Dressuurruiter Parra van paardenmishandeling beschuldigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Dressuurruiter Parra van paardenmishandeling beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:12

Volgens mij als een paard valt tijdens het longeren of rijden of wat dan ook..dan zou er niets aan z'n bit moeten zitten wat zo strak gaat zitten dat hij z'n hoofd niet meer kan bewegen en niet meer kan opstaan.Helaas wordt er in de {dressuur} training nog meer gebruik gemaakt van afdwingen dan van vragen..
Ik werdt erg onpasselijk bij het zien van de foto's..en hoewel een verhaal uiteraard altijd 2 kanten heeft,denk ik wel dat het afdwingen heel veel schade heeft aangericht.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:31

Jannepauli schreef:
Wat een verhaal zeg... maar, waarom heeft het arme paard zo lang moeten vechten? Kwam dan niemand op het idee om de bijzetteugels door te snijden?
1000 dollar boete en 6 maanden cel? Kan hij z'n olympische droom vergeten dit jaar - hij verdient het om veroordeeld te worden.

Voordat ik reageer wil ik zeggen dat geen enkele combinatie in deze positie zou mogen komen en een paard nooit op deze manier zou mogen worden getraint.. als je dit al trainen kan noemen ;( . Echter als een paard op deze manier vast zit en aan het vechten is om op te staan kan je niet zonder meer in de buurt komen van dat paard. Ik weet dat er speciale kettingen met boeien zijn om een paard die niet meer op kan staan of iets heeft gebroken vast te zetten. Dit is allemaal om te voorkomen dat een paard in de angst schopt naar de verzorgers. Je zou nooit in deze positie mogen komen door een paard vast te zetten, maar ik denk niet dat het doorsnijden van de bijzet teugel mogelijk was als dat paard zo in paniek was.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:51

Elisa2 schreef:
Volgens mij als een paard valt tijdens het longeren of rijden of wat dan ook..dan zou er niets aan z'n bit moeten zitten wat zo strak gaat zitten dat hij z'n hoofd niet meer kan bewegen en niet meer kan opstaan.Helaas wordt er in de {dressuur} training nog meer gebruik gemaakt van afdwingen dan van vragen..
Ik werdt erg onpasselijk bij het zien van de foto's..en hoewel een verhaal uiteraard altijd 2 kanten heeft,denk ik wel dat het afdwingen heel veel schade heeft aangericht.

Nou, dat is volgens mij wat er juist onduidelijk is. Het enige dat wij uit beide verhalen wijs worden is dat het paard is gevallen en niet meer omhoog kwam. Maar of het paard is gevallen nadat hij steigerde en achterover viel, of is gevallen omdat hij te strak is ingespannen, is niet duidelijk. Ook is niet duidelijk of het paard niet meer op kon staan vanwege de bijzetteugels, of dat hij iets beschadigd had bij de val waardoor hij niet meer kon opstaan.

Dus hoewel de foto's er zeker niet prettig uitzien, vind ik het een grote stap om te concluderen dat de "trainingsmethode" de schade heeft aangericht.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:09

liljebo schreef:
Jammer dat je het zo persoonlijk opvat. Mijn opmerking betr. normen en waarden betrof de VISIE op longeren. Dat heeft NIETS met jouw manier van trainen te maken, want die ken ik helemaal niet.
Het betrof puur de manier waarop je naar iets kijkt en wat je zelf acceptabel vindt en niet en ik denk dat we daarin van mening verschillen.
Mijn mening dat de foto's er allerminst prettig uitzien en dat het op zijn minst twijfel oproept, blijft bij mij bestaan, te meer omdat ik heel goed weet dat dergelijke zaken gewoon voorkomen.
Als ik die mening volgens jou niet mag noemen... jammer dan.

Jij mag die mening gerust hebben, waar ik aanstoot aan nam is dat je niet alleen deze man zonder meer veroordeelt, maar ook mijn normen en waarden wat betreft training en omgang met paarden vervolgens in vraag meende te moeten stellen. Jij concludeert ten onrechte dat ik vind dat veel te strak bijzetten een prima manier van longeren is. Ik zeg slechts dat ik niet op basis van deze foto's kan concluderen of deze man een foute manier van longeren heeft toegepast. Dat andere mensen dat doen, wil nog niet zeggen dat deze man dat heeft gedaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:14

mylittlejoy schreef:
Elisa2 schreef:

Nou, dat is volgens mij wat er juist onduidelijk is. Het enige dat wij uit beide verhalen wijs worden is dat het paard is gevallen en niet meer omhoog kwam. Maar of het paard is gevallen nadat hij steigerde en achterover viel, of is gevallen omdat hij te strak is ingespannen, is niet duidelijk. Ook is niet duidelijk of het paard niet meer op kon staan vanwege de bijzetteugels, of dat hij iets beschadigd had bij de val waardoor hij niet meer kon opstaan.

Dus hoewel de foto's er zeker niet prettig uitzien, vind ik het een grote stap om te concluderen dat de "trainingsmethode" de schade heeft aangericht.

Idd Mylittlejoy, het is gewoon niet duidelijk of de foto's het verhaal vertellen wat erbij wordt geleverd. Dat is nu juist de vraag waar de rechtbank zich over moet buigen.
Elisa2, misschien heb je niet zoveel ervaring met het longeren van jonge paarden maar zelfs als je ze niet bijzet en heel rustig en losjes longeert, heb je nog kans dat ze zich vastdraaien in de longe en vallen. Geheel uit zichzelf, zonder dat je daar zelf ook maar iets aan kan doen.
Of dit probleem door afdwingen is ontstaan is dus maar zeer de vraag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:49

Paddenpad schreef:
Volgens mij lopen er twee dingen door elkaar,in het artikel boven in het topic staat namelijk dat hij beschuldigd wordt voor mishandeling van ZIJN PAARD op een wedstrijd en het artikel van de link die piepenfiets geplaatst heeft is van een training bij hem op stal en is hij niet de eigenaar maar de dame die erbij zit.

Dit was ook niet zijn paard dat staat fout in de op, hij had William in training voor de eigenaresse.

En op enig moment waren de elastieken bijzetten vervangen door een leren strakgebonden teugel als ik het zo lees op de amerikaanse site met foto's. Arm dier..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:46

Bah bah bah! Wat zitten er toch een boel rotte appels met glimmende schilletjes in de paardenwereld :r

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:49

HF:ik heb juist ontzettend veel ervaring met het longeren van jonge paarden! en weet daarom ook hoe je dat aan moet pakken zonder dat een paard omdraait..in de longe komt etc.
En je kan er zeker wel wat aan doen als een paard de neiging krijgt om zich vast te draaien in de longe,want als dat gebeurd ben jij als longeur er al niet snel genoeg bij!
Bovendien zag ik op die foto's geen enkele longe,maar een paard wat volledig en veel te strak bijgezet was..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:35

ik kan helaas het verhaal niet lezen maar de foto's in de 2e links wel zien. Deze zijn niet echt fijn maar ook niet schokkend. Zo zie je zo vaak mensen longeren (helaas) en vallen kan ook elk paard. En van elke ruiter zijn er wel vage minder fijne foto's te vinden als je wilt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:24

Elisa2 schreef:
HF:ik heb juist ontzettend veel ervaring met het longeren van jonge paarden! en weet daarom ook hoe je dat aan moet pakken zonder dat een paard omdraait..in de longe komt etc.
En je kan er zeker wel wat aan doen als een paard de neiging krijgt om zich vast te draaien in de longe,want als dat gebeurd ben jij als longeur er al niet snel genoeg bij!
Bovendien zag ik op die foto's geen enkele longe,maar een paard wat volledig en veel te strak bijgezet was..

Geen enkele longe?? Tsja, dat is het enige wat je nu juist wel kan zien.
Er is geen foto waarop je fatsoenlijk kan zien hoe het paard bijgezet is, en elke conclusie op basis van deze foto's is dus een concusie gebaseerd op eigen invulling.

Ik ben op de leeftijd gekomen dat ik besef dat ik nooit moet zeggen dat een paard iets bij mij "nooit" zal doen, ook al geef ik longeercursussen en heb ik honderden paarden gelongeerd. Jij bent nog op de leeftijd dat je denkt dat je zo goed kan longeren dat je kan zeggen dat een paard iets "nooit" zal doen. Jammer genoeg wordt je dan meestal op een dag door een bepaald paard duidelijk gemaakt dat je nooit moet denken dat jou dat nooit zal overkomen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:00

Het paard loopt met het hoofd heel laag, lager dan hij bijgezet kan zijn.
De longeur heeft een enkele longe.
Dat zijn de enige conclusie's die je kunt trekken uit de foto's.

Verder ga ik mee met horseyfries, hoe meer paarden je hebt gehad, hoe meer je je realiseert hoe onvoorspelbaar ze zijn en dat je altijd een onverwachte reactie kunt krijgen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:23

anneliesdj schreef:
Het paard loopt met het hoofd heel laag, lager dan hij bijgezet kan zijn.
De longeur heeft een enkele longe.
Dat zijn de enige conclusie's die je kunt trekken uit de foto's.

Verder ga ik mee met horseyfries, hoe meer paarden je hebt gehad, hoe meer je je realiseert hoe onvoorspelbaar ze zijn en dat je altijd een onverwachte reactie kunt krijgen.

Vandaar dat je dan ook vantevoren kunt weten wat er kan gebeuren wanneer je ze bijzet,dus des te dommer is het van een ervaren trainer het op deze manier te doen,van iemand die nog net komt kijken en dit een keer gehoord of gezien heeft en denkt dat het zo moet kan ik nog inkomen dat die overrompelt wordt en het een ongeluk is,een normaal paardenmens met een goed stel hersenen longeert zo niet,dat is vragen om ongelukken.

Dan erbij het voegt niet eens iets toe,je leert je paard alleen maar hoe hij zich vastzet in zijn nek en rug.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:30

Als dat zo is zat de dressuurtop niet aan de top natuurlijk.

Hij heeft het paard ook niet meteen zo vastgezet, dat is pas na verloop van tijd zo gekomen.
Daarbij nogmaals; je kunt van de foto af niet zien hoe kort het paard daadwerkelijk is vastgezet, vind het nogal onnozel om daar uitspraken over te gaan doen.
Alsin ervaren trainer blabla, als hij dat niet was werden er ook geen paarden van 5 ton bij hem gebracht of hij die misschien zou willen trainen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:54

Het woord vastzetten zegt het al zelf,dus wat is onnozel om tegenwoordig nog te denken dat dit de juiste wijze zou zijn,het enige wat je ermee bereikt zijn blessures of dat een paard zijn nek breek,leniger en soepeler worden ze er in iedergeval niet van,en dat zou volgens mij wel de bedoeling van juist longeren moeten zijn.
Opknopen is niet zo moeilijk kan iedereen, een paard over de zeik helpen is ook al geen kunst,gelukkig zijn er nog wel topdressuurruiters die het anders doen,helaas zijn er genoeg prutsers die uit frustratie van hun eigen onkunde de martelmethodes handhaven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:57

Tjah wat ik al zei, dan zat de top niet waar die nu zit.
En vastzetten kun je ook aan een touw van 20 meter, is nog steeds vast.
Wees toch niet zo voorbarig om op basis van een vaag foto'tje en een zielig verhaal van de eigenares (die er gewoon bij stond te kijken en dus niets deed) een conclusie te trekken.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:01

Voorbarig???Er ligt een oververhit paard waar ze met de brandslang naar toe lopen om het dier te koelen die tevens bebloed en in shock op de grond ligt en daarna met leidsels omhoog gehouden moet worden omdat hij zelf niet meer kan staan,hoe erg wil je het nog hebben,bij jouw paard een keertje komen doen dan??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:04

Voorbarig ja omdat jij niet weet wat er gebeurd is.
Alleen het feit dat die trainer de longe vasthield toen het paard onderuit ging is voor jou blijkbaar genoeg om hem de schuld te geven.
Dat het voor het paard niet goed is afgelopen lijkt me inmiddels wel duidelijk.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:10

Los van de vraag of het letsel gekomen is door de longeermethode, vind ik zelf het paard op de foto's toch wel overduidelijk erg strak bijgezet hoor.. Touwtjes staan strak en het peerd heeft nog steeds standje zeepaard krul.
Als ik zie hoe die van mij reageert als ie z'n hoofd niet omhoog kan doen als ie schrikt snap ik eigenlijk best hoe het gegaan kan zijn.

Sja misschien is deze methode in de top geaccepteerd en is het een goed 'hulpmidddel', maar voor mij betekent dat niet direct dat het ethisch verantwoord is het zo te doen. Mijn keuze zou het niet zijn, al zou het het verschil betekenen tussen de eerste en de 20ste plek.
Ik ben absoluut geen treehugger natural penny maar ik vind het soms erg bijzonder dat het zo geaccepteerd wordt dat sommige mensen zo ver gaan om hogerop te komen, alsof ze vergeten zijn dat het dieren zijn.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:17

Ja tuurlijk is dat duidelijk,hij is de trainer en is volgens zichzelf met het paard aan het werk,een paard wat aan het werk is en even zijn hoofd omhoog steekt omdat een ander paard hinnikt raakt niet in blinde paniek en valt achterover en raakt daarna zo in shock,hij zal het dier wel flink afgestraft hebben dat hij gereageerd heeft op het andere paard waardoor het dier in paniek geraakt is en achterovergeslagen is.

Daarna met de zweep geprobeerd omhoog te krijgen waardoor het dier in shock geraakt is omdat hij niet omhoog kon door de bijzetjes die het paard geen evenwicht bieden omhoog te komen!Zo staat het ook in het verslag van de eigenaresse en die zal er echt niet om liegen en vast wel getuigen hebben in de zaak en van de andere kant probeert meneer zich goed te praten natuurlijk,die wil geen straf en graag op deze manier zijn centjes blijven verdienen.

Mag hopen dat ze de zaak goed onderzoeken en deze eens een keer niet in de doofpot gestopt wordt,zoals er bij andere zaken van dit kaliber gebeurt is bij andere train(sters)!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:22

Het verdiend geen schoonheidsprijs, dat ben ik met je eens en dat ik het voor hem 'opneem' wil niet zeggen dat ik de methode goedkeur. Ik keur alleen de reactie's hier af, ik heb altijd geleerd dat je niet mag oordelen voor je de feiten kent en je hoort hier maar één kant van het verhaal.

http://www.passingfancyhorses.com/Quick ... ontact.jpg
Op deze foto is wel te zien dat de hulpteugels vast zitten aan het zadel en dat het paard er zelf voor kiest zo diep te lopen. Als hij zijn hoofd hoger zou hebben gehad en de hulpteugel horizontaal zou hebben gestaan zou de hele discussie hier niet gaande zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:24

Paddenpad schreef:
Ja tuurlijk is dat duidelijk,hij is de trainer en is volgens zichzelf met het paard aan het werk,een paard wat aan het werk is en even zijn hoofd omhoog steekt omdat een ander paard hinnikt raakt niet in blinde paniek en valt achterover en raakt daarna zo in shock,hij zal het dier wel flink afgestraft hebben dat hij gereageerd heeft op het andere paard waardoor het dier in paniek geraakt is en achterovergeslagen is.

Je verzint er zelfs al sappige details bij, je moet er wel naast gestaan hebben dat je dat allemaal weet of niet?
Hoe oud zei je dat je bent?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:29

anneliesdj schreef:
Paddenpad schreef:

Je verzint er zelfs al sappige details bij, je moet er wel naast gestaan hebben dat je dat allemaal weet of niet?
Hoe oud zei je dat je bent?

Misschien moet jij de tekst van het artikel eens beter doorlezen, of kun je nog niet lezen en alleen plaatjes kijken?!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:33

anneliesdj schreef:
Het verdiend geen schoonheidsprijs, dat ben ik met je eens en dat ik het voor hem 'opneem' wil niet zeggen dat ik de methode goedkeur. Ik keur alleen de reactie's hier af, ik heb altijd geleerd dat je niet mag oordelen voor je de feiten kent en je hoort hier maar één kant van het verhaal.

http://www.passingfancyhorses.com/Quick ... ontact.jpg
Op deze foto is wel te zien dat de hulpteugels vast zitten aan het zadel en dat het paard er zelf voor kiest zo diep te lopen. Als hij zijn hoofd hoger zou hebben gehad en de hulpteugel horizontaal zou hebben gestaan zou de hele discussie hier niet gaande zijn.

Het paard kiest helemaal niks,die word zo gedwongen te lopen door de bijzetjes,komt hij hoger krijgt hij gelijk weer druk op zijn kiezen van die bijzetjes,dus tja wat wil je,dan maar laag lopen he doet geen zeer,geen logica inzicht zeker,paard is slimmer dan jij!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:38

* zucht* Hulpteugel zit onder het zweetblad, paard kan makkelijk hoger met het hoofd, je ziet de hulpteugel toch omhoog lopen?
En lezen kan ik prima, jij blijkbaar niet want er staat nergens dat hij het paard flink geslagen heeft toen die de andere kant op keek.
En nogmaals, je hoort het verhaal maar van één kant.

Maar goed, ik ben blij dat je hier niet op stal staat want je zou je pensionhouder nog aanvliegen als die je paard uit een benadere situatie probeert te bevrijden. Situatie is niet altijd zoals het lijkt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:57

[quote="anneliesdj"]* zucht* Hulpteugel zit onder het zweetblad, paard kan makkelijk hoger met het hoofd, je ziet de hulpteugel toch omhoog lopen?
En lezen kan ik prima, jij blijkbaar niet want er staat nergens dat hij het paard flink geslagen heeft toen die de andere kant op keek.
En nogmaals, je hoort het verhaal maar van één kant.

Maar goed, ik ben blij dat je hier niet op stal staat want je zou je pensionhouder nog aanvliegen als die je paard uit een benadere situatie probeert te bevrijden. Situatie is niet altijd zoals het lijkt.[/quote]

Ja joh tuurlijk,net ofdat iedere benarde situatie opgelost kan worden met zweepgebruik,hoe kortzichtig ben je dan,wanneer een paard vast ligt,ligt ie vast hoor en krijg je het dier echt niet omhoog met een zweep,dier blijft niet expres liggen omdat het zo lekker ligt!

Elk paard wat bekneld of vastligt wil juist omhoog,maarja als je vastzit of tegengehouden wordt door iets zal dat niet meevallen en als er dan nog een gek uit paniek je omhoog probeert te krijgen met een zweep hoe stressvol is dat,dan raken ze in shock ja!!