Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jannepauli schreef:Wat een verhaal zeg... maar, waarom heeft het arme paard zo lang moeten vechten? Kwam dan niemand op het idee om de bijzetteugels door te snijden?
1000 dollar boete en 6 maanden cel? Kan hij z'n olympische droom vergeten dit jaar - hij verdient het om veroordeeld te worden.
. Echter als een paard op deze manier vast zit en aan het vechten is om op te staan kan je niet zonder meer in de buurt komen van dat paard. Ik weet dat er speciale kettingen met boeien zijn om een paard die niet meer op kan staan of iets heeft gebroken vast te zetten. Dit is allemaal om te voorkomen dat een paard in de angst schopt naar de verzorgers. Je zou nooit in deze positie mogen komen door een paard vast te zetten, maar ik denk niet dat het doorsnijden van de bijzet teugel mogelijk was als dat paard zo in paniek was. Elisa2 schreef:Volgens mij als een paard valt tijdens het longeren of rijden of wat dan ook..dan zou er niets aan z'n bit moeten zitten wat zo strak gaat zitten dat hij z'n hoofd niet meer kan bewegen en niet meer kan opstaan.Helaas wordt er in de {dressuur} training nog meer gebruik gemaakt van afdwingen dan van vragen..
Ik werdt erg onpasselijk bij het zien van de foto's..en hoewel een verhaal uiteraard altijd 2 kanten heeft,denk ik wel dat het afdwingen heel veel schade heeft aangericht.
liljebo schreef:Jammer dat je het zo persoonlijk opvat. Mijn opmerking betr. normen en waarden betrof de VISIE op longeren. Dat heeft NIETS met jouw manier van trainen te maken, want die ken ik helemaal niet.
Het betrof puur de manier waarop je naar iets kijkt en wat je zelf acceptabel vindt en niet en ik denk dat we daarin van mening verschillen.
Mijn mening dat de foto's er allerminst prettig uitzien en dat het op zijn minst twijfel oproept, blijft bij mij bestaan, te meer omdat ik heel goed weet dat dergelijke zaken gewoon voorkomen.
Als ik die mening volgens jou niet mag noemen... jammer dan.
mylittlejoy schreef:Elisa2 schreef:Volgens mij als een paard valt tijdens het longeren of rijden of wat dan ook..dan zou er niets aan z'n bit moeten zitten wat zo strak gaat zitten dat hij z'n hoofd niet meer kan bewegen en niet meer kan opstaan.Helaas wordt er in de {dressuur} training nog meer gebruik gemaakt van afdwingen dan van vragen..
Ik werdt erg onpasselijk bij het zien van de foto's..en hoewel een verhaal uiteraard altijd 2 kanten heeft,denk ik wel dat het afdwingen heel veel schade heeft aangericht.
Nou, dat is volgens mij wat er juist onduidelijk is. Het enige dat wij uit beide verhalen wijs worden is dat het paard is gevallen en niet meer omhoog kwam. Maar of het paard is gevallen nadat hij steigerde en achterover viel, of is gevallen omdat hij te strak is ingespannen, is niet duidelijk. Ook is niet duidelijk of het paard niet meer op kon staan vanwege de bijzetteugels, of dat hij iets beschadigd had bij de val waardoor hij niet meer kon opstaan.
Dus hoewel de foto's er zeker niet prettig uitzien, vind ik het een grote stap om te concluderen dat de "trainingsmethode" de schade heeft aangericht.
Paddenpad schreef:Volgens mij lopen er twee dingen door elkaar,in het artikel boven in het topic staat namelijk dat hij beschuldigd wordt voor mishandeling van ZIJN PAARD op een wedstrijd en het artikel van de link die piepenfiets geplaatst heeft is van een training bij hem op stal en is hij niet de eigenaar maar de dame die erbij zit.
Elisa2 schreef:HF:ik heb juist ontzettend veel ervaring met het longeren van jonge paarden! en weet daarom ook hoe je dat aan moet pakken zonder dat een paard omdraait..in de longe komt etc.
En je kan er zeker wel wat aan doen als een paard de neiging krijgt om zich vast te draaien in de longe,want als dat gebeurd ben jij als longeur er al niet snel genoeg bij!
Bovendien zag ik op die foto's geen enkele longe,maar een paard wat volledig en veel te strak bijgezet was..
anneliesdj schreef:Het paard loopt met het hoofd heel laag, lager dan hij bijgezet kan zijn.
De longeur heeft een enkele longe.
Dat zijn de enige conclusie's die je kunt trekken uit de foto's.
Verder ga ik mee met horseyfries, hoe meer paarden je hebt gehad, hoe meer je je realiseert hoe onvoorspelbaar ze zijn en dat je altijd een onverwachte reactie kunt krijgen.
Paddenpad schreef:Ja tuurlijk is dat duidelijk,hij is de trainer en is volgens zichzelf met het paard aan het werk,een paard wat aan het werk is en even zijn hoofd omhoog steekt omdat een ander paard hinnikt raakt niet in blinde paniek en valt achterover en raakt daarna zo in shock,hij zal het dier wel flink afgestraft hebben dat hij gereageerd heeft op het andere paard waardoor het dier in paniek geraakt is en achterovergeslagen is.
anneliesdj schreef:Paddenpad schreef:Ja tuurlijk is dat duidelijk,hij is de trainer en is volgens zichzelf met het paard aan het werk,een paard wat aan het werk is en even zijn hoofd omhoog steekt omdat een ander paard hinnikt raakt niet in blinde paniek en valt achterover en raakt daarna zo in shock,hij zal het dier wel flink afgestraft hebben dat hij gereageerd heeft op het andere paard waardoor het dier in paniek geraakt is en achterovergeslagen is.
Je verzint er zelfs al sappige details bij, je moet er wel naast gestaan hebben dat je dat allemaal weet of niet?
Hoe oud zei je dat je bent?
anneliesdj schreef:Het verdiend geen schoonheidsprijs, dat ben ik met je eens en dat ik het voor hem 'opneem' wil niet zeggen dat ik de methode goedkeur. Ik keur alleen de reactie's hier af, ik heb altijd geleerd dat je niet mag oordelen voor je de feiten kent en je hoort hier maar één kant van het verhaal.
http://www.passingfancyhorses.com/Quick ... ontact.jpg
Op deze foto is wel te zien dat de hulpteugels vast zitten aan het zadel en dat het paard er zelf voor kiest zo diep te lopen. Als hij zijn hoofd hoger zou hebben gehad en de hulpteugel horizontaal zou hebben gestaan zou de hele discussie hier niet gaande zijn.