Barockpinto hengstenkeuring 2012: 3 hengsten goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irma87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:30

LiiNd_Y schreef:
Konstantine schreef:
Oh, ik hou niet van Friezen en niet van bont, maar de combinatie van deze dingen doet het wél goed, wat is die Remy een knapperd! <3 <3 <3

en remy is volledig tuigpaard ;)

Remy is een topper! *\o/*
Is door ons gefokt, dus erg leuk om dit te horen :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:32

Leuk wat meer erbij :D In Duitsland is het al wel een écht stamboek met betere paarden.
Ik heb mijn merrie door Coolwillowspring laten dekken ( vorigjaar goed gekeurd) en verwacht over weken weken het veulen.. We zijn de 2e dus ben benieuwd wat het gaat worden!! :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:39

Ik vind het ook maar niks, bonte friezen. Sowieso geen fan van friezen, en bonte friezen teveel fokken om het kleurtje.
Ik hou wel van bont.

eenitraM

Re: Barockpinto hengstenkeuring 2012: 3 hengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:04

Imo hoort de fries voor de wagen en worden bonten niet graag in de ring gezien.

Friezen zijn geen toppers in springen en dressuurmatig komen ze ook niet hoog in vergelijking met een ander paard (ook verhoudingsgewijs gekeken). Wat is dan het fokdoel? Springen wordt het niet, dressuurmatig in de meeste gevallen ook niet, crossen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dan heb je een prachtig paard voor de wagen wat ook niet echt populair is onder de jongeren van tegenwoordig (kijkend naar de tijd die eroverheen gaat om een perfect stamboek op te zetten)

Die combinatie is voor even leuk, maar ik denk niet dat het in de toekomst gekeken een succes wordt. De meeste mensen doen al afkeurend en eigenlijk zijn alleen de liefhebbers van behang, lokken, bont en knieactie fan.

Denk ik nu zwart/wit of realistisch?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:23

Ja vind ik wel!
Je zou de fokresultaten in real life moeten zien voor je een oordeel kan geven.
Ze proberen ook om de minpunten van een fries (slechte conditie, moeilijke galop etc ) te compenseren.
En er zijn wel degelijk een berg bont liefhebbers.

Ik vind het jammer dat mensen die negatief tegenover dit stamboek staan, niet verder willen kijken dan hun favoriete ras/stamboek.
Ik was altijd en ben nog steeds fan van het kwpn, maar toch kwam ik met een BP thuis!!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:26

ik was eerder ook helemaal into KWPN en dan ook altijd voor de leuk op marktplaats kijken of er nog mooie kwpn paarden op stonden..
Nu doe ik nog het zelfde maar dan met bonte of bp paarden. maar daar zijn er dus nog niet zo veel van :D
maar ben bont fan geworden toen mijn oude pony een bont veulentje kreeg. die had ik drachtig gekocht en had toen eigenlijk nog niks met bont...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:28

ivy_power89 schreef:
Ja vind ik wel!
Je zou de fokresultaten in real life moeten zien voor je een oordeel kan geven.
Ze proberen ook om de minpunten van een fries (slechte conditie, moeilijke galop etc ) te compenseren.
En er zijn wel degelijk een berg bont liefhebbers.

Ik vind het jammer dat mensen die negatief tegenover dit stamboek staan, niet verder willen kijken dan hun favoriete ras/stamboek.
Ik was altijd en ben nog steeds fan van het kwpn, maar toch kwam ik met een BP thuis!!

Ik sta er niet negatief tegenover, maar gewoon reëel. Friezen worden over het algemeen niet gelieft, laat staan bonten. Daar heb je echt de echte mensen voor nodig die er gek op zijn. (Over het algemeen gekeken ja). Dat geld hetzelfde voor een GP of een tuiger. Alleen voor de liefhebbers, verders niet gelieft. Zie ook een haflinger, fjord, fries, shetlander en tinker. Het zijn toch mensen die van 1 van die rassen houdt ook van het andere soortgelijke ras houdt.

Snap je.

En over het fokproduct in RL zien? Ik heb James Bont Junior zijn nakomelingen gezien, en daar ging mijn hart niet sneller van slaan.. Eerder stil staan.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:40

Dacht je maar zwart/wit, dan had ik je iig iets serieuzer kunnen nemen :O

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:43

Aldus een Friezenfan. Typerend hé? =:) :=

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:49

Nee hoor, ik ben een paardenliefhebber en kies geen kleur. :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:50

FunkyMistiC schreef:

Heb je goed.

Ik verkies kwaliteit boven kleur. Dus nog geen BP.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:01

james bont junior is ook geen barock pinto

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:11

eenitraM schreef:

Friezen zijn geen toppers in springen en dressuurmatig komen ze ook niet hoog in vergelijking met een ander paard (ook verhoudingsgewijs gekeken). Wat is dan het fokdoel? Springen wordt het niet, dressuurmatig in de meeste gevallen ook niet, crossen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dan heb je een prachtig paard voor de wagen wat ook niet echt populair is onder de jongeren van tegenwoordig (kijkend naar de tijd die eroverheen gaat om een perfect stamboek op te zetten)

Die combinatie is voor even leuk, maar ik denk niet dat het in de toekomst gekeken een succes wordt. De meeste mensen doen al afkeurend en eigenlijk zijn alleen de liefhebbers van behang, lokken, bont en knieactie fan.

ik denk dat je het ook wat te zwart/wit ziet, en wat toevallig bij zo'n topic :D
het kruisen met andere paarden (lees bv KWPN) maakt juist dit 'ras' breder inzetbaar, en denk dat juist dit goed doet aan de sportprestaties.
en ja, voorkeur heeft iedereen, maar als jury moet je daar doorheen kunnen kijken, en dus beordelen wat je ziet, bont, fries, fjort of wat dan ook.

maar even over de hengsten zelf, er wordt wel degelijk geselecteerd, en niet alles wordt goedgekeurd.
tuurlijk zijn er wat mindere hengsten, maar je moet ergens beginnen, en misschien kunnen die toch wat toevoegen.

ik denk niet dat het een tijdelijke hype is, want zoals ik al schreef zijn ze breed inzetbaar, juist door het kruisen.
kijk naar bonte willem, die loopt ondertussen zz-zwaar en zeker niet onverdienstelijk.
mijn eigen hengst is 5 en die gaat in april of mei ook al m starten.
wat ik ook van meerdere eigenaren van bp's hoor is dat ze een geweldig karakter hebben, en dat kan ik met mijn hengst alleen maar beamen.
dit is meer voor de doorsnee ruiter dan alle stress kwpn'ers die tegenwoordig gefokt worden (niet om kwpn aan te vallen hoor, hou ook van dit 'ras' maar daar wordt tegenwoordig meer gefokt voor de prof en niet voor de landelijke ruiter.

en nog even wat de rhino betreft, ik ben met mijn hengst niet geweest vanwege dit, maar omdat er daar in de omgeving nog helemaal geen aanwijzeing was dat het ook in het noorden was en de meeste hengsten uit die omgeving kwamen, is er met de dierenarts overlegd en besloten het door te laten gaan, later die ochtend kwam ook het bericht van andere plaatsen in nederland.
handig.... misshien niet, ik vond het iig niet verstandig om te gaan, maar dit heeft verder niks te maken met het fokdoel.

hopelijk over een paar jaar, als de eerste nakomelingen onder het zadel zijn, dat we dan een beter beeld kunnen vormen.

ik geloof wel in het stamboek, al het begin is moeilijik...... maar we zullen zien

@WhySoWhite ben heeeeeel nieuwsgierig hoor, kan niet wachten!!!!!

ik wil gelijk nog even gebruik maken om mijn paard te promotn :D :D :D :D :D

Afbeelding
Cool Willow Spring
Barockpinto goedgekeurd
25% fries bloed

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:13

Nuka: _/-\o_

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:17

eenitraM schreef:

Ik denk percentage gewijs dat een fries het nog helemaal niet zo slecht doet hoor in de wedstrijdsport.
Denk dat als je kijkt hoeveel friezen er op de wedstrijden zijn en hoeveel KWPNers er zeker net zo veel friezen goed mee komen op hoog nivo.
Springen dan weer niet. Maar door de kruizing met iets anders (arabier, gelder of iets anders bont) zou je dat er best in kunnen fokken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:22

Bp liefhebbers,
Dit is een eindeloze discussie, die we niet winnen.
Men heeft gewoon een mening,
Maar IK weet zeker dat er over een X aantal jaar ontzettend mooie bp's rondlopen!
(En die zijn er natuurlijk al :) )

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:39

eenitraM schreef:
FunkyMistiC schreef:

Heb je goed.

Ik verkies kwaliteit boven kleur. Dus nog geen BP.

Ik verkies ook kwaliteit boven kleur, want dat gaat langer mee ;) Heb de kwpn geschiedennis, de grootheden en merrie stammen niet alleen in boeken op de kast staan, maar weet er ook zeker iets van, en heb er ook een paar op stal. :D Bont kent ook hierin een geschiedenis, daar waar Ico hier in nederland het niet druk had, heeft samber meer kunnen betekenen. Dressuurindex van samber, word ook ieder jaar weer wat omhoog gesteld en is niet slecht. Internationaal zijn er een aantal bonten actief, het is niet waar dat je met een bonte in de dressuur een nadeel hebt, probleem zit gewoon in de uitvoering van de proef en de wijze van rijden, talent van het paard etc. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:44

Ik denk dat BP genoeg liefhebbers heeft om tot een leuk stamboek te komen. Sowieso zullen ze eerst voor de erkenning moeten vechten. Stamboek zonder erkenning wil nog wel eens lastig blijken, is in het verleden gebleken met bijv het ES.
Ook volg ik de huidige lijn nog niet helemaal en zou een professionelere site al de helft schelen imo.

Wat ik ook niet volg: eerder gekeurde hengsten moeten zich de eerste 3 jaar laten zien. Toch was er maar 1? Vorig jaar zijn er echt wel meer hengsten goedgekeurd

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:47

Eenitram zijn er niet altijd liefhebbers nodig voor de fokkerij en fokproducten??
Ik denk idd dat je nogal zwart/wit (toch dat bonte :D) denkt. Er is wereldwijd veel vraag naar de zgn Bonte Fries. Logisch dat men daarop inspeelt en ermee gaat fokken. Zo gaat het toch altijd.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:59

stef: Zeker mee eens. ES en zelfs daarvoor, maar niet overgebleven NES (eerste hengst was daar ook een bonte) ;) Zo erg zal het niet worden.
Zie veel verbeteringen, en een goede groei voor de komende jaren voor BP.
Selectie van hengsten is wel streng, de punten over het algemeen niet zo hoog. Van 11/ 12 hengsten bleef 3 over.
Vorig jaar ongeveer hetzelfde, waarvan volgens mij nu alleen Peter over is betreft BP hengsten. :+

Chaos : zeker die vraag is wel aanwezig zie ook de omringende en andere landen en barockpintostudbook verrenigingen/dochters, maar kwaliet is een pré net als het bont natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door agerrits op 12-03-12 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:02

Erkenning wordt dit jaar aangevraagd.
Alleen de goedgekeurde BP hengsten vanaf 2011 moeten zich verplicht tonen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:04

Colorance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:07

Vorig jaar 14 hengsten op de keuring.
In type BP goedgekeurd; Peter en Paul.
Paul heeft niet aan het verplichte spermaonderzoek voldaan.
In type XX zijn er 2 hengsten goedgekeurd; Dylon en Don A Parte

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:07

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:08

Zeg ik toch A.Gerrits :D