Afgelopen winter meer afschot in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxxclau

Re: Afgelopen winter meer afschot in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:48

Oh, met de verwarring over 'wilde' vs 'gehouden' dieren wordt het nog ingewikkelder...
Soms is er denk ik geen duidelijk onderscheid te maken tussen wild, verwilderd of gehouden. Want je kunt overal overlappen hebben. Een dierentuindier is wild maar gehouden, een Konik is gedomesticeerd maar verwilderd.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:16

xxxclau schreef:
Oh, met de verwarring over 'wilde' vs 'gehouden' dieren wordt het nog ingewikkelder...
Soms is er denk ik geen duidelijk onderscheid te maken tussen wild, verwilderd of gehouden. Want je kunt overal overlappen hebben. Een dierentuindier is wild maar gehouden, een Konik is gedomesticeerd maar verwilderd.

Niet ingewikkelder hoor, gewoon een andere tak van sport. Je hebt de biologische betekenis van 'wild', die betrekking heeft op een diersoort, en de juridische betekenis van 'wild' die betrekking heeft op een of meer exemplaren.
Misschien kun jij vertellen of de edelherten in de OVP onder de gedomesticeerde, verwilderde of wilde diersoorten vallen?

xxxclau schreef:
Tijdens een afstudeeronderzoek via toevallig Wakker Dier (zie mijn website bij "Over CSc") hadden we willekeurig 100 Nederlandse koeienboeren aan de lijn, die waren allemaal even gek op hun dieren en baalden ervan dat ze ze niet meer de wei in konden sturen. Kwam door mestwetgeving e.d. Dus we moeten het vooral zoeken bij de politiek, de media en de wetgeving. De eigenaren zelf hebben vaak het beste voor met hun dieren.

Dit dwaalt wel een beetje af, maar...
Concluderen dat we het bij de politiek, media en wetgeving moeten zoeken op basis van de situatie in de melkveehouderij is wel wat kort door de bocht hoor. Al eens geprobeerd een gangbare melkveehouder uit te leggen dat hij bij de bio-industrie hoort? 'k Zou het je afraden, want hij jaagt je van zijn erf. En terecht (vind ik), want als je kijkt naar de band die boeren met hun dieren hebben en hoe het is gesteld met dierenwelzijn kun je de melkveehouderij echt niet vergelijken met bijvoorbeeld varkensmesterijen. Natuurlijk ligt er een (grote) verantwoordelijkheid bij politiek, media en wetgever, maar er ligt óók een grote verantwoordelijkheid bij consument en producent. Ik zie de rol van de politiek en de wetgever meer als facilitator, zij moeten het mogelijk maken om lange-termijn investeringen in duurzamer en diervriendelijker productiesystemen te doen. De media moeten voldoende en correcte informatie gemakkelijk beschikbaar maken, de consument moet over de brug komen en gewoon goed betalen voor goed geproduceerd voedsel en de producent moet - net als elke ondernemer - het lef tonen om keuzes te maken en zijn bedrijf te ontwikkelen op een manier die bij het bedrijf en bij de markt past.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:38

maura schreef:
Dit dwaalt wel een beetje af, maar...
Concluderen dat we het bij de politiek, media en wetgeving moeten zoeken op basis van de situatie in de melkveehouderij is wel wat kort door de bocht hoor. Al eens geprobeerd een gangbare melkveehouder uit te leggen dat hij bij de bio-industrie hoort? 'k Zou het je afraden, want hij jaagt je van zijn erf. En terecht (vind ik), want als je kijkt naar de band die boeren met hun dieren hebben en hoe het is gesteld met dierenwelzijn kun je de melkveehouderij echt niet vergelijken met bijvoorbeeld varkensmesterijen. Natuurlijk ligt er een (grote) verantwoordelijkheid bij politiek, media en wetgever, maar er ligt óók een grote verantwoordelijkheid bij consument en producent. Ik zie de rol van de politiek en de wetgever meer als facilitator, zij moeten het mogelijk maken om lange-termijn investeringen in duurzamer en diervriendelijker productiesystemen te doen. De media moeten voldoende en correcte informatie gemakkelijk beschikbaar maken, de consument moet over de brug komen en gewoon goed betalen voor goed geproduceerd voedsel en de producent moet - net als elke ondernemer - het lef tonen om keuzes te maken en zijn bedrijf te ontwikkelen op een manier die bij het bedrijf en bij de markt past.

Alles wat je zegt is helemaal waar, en daar en ik het ook mee eens. Ons onderzoekje toen ging over precies die problematiek. Van wie moesten we nou de schuld geven van die koeien niet meer in de wei (was een vraag van Wakker Dier). Het grappige was dat wij als dierstudenten (incl. enkele studenten veehouderij), Wakker Dier en de boeren het erover eens waren. We wilden allemaal even graag de koeien naar buiten, dat was goed voor hun algehele welzijn, incl. geen last meer van de klauwen en kwalitatief betere melk. Maar waar de schoen nou wrong, en deze woorden kwamen van de boeren zelf, is dat de regels en wetgeving de boeren ervan weerhield dit uit te voeren. En de boeren konden dan nog zo hun principes hebben, ze moeten toch een boterham verdienen. En ze houden hun hoofd al moeilijk boven water met de -toen zeker- slechte melkprijzen, dat ze weinig keus meer hebben. Principes zijn mooi, maar het is ook een luxe om ze tot uitvoer te brengen. Dat merk ik als docent vaak ook, de financiële middelen of de tijd ontbreekt me vaak om zaken uit te voeren zoals ik het het liefste had gewild, ten behoeve van de leerlingen. Maar ik zal toch gewoon mijn werk moeten doen en het leven gaat door. Dus die boeren verplichten bij hun principes te blijven, is niet haalbaar dus niet eerlijk. Want dan krijgen ze enorme boetes of ze verdienen niet meer genoeg.
De faciliterende rol van de politiek en wetgever blijkt dus meer een verplicht kader, waarbinnen boeren moeten zien te opereren. Daar staat Nederland ook om bekend, die bindende regeltjes. En dan kom je soms dus toch weer tot de Tweede Kamer om dingen voor elkaar te krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:36

xxxclau schreef:
Je kunt die driejarigen, tweejarigen en jaarlingen die daar nu lopen, echt geen halster om doen. Je kunt ze hooguit een beetje aaien. Hun moeders nog wel, en vaders ook. Maar waar de grens ligt tussen tam en verwilderd, is denk ik een glijdende schaal.

En jij kunt komende zomer niet eens in de buurt van mijn schapen komen, laat staan aaien. Zijn "wild" noch "verwilderd".
Het zijn leuke redenaties, maar ze snijden niet veel hout.
Als je dieren wil houden voor landschapsbeheer hóór je verantwoording te nemen voor hun welzijn, en nee vermagerde dieren afschieten is niet goed genoeg.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:01

Zoals ik reeds eerder zei: wat n heisa.. het gaat m nu al niet meer om een discussie to the point over of het al dan niet kan/aanvaardbaar is om zoveel dieren af te schieten, nou begint iedereen hier al te discussieren over wat al dan niet wild is, wie er dan wel niet eigenaar is, hoe groot die gebieden (en Nl?) wel niet zijn enz enz... god god, wat heeft dàt er toch mee te maken????
Stay at the bottom point: een aantal dieren wordt in gevangenschap gehouden (!) op een oppervlakte die kennelijk te klein is om op natuurljke wijze te kunnen overleven. Wie heeft die dieren daar gezet? de mens, juist. Dus wie is dan verantwoordelijk voor het feit dat ze geen eten hebben en sterven? Juist, diezelfde mens. Dus is het dan verantwoord om af te schieten? Ik vind van niet. En ja, xxxclau heeft gelijk dat ons consumptievlees een langere lijdensweg achter de rug heeft, dan de gemiddelde geschoten konik die in de frtuurballetjes beland. Maar ik eet dan ook al jaren geen supermarkt vlees meer, maar enkel eigengefokte kippen, eitjes (hoeft niemand voor dood) en als ik vlees eet, is het van een bio boerderij in de buurt, waar varkens zonder antibiotica worden gekweekt, én waar diezelfde varkens nog weideloop (!!!) hebben, waar zie je dat nog. Dat ze dan maar 4 of 5 biggen hebben per keer, is minder interessant misschien en maakt het vlees wat duurder, maar voor wat hoort wat. ze hebben een lekker leventje, liggen in de winter in royaal gestrooide boxen en worden geslacht o phet hof zelf.;geen lang en tergend vervoer als sardienen in een blik. Dus moet ik me daar zeker niet schuldig om voelen. En dat er in afrika op natuurlijke wijze ook dieren sneuvelen, ok, in de zalmtrek zijn eer ook jaarlijks zoveel die het niet halen. Maar , !!!!!! het is niet de mens die daar verantwoordelijk voor is!!!!!
DAAR zit m echt wel het verschil volgens mij.

Wat de koniks zelf betreft, merk ik toch dat veel mensen nog altijd een vreemd idee over deze dieren hebben, als zouden ze niet volledig paard izjn, maar eerder iets tussen ezel, wild ongedierte en paard? Ik denk dat de discussie nog veel laaiender zou zijn,mocht het hier niet over koniks gaan, maar over ijslanders of nsp-ers? Maar zo'n konik, ahc, wat maakt dat nou uit???

En nee, ik ben geen penny meisje en nee, ik vlecht mijn konik niet in met roze linten. Ik ben een verstandige jonge vrouw van bijna 40 , heb echt alles nog op een rij, ben realistisch ingesteld maar leef , wat ik gelukkig vind, nog steeds heel erg volgens mijn hart, volgens mijn gevoel. En dat zegt dat dit massale afschieten niet kan! Wat wanen wij ons als mens toch almachtig!

Mijn konik was zo groen als het gras toen hij bij ons kwam, kon amper aangeraakt worden op zijn neus en dat was het dan. Toch hadden ze hem al gecastreerd en ontwormd, tijdens de periode dat hij in het reservaat was... ze worden daar dus ontwormd, dus waar is de natuurlijke gang van zaken dan???ik weet nu niet of het beleid in belgie en nederland identiek is, maar soit. Op 4 maanden tijd heb ik door dagelijks een kwartiertje met hem bezig te zijn, een fantastisch paardje , die op 1 mei perfect onder zadel liep, in alle gangen.. die plezier heeft inwerken voor mij, die hier weidegang heeft de klok rond, die perfect gelukkig in zijn kudde arabiern meeloopt...
Jongens, volg jullie hart toch ook even....

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:18

Kuggur schreef:
En jij kunt komende zomer niet eens in de buurt van mijn schapen komen, laat staan aaien. Zijn "wild" noch "verwilderd".

Even zeuren hoor. Als ze niet wild noch verwilderd zijn, wat zijn ze dan wel?

Kuggur schreef:
Als je dieren wil houden voor landschapsbeheer hóór je verantwoording te nemen voor hun welzijn, en nee vermagerde dieren afschieten is niet goed genoeg.

Wat moeten ze dan nog meer doen om het lijden tegen te gaan voor de dieren daar? Goed eten, sociaal contact en beweging hebben ze al, dus alle ingrediënten om een gelukkig paard te zijn. Of pleit jij ook voor het helemaal weghalen van de Koniks?

ghashira schreef:
Stay at the bottom point: een aantal dieren wordt in gevangenschap gehouden (!) op een oppervlakte die kennelijk te klein is om op natuurljke wijze te kunnen overleven. Wie heeft die dieren daar gezet? de mens, juist. Dus wie is dan verantwoordelijk voor het feit dat ze geen eten hebben en sterven? Juist, diezelfde mens. Dus is het dan verantwoord om af te schieten? Ik vind van niet.
... maar ik leef nog steeds heel erg volgens mijn hart, volgens mijn gevoel. En dat zegt dat dit massale afschieten niet kan!
... Jongens, volg jullie hart toch ook even....

Eigenlijk ben ik het wel met ghashira eens. Ik volg ook altijd mijn hart. Door mijn pony ben ik ook zover gekomen waar ik nu ben. Maar dat is soms wel moeilijk hoor met dit soort dingen! Want feiten zijn nou eenmaal feiten. Wat moeten we in zo'n situatie dan wel doen dan? Als je ze niet afschiet, wat moet er dan wel gebeuren?
Of pleit jij ook voor het weghalen van alle Koniks? Ik zou dat jammer vinden, ze doen het heel goed daar, ze zijn er gelukkig en het is een machtig gezicht.

Voor een dier zorgen in de zin van 'zorgen' is niet altijd wat de moderne mens voor ogen heeft. Pennymeisjes zijn het uiterste, maar een warme schone stal is niet altijd het beste voor een dier. Ik denk dat de meeste dieren het heerlijk zullen vinden om in zo'n uitgestrekt gebied vrij te kunnen leven. Daar zijn ze voor gemaakt. Of de mens ze daar nou geplaatst heeft of niet. Natuurlijk zijn er ontberingen, maar het is kiezen of delen.

En is afschieten dan zo fout? Ja, dat vind ik van binnen ook. Van mij zou alles lang en gelukkig moeten leven, maar soms kan het gewoon niet. En als het kiezen is tussen creperen in de kou van de honger, of gevangen en getemd worden en bijgevoerd (met alle stress en gevaren van dien), dan kies ik in sommige gevallen voor het eerste. Dat is ook praktisch, wie wil er nou zieke en verwilderde dieren hebben. En dat de menselijke soort beslist over leven en dood van andere dieren, dat is al heel lang zo. Over heel de wereld bepaalt de mens wat er allemaal leeft, dus dat kunnen we toch niet veranderen. We zijn nou eenmaal in de meerderheid en ja, we zijn machtig. Ik vind het ook echt niet goed, maar het is nou eenmaal een feit.

Of zit ik er hartstikke naast wat jullie nou bedoelen? Ik vind het wel heel interessant om te weten wat er allemaal speelt in iedereens hoofd. Ik heb nou eenmaal een biologische visie ontwikkelt en die wijkt vaak af van die van anderen. En ik vraag me af waarom. Ik ben wel een enorme dierenvriend en ik heb er mijn studie, baan en leven volledig aan gewijd. Waarom vindt iedereen dat afschieten zo zielig? Ik vind het ook 'onmenselijk', het is vreselijk. Maar de dood is nou eenmaal vreselijk. Wat is het alternatief wil ik vragen???

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:37

ghashira schreef:
Zoals ik reeds eerder zei: wat n heisa.. het gaat m nu al niet meer om een discussie to the point over of het al dan niet kan/aanvaardbaar is om zoveel dieren af te schieten, nou begint iedereen hier al te discussieren over wat al dan niet wild is, wie er dan wel niet eigenaar is, hoe groot die gebieden (en Nl?) wel niet zijn enz enz... god god, wat heeft dàt er toch mee te maken????

Dat heeft er mee te maken dat het verrekte lastig is om de welles-nietes discussie over afschieten voorbij te komen. En dat heeft er mee te maken dat je die discussie niet voorbij kunt komen zonder haalbaar alternatief. Het feit dat tussen SSB, Den Haag en 'het publiek' al meer dan tien jaar wordt gediscussieerd over dit verhaal toont overduidelijk aan dat er niemand is met een haalbaar alternatief.

Maar goed, kennelijk is het zoeken naar een alternatief niet interessant genoeg voor zo'n topic, dus ga vooral lekker verder met je hart volgen, roepen dat anderen dat ook zouden moeten doen en vervolgens exact nul-komma-nul bereiken. Mijn fout, ik meende dat hier werd gediscussieerd door oprecht geïnteresseerden. Stom van me natuurlijk, Bokt is in het algemeen niet geïnteresseerd in iets anders dan een wedstrijdje wie het meest oprecht verontwaardigd is en vervolgens zonder enige constructieve bijdrage verder gaan met de orde van de dag.

Fijne bevrijdingsdag allemaal, blij dat er af en toe ook mensen waren (en hopelijk nog zijn) die in plaats van publiekelijk bleren wat er allemaal mis was hun mond hielden en in actie kwamen.

En hierbij meteen excuses voor de mensen die hopelijk zelf ook wel begrijpen dat ik hun niet bedoel, kwestie van net dodenherdenking hebben zitten kijken en overvallen worden door een acute golf van misselijkheid over de decadente arrogantie van vandaag de dag.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:39

xxxclau schreef:
Kuggur schreef:

Even zeuren hoor. Als ze niet wild noch verwilderd zijn, wat zijn ze dan wel?

Dat is niet zeuren hoor, het is mijn gedomesticeerd vee. In de herfst worden ze door een gezamenlijke göngur waar alle lokale boeren en hun hulptroepen te paard op quads en met honden van het hoogland gedreven, uitgesorteerd, en naar huis gehaald, het grootste deel van de lammeren wordt geslacht, de rest overwintert in of bij de stal.
xxxclau schreef:
Kuggur schreef:

Wat moeten ze dan nog meer doen om het lijden tegen te gaan voor de dieren daar? Goed eten, sociaal contact en beweging hebben ze al, dus alle ingrediënten om een gelukkig paard te zijn. Of pleit jij ook voor het helemaal weghalen van de Koniks?

Goed eten hebben ze dus niet genoeg. Inderdaad, óf daar niet houden (weghalen dus), óf bijvoeren en in de winter van de nodige schuilplaatsen voorzien als het landschap daar niet in voorziet.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:53

En is afschieten dan zo fout? Ja, dat vind ik van binnen ook. Van mij zou alles lang en gelukkig moeten leven, maar soms kan het gewoon niet. En als het kiezen is tussen creperen in de kou van de honger, of gevangen en getemd worden en bijgevoerd (met alle stress en gevaren van dien), dan kies ik in sommige gevallen voor het eerste. Dat is ook praktisch, wie wil er nou zieke en verwilderde dieren hebben. En dat de menselijke soort beslist over leven en dood van andere dieren, dat is al heel lang zo. Over heel de wereld bepaalt de mens wat er allemaal leeft, dus dat kunnen we toch niet veranderen. We zijn nou eenmaal in de meerderheid en ja, we zijn machtig. Ik vind het ook echt niet goed, maar het is nou eenmaal een feit.

Gfhahsira: Er HOEFT Niet gekozen te worden als , zoals ik reeds eerder zei, er in de eerste plaats gekeken wordt of er wel voldoende ruimte is om de bestaande kudde ook te laten overwinteren én hun aanfok, als je ze laat aanfokken.... DAAR zit m het grote probleem. Los dat op en je moet niet kiezen op welke manier je ze gaat afmaken, of laten creperen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:13

In de reservaten in Polen is er ook natuurlijke sterfte, ttz, oudere dieren of zwakke jonge dieren. Maar niet doordat ze geen voedsel vinden in de winters. Natuurlijk zijn die reservaten gewoon ook veel groter. Dus denk ik echt dat we ofwel minder dieren moeten houden in nederland en belgie ofwel kiezen voor een ander soort grazer..in belgie zijn er ook veel projecten waarbij schaapherders hun kuddes mogen laten grazen in natuurgebieden gedurende de zomers. Zodra in de herfst het eten op is, worden de kuddes bij elkaar gedreven en gaan ze weer naar de stallingen, waar er lammeren worden geslacht...vergelijkbaar bij het grazen van de pré salé schapen in normandie en de bergkoeien die ook tijdens de winter weer naar het dal gaan... Wat is daar fout mee?
Ik vind dat een prachtig alternatief. Maar misschien vinden wij het gewoon spannend om te zien hoe ze zich in de winter al dan niet kunnen standhouden? (vgl met ramptoerisme?)
Ik heb toch ook de indruk dat Natuur en Bos (de instantie in belgie die zich hiermee bezig houdt) mss beter bezig is. Ze zijn oprecht bezorgd over de koniks, kennen elk paard bij naam en houden ook van elk paardje een file bij met alle gegevens, over hun gedrag, eventuele ziektes, inentingen , castraties, aantal veulens enz enz... zo ben ik van de opzichter van het reservaat waar Juul vandaan komt (mijn konik) te weten gekomen wie zijn moeder is, wie de vader is, hoe Juul zich gedroeg in de kudde enz enz... Afschot is bij mijn weten niet gangbaar hier.
In het wildpark van han sur Lesse in de ardennen, lopen al haast 20 jaar koniks rond. Mijn vroegere konik kwam van daar. Ook daar geen afschot, maar wel ruinen in de kuddes(!) en uitdunnen met verkoop , zo blijft de kudde vrij klein en de oppervlakte daar is bovendien erg groot.
Nog één belangrijke opmerking: koniks eten bomen of boomschors in geval ze niet genoeg ander voedsel hebben. Dat doet zelfs de mijne nog, hij eet de schors van de wilgen hier aan de weide . Mijn contact in Polen weet me te vertellen dat ze dat doen omdat ze ofwel geen ander voedsel voor handen hebben ofwel om te rijk voedsel beter te kunnen verteren. (juul krijgt hier voordrooghooi, dat idd voedzamer is dan echt droog hooi) De gebieden in Polen waar de koniks lopen zijn bosrijke gebieden, bij gebrek aan gras , eten de paardjes daar dus van de bomen. Nu, in de OVP denk ik niet dat er veel bomen zijn waar ze zich aan te goed kunnen doen?????

Ach, ik denk dat we eindeloos kunnen blijven discussieren hierover. en iedereen heeft wel ergens een beetje gelijk, want er zijn zoveel facetten aan dit verhaal.

En dierenleed daar denkt ook iedereen anders over. Je vraagt je af wat de goudvis doormaakt die men door de wc versast? Of de knalgele kanarie die niet verder kwam dan van zijn spiegeltje naar zijnb adje springen en die dan plots de vrije lucht in gegooid wordt? Of de hond die men in een kartonnen doos op de pechstrook achterlaat, op weg naar het zonnige spanje (zelf gezien! campertje volgeladen, effe stoppen, ik dacht ze hebben pech, vertraag, doosje uit de auto gezwierd....snel verder gereden, ik gestopt, doosje open: shitzu erin...) Nou mooi is dat allemaal. Of de cavia's die in een doos hier op ons hof stonden? en zoals xxxclau al eerder zei: al die consumptievleesdieren....

Als ooit onze kudde arabieren kleiner wordt, neem ik er nog wel wat arme koniks bij. Het lost het probleem zeker niet op maar op mijn eentje kan ik de wereld toch niet veranderen, dat is zeker.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:13

Dat het bestaande landschap niet in schuilplaatsen voorziet, lijkt me sterk. Ik begon te denken hierdoor dat het een grote vlakte is, zoals op IJsland. Maar een keer googlen en ik zie bomen, dus dat moet voldoende zijn. Bomen zijn net zo goed als een afdak, want ze staan uit de wind. Met een goed vachtje dat niet geborsteld wordt (i.v.m. vetlaagje) blijven ze zelfs voor hevige langdurige regen droog op de huid.

En dat paarden boomschors eten, dat hoort gewoon bij hun dieet. De meeste mensen denken dat paarden in de natuur van alleen gras leven, maar dat is niet waar. Ze eten allerhande plantjes en ook takjes en boomschors. Een paard in een wei alleen komt aan structuur dus zeker tekort. Mijn pony krijgt naast haar 24/7 weidegang ook af en toe stekelig hooi, dat vind ze dan ook heerlijk. Ook takken gaan er, ook in de zomer, heel goed in. Jonge dieren help je ermee hun gebit zo te wisselen. Stalpaarden knagen daarom ook aan de houten delen van hun stal, eigenlijk normaal gedrag (maar mensen vinden het ongewenst). Dat Koniks in de winter alleen uit nood dus boomschors eten is niet helemaal waar, ze eten het hele jaar door. En de OVP heeft bomen en struiken.

En in de natuur is het heel normaal dat er tijden zijn van overvloed (voorjaar, zomer) en tijden van schaarste. Daarom bingen onze paarden, en zelfs wij zelf ook, veel vettig en zoetig voedsel als het voorhanden is. Dat zit in de genen geprogrammeerd, ze houden er niet mee op. Een paard mag dus vet worden, als er maar tijden van schaarste zijn. De Koniks (of je huispaard) in de zomer laten aanvetten is dus prima. Dan zien ze er lekker rond en koddig, en tevreden uit. Dat tevredenheidsgevoel is ook voorgeprogrammeerd in het gedrag (zelfbeloning). Als je ze echter niet laat vermageren, krijg je welvaartsziekten zoals obesitas, hoefbevangenheid, insulineresistentie, diabetes, waarschijnlijk ook zomereczeem en al dat soort dingen. Het is niet voor niks dat het vooral sobere pony's die hier gevoelig voor zijn, die zijn gemaakt voor dat seizoenenritme. Ik ben er dus op tegen om bij koud weer dus meteen die pony's vol te gaan stoppen met hooi. Want een paar ribbetjes tellen aan het eind van de winter dat hoort er gewoon bij. Als je dat niet wilt zien, dan moet je ze helemaal uit hun natuurlijke ritme halen, ze in de zomer niet laten vervetten en ze dus van het gras af houden, en in de winter op stal lekker voeren. Dat heet een sportpaard. Ook mijn Dartmoor leeft al enkele jaren een beetje volgens het natuurlijke ritme, wat ze van nature gewend was. Vlak voor de winter laten we ze lekker vet worden en in maart is dat er weer keurig af (net voordat de ribbetjes komen). Nu ik met haar ga sporten, moet ik even kijken hoe het verder moet. Misschien toch meer richting sportpaard.. anders presteert ze in de winter en het vroege voorjaar natuurlijk niks (energiebesparing).

Van elke Konik zijn naam, ontwormingen e.d. bijhouden dat klinkt wel erg dierentuin. Ik zeg niet dat het slecht is. Je kan je wel afvragen of een half verwilderd paard wel zin heeft in die continue verstoringen. Dat moet en zal stress geven! En dat zien mensen vaak ook niet. Hoe gedragen de gevangen dieren zich in de kraal? Kijk eens naar de details van het gedrag (ken angstig gedrag!) en in al die ogen, en vraag je af of je (doods)angst ziet tijdens alle handelingen die we met ze willen doen. Zo ja, dan vind ik dat net zo zielig. Vertroetelen is voor mensen verleidelijk (ach, zielig), maar dieren kennen dat sentiment niet en hebben het ook niet nodig. Wij voelen ons weer tevreden als we ze hebben bekapt en er een wormenspuit in is gegaan. Maar een vrijlevend paard heeft daar, geloof mij, ècht geen behoefte aan! Dat is een goot verschil tussen mensen en paarden. Paarden zijn ook geen nestdieren (leven altijd in open ruimte), zoals mensen (bouwen een warm nest in de winter). Het hangt er in België verder wel vanaf hoe tam ze zijn. Zij ze direct te halsteren, dan zijn het helemaal geen verwilderde paarden en is het ook geen natuurgebied, maar gewoon en groot weiland. Boeit mij niet, maar dan is het hele natuurlijke eraf. En een béétje National Geographic mag toch wel? Waar moeten we anders nog in eigen land de gedragskundigen en anderen in opleiding nog laten kijken? Of beter nog, het volk laten zien wat natuur nou is. Als dat niet beschikbaar is, dan mist onze hoogopgeleide bevolking toch echt een heel belangrijk stukje algemene ontwikkeling, vind ik.

Ik denk dat het met minder verstoring ook kan. En we moeten ons eigen tevredenheidsgevoel niet verwarren met dat van paarden. Paarden hebben hele andere dingen nodig dan wij.

Dat er minder kan worden afgeschoten, dat is misschien zo. Maar een heel ander beleid met 100% controle, dat is geen natuur meer. En ik houd ook wel van de rauwe natuur. 100% natuurlijk gedrag, geen menselijke verstoringen, schuwe dieren, vechtende hengsten, en ook een jaarlijkse dieetcyclus met vet worden en vermageren. Daar zijn paarden prima op gebouwd. In maart is in alle natuurgebieden het voedsel voor de grazers op, dat is heel normaal. Dit jaar was de lente wéér erg laat, vervelend. Ook voor mij, want het gras in het weiland van mijn pony was echt op. We waren gedwongen onze kudde op te stallen en te voeren. Vervelend, want een enorme verstoring van hun natuurlijke dagritme en je kunt dus ook bijv. koliek in de hand werken. Liever laten we ze gewoon buiten.

Een wild paard kun je inderdaad ook gaan bijvoeren. Maar er bestaat nog steeds zoiets als natuurlijke selectie. Er is nou eenmaal aanwas en sterfte. De zwakste dieren ook in leven houden, daar schiet je niks mee op, het maakt de soort alleen maar zwakker als je daar weer aanwas van krijgt. En laten creperen in een afgesloten gebied daar ben ik inderdaad ook op tegen. Dan moet je de hekken weghalen. Kan dat niet, dan moet je zorgen voor de sterfte, en nogmaals, een vervanging hebben van een roofdier die de voedselketen compleet zou maken en dezelfde klus zou klaren: de zwakkelingen uit hun lijden verlossen en opruimen. Ben je hierop tegen, dan ben je tegen de natuurlijke gang van zaken in de natuur, vind ik.

En de Koniks deden het nou eenmaal erg goed (dus het gebied is prima geschikt), de aantallen werden te groot. In de natuur heb je dat ook, dat heet een plaag. Net als sprinkhanen, ineens gaan ze dan ook allemaal dood. (Misschien gebeurt dat met de mens ook ooit wel.) Niet zo cool dat dat in ons overgecontroleerde en sentimentele landje onder je neus gebeurt. Dus misschien niet zo handig en moet het iets netter worden aangepakt. Ghashira zegt dat zij denkt dat afschot bij de Belgische Koniks niet gangbaar is, maar daar gaan toch ook dieren dood?! Hoe dan? Of kan dat met een dodelijke injectie, omdat je ze een halster kan omdoen en ze stil blijven staan? Zo niet dan is een dodelijke injectie geen humane dodingsmethode in de dat geval (geeft heel veel stress). Of zeggen de beheerders daar gewoon niks over? Dat kan ook, gewoon achter de schermen, geen haan die ernaar kraait en dus keuring opgelost. Nederland kiest hier niet voor en speelt open kaart. Dat is voor de media vaak ook een grote fout (jammer), wat blijkt! En ik legde al eerder uit over humane dodingsmethoden, afschot is een hele nette methode voor het dier zelf, dat weinig tot geen extra lijden geeft (mits het natuurlijk goed gebeurt!). Misschien is het meer lijden voor ons, want we zien ineens een dier omvallen. Dat zijn we niet gewend in NL, want we kopen ons vlees in een pakje in de supermarkt. Maar een biefstuk heeft ook zo'n kogel door zijn hoofd gehad.

Dus vallen de kuddes Koniks in de OVP onder dierenleed? Als je het mij vraagt NIET. De dieren doen het heel goed en ze zijn gelukkig (vergelijk hun gezichtsuitdrukking maar met die van het gemiddelde pensionpaard -als je er buiten voertijd een uurtje naast staat- en zoek naar de glinstering in de ogen). Mits er gezorgd wordt voor het behouden van fatsoenlijke aantallen omdat het een gebied zonder predator is (en niet per se omdat het een afgesloten gebied is). Verder hoef je weinig in te grijpen (ook geen ontwormingen!). De aantallen controleren dat kan op verschillende manieren. Als je er geen dierentuin van wilt maken, of grote opfokstal, dan is de minst verstorende methode voor een zo natuurlijk mogelijk gebied denk ik toch echt door een bekwame jager.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:26

xxxclau schreef:
Ik denk dat het met minder verstoring ook kan. En we moeten ons eigen tevredenheidsgevoel niet verwarren met dat van paarden. Paarden hebben hele andere dingen nodig dan wij.

.

Natuurlijk... Die dertig procent geniet er "natuurlijk" intens van te kreperen van de honger en kou :roll:

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:47

Kuggur schreef:
Citaat:

Grappig, wij bepalen dat landschap, wij beheren het: daarom lopen die grote grazers daar ook, niet omdat ze van nature in het ecosysteem daar voorkomen, maar omdat mensen het wel aardig vonden dat ze daar het soort natuur lopen maken dat die mensen daar zien.

Als je het landschap zo graag beheert, beheer dan ook de kuddes die je daarvoor inzet. Zo simpel is het.

En dan mag je van mij een hele boom opzetten over of die dieren juridisch wild zijn of niet, dat is allemaal steekspel, het gaat erom wie er verantwoordelijk is voor het feit dat die dieren daar lopen, wie er verantwoordelijk is voor hun welzijn, en hoe je die verantwoordelijkheid dan invult.

En wat heeft SBB gedaan: ze heeft die dieren daar neergeplempt, alleen maar als hulpmiddel om het soort natuur te 'vormen' dat zij graag ziet, er een hek om gezet, is vervolgens naar de rechter gestapt om die dieren 'wild' te laten verklaren toen teerhartige pennys in opstand kwamen tegen het laten verhongeren van paarden, koeien en edelherten, en kijkt vervolgens toe hoe ze creperen (maar zet wel bulldozers en kranen in om de kadavers af te voeren, dus daar houdt het 'wild' zijn dan even op. Ach, het zorgt wel voor verarming in het gebied. ;) )

De vraag is dus, of deze handelswijze goed beheer is, of niet.

Maar ik vraag mij af: als ik mij wat hectares verschaf, er wat onkruid op laat groeien en eventueel wat watertjes uitgraaf, en als ik dan de rechter zo gek krijg dat hij mijn paarden tot 'wild' verklaart, ook al heb ik ze gewoon voor geld gekocht en in een omheind gebied geplaatst, ontslaat mij dat dan van verantwoordelijk voor iedere vorm van welzijn?

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:35

Kuggur schreef:
xxxclau schreef:

Natuurlijk... Die dertig procent geniet er "natuurlijk" intens van te kreperen van de honger en kou :roll:

Als je mijn opmerking niet snapt, dan moet je maar eens een boek lezen over paardengedrag.
Nee honger is niet leuk, maar dat vind jij ook niet. Heb jij wel eens honger? Ja, het hoort bij het leven. Maar laat maar, mensen gaan toch flauw lopen doen en het verdraaien zoals ze willen.

We vallen in herhaling, of ik ga in herhaling vallen. Ik blijf bij wat ik eerder allemaal zei.

Verantwoordelijkheid voor een kudde verwilderde paarden, of vrijlevend, of whatever, betekent niet altijd dat je de manen komt knippen, de hoeven bekapt, en ze ontwormt. En ook altijd bijvoert in de winter, als het even een beetje tegenvalt. Vertroetelen van semi-wilde dieren, vind ik dat. Onnodig, hebben ze in principe niet nodig, als er niet abnormaal veel sterfte is. Je hoeft niet iedere stakker in leven te houden, zorg voor een nette dood. Misschien heeft SBB een keer het ietsje te ver laten gaan en hadden ze achteraf eerder moeten ingrijpen. Vervelend... Maar soms zie je het niet aankomen, je kunt niet graspolletjes gaan wegen en pony's tellen en uitrekenen dat pony nr. 1536 maar 200 kilo weegt en het deze winter daarom niet gaat redden. Biologie zit wel iets ingewikkelder in elkaar en is soms echt onvoorspelbaar. Maar waar er dieren doodgaan, zullen mensen altijd blijven piepen. Want de dood hoort niet bij het moderne leven, daar doen we in principe niet aan. De dood wordt weggestopt. Manegepaarden gaan ook naar de slacht, maar dat wordt ook niet aan de klanten verteld, daar schrikken ze teveel van. Meestal heeft-ie 'een ander baasje'.

Ik ga een week naar Texel met mijn school, dat ik heb georganiseerd. Pubers laten zien hoe natuur eruit ziet, die is daar ook nog. Dus ik ben offline. Ik hoop de Exmoors nog te zien lopen die ik vorige keer heb gespot. Eens zien of die een naam hebben, en een hooiruif in de duinen. Hopelijk niet, want dan denken die pubers dat dat bij natuur hoort...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 01:54

Inderdaad, als iemand het niet met je eens is is degene natuurlijk te dom je te snappen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 04:21

xxxclau schreef:
Als je mijn opmerking niet snapt, dan moet je maar eens een boek lezen over paardengedrag.

Paardengedrag? Vrij irrelevant voor deze discussie.
Jij moet je boeken over ecologie er eens op naslaan.
Vertel me eens mevrouw de biologiedocent, wat hebben grote grazers zoals paardachtigen en runderen gemeen? Denk aan zebra´s, gnoes, olifanten in Afrika, bizons in Noord Amerrika, rendieren in scandinavie/ Canada, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Ze migreren. Hun hele leven, duizenden kilometers.
Kom, je hebt ervoor geleerd, waarom zouden ze dat doen?
En voor bonuspunten, wat zijn de gevolgen voor de koniks in de Oostvaardersplassen dat die mogelijkheid hen niet open staat? En wat kunnen de beheerders van zo´n gebied doen om dat te compenseren?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:35

Citaat:
Nee honger is niet leuk, maar dat vind jij ook niet. Heb jij wel eens honger? Ja, het hoort bij het leven. Maar laat maar, mensen gaan toch flauw lopen doen en het verdraaien zoals ze willen.

Honger als in: over een uurtje is het lunch, of honger als in: aan het einde van de winter lopen we met 3000 grote grazers in een gebied dat er maar 1500 kan voeden in de winter, zodat we met zijn allen lopen te kreperen in de kou en de zwaksten van ons het niet meer redden tot aan de periode dat het gras begint te groeien?

Mij lijkt dat nogal een verschil.

En het lijkt mij onmogelijk om je fijn te voelen terwijl je bezig bent te verhongeren. Of je nou een paard, mens of muis bent. Ons lichaam is gewoon niet gemaakt voor verhongeren, vandaar dat we er doorgaans van alles aan doen om dat te voorkomen.
De paarden in de Oostvaardersplassen hebben niet die luxe.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat paardengedrag hiermee te maken heeft. Of bedoel je dat paardengedrag onder invloed van honger verandert?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:05

xxxclau schreef:
Dat het bestaande landschap niet in schuilplaatsen voorziet, lijkt me sterk. Ik begon te denken hierdoor dat het een grote vlakte is, zoals op IJsland. Maar een keer googlen en ik zie bomen, dus dat moet voldoende zijn. Bomen zijn net zo goed als een afdak, want ze staan uit de wind. Met een goed vachtje dat niet geborsteld wordt (i.v.m. vetlaagje) blijven ze zelfs voor hevige langdurige regen droog op de huid.

En dat paarden boomschors eten, dat hoort gewoon bij hun dieet. De meeste mensen denken dat paarden in de natuur van alleen gras leven, maar dat is niet waar. Ze eten allerhande plantjes en ook takjes en boomschors. Een paard in een wei alleen komt aan structuur dus zeker tekort. Mijn pony krijgt naast haar 24/7 weidegang ook af en toe stekelig hooi, dat vind ze dan ook heerlijk. Ook takken gaan er, ook in de zomer, heel goed in. Jonge dieren help je ermee hun gebit zo te wisselen. Stalpaarden knagen daarom ook aan de houten delen van hun stal, eigenlijk normaal gedrag (maar mensen vinden het ongewenst). Dat Koniks in de winter alleen uit nood dus boomschors eten is niet helemaal waar, ze eten het hele jaar door. En de OVP heeft bomen en struiken.

En in de natuur is het heel normaal dat er tijden zijn van overvloed (voorjaar, zomer) en tijden van schaarste. Daarom bingen onze paarden, en zelfs wij zelf ook, veel vettig en zoetig voedsel als het voorhanden is. Dat zit in de genen geprogrammeerd, ze houden er niet mee op. Een paard mag dus vet worden, als er maar tijden van schaarste zijn. De Koniks (of je huispaard) in de zomer laten aanvetten is dus prima. Dan zien ze er lekker rond en koddig, en tevreden uit. Dat tevredenheidsgevoel is ook voorgeprogrammeerd in het gedrag (zelfbeloning). Als je ze echter niet laat vermageren, krijg je welvaartsziekten zoals obesitas, hoefbevangenheid, insulineresistentie, diabetes, waarschijnlijk ook zomereczeem en al dat soort dingen. Het is niet voor niks dat het vooral sobere pony's die hier gevoelig voor zijn, die zijn gemaakt voor dat seizoenenritme. Ik ben er dus op tegen om bij koud weer dus meteen die pony's vol te gaan stoppen met hooi. Want een paar ribbetjes tellen aan het eind van de winter dat hoort er gewoon bij. Als je dat niet wilt zien, dan moet je ze helemaal uit hun natuurlijke ritme halen, ze in de zomer niet laten vervetten en ze dus van het gras af houden, en in de winter op stal lekker voeren. Dat heet een sportpaard. Ook mijn Dartmoor leeft al enkele jaren een beetje volgens het natuurlijke ritme, wat ze van nature gewend was. Vlak voor de winter laten we ze lekker vet worden en in maart is dat er weer keurig af (net voordat de ribbetjes komen). Nu ik met haar ga sporten, moet ik even kijken hoe het verder moet. Misschien toch meer richting sportpaard.. anders presteert ze in de winter en het vroege voorjaar natuurlijk niks (energiebesparing).

Van elke Konik zijn naam, ontwormingen e.d. bijhouden dat klinkt wel erg dierentuin. Ik zeg niet dat het slecht is. Je kan je wel afvragen of een half verwilderd paard wel zin heeft in die continue verstoringen. Dat moet en zal stress geven! En dat zien mensen vaak ook niet. Hoe gedragen de gevangen dieren zich in de kraal? Kijk eens naar de details van het gedrag (ken angstig gedrag!) en in al die ogen, en vraag je af of je (doods)angst ziet tijdens alle handelingen die we met ze willen doen. Zo ja, dan vind ik dat net zo zielig. Vertroetelen is voor mensen verleidelijk (ach, zielig), maar dieren kennen dat sentiment niet en hebben het ook niet nodig. Wij voelen ons weer tevreden als we ze hebben bekapt en er een wormenspuit in is gegaan. Maar een vrijlevend paard heeft daar, geloof mij, ècht geen behoefte aan! Dat is een goot verschil tussen mensen en paarden. Paarden zijn ook geen nestdieren (leven altijd in open ruimte), zoals mensen (bouwen een warm nest in de winter). Het hangt er in België verder wel vanaf hoe tam ze zijn. Zij ze direct te halsteren, dan zijn het helemaal geen verwilderde paarden en is het ook geen natuurgebied, maar gewoon en groot weiland. Boeit mij niet, maar dan is het hele natuurlijke eraf. En een béétje National Geographic mag toch wel? Waar moeten we anders nog in eigen land de gedragskundigen en anderen in opleiding nog laten kijken? Of beter nog, het volk laten zien wat natuur nou is. Als dat niet beschikbaar is, dan mist onze hoogopgeleide bevolking toch echt een heel belangrijk stukje algemene ontwikkeling, vind ik.

Dat er minder kan worden afgeschoten, dat is misschien zo. Maar een heel ander beleid met 100% controle, dat is geen natuur meer. En ik houd ook wel van de rauwe natuur. 100% natuurlijk gedrag, geen menselijke verstoringen, schuwe dieren, vechtende hengsten, en ook een jaarlijkse dieetcyclus met vet worden en vermageren. Daar zijn paarden prima op gebouwd. In maart is in alle natuurgebieden het voedsel voor de grazers op, dat is heel normaal. Dit jaar was de lente wéér erg laat, vervelend. Ook voor mij, want het gras in het weiland van mijn pony was echt op. We waren gedwongen onze kudde op te stallen en te voeren. Vervelend, want een enorme verstoring van hun natuurlijke dagritme en je kunt dus ook bijv. koliek in de hand werken. Liever laten we ze gewoon buiten.

Een wild paard kun je inderdaad ook gaan bijvoeren. Maar er bestaat nog steeds zoiets als natuurlijke selectie. Er is nou eenmaal aanwas en sterfte. De zwakste dieren ook in leven houden, daar schiet je niks mee op, het maakt de soort alleen maar zwakker als je daar weer aanwas van krijgt. En laten creperen in een afgesloten gebied daar ben ik inderdaad ook op tegen. Dan moet je de hekken weghalen. Kan dat niet, dan moet je zorgen voor de sterfte, en nogmaals, een vervanging hebben van een roofdier die de voedselketen compleet zou maken en dezelfde klus zou klaren: de zwakkelingen uit hun lijden verlossen en opruimen. Ben je hierop tegen, dan ben je tegen de natuurlijke gang van zaken in de natuur, vind ik.

En de Koniks deden het nou eenmaal erg goed (dus het gebied is prima geschikt), de aantallen werden te groot. In de natuur heb je dat ook, dat heet een plaag. Net als sprinkhanen, ineens gaan ze dan ook allemaal dood. (Misschien gebeurt dat met de mens ook ooit wel.) Niet zo cool dat dat in ons overgecontroleerde en sentimentele landje onder je neus gebeurt. Dus misschien niet zo handig en moet het iets netter worden aangepakt. Ghashira zegt dat zij denkt dat afschot bij de Belgische Koniks niet gangbaar is, maar daar gaan toch ook dieren dood?! Hoe dan? Of kan dat met een dodelijke injectie, omdat je ze een halster kan omdoen en ze stil blijven staan? Zo niet dan is een dodelijke injectie geen humane dodingsmethode in de dat geval (geeft heel veel stress). Of zeggen de beheerders daar gewoon niks over? Dat kan ook, gewoon achter de schermen, geen haan die ernaar kraait en dus keuring opgelost. Nederland kiest hier niet voor en speelt open kaart. Dat is voor de media vaak ook een grote fout (jammer), wat blijkt! En ik legde al eerder uit over humane dodingsmethoden, afschot is een hele nette methode voor het dier zelf, dat weinig tot geen extra lijden geeft (mits het natuurlijk goed gebeurt!). Misschien is het meer lijden voor ons, want we zien ineens een dier omvallen. Dat zijn we niet gewend in NL, want we kopen ons vlees in een pakje in de supermarkt. Maar een biefstuk heeft ook zo'n kogel door zijn hoofd gehad.

Dus vallen de kuddes Koniks in de OVP onder dierenleed? Als je het mij vraagt NIET. De dieren doen het heel goed en ze zijn gelukkig (vergelijk hun gezichtsuitdrukking maar met die van het gemiddelde pensionpaard -als je er buiten voertijd een uurtje naast staat- en zoek naar de glinstering in de ogen). Mits er gezorgd wordt voor het behouden van fatsoenlijke aantallen omdat het een gebied zonder predator is (en niet per se omdat het een afgesloten gebied is). Verder hoef je weinig in te grijpen (ook geen ontwormingen!). De aantallen controleren dat kan op verschillende manieren. Als je er geen dierentuin van wilt maken, of grote opfokstal, dan is de minst verstorende methode voor een zo natuurlijk mogelijk gebied denk ik toch echt door een bekwame jager.

Ik ben het volledig met je eens!!! je hebt op veel vlakken heel erg gelijk en alles is ook goed onderbouwd.. van zulke discussies hou ik wel, ik bekijk dingen op n andere manier en dat is prettig, zo leer je ook bij. En ik denk dat jij ook wel met je hart voelt wat ik voel, voor mijn "wilde geredde konik"..

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:10

Maar ik ben het ook eens met Kuggur en randalinpony.. en ik zeg nogmaals een keer wat ik al eerder zei, het komt er allemaal op neer dat wij mensen, in een veel te klein gebied, te veel dieren laten lopen, die wij er geplaatst hebben, netjes met omheining rond..teveel eters voor te weinig voer, ook in de winter, vooral in de winter, dus hongersnood...dus wij zijn verantwoordelijk, en van enig ecosysteem is hier geen sprake

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:15

Kuggur schreef:
xxxclau schreef:

Inderdaad, als iemand het niet met je eens is is degene natuurlijk te dom je te snappen...

Ja, jij begon met flauw doen over dat creperen iets te maken heeft met gelukkig vrijleven. Dan doe ik mee. Maar ik zal niet meer flauw doen, maar het gewoon uitleggen. Dat is geen verband, maar een tegenovergestelde. Je kunt toch niet bedoelen dat die paarden die daar vrijleven, ook in de zomer, altijd aan het creperen zijn? En dat ze het nooit naar de zin hebben? Nogmaals, ik bedoel dat er tijden zijn dat het leuk is en tijden dan het minder leuk is. Ik vind dat dat bij de natuur hoort (en haal daarmee NIET door de war dat ik vind dat SBB geen fout misschien heeft gemaakt!), jullie blijkbaar niet. Ok, daar komen we dan niet uit. So be it.
Kuggur schreef:
Paardengedrag? Vrij irrelevant voor deze discussie.
Jij moet je boeken over ecologie er eens op naslaan.
Vertel me eens mevrouw de biologiedocent, wat hebben grote grazers zoals paardachtigen en runderen gemeen? Denk aan zebra´s, gnoes, olifanten in Afrika, bizons in Noord Amerrika, rendieren in scandinavie/ Canada, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Ze migreren. Hun hele leven, duizenden kilometers.
Kom, je hebt ervoor geleerd, waarom zouden ze dat doen?
En voor bonuspunten, wat zijn de gevolgen voor de koniks in de Oostvaardersplassen dat die mogelijkheid hen niet open staat? En wat kunnen de beheerders van zo´n gebied doen om dat te compenseren?

Wat paardengedrag hiermee te maken heeft??? Nou, wat mij betreft nogal veel! We hebben het tenslotte over wat die beesten daar de hele dag doen. En wat ze doen dat is gedrag. En gedrag is een weerspiegeling van de innerlijke status van het dier op dat moment. En over hun status hebben we het al de hele tijd. Het geeft er ongemak en plezier mee aan. Lijkt me een heel belangrijk iets om te peilen. Maar het kan zijn doordat ik etholoog ben, en geen ras-ecoloog. Dat wil niet zeggen dat ik niks van ecologie weet, maar het is niet mijn specialisatie. Gedrag wel, ik kijk altijd naar het dier op dat moment en zijn behoeften. Nu sta ik niet op dit moment naast een Konik, maar goed (hier pakken jullie me vast op terug).
Migreren, goh dat ken ik. Krijg ik nu bonuspunten van Kuggur??
Waarom ze dat doen? Hier komt-ie. Dat doen ze niet alleen omdat ze van hun voorouders hebben geleerd om dat te doen en dat er daar verderop betere graasgronden zijn. Dat doen ze óók omdat het aangeboren GEDRAG is, lopen. En lopen in Krugur National Park in Afrika is voor het dier zijn behoefte net zo goed als lopen in de OVP. Ze kunnen geen kilometers tellen, die neocortex hebben ze niet en als ze een stukje gelopen hebben waar wat voedsel is, dan zijn ze tevreden. Dat kan ik je als etholoog vertellen. Dat hebben paarden in een aardig weitje ook. Vandaar een tevreden gezicht. Dus een great migration is voor de Koniks niet per se nodig.
"En wat kunnen de beheerders van zo´n gebied doen om dat te compenseren?" Het park groter maken dat kan niet (dat lost het probleem tenslotte ook niet op voor de komende generaties). Tja, heb jij het antwoord? Ik heb de mijne al gegeven.

Ik vind de discussie op zich heel erg interessant en was bereid om verder te discussiëren. Maar ik vind de vijandige toon die het nu aanneemt tegen 'mevrouw de biologiedocent' nu niet meer zo leuk. Als achter de pc mijn haren langzaam overeind gaan staan, houd ik ermee op. Ik ga niemand ergens voor uitmaken. Dat is geen discussiëren of debatteren, dat is ruzie maken. Dus voordat ik daartoe verleid word... Ik weet dat ik niet zomaar iets roep. Misschien worden we het niet eens, maar ik vind het interessant om een ander zijn argumenten te horen. Daar leren we allemaal van. Maar dat betekent voor mij nog niet dat we respect voor elkaar verliezen.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:24

ghashira schreef:
Maar ik ben het ook eens met Kuggur en randalinpony.. en ik zeg nogmaals een keer wat ik al eerder zei, het komt er allemaal op neer dat wij mensen, in een veel te klein gebied, te veel dieren laten lopen, die wij er geplaatst hebben, netjes met omheining rond..teveel eters voor te weinig voer, ook in de winter, vooral in de winter, dus hongersnood...dus wij zijn verantwoordelijk, en van enig ecosysteem is hier geen sprake

Dat ben ik het ook helemaal met jou eens! Dus we hadden het al die tijd over hetzelfde :) . Nou, dat is wel grappig. Dan hebben we met deze discussie inderdaad nog iets bereikt en van elkaar geleerd. Dat vind ik ook leuk.

Van een ecosysteem is altijd sprake. Dat is ook het geval in jouw achtertuin. Een ecosysteem is niets meer dan een levensgemeenschap binnen ene gebied. Dus dat is niet zo zeer het probleem, denk ik. De voedselketen is alleen niet compleet, en dat veroorzaakt toch zichtbaar veel problemen. Dat moeten ze dan netter oplossen, ook voor omstanders. Want het is wel lastig dat schieten niet van deze tijd is. Het kan een humane dodingsmethode zijn, maar als je daarmee de hele maatschappij tegen de borst stuit, zul je als natuurbeheerder toch echt iets anders moeten verzinnen! Of je wilt of niet, want de belastingbetaler sponsort jou, en je staat praktisch in hun achtertuin. Daar zal rekening mee gehouden moeten worden. En dat geldt natuurlijk ook niet alleen voor de dodingsmethode, maar ook alle andere dingen die de omstanders tegen de borst stuit. Leg het dan uitgebreid uit op televisie ofzo... en onderbouw je management beter, als je dan toch open kaart speelt (en bezoekers het gebied in laat).

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:51

xxxclau schreef:
Het blijft een goede en interessante ethische discussie. (Ik ga ook eens een keer een debat houden in een van mijn bovenbouwklassen. Dan krijg je vast dezelfde taferelen.) En je komt er nooit uit... .

Voordat je een debat organiseert zou ik me als ik jou was eerst even verdiepen in het fenomeen drogreden. Je betoog zit er vol mee namelijk. Jammer, want inhoudelijk weet je er als bioloog vast veel van.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:55

xxxclau schreef:
Waarom ze dat doen? Hier komt-ie. Dat doen ze niet alleen omdat ze van hun voorouders hebben geleerd om dat te doen en dat er daar verderop betere graasgronden zijn. Dat doen ze óók omdat het aangeboren GEDRAG is, lopen.

Haha, okay dit maakt mijn dag.Ik houd maar op met je te discussieren, als er zo weinig benul van de betreffende materie is dan is dat in mijn ervaring vrij zinloos.
Jij onderwijst serieus biologie hé? Wow...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:30

Nog een laatste bijdrage aan dit topic. Discussie kan ik het al niet meer noemen, 't is echt genant om sommige posts te lezen. Ik zou me doodschamen om zo ongeïnteresseerd, slecht lezend en eigenlijk gewoon ronduit dom over te komen als sommige posters hier. Bijna jammer dat je niet kunt temmen op domheid, als dat wel kon was dit topic niet alleen korter geweest, maar zou het ook interessant gebleven zijn. Maar goed, da's dan weer mijn persoonlijke mening.

Feit: niet alle grote grazers migreren.
Feit: schapen zijn geen grote grazers.
Feit: er zijn verschillende technieken om een discussie lam te leggen. Een erg gemakkelijke en daarom ook (met name onder vrouwen) erg populaire, is niet reageren op inhoudelijk punten waar je niet omheen kunt. In plaats daarvan stop je met reageren op het inhoudelijk punt zelf, maar ga je reageren op wat je zelf bedacht hebt dat iemand heeft gedaan of gezegd. In negen van de tien gevallen zal de ander dan op jouw ego reageren met haar ego en hoef je je gebrekkige standpunt niet meer inhoudelijk te verdedigen. Dat de discussie dan verpest is betekent echter niet dat je gelijk had. Het betekent alleen dat je hebt toegegeven aan een combinatie van slechte eigenschappen waaronder zelfoverschatting.

Wie de schoent past trekke hem aan, van harte gefeliciteerd met het bederven van het zoveelste Bokt-topic.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:36

Clau schreef:

Citaat:

Er zit natuurlijk nog heel wat tussen 100% natuur (maar daarvoor moet je buiten Nederland zijn denk ik) en totaal gecontroleerde gepamperde paardjes.

Dat je koniks niet ontwormd, en dan dus kiest voor het afschieten van de dieren die dreigen te bezwijken onder de last, kan ik mij voorstellen als keuze. Dat je ze niet bekapt, maar kiest voor het wegvangen of afschieten van dieren die aantoonbaar last van hun voeten krijgen, ook. Maar in dat geval, moet je je wel gaan afvragen als na generaties 'verwilderen' er nog steeds een aanzienlijk deel van je populatie last van hun voeten heeft, of je uberhaupt wel de goede diersoort in het gebied gezet hebt.

Ik kan mij ook voorstellen dat je uit je natuurpark ieder jaar zoveel dieren wegvangt (en bijvoorbeeld aan de leeuwen in artis voert, zoals al soms gebeurt met koniks) dat je de kuddes binnen de perken houdt. Ook dan zullen er best dieren sterven in de winter, maar niet een derde zoals nu.
Ook dan ben je geen Koniks aan het knuffelen, maar doe je aan kuddebeheer, en das natuurlijk niet hetzelfde als individuele paardjes knuffelen, al denk ik dat individuele conditiescores wel deel kunnen uitmaken van het selectieproces. Maar evengoed kun je zoveel jonge hengsten, of dieren wegvangen...
Ja, het is ingrijpen in de natuur, maar daarmee was je toch al begonnen toen je die dieren daar neerzette.

Het probleem van de oostvaarderplassen is dan ook nog, dat het gebied doordat er meer water in de winter is, in de winter kleiner wordt en er dus minder begraasbare ruimte overschiet voor de dieren.

Nogmaals, ik zie niet zoveel problemen in afschieten als populatiebeheer, aangezien wij al heel erg lang de grootste vijand van het paard zijn. Wij zíjn de grote jagers.
Alleen in dit geval, zijn wij ook als mens beheerder.
SBB heeft op andere momenten al wel bewezen dat ze zelf haar selectiecriteria hanteert door bijvoorbeeld vossen weg te selecteren uit de kudde. Als dat geen fokbeleid is.
Ik vind dat als je dus op menselijke criteria selecteert (de natuur zou nooit vossen wegselecteren omdat ze niet 'wild' genoeg lijken :D ) dat je niet op een ander moment kan zeggen dat je niet wilt ingrijpen, omdat de natuur zijn gang moet gaan. En ga je dan toch beheren, dan maak je wat mij betreft een afweging van belangen waarbij welzijn ook een rol speelt en dat is het stukje dat SBB probeerde te ontlopen.

Ik vraag mij trouwens wel af of de soort in een natuurpark met ieder jaar 30% aanwas en ook weer 30% sterfte, echt 'sterker' (aangepast) wordt, als die cyclus zich tot in het oneindige blijft herhalen.... Voor die 'sterkere' dieren is er namelijk ook telkens zo weinig voedsel dat van die sterkere dieren dan weer 30% sterft... Wellicht sterven dan de minst aangepaste dieren van dát moment, maar er zal altijd die 30% blijven waarvoor simpelweg niet genoeg eten is.
Als argument tegen het verkleinen van het aantal dieren zie ik dat dus niet als steekhoudend.