Charlotte Dujardin en Valegro naar wereldrecord in GPS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:04

The_Stig schreef:
Carl en Charlotte laten dressuur zien zoals het moet zijn. Het paard in zijn waarde laten, verbeteren en niet forceren.

Helemaal mee eens! In het besef dat 'iedereen' dat nog niet zo lang geleden ook van Edward en Totilas zei... Mensen zaten te janken van aandoening op de tribunes, reisden duizenden kilometers om die combinatie eens met eigen ogen te mogen aanschouwen.

Enfin, e.e.a. doet inmiddels wel de vraag rijzen of er langzaam maar zeker niet op een andere manier gejureerd moet worden op dit niveau. Want als straks meerdere combinaties tienen scoren voor bijv. de piaffe en er om de haverklap een nieuw wereldrecord wordt gereden door toppaarden en hun berijders, wordt het voor de juryleden steeds moeilijker om onderscheid te maken. Een 10 is een 10. Maar als je de beelden terugkijkt, zie je dat het ene paard net wat meer souplesse, afdruk of 'veer' in de piaffe legt dan het andere. En je ziet nu al dat een combinatie soms een 10 scoort voor de piaffe terwijl je duidelijk kunt zien dat ze niet exact op dezelfde plek piafferen, om over de verschillen in souplesse, afdruk of veer maar te zwijgen. Er is dus volgens mij iets mis met de ruimte die nog voor juryleden overblijft om tot een goede beoordeling van een proef te komen. Simpel gezegd omdat de piaffe die ze met een tien hebben gewaardeerd altijd beter kan: mooier, hoger, soepeler, veerkrachtiger.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:32

Schitterende combinatie! Wat een rust en wat zit ze er mooi op! Ik moest soms even goed kijken, maakt ze nu een overgang naar de draf of de passage? Maar kun je nagaan als dat helemaal goed is wat ze dan gaan scoren!
Iedereen heeft het over de concurrentie met Toot, maar ze heeft ook nog een trainer die niet onverdienstelijk op een heel leuk paard rijd...
Ik ben bang dat een van de volgende berichten op de nieuwspagina word.....Salinero heeft blessure en kan niet meedoen op de OS......

Frenka

Re: Charlotte Dujardin en Valegro naar wereldrecord in GPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:39

wat een geweldige proef en idd een schitterende combinatie.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:52

Aranel schreef:
Ik zeg toch ook niet dat er geen harmonie is? Juist wel, ze zit er inderdaad heel stil op en haar handen gaan ook echt naar voren in bijvoorbeeld de uitgestrekte gangen. Maar dit is niet het enige waar een jury op let, vandaar dat ik zei dat ik vind dat de passage en piaffe nog wel wat meer kunnen.

Ben ik het niet mee eens: het paard kantelt zijn bekken, is over de rug en mooi bergop. Beenwerk is sterk verzameld. In de piaffe/passage zelf (dus overgangen even buiten beschouwing gelaten) loopt het dier keurig taktmatig. De piaffes (als voorbeeld) zijn correct: het achterbeen komt niet hoger dan de kogel. We zien van de Nederlands ruiters misschien wel een "actiever achterbeentje", wat spectaculairder is, maar dat is nadrukkelijk niet de bedoeling. Het voorbeentje komt tot halverwege de pijp in de meeste passen. Daar zou hij Valegro misschien nog iets op kunnen verbeteren, door bij elke pas ter hoogte van de pijp te komen, maar daar is alle mee gezegd.

Wat we nu veel zien bij de LDR ruiters, en wat ook wordt beloond, is niet de piaffe zoals hij oorspronkelijk is bedoeld. Hoger en spectaculairder is niet altijd beter.

Ik heb diep respect voor deze amazone, en ook Carl Hester, die in de wereld van de moderne dressuur toch de ouderwetse normen weten te hanteren _/-\o_ Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen. En gelukkig zijn er ook nog internationale juryleden die ook daar oog voor hebben, en niet alleen voor het swingende spectaculaire plaatje.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:10

Nouja, laten we iig hopen dat juryleden dit meer kunnen waarderen dan de spanning waarmee Totilas gereden wordt, maar ook spectaculairder beweegt..

Wordt op dit niveau eigenlijk ook de harmonie oid beoordeelt? In de hogere (vanaf ZZ-licht?) klassen wordt dit wel gedaan meen ik me te herinneren namelijk. Zou mooi zijn als dit ook op het allerhoogste niveau gedaan wordt :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:13

Ja hoor, ook de harmonie wordt meegenomen in de beoordeling. Maar hoe ze dat precies becijferen, al sla je me dood, wat je bij sommige combinaties ziet :x

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:15

Nou idd :Y)
Wat mij betreft mag zij daar een 10 voor krijgen en MAR een 1.. Gerechtigdheid _O-

Even heel offtopic: weet iemand wat de muziek is die onder het filmpje van de eerste pagina (de proef) gezet is? Vind het erg mooi :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:23

Siesz52 schreef:
Enfin, e.e.a. doet inmiddels wel de vraag rijzen of er langzaam maar zeker niet op een andere manier gejureerd moet worden op dit niveau. Want als straks meerdere combinaties tienen scoren voor bijv. de piaffe en er om de haverklap een nieuw wereldrecord wordt gereden door toppaarden en hun berijders, wordt het voor de juryleden steeds moeilijker om onderscheid te maken. Een 10 is een 10. Maar als je de beelden terugkijkt, zie je dat het ene paard net wat meer souplesse, afdruk of 'veer' in de piaffe legt dan het andere. En je ziet nu al dat een combinatie soms een 10 scoort voor de piaffe terwijl je duidelijk kunt zien dat ze niet exact op dezelfde plek piafferen, om over de verschillen in souplesse, afdruk of veer maar te zwijgen. Er is dus volgens mij iets mis met de ruimte die nog voor juryleden overblijft om tot een goede beoordeling van een proef te komen. Simpel gezegd omdat de piaffe die ze met een tien hebben gewaardeerd altijd beter kan: mooier, hoger, soepeler, veerkrachtiger.

Ik denk dat ze er in ieder geval niet onderuit komen om op een gegeven moment in kleinere stapjes dan een half punt te jureren. Dat ze bijvoorbeeld in tiendes gaan beoordelen. Dat zou wel meer ruimte geven om de verschillen tussen combinaties aan te geven. Aan de andere kant, als ze nu idd al 10-en geven.....dan blijft er weinig ruimte over.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:43

Aranel schreef:
Nouja, laten we iig hopen dat juryleden dit meer kunnen waarderen dan de spanning waarmee Totilas gereden wordt, maar ook spectaculairder beweegt..

Wordt op dit niveau eigenlijk ook de harmonie oid beoordeelt? In de hogere (vanaf ZZ-licht?) klassen wordt dit wel gedaan meen ik me te herinneren namelijk. Zou mooi zijn als dit ook op het allerhoogste niveau gedaan wordt :D

Ik hoop ook dat de juryleden inzien dat wat Charlotte en Valegro laten zien pas dressuur is. Ik ben nooit een Totilas fan geweest en vind hem juist helemaal niet mooi bewegen, omdat het ook niet op een correcte manier is. De druk waar hij mee gereden wordt, dat moet niet nodig zijn in de dressuursport. Maar zoals je zegt, hij scoort omdat het er spectaculair uitziet. Nu hopen dat de juryleden daar doorheen kunnen kijken.