veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:36

cariena1 schreef:
Gewoon lekker laten leven paarden in de oertijd hadden toch ook zulke hoeven? Als het veulen er niet te veel last van heeft er oud mee laten worden en niet direct afmaken!

Paarden in de oertijd waren wel meerhoevig, maar ook zo'n beetje 30-50 cm hoog (afhankelijk van welke fase in de evolutie). Dat garandeert dus niet dat dit veulen er geen last van heeft ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:37

s6801881 schreef:
cariena1 schreef:
Gewoon lekker laten leven paarden in de oertijd hadden toch ook zulke hoeven? Als het veulen er niet te veel last van heeft er oud mee laten worden en niet direct afmaken!

Paarden in de oertijd waren wel meerhoevig, maar ook zo'n beetje 30-50 cm hoog (afhankelijk van welke fase in de evolutie). Dat garandeert dus niet dat dit veulen er geen last van heeft ;)

Zoveel verschil is er dan toch niet met een shetlander? ;) als het veulen verder gezond is,lekker laten leven!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:46

wat grappig om zo eens te zien vraag me af of het dier er veel last van heeft.
als het meer mankementen zou hebben zou ik zeggen geef idd maar voor wetenschap.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:00

Er zal heus wel al onderzoek gedaan worden waarvoor het dier gewoon kan blijven leven en ik denk dat er afspraken zijn gemaakt om het af te staan aan de wetenschap n geval dat het diertje geen paardwaardig bestaan blijkt te kunnen gaan hebben.

En dan nog, zoals ik al eerder postte, zo'n drama is het nu weer niet als een dier afgemaakt wordt. Er gaan wel dieren voor minder naar de slacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 12:58

Er gaan idd wel paarden voor minder naar de slacht, maar ik snap niet helemaal wat dat hier mee te maken heeft, daarom moeten we hier maar niet over zeuren (of een drama van maken zoals jij het noemt) en is dit daarom maar oke?

Tja, er zijn altijd wel situaties die erger zijn, op zoveel vlakken, omdat elke keer als excuus aan te voeren om dingen recht te praten, neuh, dat snap ik niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:16

Waarom wordt er maar aangenomen dat het dier NU naar de wetenschap gaat? Dat staat er toch niet?
Ze hebben alleen er om gevraagd, en dat kan dus gewoon zijn na dertig jaar als hij aan een natuurlijke dood sterft, of eerder als blijkt dat het niet humaan is om het in leven te houden om welke reden dan ook, bv.
Mij lijkt het meer van " geef hem aub aan ons ipv van het te laten vernietigen als het dood is."
Niet "we willen hem nu hebben aub".

Dieren met dergelijke genetische fouten hebben trouwens een wisselende levensverwachting. Dat het levend geboren is, wil niet zeggen dat het oud zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:34

Nou de beste man is 71 jaar dus dat lijkt me stug, dat het diertje van ouderdom dood gaat bij hem. Volgens krantenberichten is hij dit jaar al 9 dieren verloren aan een vos en is zijn witlofhandel begin dit jaar afgebrand, het zit hem niet mee iig.

joanne2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:43

het ziet er eng uit maar ik denk wel dat ie heel lief is

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:38

Hoop dat het veulen een kans krijgt op een lang en gelukkig leven.. naar de wetenschap kan daarna altijd nog, en voor die tijd zijn er technische snufjes zat om nu al informatie te verzamelen.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:03

misschien hadden de maya's toch gelijk; vergaat de moderne wereld zoals wij die kennen en is de natuur nu alvast oerdieren aan het produceren zodat we het verleden kunnen herleven.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:32

nou ik weet niet of ik er zo een zou willen, dubbele kosten bij de smid ;) 7 hoefijzers per keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:45

piezze schreef:
nou ik weet niet of ik er zo een zou willen, dubbele kosten bij de smid ;) 7 hoefijzers per keer

Ach, de hoeven die de grond niet raken, hoeven ook geen ijzers onder :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:31

Aanvulling: Nieuwsblad.be

Het veulentje met drie dubbele hoeven zal niet door de universiteit van Gent worden ontleed, althans zeker niet voor het een natuurlijke dood is gestorven.

Op de kinderboerderij van Cyriel Temmerman kwam vorige week een merkwaardig pony'tje ter wereld. Het kleine veulentje, een hengst dat voorlopig nog zonder naam door het leven gaat, heeft dan wel vier benen, maar ook zeven hoeven. Omdat het om zo'n uitzonderlijk exemplaar gaat, werd her en der geopperd het dier aan de wetenschap te schenken.

Maar de universiteit Gent reageert enigszins verbaasd op de commotie daarover. Het regende immers negatieve reacties, waarvan er heel wat berichten waren geadresseerd aan de afdeling dierengeneeskunde. Zelfs een Facebookgroep werd aangemaakt om het dier te sparen en het niet aan de wetenschap te schenken.

Volgens de universiteit gaat het echter om een misverstand. 'Het fenomeen van de dubbele hoeven is ons bekend en is beschreven in de literatuur', klinkt het. 'Het heeft dan ook geen zin om het dier onmiddellijk te gaan euthanaseren om de poten te ontleden. ' Volgens de universiteit kan het dier verder een rustig leven leiden op de kinderboerderij van Cyriel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:53

Dat zei ik dus al. Het ligt echt aan hoe dingen gelezen worden.
Ik weet verder ook niet, @ mindim, wat de leeftijd van een eventuele eigenaar er mee te maken heeft. Alsof het veulen niet verder kan leven als een eigenaar sterft...

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:32

oh gelukkig word het veulentje niet dood gemaakt om het te onderzoeken, als het veulentje een goede kwaliteit van leven heeft dan verdient hij dat ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:51

Lusitana schreef:
Dat zei ik dus al. Het ligt echt aan hoe dingen gelezen worden.
Ik weet verder ook niet, @ mindim, wat de leeftijd van een eventuele eigenaar er mee te maken heeft. Alsof het veulen niet verder kan leven als een eigenaar sterft...

Oh zo :D Bedoelde het niet verkeerd hoor.
Je noemde dat wanneer hij naar 30 jaar een natuurlijke dood sterft, het dier dan voor de wetenschap kan.
Maar ik neem aan de de faculteit van Gent dan afspraken maakt met de huidige eigenaar en niet met een eventuele nieuwe. Vandaar dat ik zei dat ik twijfel of de pony in bezit van de huidige eigenaar wel 30 wordt, aangezien de man al 71 is. Dus veulen kan prima zonder huidige baas verder leven, maar eventuele afspraken met de faculteit zouden dus dan misschien vervallen. Zo bedoelde ik het, maar goed, het is allemaal al opgehelderd.

rosalie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:20

Het veulen moet blijven leven het kan vind ik geen hoeven worden genoemd in de buik van een drachtige merrie zit een veulen en het blijkt dat hij de eerste tijd ze nog tenen hebben dat is van het oer paard en later zou het veulen gewoon een hoef moeten hebben het is een gewoon goed veulen en ik hoop dat het nog een leuk leven heeft :j