Paardenindustrie reageert traag op wormresistentie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:02

ceasario schreef:
geerke schreef:
[veulenwormen komen via de melk en de huid in het veulen ....blijvende schade in het darmgestel komt vaak voor.
Wormkuur is misschien rotzooi maar parasieten zijn veel gevaarlijker en richten blijvende schade aan.

Ik fok al 25-30 jaar..heb gemiddeld 10 paarden..en ik ken alleen de ellende bij anderen.. :(:)

Misschien heb je in die 25 jaar weinig insleep gehad van "wormen" paarden.
Ik dus wel, veel gehandeld en regelmatig een pensionklant wisseling.
Vooral de veulens voor de opfok.
Die hebben bij mij de grootste problemen veroorzaakt doordat ze slecht ontwormd waren.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:06

tamary schreef:
PhiaBink schreef:
Dan geloven jullie het niet!. Mij best! Ik weet wel beter! :D

Voordat ik dat onderzoek geloof wil ik toch echt weten hoe tot de conclusie wormen VOOR en vrij NA toediening middel is gekomen, welke tijd van het jaar en onder welke leefomstandigheden. Zo willekeurig 1x mestonderzoek en voila het werkt is mooie verkooppraat.

Het onderzoek is van diverse stallen, overdag weide gang 's nachts binnen, 24/7 weidegang, stalpaarden, oude paarden, jonge paarden, veulens, merries, ruinen, hengsten, pony's, dus alles wat paard of pony is, in alle leefomstandigheden. Het onderzoek is ruim een jaar geweest. Paarden met een wormbesmetting, te veel eitjes in de mest, hadden na de kuur wat een paard mag hebben. Zelf ontwormen zij hun paarden, dus ook ons verkochte merrie, met eigen kruiden wormen kuur. Dat doen ze al jaren.

Het is een onderzoekster met titel!!! en geen verkoopster! Dat is een heel groot verschil! Verkopers willen geld zien en een onderzoekster wil resultaten zien en wat het ontwikkelde produkt doet en niet doet.

Odysseus

Re: Paardenindustrie reageert traag op wormresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:13

En hoe objectief denk jij dat die "onderzoekster met een titel" is als het onderzoek betaalt wordt door de fabrikant? ;)
Wij noemen dat op de universiteit: Pseudo-wetenschap.
Je onderzoekt iets enkel en alleen om je gelijk te bewijzen, en meestal zijn die onderzoeken niet generaliseerbaar/universeel/betrouwbaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:14

Dan nog is dit geen antwoord op mijn vragen (hoeveel keren mestonderzoek, zie eerdere post over wanneer betrouwbaar, jaargetijde, enz.) En wie heeft het onderzoek gefinancieert?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:51

Toevallig in het nieuws geweestafgelopen weken.

"De fraude in de wetenschappelijke onderzoeken."

Daarnaast is een echt onderzoek gebaseerd op een onderzoek om je eigen stelling onderuit te halen.

Klopt dat, focussed ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:03

Ariebren schreef:
Toevallig in het nieuws geweestafgelopen weken.

"De fraude in de wetenschappelijke onderzoeken."

Daarnaast is een echt onderzoek gebaseerd op een onderzoek om je eigen stelling onderuit te halen.

Klopt dat, focussed ?

Klopt precies Ariebren! Echt wetenschappelijk onderzoek is uitbreiding van kennis door steeds je eigen fouten proberen te verbeteren , en zo dichter bij de "waarheid" te komen.

Wat een belangrijk punt is: Voor een wetenschapper is wat de waarheid is niet (of minder) belangrijk. Of de theorie of hypothese nu wordt aangenomen of afgewezen in het onderzoek maakt niet uit, want je bent toch weer een stap dichter bij "de waarheid".
Voor een fabrikant is dit wel belangrijk, die wil natuurlijk dat zijn hypothese (simpel gezegd: "Mijn product werkt waarvoor het bedoelt is") waar is. Helaas volgt daaruit ook vaak dusdanige manipulatie zodat er resultaten komen die gewenst zijn, niet die perse het dichtst bij de waarheid liggen.

Olaz test niet voor niets zijn rimpelcreme's slechts op een kleine groep (ca 30) personen, en dan ook nog eens enkel Aziatische vrouwen. Op die manier komt hun rimpelcreme het beste uit de test, en dat gaat weer groots op het label staan. De resultaten kunnen 100% anders zijn wanneer zij op een gemêleerd publiek van 1000 man getest zouden worden, maar dat is niet wat de fabrikant wil.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:20

Focussed schreef:
En hoe objectief denk jij dat die "onderzoekster met een titel" is als het onderzoek betaalt wordt door de fabrikant? ;)
Wij noemen dat op de universiteit: Pseudo-wetenschap.
Je onderzoekt iets enkel en alleen om je gelijk te bewijzen, en meestal zijn die onderzoeken niet generaliseerbaar/universeel/betrouwbaar.

Geen fabrikant maar een universiteit in Belgie!
Het onderzoek is een wormenkuur te ontwikkelen op natuurlijke basis, zonder chemische middelen.
Ze is daar in geslaagd.

Wacht maar af...........

Ik heb mee gedaan en verder staat hier wat ik er vanaf weet. Ik ben geen medicus, maar een fokker en paardenhoudster.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:28

PBA_ schreef:
Ook bloedworm zie je niet zo 1,2,3 in de mest terug.

Daarom raad ik iemand die een vermoeden heeft dat zijn paard bloedwormen heeft toch even een bloed onderzoekje te laten doen.
Cem bleek al aardig last ervan te hebben dus die heeft er een spuitje voor gekregen en het gaat nu al stukken beter.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:46

daffie1986 schreef:
(...)

Leverbot besmetting is ook een groeiend probleem onder de paarden in nederland maar nog steeds zijn er mensen die niet geloven dat dat kan bij een paard. Er zijn zelfs dierenartsen die dit ontkennen. Leverbot is simpel aan te tonen door bij een paard dat lusteloos is, doffe vacht heeft en mager wordt een bloedonderzoek te laten doen voor leverbot. En hier kan je alleen maar voor ontwormen met ivomec+, welke voor runderen en schapen is maar waarvoor paarden een andere dosering moeten hebben als koeien. Geef een paard deze dosering en het is afgelopen met je paard.

(...)

Leverbot bij een paard kun je meestal prima bestrijden met Tribex of Fasinex 10% (zelfde werkzame stof, andere merknaam) in een dosering van 10cc per 100 kg lichaamsgewicht. In principe moeten 2 behandelingen met een tussenpoze van 8 weken voldoende zijn. Is dat niet het geval heb je ofwel te maken met een hele fikse besmetting, ofwel met resistente leverbotten (komen voor in de kop van Noord-Holland, heb ik op een schapenforum geleerd). Voordeel van deze behandelingsmethode is dat dit spul echt alleen maar leverbotten killt, dus als je ff mis zit met de dosering ligt je paard niet meteen belly-up.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:49

Ik weet zeker dat leverbot niet voorkomt op de hogere delen van Nederland.
Zelfs bij mij in de polder, Hoeksche-Waard is er geen leverbot.
Heb heel veel kennissen die in de koeien en schapen zitten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:11

Mmm, toch wel verontrustend al de tegenstrijdige berichten en ervaringen.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:36

Ik plaats mijn post ook even in dit topic (ook in topic over 'natuurlijke' wormingsmethodes):

Ik hoor hier verschillende opinies over de betrouwbaarheid van mestonderzoek. Is er iemand die (bij voorkeur met literatuur literatuur/wetenschappelijk onderzoek) kan onderbouwen hóe goed mestonderzoek gedaan kan worden. En wat de betrouwbaarheid is van dit onderzoek per wormsoort? Eenzelfde vraag over bloedonderzoek.

Natuurlijk wil niemand resistente wormen, maar is er een betrouwbaar en veilig alternatief. (Met de huidige intensieve manier waarop wij paarden houden.)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:34

Via mijn telefoon is het lastig, maar Google scholar staat vol met dit soort wetenschappelijke onderzoeken. Je kunt het beste dan zoeken met de Engelse termen omdat veel rapporten op het Engels zijn geïndexeerd. Mocht je er niet uit komen dan kan ik in de loop van de week (eerder heb ik er geen tijd voor) meekijken. Maar via deze weg zijn dus veel wetenschappelijke studies na te lezen.

Voor sommige moet je betalen, als die je toevallig interessant lijkt, schrijf dan even de titel en auteurs op en dan kan ik kijken of ik er via school aan kan komen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:31

Hier een onderzoek bij schapen:
http://www.ingentaconnect.com/content/t ... 8/art00001

Kort samengevat van wat ik er van begrijp hangt de diagnostische waarde van een wormei mestonderzoek af van de soort worm, de leeftijd van het dier en de manier van classificeren.

Voor paarden heb ik nog niks kunnen vinden dat de waarde van de test zelf test.