Fotofinish tijdens loodzware Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:16

stef schreef:
Omdat daar het paard wat ingeslapen is achter de schermen ligt

Was dar een antwoord op mijn vraag waarom ze er langs gingen? Seriues? Is dat dier al zo snel ingeslapen?

LadyMadonna

Re: Fotofinish tijdens loodzware Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:40

Wat wil je dan? Laten creperen tot de race over is?
Gelukkig kan het zo

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:51

Dierenarts legde het na de race uit,voor de mensen die niet begrijpen waarom.
Paarden krijgen zo'n adrenalinestoot dat ze gewoon niet voelen dat er iets mis is met ze.
According to Pete sprong ook nog recht en wilde nog meelopen ookal was z'n been gebroken,voelde hij gewoon niet. Er staat een heel leger DA's paraat en daaruit is beslist om ze in te slapen,het is gewoon niet humaan om een paard zoveel maanden op rust te zetten,in een stalletje om dan nog niet zeker te zijn van een pijnloze uitkomst.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:57

SuperSmurf schreef:
stef schreef:
Omdat daar het paard wat ingeslapen is achter de schermen ligt

Was dar een antwoord op mijn vraag waarom ze er langs gingen? Seriues? Is dat dier al zo snel ingeslapen?

Gelukkig gaat dat zo snel ja.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:17

Dat zeg uik toch ook níet stef... Alleen lijkt me dat vreselijk. Je paard komt ten val en binnen vijf minuten is t er al niet meer.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:48

Dat is zeker heel erg. Niemand hoopt/wil weet ik veel zoiets.
Niks erger als terug naar stal met alleen een hoofdstel en terug naar huis met een lege trailer.
Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt bij mijn eigen paarden of paarden waar ik voor zorgde en hoop het ook nooit mee te maken.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:54

ik heb het ook gezien, enschrok me helemaal dood!
ik bedoel, bij iedere hindernis ging er wel een paard om, en de paarden die nog in staat waren om overijnd te komen, stonden op en gingen weer veder met rennen. dat vind ik raar...
waar ik echter nog het meeste van schrok was dat de winnende ruiter van zijn paard af sprong, en er niet eens naar omkeek! dat paard was zeker weten nog niet fatsoenlijk afgekoeld, en stond ook nog een parij te hijgen. ik heb dan zoiets van, als je dit dan PERSEE wilt doen, doe het dan in klijnere groepjes van 10-15 paarden! je zag ook dat al die paarden tegen elkaar aanliepen etc. en dat heeft dan zoon SIMPELE oplossing, dat ik denk:hoeveel is geld je nou eigenlijk waard??!!!!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:57

Je vergist je behoorlijk kirishu. En dat blijkt maar weer dat mensen soms maar wat roepen, want het paard is goed verzorgd. Op de BBC spraken ze met de mensen achter de schermen en ze hadden dit jaar zelfs een extra dierenarts die ervoor zorgde dat de paarden niet oververhit raakte na de finish. Er werd echt extreem voorzichtig gedaan en goed voor ze gezorgd. Verzorging is daar op en top en niet alleen tijdens een race, maar ook de rest van de tijd. Renpaarden hebben echt zeer goede verzorging.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 15-04-12 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:57

kirishu schreef:
ik bedoel, bij iedere hindernis ging er wel een paard om, en de paarden die nog in staat waren om overijnd te komen, stonden op en gingen weer veder met rennen. dat vind ik raar...
waar ik echter nog het meeste van schrok was dat de winnende ruiter van zijn paard af sprong, en er niet eens naar omkeek! dat paard was zeker weten nog niet fatsoenlijk afgekoeld, en stond ook nog een parij te hijgen. ik heb dan zoiets van, als je dit dan PERSEE wilt doen, doe het dan in klijnere groepjes van 10-15 paarden! je zag ook dat al die paarden tegen elkaar aanliepen etc. en dat heeft dan zoon SIMPELE oplossing, dat ik denk:hoeveel is geld je nou eigenlijk waard??!!!!

1: Denk even om je Nederlands aub. lange ij/korte ei ;)
2: Die paarden hebben kuddedrang: Die moeten bij de groep blijven, dat is in de natuur ook zo ;)
3: Jockeys zijn anders dan ruiters, dit is hun werk en niet hun hobby ;) Er word natuurlijk wel goed gezorgd voor de paarden, die namelijk veel geld waard ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:58

Die jockey heeft personeel om zijn paard af te verzorgen, dus nee, dat vind ik niet raar

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:06

Marjoow schreef:
kirishu schreef:

1: Denk even om je Nederlands aub. lange ij/korte ei ;)
2: Die paarden hebben kuddedrang: Die moeten bij de groep blijven, dat is in de natuur ook zo ;)
3: Jockeys zijn anders dan ruiters, dit is hun werk en niet hun hobby ;) Er word natuurlijk wel goed gezorgd voor de paarden, die namelijk veel geld waard ;)

oja, sorry vergeten er bij te zetten, k ben een best zware dyslect.....(en ik kan gewoon niet typen :o )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:07

Joolien schreef:
Alsof de paarden hier de dood ingejaagd worden? Het is triest, maar dit zijn niet zomaar paarden. Dit is DE race der races, waarbij veel risico's aan verbonden zijn. Ik vind het een schitterende race, en wat een mooie finish, dat is nog nooit gebeurd bij de GN!

Dat snap ik niet Joolien. Overal op Bokt heb je het over het leed van de paarden, dat wordt aangedaan door de (slechte) ruiters, maar zo'n race vind jij dan wel mooi?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:12

:n gewoon te triest voor woorden...

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:17

kirishu schreef:

Ok wat denk jij wat het kost om alleen al een paard in training te hebben, dan heb ik het nog niet eens over de extra dingen zoals vitamine, hoefsmid , dierenarts enz?
Dan is het wel heeeel erg naief om te denken dat ze dat paard van de eigenaar lekker laten staan nadat hij DE koers van het jaar gewonnen heeft...
Paard staat daar voor de officiele handelingen incl mooie deken krans enz te ontvangen , daarna gaan ze naar het stal terrein en worden ze lekker gedoucht en word er mee gewandeld.
Waarschijnlijk heeft hij vanmorgen even rustig werk gedaan ivm spierpijntje en stond ie de rest van de dag lekker buiten :D

In neem aan dat de paarden die zo erg verwond waren niet zijn ingeslapen....denk dat het eerder met een schietmasker is..

Even voor de goede orde, ik heb wel genoten van de koers maar vind het erg triest van de 2 paarden die het niet hebben overleeft.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:21

oja, en dan ook nog even over dat van in de cross, dressuur en spring sport gebeuren ook ongelukken. het risico op een ongeluk is in mijn ogen daar, net als overal, even groot. alleen is het gevolg VEEL kleiner. ik denk dat er op iedere spring wedstrijd minimaal 5 paarden zijn die een spier verekken, en een week mank lopen. echter als er in deze race een spier word verekt als het paard neer komt na een sprong, is de kans best groot dat het volgende paard finaal tegen hem oploopt, waardoor hij gevloerd word en er weet ik veel wat met hem kan gebeuren!
ik heb deze mening gevormd naar mijn eigen persoonlijke ervaring. mijn vader was namelijk een receatieve helicopter piloot, en zij altijd tegen mij dat het net motoracen was(wat hij ook heeft gedaan):als je een foutje maakte, lag je met je neus op de grond! nou, hij maakte dus een 'foutje', de heli klapte voorover, wieken door de eigen staart, heli in 10 seconde van 2500m naar 0m en heli ontploft... als hij op de motor had gezeten, had hij ook dood kunnen zijn, maar dat zou uitzonderlijk zijn geweest. als ik zeg mijn pa viel van de motor dan zegt iedereen is hij oke? als ik zeg mijn pa is neergestord met zijn helicopter zegt idereen o wat erg voor je.

als ik zeg mijn paard heeft een spierverekt op mijn springwedstrijd en loopt mank, word er aan mij gevraagd wat er precies gebeurd is, en waneer ze weer normaal kan lopen. als iemand tegen mij zou zeggen mijn paard heeft een spier verekt tijdens de grand national, dan vraag ik me toch echt af of hij nog leefd...(mijn gedachte dan he....)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:25

kirishu schreef:
oja, en dan ook nog even over dat van in de cross, dressuur en spring sport gebeuren ook ongelukken. het risico op een ongeluk is in mijn ogen daar, net als overal, even groot. alleen is het gevolg VEEL kleiner. ik denk dat er op iedere spring wedstrijd minimaal 5 paarden zijn die een spier verekken, en een week mank lopen. echter als er in deze race een spier word verekt als het paard neer komt na een sprong, is de kans best groot dat het volgende paard finaal tegen hem oploopt, waardoor hij gevloerd word en er weet ik veel wat met hem kan gebeuren!
ik heb deze mening gevormd naar mijn eigen persoonlijke ervaring. mijn vader was namelijk een receatieve helicopter piloot, en zij altijd tegen mij dat het net motoracen was(wat hij ook heeft gedaan):als je een foutje maakte, lag je met je neus op de grond! nou, hij maakte dus een 'foutje', de heli klapte voorover, wieken door de eigen staart, heli in 10 seconde van 2500m naar 0m en heli ontploft... als hij op de motor had gezeten, had hij ook dood kunnen zijn, maar dat zou uitzonderlijk zijn geweest. als ik zeg mijn pa viel van de motor dan zegt iedereen is hij oke? als ik zeg mijn pa is neergestord met zijn helicopter zegt idereen o wat erg voor je.

als ik zeg mijn paard heeft een spierverekt op mijn springwedstrijd en loopt mank, word er aan mij gevraagd wat er precies gebeurd is, en waneer ze weer normaal kan lopen. als iemand tegen mij zou zeggen mijn paard heeft een spier verekt tijdens de grand national, dan vraag ik me toch echt af of hij nog leefd...(mijn gedachte dan he....)

Je bent id afhankelijk van het koers verloop, maar dat heb je met dit soort koersen..Als degene voor je valt dan ben je id het bokje...

Maar het ging mij erom dat ze zei dat het zo zielig was dat de jockey niet blij was...Hij hing om de nek van zijn paard, in tranen...dan ben je blij met je paard hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:15

Electra63 schreef:
Joolien schreef:
Alsof de paarden hier de dood ingejaagd worden? Het is triest, maar dit zijn niet zomaar paarden. Dit is DE race der races, waarbij veel risico's aan verbonden zijn. Ik vind het een schitterende race, en wat een mooie finish, dat is nog nooit gebeurd bij de GN!

Dat snap ik niet Joolien. Overal op Bokt heb je het over het leed van de paarden, dat wordt aangedaan door de (slechte) ruiters, maar zo'n race vind jij dan wel mooi?

Dat klopt ja. Misschien omdat ik er ook deels mee opgegroeid ben, dan kijk je daar gewoon anders tegenaan. Ik zie paarden liever op deze manier dichtbij hun natuur blijven dan een zeer beroerde ruiter op haar paard rondhobbelen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:18

Woooow. De ene na de andere gaat ten gronde :o Chakalakaboomboom still in position one. En op de achtergrond zie je paardjes meerennen. Lijkt me heel erg leuk om zoiets te zien. In RL, want dat kan ik pas bepalen of het zielig is of niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:38

eenitraM schreef:
Woooow. De ene na de andere gaat ten gronde :o Chakalakaboomboom still in position one. En op de achtergrond zie je paardjes meerennen. Lijkt me heel erg leuk om zoiets te zien. In RL, want dat kan ik pas bepalen of het zielig is of niet.

Lijkt mij dat jij toch vaak je mening geeft, zonder er IRL bij te zijn... (niet aanvallend bedoeld hoor, vind ik alleen raar :) )

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:43

Damned schreef:
eenitraM schreef:

Lijkt mij dat jij toch vaak je mening geeft, zonder er IRL bij te zijn... (niet aanvallend bedoeld hoor, vind ik alleen raar :) )

Jeah :')

Een mens kan zich beteren. Of niet. Who cares. Tot nu vind ik die race niet zielig. Vaak zat gaan er paarden aan de grond. Of mensen. Part of life. Deal with it.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:38

't bestuur over de veiligheid.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:13

kirishu schreef:

Daar maak je een hele goede opmerking vindt ik, ook iets wat het probleem weergeeft.
Overal gebeuren evenveel ongelukken, echter je paard land bijvoorbeeld na een gewone hindernis en krijgt een peesklap. Nou paard kreupel de ring uit en wellicht wordt hij nog beter maar ook zeker een kans dat hij na een aantal maanden nog een spuitje krijgt omdat het gewoon niet anders kan. Daar krijg je niets meer over te horen want ziet er minder heftig uit etc etc. Neemt niet weg dat dat paard die blessure nog steeds tijdens een wedstrijd opgelopen heeft.
Nu een renpaard die met enorme snelheid op de grond klapt dat ziet iedereen en ziet er akelig uit.
Dit paard wordt gelijk ingeslapen en iedereen weet er dus van, hierdoor worden zaken eenzijdig belicht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:33

kirishu schreef:
oja, en dan ook nog even over dat van in de cross, dressuur en spring sport gebeuren ook ongelukken. het risico op een ongeluk is in mijn ogen daar, net als overal, even groot. alleen is het gevolg VEEL kleiner.

In de springsport en dressuursport ga je niet met 40 combinaties snoeihard op een heg af....

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:48

Ik heb de race gisteren ook gezien. Vond het wel echt spectaculair om te zien, zat er zelf ook helemaal in.
Zelfs toen ze de finish herhaalde zag je nauwelijks welk paard had gewonnen, alleen omdat Neptune Collonge zijn nek iets meer uitstak had hij gewonnen.

Ik vind het natuurlijk, net zoals iedereen hier, triest dat de paarden dood zijn gegaan. Maar dat vind ik altijd wanneer er een paard dood gaat, ze proberen hier wel zoveel mogelijk risico te vermijden. Hindernissen vallen ook gewoon mee als de paarden er tegenaan komen, maarja, soms komen ze gewoon verkeerd neer. Het spelersveld verkleinen zou al een heel stuk helpen, breng dat terug naar 20 paarden ofzo.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:57

Joolien schreef:
Electra63 schreef:

Dat klopt ja. Misschien omdat ik er ook deels mee opgegroeid ben, dan kijk je daar gewoon anders tegenaan. Ik zie paarden liever op deze manier dichtbij hun natuur blijven dan een zeer beroerde ruiter op haar paard rondhobbelen.

Sorry, hier ben jij mij kwijt: dichtbij hun natuur blijven? Met een vent op zich en rennend en springend over hekjes? Welke natuur?