eenitraM schreef:Imo hoort de fries voor de wagen en worden bonten niet graag in de ring gezien.
Friezen zijn geen toppers in springen en dressuurmatig komen ze ook niet hoog in vergelijking met een ander paard (ook verhoudingsgewijs gekeken). Wat is dan het fokdoel? Springen wordt het niet, dressuurmatig in de meeste gevallen ook niet, crossen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dan heb je een prachtig paard voor de wagen wat ook niet echt populair is onder de jongeren van tegenwoordig (kijkend naar de tijd die eroverheen gaat om een perfect stamboek op te zetten)
Die combinatie is voor even leuk, maar ik denk niet dat het in de toekomst gekeken een succes wordt. De meeste mensen doen al afkeurend en eigenlijk zijn alleen de liefhebbers van behang, lokken, bont en knieactie fan.
Denk ik nu zwart/wit of realistisch?
ik denk dat je het ook wat te zwart/wit ziet, en wat toevallig bij zo'n topic
het kruisen met andere paarden (lees bv KWPN) maakt juist dit 'ras' breder inzetbaar, en denk dat juist dit goed doet aan de sportprestaties.
en ja, voorkeur heeft iedereen, maar als jury moet je daar doorheen kunnen kijken, en dus beordelen wat je ziet, bont, fries, fjort of wat dan ook.
maar even over de hengsten zelf, er wordt wel degelijk geselecteerd, en niet alles wordt goedgekeurd.
tuurlijk zijn er wat mindere hengsten, maar je moet ergens beginnen, en misschien kunnen die toch wat toevoegen.
ik denk niet dat het een tijdelijke hype is, want zoals ik al schreef zijn ze breed inzetbaar, juist door het kruisen.
kijk naar bonte willem, die loopt ondertussen zz-zwaar en zeker niet onverdienstelijk.
mijn eigen hengst is 5 en die gaat in april of mei ook al m starten.
wat ik ook van meerdere eigenaren van bp's hoor is dat ze een geweldig karakter hebben, en dat kan ik met mijn hengst alleen maar beamen.
dit is meer voor de doorsnee ruiter dan alle stress kwpn'ers die tegenwoordig gefokt worden (niet om kwpn aan te vallen hoor, hou ook van dit 'ras' maar daar wordt tegenwoordig meer gefokt voor de prof en niet voor de landelijke ruiter.
en nog even wat de rhino betreft, ik ben met mijn hengst niet geweest vanwege dit, maar omdat er daar in de omgeving nog helemaal geen aanwijzeing was dat het ook in het noorden was en de meeste hengsten uit die omgeving kwamen, is er met de dierenarts overlegd en besloten het door te laten gaan, later die ochtend kwam ook het bericht van andere plaatsen in nederland.
handig.... misshien niet, ik vond het iig niet verstandig om te gaan, maar dit heeft verder niks te maken met het fokdoel.
hopelijk over een paar jaar, als de eerste nakomelingen onder het zadel zijn, dat we dan een beter beeld kunnen vormen.
ik geloof wel in het stamboek, al het begin is moeilijik...... maar we zullen zien
@WhySoWhite ben heeeeeel nieuwsgierig hoor, kan niet wachten!!!!!
ik wil gelijk nog even gebruik maken om mijn paard te promotn

Cool Willow Spring
Barockpinto goedgekeurd
25% fries bloed