Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:22

chipieke schreef:
Interessant :j Maar ergens wel logisch...

Nee, dat is het niet en het is ook in tegenspraak met de vele metingen met Novel drukmat zoals die al verschillende jaren gedaan zijn en worden.
Juist het ´licht´ rijden geeft een grote amplitude rond het gewicht van de ruiter. Ga maar eens op de weegschaal staan.
Verder is ´licht´ rijden a-symetrisch en moet het gewisseld worden.
Doorzitten is en symetrisch en dicht bij het gewicht van de ruiter.

Het grote probleem is dat er niet correct (onvaardig) doorzitten gemeten wordt en ook dat het zadel wat gebruikt wordt een voor doorzitten ongeschikte boom heeft.

Een beter zadel, wat ook nog eens voor doorzitten geschikt is, geeft én een lagere druk én een dichter bij het gewicht liggende kracht.
Het vervelende is dat correct doorzitten erg moeilijk is. Daarom is het ´licht´rijden bedacht. Om minder vaardige ruiters (vooral Victoraanse dames bij de jacht) toch zonder problemen aan de tere billetjes te laten draven.

Meten is alleen weten bij correct meten :)*
Anders geeft het schijninformatie.

Ariebren

Re: Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:45

Meten is weten wat ge meet.

Maar een paard die goed gereden wordt, dus in een verzameling waar je de buikspieren ziet bewegen, zal weing rug problemen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:48

Mindim schreef:
Ffortuna schreef:
Kortom, er zijn zat manieren waarop een paard last van z´n rug kan krijgen. De discussie over het ruitergewicht is in dit topic lijkt mij niet op z´n plaats. Niet dat het geen goede discussie is (ik vind ook dat veel ruiters ook aan hun eigen gewicht moeten denken, daarom ga ik zelf ook naar de sportschool), maar er loopt al een (uitgebreid) topic over en ik zie -zelf- de meerwaarde er niet van in die discussie hier nog een keer te voeren.

Zekers zijn er meerdere manieren om een rug van een paard te vernielen, maar ook ruitergewicht is daar een onderdeel van, dus helemaal uitvlakken in een discussie, omdat het taboe zou zijn kan je dat niet, evengoed als niet passend harnachement, hotsende ruiters en slechtrijdende ruiters dat zijn.

Lieverd, je hebt niet goed gelezen wat ik eerder typte denk ik. Mijn post was een reactie naar asosario ofzo boven jou, wiens reactie is verwijderd, die vol in de aanval ging op zwaardere ruiters. Ik geef aan dat het eens ben dat ruitergewicht ook uitmaakt voor de paardenrug, maar dat de discussie die die aso op wilde wekken door zware mensen in de sauna walgelijk te noemen (bijvoorbeeld) niet nogmaals gevoerd hoeft te worden, die heeft namelijk een eigen topic. De conclusie die in dit onderzoek is getrokken is breed en ik lees niet dat ruitergewicht hier direct mee in verband wordt gebracht - dat heeft niks met taboes te maken wat mij betreft. Ik wil alleen aangeven dat ruiters, ongeacht hun gewicht, ook regelmatig in de bek zagen, wat ook niet bevorderlijk is voor de ontwikkeling van de rugspieren van een paard. Waarmee ik enkel wil laten merken dat de conclusies uit dit onderzoek over meer gaan dan over dikke mensen te paard.

Snap je me nu wel? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:08

natuurlijk is het ruitergewicht belangrijk,vooral als dat veel te veel is.
Maar dat schijnt taboe te zijn en voelen veel mensen zich persoonlijk aangevallen.
Niemand verbiedt de te zware mensen op een paard te zitten,maar ze moeten niet hun kop in het zand steken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:16

Geerke, dat ben ik helemaal met je eens :)

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:20

geerke schreef:
natuurlijk is het ruitergewicht belangrijk,vooral als dat veel te veel is.
Maar dat schijnt taboe te zijn en voelen veel mensen zich persoonlijk aangevallen.
Niemand verbiedt de te zware mensen op een paard te zitten,maar ze moeten niet hun kop in het zand steken natuurlijk.

volledig mee eens.. die oude spreuk van 'een paard kan wel 100kg dragen' blijft maar in de mode ^^

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:24

Voor degene die de moderatoropmerking hebben gemist:
Moderatoropmerking:
Dit onderzoek en dit topic gaat niet over zwaardere mensen te paard, deze discussie kan gevoerd worden in dit topic: [RT-D] Zwaardere mensen te Paard deel 2 Vanaf hier graag weer on topic.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:53

Groot gelijk, Marga

Het gros van de schrijvers weten niet eens hoe je moet paard rijden.
In het zadel kunnen blijven zitten is afhankelijk van de lenigheid, soepel zijn, in de heupen van de ruiter,.
Daarnaast is de bouw van het paard ook belangrijk.

Een paard steil in de achterhand zal in draf hoog opgooien. (kwpn en diverse andere rassen probleem)
Een paard, vlak in de galop blijft vlak. (Quarter)

Een ruiter die met zijn heupen de rug volgt van het paard kan goed zitten.

Ik kijk altijd naar het haar van de ruiter, beweegt dat, niet goed.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:53

Huertecilla schreef:
chipieke schreef:
Interessant :j Maar ergens wel logisch...

Nee, dat is het niet en het is ook in tegenspraak met de vele metingen met Novel drukmat zoals die al verschillende jaren gedaan zijn en worden.
Juist het ´licht´ rijden geeft een grote amplitude rond het gewicht van de ruiter. Ga maar eens op de weegschaal staan.
Verder is ´licht´ rijden a-symetrisch en moet het gewisseld worden.
Doorzitten is en symetrisch en dicht bij het gewicht van de ruiter.

Het grote probleem is dat er niet correct (onvaardig) doorzitten gemeten wordt en ook dat het zadel wat gebruikt wordt een voor doorzitten ongeschikte boom heeft.

Een beter zadel, wat ook nog eens voor doorzitten geschikt is, geeft én een lagere druk én een dichter bij het gewicht liggende kracht.
Het vervelende is dat correct doorzitten erg moeilijk is. Daarom is het ´licht´rijden bedacht. Om minder vaardige ruiters (vooral Victoraanse dames bij de jacht) toch zonder problemen aan de tere billetjes te laten draven.

Meten is alleen weten bij correct meten :)*
Anders geeft het schijninformatie.

Hmm HC, ik geef jou niet graag gelijk, maar helaas, je hebt gelijk :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:34

Ariebren schreef:

*\o/* :D dan word je bij mij niet veel wijzer met mijn korte piek haar :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:36

Ariebren schreef:
Groot gelijk, Marga

Het gros van de schrijvers weten niet eens hoe je moet paard rijden.
In het zadel kunnen blijven zitten is afhankelijk van de lenigheid, soepel zijn, in de heupen van de ruiter,.
Daarnaast is de bouw van het paard ook belangrijk.

Een paard steil in de achterhand zal in draf hoog opgooien. (kwpn en diverse andere rassen probleem)
Een paard, vlak in de galop blijft vlak. (Quarter)

Een ruiter die met zijn heupen de rug volgt van het paard kan goed zitten.

wil jij het mij leren? ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 04:07

pmarena schreef:
Neemt niet weg natuurlijk dat je door het juiste ruggebruik en de juiste training van rug- en vooral ook buikspieren, een goed ondertredende achterhand, kundige ruiter en geschikt zadel het lijf van het paard kunt trainen om zonder al teveel negatieve effecten met een ruiter rond te hobbelen...

Ik vergelijk het wel eens met hoe wij mensen iets optillen vanop de grond... Van nature uit doet 90% onder ons dat verkeerd gedurende het grootste deel van z'n leven en daar betalen we (laat staan dat het een onderdeel van je dagdagelijkse bezigheid is) de tol voor op latere leeftijd. Wanneer iemand ons zegt dat het veel minder belastend is voor je rug wanneer je door je benen zakt, vraagt dat in het begin een grotere inspanning, meer kracht, een andere balans, andere motoriek en is het dus vooral moeilijker, lastig en wennen... Na verloop van tijd zal je echter merken dat het minder en minder moeite kost en bovendien veel beter en versterkend voor je rug is...

Het is voor een paard niet anders, het weet niet hoe zijn/haar lichaam het best te gebruiken onder een belasting (die bovendien in het slechtste geval ook nog eens voortdurend de beweging en balans verstoord) ... Aangezien jij de beslissing hebt genomen om op het paard te gaan zitten en niet het paard, is het jouw verantwoordelijkheid om het hierop voor te bereiden aan de hand en onder het zadel door het te laten ervaren dat het inzetten van de achterhand in zijn/haar voordeel is mbt het dragen van een ruiter. Het is helaas een expertise waarover weinigen onder ons nog beschikken (getuige daarvan de verschillende topics over verzameling, gymnastiseren ed... enfin, het bestaan van een forum als bokt op zich)... dus laat je for horse's sake goed begeleiden door iemand die wel over deze expertise beschikt, mocht je die zelf niet hebben. We vinden het vandaag vanzelfsprekend om zonder degelijke kennis van zaken op een paard te springen voor onze hobbylol... is het na enkele jaren stuk, gooien we het weg en kopen we een nieuw...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:22

ik ben van mening dat als het paard gezond is en de ruiter, ongeacht zijn gewicht, netjes meerijdt in het ritme, niet lomp gaat zitten, dit verder geen nadelige gevolgen heeft voor het paard. Dus gezondheid is een vereiste, coordinatie en bewust rijden door de rijden een 2e.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:52

Knakker schreef:
ik ben van mening dat als het paard gezond is en de ruiter, ongeacht zijn gewicht, netjes meerijdt in het ritme, niet lomp gaat zitten, dit verder geen nadelige gevolgen heeft voor het paard. Dus gezondheid is een vereiste, coordinatie en bewust rijden door de rijden een 2e.

Hm nou nee, als je met 100 plus netjes meerijdt in het ritme is het nog een veels te grote belasting voor een fijngebouwd sportpaard. Voor een trekpaard waarschijnlijk niet.

Ik denk dat het een combinatie is van veel factoren. Gewicht speelt mee maar inderdaad ook de wijze van meegaan in de beweging etc.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:13

pien_2010 schreef:
Ariebren schreef:

*\o/* :D dan word je bij mij niet veel wijzer met mijn korte piek haar :D

Een vrouw heeft ook andere lichaamsdelen, die in rust moeten zijn tijdens het rijden. :7

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:32

Ariebren schreef:
Een vrouw heeft ook andere lichaamsdelen, die in rust moeten zijn tijdens het rijden. :7

:')
Ik zie inderdaad heel vaak vanalles klotsen. :+
Ik kende ook iemand die heel erg met haar hoofd schudde, zo'n ja-knikker. Zag er echt niet uit.
Maar voor de voorgevel heb je sportbh's. Die zouden meer mensen moeten dragen.