gaan apart.
En dan de oven in, na een uur of vier is alles verbrand tot as en wat harde botjes.
Dan wordt er even geroerd in de as om het restant aan metalen eruit te halen.
Gouden tanden, heup prothese en de diverse knie schroeven.
Het restant as en botten gaan in een molentje om gemaald te worden.
En de nabestaande mag een urn ophalen met de as van, wie was het ??

Mijn paarden begravenis is het aankomen van de vrachtwagen van de rendac.
Het paard ligt onder een zeil langs de weg.
Een chauffeur die uitstapt en even een hand geeft en een praatje met je heeft.
Het zeil gaat eraf en de grijper van de auto tilt het paarden lijk op.
Dat is ook een manier om afscheid te nemen van je paard.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:12

s6801881 schreef:
cp112 schreef:
De grijper kost 35 oid.

Ergens klopt het bedrag wel. Het individueel ophalen en vernietigen van een paardenkadaver kost namelijk wel ruim 400 euro. Maar voor een paard dat met andere kadavers opgehaald kan worden kost ergens rond de 40-50 euro.

Uh ja ik zeg toch rpecies hetzelfde in het stuk wat jij gequote hebt :? Individueel ophalen kost rond de 550 euro...

En langs de weg heb ik ook gezegd namelijk: 17,60 + 9,47 (paard) of 4,33 (pony)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:21

Ariebren schreef:
Een crematorium laat de kist zakken en wordt in de kelder overgenomen door de stoker van het crematorium.
En dan de oven in, na een uur of vier is alles verbrand tot as en wat harde botjes.

Ff een praatje maken...En dan hoor je je paard zo lekker BAM in die bak vallen, zie je die wagen even schudden ideaal!.. Dat is gewoon HET afscheid :evaw:
Gelukkig iedereen zn ding.

xxxmirjamxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 06:37

Logisch dat je je paardje niet in je stadse tuintje met een schepje gaat begraven.... maar als je de ruimte en het materiaal hebt om n goed gat te maken..... bij ons in de buurt staat nog een boerderij met oude menselijke graven van toen dat nog mocht.... volgens mij wordt je eerder ziek als je verlinkt wordt en de boel weer op moet graven als dat je je beest een waardig afscheid geeft en m n stuk onder de grond stopt.... bij mij liggen dr ook 2 hoor, nooit iets gemerkt achteraf

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:20

Maar met betrekking tot het verspreiden van ziektes: wat als je 5 dagen moet wachten totdat de Rendac langskomt en jouw paard aan de kant van een doorgaande weg onder een zeiltje ligt bij een temperatuur van 25 +?

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:24

Gewoon een paar meter diep graven , goed dicht maken en je ruikt er niks van .
Wat een onzin die boete zeg :\

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:55

WhySoWhite schreef:
Ariebren schreef:

Ff een praatje maken...En dan hoor je je paard zo lekker BAM in die bak vallen, zie je die wagen even schudden ideaal!.. Dat is gewoon HET afscheid :evaw:
Gelukkig iedereen zn ding.

Sorry, niet echt hét onderwerp om over te lachen, maar na die laatste zin kon je mij heel even opvegen. :')
Aangezien ik zwaar sarcastisch aangelegd ben, zou ik precies hetzelfde gezegd hebben.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:16

gaellehtc schreef:
Maar met betrekking tot het verspreiden van ziektes: wat als je 5 dagen moet wachten totdat de Rendac langskomt en jouw paard aan de kant van een doorgaande weg onder een zeiltje ligt bij een temperatuur van 25 +?

Dan zie je het zeil per uur verder omhoog staan door een steeds boller wordende buik...
Geen prettig gezicht :n

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:13

Dat is bij ons wel eens gebeurd. Paard stierf op vrijdag, was 30+ graden buiten en kon maandag pas opgehaald. Het paard werd opgehaald maar knapte doordat 'ie zo opgezwollen was, hele pad was wit van de maden. Blegh... eigenlijk moet rendac in dat soort gevallen een weekend dienst hebben. Misschien is dat ondertussen ook wel zo. Dit geval is al een aantal jaren terug gebeurd.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:59

Ik vermoed van niet, horsiegek. Of toch niet in België. Moest helaas vandaag richting paardenkliniek en daar had duidelijk een paard het hele lange en warme weekend buiten liggen wachten op Rendac. Ze waren hem intussen komen halen, maar de smurrie die op dat stuk grond lag en de stank die er hing rond die plek sprak boekdelen!